Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,320   +0,300   (+2,00%) Dagrange 14,930 - 15,400 225.325   Gem. (3M) 213,9K

AMG 2024

6.909 Posts
Pagina: «« 1 ... 246 247 248 249 250 ... 346 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Lepre Chaun 23 juni 2024 09:41
    AMG zet een hele productieketen in Europa op, onder meer met een raffinaderij in Duitsland.
    Die moet vanaf het tweede kwartaal dit jaar beginnen met de productie van lithiumhydroxide.
    De fabriek moet in eerste instantie zo’n 20.000 ton per jaar maken, goed voor een half miljoen batterijen voor auto’s.
    Op den duur kan dit zelfs worden uitgebreid naar 100.000 ton.
    Het moet ook een flinke sprong in het bedrijfsresultaat opleveren.

    Analist Claassen (Degroof Petercam) wijst de suggestie dat het een verkeerde inschatting is geweest van de hand. ‘In 2022 en een deel van 2023 heeft het bedrijf wél sterk geprofiteerd op de lithiummarkt.’
    Ook de keuze om een toeleveringsketen voor lithium juist in Europa op te bouwen, vindt Claassen ‘niet een onverstandige keuze’.
    ‘Automakers in Europa vinden het toch fijn om lithium dicht bij huis te kopen.’

    Uiteindelijk zal de hoop bij AMG vooral gericht zijn op een hogere lithiumprijs op de markt, zegt Claassen. Het is goed mogelijk dat de prijs later dit decennium weer aantrekt.
    ‘Huidige lage prijzen dringen investeringen terug, waardoor later dit decennium weer tekorten ontstaan’, stelt Gilmartin van Bloomberg Intelligence.
  2. Geldput 23 juni 2024 09:55
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 23 juni 2024 09:41:

    AMG zet een hele productieketen in Europa op, onder meer met een raffinaderij in Duitsland.
    Die moet vanaf het tweede kwartaal dit jaar beginnen met de productie van lithiumhydroxide.
    De fabriek moet in eerste instantie zo’n 20.000 ton per jaar maken, goed voor een half miljoen batterijen voor auto’s.
    Op den duur kan dit zelfs worden uitgebreid naar 100.000 ton.
    Het moet ook een flinke sprong in het bedrijfsresultaat opleveren.

    Analist Claassen (Degroof Petercam) wijst de suggestie dat het een verkeerde inschatting is geweest van de hand. ‘In 2022 en een deel van 2023 heeft het bedrijf wél sterk geprofiteerd op de lithiummarkt.’
    Ook de keuze om een toeleveringsketen voor lithium juist in Europa op te bouwen, vindt Claassen ‘niet een onverstandige keuze’.
    ‘Automakers in Europa vinden het toch fijn om lithium dicht bij huis te kopen.’

    Uiteindelijk zal de hoop bij AMG vooral gericht zijn op een hogere lithiumprijs op de markt, zegt Claassen. Het is goed mogelijk dat de prijs later dit decennium weer aantrekt.
    ‘Huidige lage prijzen dringen investeringen terug, waardoor later dit decennium weer tekorten ontstaan’, stelt Gilmartin van Bloomberg Intelligence.
    Alleen zijn er later dit decennium waarschijnlijk veel concurrerende alternatieven.
  3. forum rang 6 christo1 23 juni 2024 10:27
    China probeert tarieven te vermijden door via Marokko batterijmaterialen te vervaardigen.

    De concurrentie en het geworstel om dominantie gaat in hele hevigheid door.

    China is bezig met de opbouw van een batterij-toeleveringsketen in Marokko om Europa te helpen, dat moeilijkheden ondervindt met de ontwikkeling van een eigen industrie om de productie van elektrische voertuigen te voeden.
    Dit werd onthuld door Sebastian Wolf, directeur operations bij PowerCo, de batterij-eenheid van Volkswagen AG. "We hebben geen toeleveringsketen. Die moet worden opgezet," aldus Wolf. Hij voegde toe dat de opbouw van de LFP-toeleveringsketen momenteel in Marokko plaatsvindt, in plaats van in Europa. Het koninkrijk, een brug tussen Afrika en het oude continent, is rijk aan fosfaatbronnen, die essentieel zijn voor de productie van LFP-cellen, en profiteert van vlotte handel met de Verenigde staten.

