Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Fiscale optimalisatie

14.666 Posts
Pagina: «« 1 ... 726 727 728 729 730 ... 734 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Mylett 6 juni 2024 19:52
    Is er al enige consensus omtrent het belasten van historisch rendement boven het forfaitair rendement? Ik heb in 2020-21-22 rendementen gemaakt van in totaal 300 procent. Met alle liefde heb ik dan ook het forfaitair tarief afgetikt. Zoals ik het lees is er bezwaar te maken tegen het forfaitair tarief, maar moet die proactief gebeuren. Ergo, het forfaitair tarief blijft staan, tenzij….. draait hier om tonnen belasting dus ik zou dit wel graag zeker weten.

    In 2023 heb ik minder dan het forfaitair tarief gemaakt dus dan zou ik bezwaar kunnen maken. Inderdaad van twee walletjes eten, maar hate the game not the player.

    Als het daadwerkelijk rendement belast gaat worden is het voor mij een enkeltje België. Ik tik nu al de hypotheek van een dikke villa aan box 3 af, dus waarom niet die villa ‘gratis’ bewonen in België?!
  2. forum rang 6 effegenoeg 6 juni 2024 20:40
    quote:

    TonyX schreef op 6 juni 2024 14:24:

    [...]

    Correct. Bovenstaand staatje is ook slechts puur indicatief.

    Maar de kans dat je met een aanzienlijke aandelen portefeuille bij een jaar met een IEX rendement van 24% iets terug gaat krijgen lijkt me klein, maar het kan als je in de verkeerde aandelen zat. Bij een jaar met een rendement van -14% zal die kans aanzienlijk groter zijn.

    Maar het is verder ook heel "simpel": voor 2018 portefeuille overzicht ultimo 31-12-2017 of 1-1-2018 nemen en idem die van 31-12-2018 of 1-1-2019 en dan per portefeuille regel dan het koersverschil nemen en optellen. Rente en dividenden staan al op je fiscale jaaroverzicht en dan moet je van de gepleegde mutaties bij verkoop het verschil tussen aankoopprijs (indien verkregen in 2018) en de verkoopprijs ook de verschillen optellen. Dat is je daadwerkelijke effectenrendement.

    Bij verhuur de kale inkomsten uit verhuur plus de waardemutatie van de WOZ van het onroerend goed tussen 1-1-2018 en 1-1-2019 (maar die laatste krijg je pas in feb 2020?) of als je verkocht hebt 2018 hebt het verschil tussen de opbrengst bij verkoop en de WOZ waarde aan het begin van het jaar. etc. Dat is je daadwerkelijke rendement uit overige/onroerend goed etc.

    Kosten mogen niet worden afgetrokken alleen de betaalde rente.

    Vervolgens alles optellen en vergelijken met rendement wat forfaitair al door de fiscus was vastgesteld.

    En dat vervolgens voor elk jaar. Tenminste, zo vertaal ik die uitspraak in de praktijk..
    Het wordt met een omvangrijke aandelen portefeuille nog een hele uitzoekerij begrijp ik hieruit.
    En dan nog het aantal jaargangen.....
  3. forum rang 5 graham20 6 juni 2024 20:57
    quote:

    Return on Equity schreef op 6 juni 2024 20:44:

    Ik sluit niet uit dat om praktische uitvoerbaarheidsredenen alle box 3 aanslagen over 2022 worden vernietigd.
    Voor zover beleggingen deel uit maakten van box 3, wel te verstaan Helaas wordt dit briljante plan afgewezen omdat de regel “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker “is ingetrokken.
  4. mike65537 6 juni 2024 21:44
    quote:

    TonyX schreef op 6 juni 2024 16:38:

    [...]

    Iets te vlot uit de heup geschoten. Even twee dingen goed uit elkaar houden. Het systeem van de wetgever gaat op basis van schatting van de draagkracht=verkregen voordelen in enig jaar op basis van een forfait. De basis daarvoor is het totale vermogen. Geen vermogenstoename en het forfait% verandert niet= geen verandering in de het toegerekende voordeel.

    Het arrest gaat over het daadwerkelijk verkregen voordeel uit je vermogen.

    Het gaat dan niet langer om je totale vermogen als grondslag, maar over gerealiseerde en ongerealiseerd mutaties van de waarde van alle componenten van je vermogen plus de directe opbrengsten uit verhuur en rente/dividend etc. de reden van die toename per vermogenscomponent. De aard van die componenten (spaargeld, effecten, onroerend goed) is daarbij niet langer van belang volgens de HR.