    China heeft een aanzienlijk aandeel in de wereldwijde productie van batterijen en essentiële grondstoffen zoals lithium, nikkel en kobalt. Op zoek naar onafhankelijkheid op dit gebied, verliest Europa, dat achterblijft, investeringen aan de Verenigde Staten en Canada, waar het financieringsbeleid aantrekkelijker is.

    Lithium-ijzer-fosfaatbatterijen (LFP) zijn de afgelopen jaren een populaire technologie geworden vanwege hun lagere kosten en hogere efficiëntie. China kan LFP-batterijen produceren voor bijna de helft van de gemiddelde wereldwijde kosten, wat zijn dominante positie op deze markt versterkt, meldt BloombergNEF.

    Lees ook: Marokko wordt leider in elektrische batterijen

    In 2023 ging CNGR Advanced Material Co., een Chinese fabrikant van batterijcomponenten, een partnerschap aan met het Afrikaanse private-equityfonds Al Mada om een industriële basis in Marokko op te bouwen. Met een totale investering van meer dan 2 miljard dollar hopen ze tegen 2025 de productie van batterijmaterialen op een nieuwe locatie in Jorf Lasfar aan de Atlantische kust van Marokko te starten.

    Marokko verwelkomt eerste gigafactory in Midden-Oosten & AfrikaMarokko verwelkomt eerste gigafactory in Midden-Oosten & Afrika


    Marokko wordt leider in elektrische batterijenMarokko wordt leider in elektrische batterijen


    Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?



    Mvg.
  4. forum rang 6 christo1 23 juni 2024 10:34
    quote:

    christo1 schreef op 23 juni 2024 10:27:

    China probeert tarieven te vermijden door via Marokko batterijmaterialen te vervaardigen.

    De concurrentie en het geworstel om dominantie gaat in hele hevigheid door.

    China is bezig met de opbouw van een batterij-toeleveringsketen in Marokko om Europa te helpen, dat moeilijkheden ondervindt met de ontwikkeling van een eigen industrie om de productie van elektrische voertuigen te voeden.
    Dit werd onthuld door Sebastian Wolf, directeur operations bij PowerCo, de batterij-eenheid van Volkswagen AG. "We hebben geen toeleveringsketen. Die moet worden opgezet," aldus Wolf. Hij voegde toe dat de opbouw van de LFP-toeleveringsketen momenteel in Marokko plaatsvindt, in plaats van in Europa. Het koninkrijk, een brug tussen Afrika en het oude continent, is rijk aan fosfaatbronnen, die essentieel zijn voor de productie van LFP-cellen, en profiteert van vlotte handel met de Verenigde staten.

    China heeft een aanzienlijk aandeel in de wereldwijde productie van batterijen en essentiële grondstoffen zoals lithium, nikkel en kobalt. Op zoek naar onafhankelijkheid op dit gebied, verliest Europa, dat achterblijft, investeringen aan de Verenigde Staten en Canada, waar het financieringsbeleid aantrekkelijker is.

    Lithium-ijzer-fosfaatbatterijen (LFP) zijn de afgelopen jaren een populaire technologie geworden vanwege hun lagere kosten en hogere efficiëntie. China kan LFP-batterijen produceren voor bijna de helft van de gemiddelde wereldwijde kosten, wat zijn dominante positie op deze markt versterkt, meldt BloombergNEF.