    Stel je hebt 50K cash op je spaarrekening. Als je 50.000 euro spaart van je salaris is dat aan het eind van het jaar 100K geworden. Je hoeft over die 50K toename van de waarde van je spaarsaldo sec geen belasting te betalen op basis van daadwerkelijk verkregen voordelen. .

    Als je 50K opneemt van die rekening mag je ook geen 50K aftrekken als negatief verkregen daadwerkelijke voordelen.

    Je krijgt door die opname dan wel een 50K lagere bijtelling inzake de grondslag bij forfaitair afrekenen) maar daar gaat dit arrest niet over.

    Maar als je die opname besteedt bijvoorbeeld besteedt aan de uitbreiding van je 2e huisje , waardoor deze volgend jaar 50K hoger gewaardeerd wordt in de WOZ, dan wordt die waardetoename volgens de HR dat gezien als rendement ongeacht de oorzaak. Ook als je de factor slecht spaargeld omgewisseld hebt in extra stenen en speci ter waarde van exact hetzelfde bedrag. De waardestijging telt wel mee, de aankoop van de stenen etc niet.

    Dus als de marktwaarde stijgt door de vraag zonder dat je iets gedaan hebt of extra kosten hebt gemaakt: 16.666euro bijtelling als je niet forfaitair wilt afrekenen.

    Maar als je 2e huisje 50K meer waard doordat je het opgenomen spaargeld aan een uitbouw daarvan besteed wordt, krijg je het jaar erop bij een stijging van de WOZ waarde van 50K ook gewoon een bijtelling van 16.666 euro in box drie wegens een ongerealiseerde waardestijging. Terwijl je totale vermogen defacto gewoon gelijk gebleven is.

    De (bouw)kosten mogen niet worden afgetrokken werd vanmorgen nadrukkelijk genoemd door de voorzitter bij de voorafgaande toelichting van de 5 arresten. Hierbij baseert de HR op de memorie van toelichting bij de wet IB2001: kosten mogelijk niet langer worden afgetrokken met als argument dat dit veel discussies en fraudemogelijkheden zou besparen en dat deze al in de hoogte van het forfait verwerkt zouden zitten.
    Waarom dan niet gewoon forfetair rendement gebruiken, is ook niet eerlijk maar dat bespaart wel veel discussies en fraudemogelijkheden!
  5. forum rang 4 Happy One 6 juni 2024 21:53
    quote:

    Mylett schreef op 6 juni 2024 19:52:

    Is er al enige consensus omtrent het belasten van historisch rendement boven het forfaitair rendement? Ik heb in 2020-21-22 rendementen gemaakt van in totaal 300 procent. Met alle liefde heb ik dan ook het forfaitair tarief afgetikt. Zoals ik het lees is er bezwaar te maken tegen het forfaitair tarief, maar moet die proactief gebeuren. Ergo, het forfaitair tarief blijft staan, tenzij….. draait hier om tonnen belasting dus ik zou dit wel graag zeker weten.

    In 2023 heb ik minder dan het forfaitair tarief gemaakt dus dan zou ik bezwaar kunnen maken. Inderdaad van twee walletjes eten, maar hate the game not the player.

    Als het daadwerkelijk rendement belast gaat worden is het voor mij een enkeltje België. Ik tik nu al de hypotheek van een dikke villa aan box 3 af, dus waarom niet die villa ‘gratis’ bewonen in België?!
    fiscalert.nl/belastingen/artikelen/ho...

    Is je werkelijke rendement hoger dan het forfaitaire rendement?
    Geen nood. Je betaalt alleen belasting over het forfaitaire rendement. Pas op het moment dat er een nieuwe wet is waarin iedereen belasting gaat betalen over het werkelijke rendement zal er ook bij jou belasting worden geheven over het werkelijke rendement. Die wet is er echter pas op zijn vroegst per 2027. Er zijn echter twijfels of die datum wel gehaald wordt.


    Dat is ook logisch, anders zou de vermogensrendementsheffing obv werkelijk rendement al met terugwerkende kracht worden ingevoerd ipv per 2027.
  6. forum rang 5 graham20 6 juni 2024 22:18
    quote:

    TonyX schreef op 6 juni 2024 16:38:

    [...]

    De (bouw)kosten mogen niet worden afgetrokken werd vanmorgen nadrukkelijk genoemd door de voorzitter bij de voorafgaande toelichting van de 5 arresten. Hierbij baseert de HR op de memorie van toelichting bij de wet IB2001: kosten mogelijk niet langer worden afgetrokken met als argument dat dit veel discussies en fraudemogelijkheden zou besparen en dat deze al in de hoogte van het forfait verwerkt zouden zitten.
    Als je het verschil tussen lopende kosten en te activeren kosten niet begrijpt, waarom concludeer je dan eigenlijk niet meteen dat je in het jaar van aankoop van een beleggingspand de kosten van die aankoop als winst moet rapporteren?
  7. forum rang 6 White Arrow 7 juni 2024 08:54
    quote:

    Happy One schreef op 6 juni 2024 21:53:

    [...]

    fiscalert.nl/belastingen/artikelen/ho...

    Is je werkelijke rendement hoger dan het forfaitaire rendement?
    Geen nood. Je betaalt alleen belasting over het forfaitaire rendement. Pas op het moment dat er een nieuwe wet is waarin iedereen belasting gaat betalen over het werkelijke rendement zal er ook bij jou belasting worden geheven over het werkelijke rendement. Die wet is er echter pas op zijn vroegst per 2027. Er zijn echter twijfels of die datum wel gehaald wordt.


    Dat is ook logisch, anders zou de vermogensrendementsheffing obv werkelijk rendement al met terugwerkende kracht worden ingevoerd ipv per 2027.
    Volgens mij heeft de politiek eerder belastingwetgeving met terugwerkende kracht ingevoerd. Dus zeg nooit, nooit. Wie belet ze een noodwet op te tuigen en die per peildatum 1/1/2024 van kracht te laten zijn?
  8. forum rang 4 Happy One 7 juni 2024 09:04
    quote:

    White Arrow schreef op 7 juni 2024 08:54:

    [...]

    Volgens mij heeft de politiek eerder belastingwetgeving met terugwerkende kracht ingevoerd. Dus zeg nooit, nooit. Wie belet ze een noodwet op te tuigen en die per peildatum 1/1/2024 van kracht te laten zijn?
    Dat zou kunnen, maar verder terug lijkt mij niet mogelijk. Je kunt niet de spelregels achteraf wijzigen wanneer je iemand daarmee benadeelt, en daar ging de vraagstelling over van degene die ik quote.
    Overigens zie ik het per 1-1-2024 ook niet gebeuren, omdat je dan alle aangiftes op basis van werkelijk rendement moet doen. Je haalt dan feitelijk de datum van 2027 naar voren en dat kan de belastingdienst niet aan. En wachten tot de systemen klaar zijn en dan alle aangiftes achteraf gaan doen wordt 'm ook niet.
    Overigens moet je de bedragen wel in perspectief plaatsen. Ja, dit kost de overheid geld. Maar weet je hoeveel geld er is gaan zitten in iets als de toeslagenaffaire?
  9. forum rang 6 White Arrow 7 juni 2024 09:18
    quote:

    Happy One schreef op 7 juni 2024 09:04:

    [...]

    Dat zou kunnen, maar verder terug lijkt mij niet mogelijk. Je kunt niet de spelregels achteraf wijzigen wanneer je iemand daarmee benadeelt, en daar ging de vraagstelling over van degene die ik quote.
    Overigens zie ik het per 1-1-2024 ook niet gebeuren, omdat je dan alle aangiftes op basis van werkelijk rendement moet doen. Je haalt dan feitelijk de datum van 2027 naar voren en dat kan de belastingdienst niet aan. En wachten tot de systemen klaar zijn en dan alle aangiftes achteraf gaan doen wordt 'm ook niet.
    Overigens moet je de bedragen wel in perspectief plaatsen. Ja, dit kost de overheid geld. Maar weet je hoeveel geld er is gaan zitten in iets als de toeslagenaffaire?
    Dat is ook nog een mogelijkheid. Wetgeving aanpassen. Forfaitair heffen als een voorschot. Niets definitief opleggen De definitieve afrekening komt later. Ben benieuwd, wat voor plannetjes groen links er in gaat schieten...
  10. forum rang 6 White Arrow 7 juni 2024 09:25
    Van Rij ziet ook nog een alternatief voor zijn eigen wetsvoorstel. ‘Wij sturen als demissionair kabinet het wetsvoorstel voor werkelijk rendement naar de Raad van State, als dat terugkomt in september zal het nieuwe kabinet de keus moeten maken’, stelt hij. ‘Ga je daar mee verder of niet? Of ga je de overbruggingswetgeving Hoge Raad-proof maken?’ Maar dat is ‘echt aan mijn opvolger’.

    fd.nl/politiek/1519323/van-rij-staats...
  11. forum rang 4 Happy One 7 juni 2024 10:17
    quote:

    White Arrow schreef op 7 juni 2024 09:18:

    [...]