    Lees ook: Marokko wordt leider in elektrische batterijen

    In 2023 ging CNGR Advanced Material Co., een Chinese fabrikant van batterijcomponenten, een partnerschap aan met het Afrikaanse private-equityfonds Al Mada om een industriële basis in Marokko op te bouwen. Met een totale investering van meer dan 2 miljard dollar hopen ze tegen 2025 de productie van batterijmaterialen op een nieuwe locatie in Jorf Lasfar aan de Atlantische kust van Marokko te starten.

    Marokko verwelkomt eerste gigafactory in Midden-Oosten & AfrikaMarokko verwelkomt eerste gigafactory in Midden-Oosten & Afrika


    Marokko wordt leider in elektrische batterijenMarokko wordt leider in elektrische batterijen


    Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?



    Mvg.
    AMG wil juist in Europa zijn keten uitbouwen, maar Marokko en de chinezen gaan in alle hevigheid door in Marokko, daar zullen de arbeidskosten en zonne-energie ook wel goedkoper zijn dan in Duitsland of Europa.

    Ben benieuwd hoeveel batterijfabrieken daadwerkelijk in Europa gaan gebouwd worden, er staat een reeds in Zweden van northvolt en northvolt is begonnen met één te bouwen in Duitsland, hebben jullie weet van andere reeds werkende batterijfabrieken in Europa?

    Mvg.
  5. forum rang 6 christo1 23 juni 2024 10:37
    quote:

    christo1 schreef op 23 juni 2024 10:27:

    China probeert tarieven te vermijden door via Marokko batterijmaterialen te vervaardigen.

    De concurrentie en het geworstel om dominantie gaat in hele hevigheid door.

    China is bezig met de opbouw van een batterij-toeleveringsketen in Marokko om Europa te helpen, dat moeilijkheden ondervindt met de ontwikkeling van een eigen industrie om de productie van elektrische voertuigen te voeden.
    Dit werd onthuld door Sebastian Wolf, directeur operations bij PowerCo, de batterij-eenheid van Volkswagen AG. "We hebben geen toeleveringsketen. Die moet worden opgezet," aldus Wolf. Hij voegde toe dat de opbouw van de LFP-toeleveringsketen momenteel in Marokko plaatsvindt, in plaats van in Europa. Het koninkrijk, een brug tussen Afrika en het oude continent, is rijk aan fosfaatbronnen, die essentieel zijn voor de productie van LFP-cellen, en profiteert van vlotte handel met de Verenigde staten.

    China heeft een aanzienlijk aandeel in de wereldwijde productie van batterijen en essentiële grondstoffen zoals lithium, nikkel en kobalt. Op zoek naar onafhankelijkheid op dit gebied, verliest Europa, dat achterblijft, investeringen aan de Verenigde Staten en Canada, waar het financieringsbeleid aantrekkelijker is.

    Lithium-ijzer-fosfaatbatterijen (LFP) zijn de afgelopen jaren een populaire technologie geworden vanwege hun lagere kosten en hogere efficiëntie. China kan LFP-batterijen produceren voor bijna de helft van de gemiddelde wereldwijde kosten, wat zijn dominante positie op deze markt versterkt, meldt BloombergNEF.

    Lees ook: Marokko wordt leider in elektrische batterijen

    In 2023 ging CNGR Advanced Material Co., een Chinese fabrikant van batterijcomponenten, een partnerschap aan met het Afrikaanse private-equityfonds Al Mada om een industriële basis in Marokko op te bouwen. Met een totale investering van meer dan 2 miljard dollar hopen ze tegen 2025 de productie van batterijmaterialen op een nieuwe locatie in Jorf Lasfar aan de Atlantische kust van Marokko te starten.

    Marokko verwelkomt eerste gigafactory in Midden-Oosten & AfrikaMarokko verwelkomt eerste gigafactory in Midden-Oosten & Afrika


    Marokko wordt leider in elektrische batterijenMarokko wordt leider in elektrische batterijen


    Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?



    Mvg.
    Hij voegde toe dat de opbouw van de LFP-toeleveringsketen momenteel in Marokko plaatsvindt, in plaats van in Europa.