    Dat is ook nog een mogelijkheid. Wetgeving aanpassen. Forfaitair heffen als een voorschot. Niets definitief opleggen De definitieve afrekening komt later. Ben benieuwd, wat voor plannetjes groen links er in gaat schieten...
    En wie gaat over 3 jaar 2 miljoen aangiftes controleren of de daadwerkelijke rendementen goed zijn opgegeven? Het lijkt mij totaal onhaalbaar.
  12. forum rang 4 CIT 7 juni 2024 11:21
    quote:

    Happy One schreef op 7 juni 2024 10:17:

    [...]

    En wie gaat over 3 jaar 2 miljoen aangiftes controleren of de daadwerkelijke rendementen goed zijn opgegeven? Het lijkt mij totaal onhaalbaar.
    Het gaat niet over 2 miljoen aangiften. Een groot deel is alleen spaar: www.google.nl/url?sa=t&rct=j&...

    Aandelen worden via banken ed opgegeven. Resteert overige vermogensbestanddelen. Daarnaast nog rekening houden dat alleen in slechte jaren, beleggers bezwaar zullen maken.

    Het is dus veel werk, maar dat heeft de politiek over zichzelf afgeroepen. Van Rij geeft aan dat het vanaf 2023 2mrd per jaar gaat kosten. Ook dat lijkt me onzin. In goede jaren gaat het niks kosten en het zou vreemd zijn dat ieder jaar de helft van de Box3-opbrenst (voor de Staat) wegvalt.
  13. forum rang 5 graham20 7 juni 2024 11:58
    quote:

    Happy One schreef op 7 juni 2024 10:17:

    [...]

    En wie gaat over 3 jaar 2 miljoen aangiftes controleren of de daadwerkelijke rendementen goed zijn opgegeven? Het lijkt mij totaal onhaalbaar.
    Zoals Stevens al schreef in FD is de controleerbaarheid geen argument. De ruim een miljoen zzp-ers hoeven ook niet elk jaar en ieder individueel te worden gecontroleerd.

    Banken kunnen nu al van alles en nog wat renseigneren. Buitenlandse banken en brokers doen dat ook.

    Uitvoerbaarheid was een onzinnig excuus in 2015, in 2021 en nu weer.
  14. forum rang 7 A3aan 7 juni 2024 12:36
    Ik laat het maar over mij heen komen. Moet nog zien dat 2027 gehaald wordt voor voorgestelde nieuwe Box 3. Voorlopig wel leuk voor mijn kinderen. Die hebben alleen spaargeld en ieder jaar flink moeten betalen. Zouden ze dat nu allemaal terug krijgen vanaf 2017? Mijn eigen aandeel spaargeld in aangifte box 3 is door die splitsing geld/rest tot nu toe gunstig uitgekomen. Dus ik laat het maar zo.
  15. forum rang 4 Happy One 7 juni 2024 12:44
    Even iets anders, ik vind het wel vreemd dat de HR niet heeft bepaald dat voor de categorie aandelen alleen teruggave verkregen kan worden als het rendement over een aantal jaren onder het forfaitaire rendement ligt. Iedereen weet dat je goede en slechte jaren hebt met beleggen, het is dan toch vreemd dat je teruggave op een tijdvak van 1 jaar kunt claimen?
  16. forum rang 5 graham20 7 juni 2024 12:52
    quote:

    Happy One schreef op 7 juni 2024 12:44:

    Even iets anders, ik vind het wel vreemd dat de HR niet heeft bepaald dat voor de categorie aandelen alleen teruggave verkregen kan worden als het rendement over een aantal jaren onder het forfaitaire rendement ligt. Iedereen weet dat je goede en slechte jaren hebt met beleggen, het is dan toch vreemd dat je teruggave op een tijdvak van 1 jaar kunt claimen?
    Iedereen weet dat inderdaad. Ook de Hoge Raad. Maar de wet bepaald dat een aanslag per jaar wordt opgelegd. Daar heeft de Hoge Raad zich aan te houden in een rechtsstaat. Bovendien zou een keuze van een langer tijdvak volstrekt willekeurig zijn.
  17. forum rang 9 objectief 7 juni 2024 13:12
    quote:

    graham20 schreef op 7 juni 2024 12:52:

    [...]

    Iedereen weet dat inderdaad. Ook de Hoge Raad. Maar de wet bepaald dat een aanslag per jaar wordt opgelegd. Daar heeft de Hoge Raad zich aan te houden in een rechtsstaat. Bovendien zou een keuze van een langer tijdvak volstrekt willekeurig zijn.
    Rechtsstaat is een begrip dat zo vloeibaar is als water. Belastingheffing is per definitie enigszins willekeurig.
14.666 Posts
Pagina: «« 1 ... 726 727 728 729 730 ... 734 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.