    Mvg.
  6. forum rang 6 christo1 23 juni 2024 10:51
    quote:

    axie schreef op 23 juni 2024 09:34:

    [...]

    Zo is dat. Overschotten die nu zijn ontstaan, zijn waarschijnlijk gestart in de goede jaren 2022-2023. Andersom gaat dat nu ook gelden. De komende jaren zal door de lage prijs extra capaciteit NIET gebouwd worden, terwijl de vraag ook toeneemt. China zal de grote aanjager worden. 45% van alle nieuwe auto's die verkocht wordt daar is inmiddels EV. Daarnaast zal China in de rest van de werelddelen (dus excl. Europa en VS) ook de electrische auto gaan pushen door zeer lage prijzen aan te bieden tov verbrandingsmotor. Daar zal de extra groei komende jaren vandaan komen. Inmiddels is in de rest van de wereld de 5% aandeel bereikt, wat een grenswaarde is voor de adoptie, waardoor de adoptie zich nu meer gaat versnellen.
    Je vergeet één belangrijk detail en dat is de laadinfrastructuur, in de EU en VS gaat dit niet snel genoegd om een hele sterke groei van EV te absorberen en zeker al niet in de rest van de wereld waar in de meeste gevallen de laadinfrastructuur en elektriciteitsnet niet voldoen om het grote verbruik te absorberen.

    Ik blijf kritisch op korte termijn qua acceleratie van EV verkoop, hier in België worden de bedrijfswagens verplicht elektrisch of je verliest als bedrijf het fiscale gunstregime, maar hier heb ik ook mijn twijfels of de uitbouw en versterking van de laadinfrastructuur en elektriciteitsnet voldoende kan volgen.

    Mvg
  7. forum rang 4 HaBe 23 juni 2024 11:16
    Beste Christo1, ik begrijp niet zo goed waarom je je zo druk maakt op dit forum. Je hebt geen aandelen, wil ze wel/niet hebben en bent pessimistisch in bijna alle bijdragen. Als je hier toch zoveel tijd en aandacht aan geeft, waarom ben je niet short gegaan? Dan zou je ook wat verdienen met je visie die helaas al enkele maanden juist was.
  8. forum rang 9 Calimero 23 juni 2024 11:26
    quote:

    FBOD schreef op 20 juni 2024 16:09:

    [...]

    Mijn god, wat heeft dit met AMG en beleggen te maken? Werd je vroeger gepest?
    Waarom hebben jullie het steeds over de Chinezen ??
    Zo raakt FBOD steeds in de war ... :)

    “Let your plans be dark and impenetrable as night, and when you move, fall like a thunderbolt.”

    Sun Tzu, The Art of War
  9. forum rang 6 T. Edison 23 juni 2024 11:27
    quote:

    christo1 schreef op 23 juni 2024 10:51:

    [...]

    Je vergeet één belangrijk detail en dat is de laadinfrastructuur, in de EU en VS gaat dit niet snel genoegd om een hele sterke groei van EV te absorberen en zeker al niet in de rest van de wereld waar in de meeste gevallen de laadinfrastructuur en elektriciteitsnet niet voldoen om het grote verbruik te absorberen.

    Ik blijf kritisch op korte termijn qua acceleratie van EV verkoop, hier in België worden de bedrijfswagens verplicht elektrisch of je verliest als bedrijf het fiscale gunstregime, maar hier heb ik ook mijn twijfels of de uitbouw en versterking van de laadinfrastructuur en elektriciteitsnet voldoende kan volgen.

    Mvg
    De groei van EV is dus niet markt gedreven, maar politiek gedreven.
    Dat maakt het ook dat deze groei er zeker gaat komen omdat andere ontwikkelingen middels belasting/subsidie onmogelijk wordt gemaakt. Uiteindelijk gaat dit wereldwijd.
    Die groei van EV gaat zeker komen, uiteindelijk zal EV de standaard worden (omdat de politiek dat wil)
    Het is aan het bedrijfsleven om de politieke snelheid bij te houden. Dat de politiek geen rekening houdt met de marktontwikkelingen en technische mogelijkheden wordt wel met dit EV beleid getoond.
  10. forum rang 9 nine_inch_nerd 23 juni 2024 12:19
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 23 juni 2024 11:43:

    Ter zijde.
    Als we het toch over de China/EU-oorlog hebben vwb EV's dan is het toch wel zeer hypocriet dat als je naar het EK voetbal kijkt om de 5 minuten vol de BYD reclame ziet verschijnen. Aan de ene kant willen we dit niet en aan de andere kant promoot men dit.
    En men zit in een tweestrijd tussen meerdere belangen, wensen en doelstellingen.

    Duitse minister pleit voor meer samenwerking met China
    China is onmisbaar om de klimaatdoelen van Parijs te halen. De bijdrage van deze zogeheten werkplaats van de wereld is noodzakelijk om de opwarming van de aarde zoveel als mogelijk nabij twee graden te houden. Dat zei de Duitse minister van economie Robert Habeck zondag na afloop van gesprekken met Chinese autoriteiten in de hoofdstad Beijing. Chinese en Europese topambtenaren zijn in de marge van het bezoek van Habeck ook begonnen met onderhandelingen over Europese importtarieven voor in China geproduceerde elektrische auto’s.
    fd.nl/samenleving/1521045/duitse-mini...
  11. forum rang 9 Calimero 23 juni 2024 13:02
    quote:

    Calimero schreef op 20 juni 2024 17:42:

    [...]
    pietje-2005 .... gaat ook TA en Trailen leren ...

    Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691
    Laatste koers (eur)
    16,470
    20-jun-2024 17:37:10
    ..... 16,18 ... JP Morgan .. :)
    Die van JP Morgan houden het strak in de gaten ... :)

    Laatste koers (eur)
    16,170
    21-jun-2024 17:35:53
  12. SRD 23 juni 2024 14:06
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 23 juni 2024 12:19:

    [...]

    En men zit in een tweestrijd tussen meerdere belangen, wensen en doelstellingen.

    Duitse minister pleit voor meer samenwerking met China
    China is onmisbaar om de klimaatdoelen van Parijs te halen. De bijdrage van deze zogeheten werkplaats van de wereld is noodzakelijk om de opwarming van de aarde zoveel als mogelijk nabij twee graden te houden. Dat zei de Duitse minister van economie Robert Habeck zondag na afloop van gesprekken met Chinese autoriteiten in de hoofdstad Beijing. Chinese en Europese topambtenaren zijn in de marge van het bezoek van Habeck ook begonnen met onderhandelingen over Europese importtarieven voor in China geproduceerde elektrische auto’s.
    fd.nl/samenleving/1521045/duitse-mini...
    Duitsland speelt een dubieuze rol. Het land heeft haar ziel en zaligheid verkocht aan China. Na de val van de muur wist Duitsland niet hoe snel het economische betrekkingen met Rusland moest aangaan. Een belangrijk deel van de autoproduktie werd overgeheveld naar voormalige Oostbloklanden en Rusland. Eigenbelang i.p.v. het EU belang geeft bij Duitsland de doorslag.
  13. forum rang 8 Lepre Chaun 23 juni 2024 17:20
    Een Australische mijnwerker die zich haast om China's mondiale wurggreep op het gebied van zeldzame aardmetalen te doorbreken, zegt dat de Aziatische grootmacht de prijzen van grondstoffen manipuleert, wat een “existentiële bedreiging” vormt voor de westerse landen.
    De Chinese premier Li Qiang sloot afgelopen dinsdag zijn bezoek aan Australië af aan een lithiumverwerkingsfabriek in het hulpbronnenrijke West-Australië, waarmee China de controle markeerde om de controle te behouden over 's werelds kritieke mineralen en zeldzame aardmetalen.

    China's dominantie in de toeleveringsketen van zeldzame aardmetalen heeft geleid tot marktfalen, en dit vormt een existentiële bedreiging voor de productie in westerse en gelijkgestemde landen”, aldus O'Leary.

    Het monopolie van Peking op zeldzame aardmetalen wordt gebruikt om de prijzen onder controle te houden, beweert O'Leary. Hij zei dat aanzienlijke prijsschommelingen op de Asian Metal index in de afgelopen drie en een half jaar erop duiden dat de prijs door China wordt gemanipuleerd.

    “Het meest veelzeggend is de prijsdaling, vanaf de piek begin 2022, die vrijwel onmiddellijk plaatsvond na wat in feite een Chinese overheidsrichtlijn was aan zijn zeldzame aardmetalenbedrijven om ‘gezamenlijk de productprijzen te sturen om terug te keren naar rationaliteit’,” zei hij.

    Onafhankelijke voorspellers wijzen op een toekomstige krapte op het aanbod en stijgende prijzen, maar de prijzen van de Aziatische Metaalindex voor zeldzame aardmetalen blijven op een historisch laag niveau. Bij de huidige indexprijzen verdient geen enkele producent, ongeacht de locatie, enig geld, aldus O'Leary.

    China maakt meer dan 90 procent van de zeldzame aardoxides in de wereld en monopoliseert het mondiale aanbod van twee zware zeldzame aardmetalen: dysprosium en terbium.
    Het kan overal in de toeleveringsketen winst maken.

    www.smh.com.au/business/companies/chi...
  14. forum rang 7 am1993 23 juni 2024 17:54
    quote:

    axie schreef op 23 juni 2024 09:34:

    [...]

    Zo is dat. Overschotten die nu zijn ontstaan, zijn waarschijnlijk gestart in de goede jaren 2022-2023. Andersom gaat dat nu ook gelden. De komende jaren zal door de lage prijs extra capaciteit NIET gebouwd worden, terwijl de vraag ook toeneemt. China zal de grote aanjager worden. 45% van alle nieuwe auto's die verkocht wordt daar is inmiddels EV. Daarnaast zal China in de rest van de werelddelen (dus excl. Europa en VS) ook de electrische auto gaan pushen door zeer lage prijzen aan te bieden tov verbrandingsmotor. Daar zal de extra groei komende jaren vandaan komen. Inmiddels is in de rest van de wereld de 5% aandeel bereikt, wat een grenswaarde is voor de adoptie, waardoor de adoptie zich nu meer gaat versnellen.
    Heel goed gezien. Zo denk ik er ook over. Hou de komende jaren goed in de gaten wat er in Azië gebeurt m.b.t. de energietransitie en de verkoop van EVs. En veel grote miners zijn al in het bezit van de Chinezen. De rest volgt als investeerders zich daaruit terug gaan trekken en goedkoop in hun handen vallen. Kopen ze wél direct een werkende mijn voor. Scheelt ontwikkelen. En misschien komt AMG ook nog wel aan de beurt als het water ze aan de lippen staat. Met AMG hebben we één geluk. De koers beweegt zich omstreeks de intrinsieke waarde. Dat dan weer wel.
  15. forum rang 7 am1993 23 juni 2024 17:57
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 23 juni 2024 09:41:

    Uiteindelijk zal de hoop bij AMG vooral gericht zijn op een hogere lithiumprijs op de markt, zegt Claassen. Het is goed mogelijk dat de prijs later dit decennium weer aantrekt.
    ‘Huidige lage prijzen dringen investeringen terug, waardoor later dit decennium weer tekorten ontstaan’, stelt Gilmartin van Bloomberg Intelligence.
    Later dit decennium is over 5 jaar! Dus in de tussentijd: riemen vast en LT DITM puts schrijven.
6.909 Posts
Pagina: «« 1 ... 246 247 248 249 250 ... 346 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.