Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,100   +0,030   (+0,20%) Dagrange 15,010 - 15,270 89.450   Gem. (3M) 219,2K

AMG 2024

6.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 198 199 200 201 202 ... 310 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Geeninspiratie 5 juni 2024 09:50
    Veel gezeur op dit forum, ongekend. Volumes nemen toe, prijzen gaan ook weer verbeteren aangezien niemand er een droge boterham aan verdient op dit moment. Vanadium prijzen zijn nog steeds redelijk met een capaciteitsvergroting. De Aerospace industrie draait op volle toeren.

    Er zijn zoveel tegenstrijdige verhalen te vinden online. Moeilijk te filteren.

    Met 'een collega aan de koffiemachine die zei dat lithium niet meer werkt', kun je heel weinig.
    Nog eentje: 'de volvo fabriek ligt stil, ik ruik alleen nog maar benzine'.

    We gaan het volgend kwartaal weer zien.
  2. forum rang 6 christo1 5 juni 2024 09:56
    quote:

    Geeninspiratie schreef op 5 juni 2024 09:50:

    Veel gezeur op dit forum, ongekend. Volumes nemen toe, prijzen gaan ook weer verbeteren aangezien niemand er een droge boterham aan verdiend op dit moment. Vanadium prijzen zijn nog steeds redelijk met een capaciteitsvergroting. De Aerospace industrie draait op volle toeren.

    Er zijn zoveel tegenstrijdige verhalen te vinden online. Moeilijk te filteren.

    Met 'een collega aan de koffiemachine die zei dat lithium niet meer werkt', kun je heel weinig.
    Nog eentje: 'de volvo fabriek ligt stil, ik ruik alleen nog maar benzine'.

    We gaan het volgend kwartaal weer zien.
    Maar neen, het is niet Volvo dat stil ligt, maar de pure ev producent TESLA.

    Mvg
  3. Musketier 5 juni 2024 10:44
    In de eerste drie maanden van dit jaar schroefde Tesla wereldwijd 433.376 auto's in elkaar. Dat waren er 1,7 procent minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.
    -----
    dat was een berichtje op Autoweek.nl in april.. stel het zakt in het tweede kwartaal nog eens 5% tov het eerste, zitten ze nog op ca 410.000 stuks
  4. forum rang 5 Money Never Sleeps 5 juni 2024 12:11
    quote:

    Musketier schreef op 5 juni 2024 10:44:

    In de eerste drie maanden van dit jaar schroefde Tesla wereldwijd 433.376 auto's in elkaar. Dat waren er 1,7 procent minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.
    -----
    dat was een berichtje op Autoweek.nl in april.. stel het zakt in het tweede kwartaal nog eens 5% tov het eerste, zitten ze nog op ca 410.000 stuks
    Tesla schijnt wel even de productie stil gelegd te hebben. maar dat is een tijdelijke keuze geweest.

    Even een nuance hieronder

    Tesla heeft in het laatste kwartaal van 2023 een winst van 4,4 miljard dollar (omgerekend 4 miljard euro) behaald. Dat is een daling van 15 procent vergeleken met een jaar eerder, zo blijkt uit de jaarcijfers. De omzet kwam uit op 25,17 miljard dollar, zo’n 3 procent meer dan een jaar eerder.

    De productie steeg vorig jaar flink: Tesla maakte in 2023 in totaal 1,8 miljoen auto’s, hetgeen 37 procent meer is dan in 2022. Die groei zet dit jaar waarschijnlijk niet door, denkt Musk. Dit komt doordat het bedrijf pas in 2025 een nieuwe generatie modellen zal lanceren. Hoeveel lager de verkoopgroei precies zal uitvallen, meldt Tesla niet.

    De in de inleiding genoemde omzetstijging van de Amerikaanse autofabrikant in het vierde kwartaal (3 procent tot 25,17 miljard dollar) is het laagste groeicijfer in meer dan 3 jaar. De markt had gerekend op een omzet vam 25,87 miljard dollar. De vrije kasstroom was met 2,1 miljard dollar daarentegen ruim boven consensus (1,45 miljard dollar).

    Ondanks dat Tesla vorig jaar dus maar liefst 37 procent meer auto’s produceerde, daalde de winst. Dat komt onder andere door de prijsverlagingen dat het bedrijf doorvoerde om de verkoop aan te jagen. Ook in Nederland werd de prijs van diverse modellen diverse keren verlaagd. Desondanks werd Tesla in het laatste kwartaal van 2023 voorbijgestreefd door BYD als wereldwijd grootste producent van elektrische auto’s.

    Naast prijsverlagingen kan de winstdaling volgens Tesla ook worden verklaard door gestegen R&D kosten en door AI. Ook ging er veel geld zitten in het opstarten van de productie van de Cybertruck. Uit het jaarverslag blijkt dat de operationele uitgaven van Tesla in 2023 zijn stegen met 22 procent tot 8,77 miljard dollar. De productiekosten per auto namen afgelopen jaar wel af.

    2024

    Tesla verwacht voor dit jaar een “aanzienlijk lagere” autoproductie. In 2024 zal er namelijk geen nieuw model worden gelanceerd. Pas volgend jaar zullen we kennis kunnen maken met de volgende generatie Tesla’s, waaronder de Redwood. Deze nieuwe instapper gaan in Nederland circa 30.000 euro kosten. De productiestart is gepland voor juni 2025. Het is de bedoeling dat er wekelijks 10.000 stuks van de Redwood van de band gaan rollen.

    Tesla meldde ook dat de eerste exemplaren van de Cybertruck later worden afgeleverd, maar de ambitie is om deze vertraging later in te halen door de totale productie dit jaar fors op te voeren. Analisten rekenden vooraf op een productie van 2,2 miljoen auto’s in 2024. Dat zou een output groei van 22 procent ten opzichte van 2023 betekenen. Maar Tesla is zelf, opmerkelijk genoeg, daar minder optimistisch over.

    Toch hadden analisten voorafgaand aan de bekendmaking van de jaarcijfers door Tesla al zorgen over een afnemende vraag naar elektrische auto’s in Europa en Noord Amerika. De vooruitblik van de marktleider (Tesla verkocht in 2023 op jaarbasis nog wel meer elektrische auto’s dan Tesla) voor 2024 voor wat betreft de verkopen van emissievrije personenwagens is daarom cruciaal voor dealers, leasebedrijven en autoverhuurbedrijven. General Motors en Ford hebben hun investeringsplannen voor stekkerauto’s reeds afgebouwd.
  5. forum rang 5 Money Never Sleeps 5 juni 2024 12:39
    quote:

    Musketier schreef op 5 juni 2024 12:32:

    ik lees hier weinig alarmerends in, met betere vooruitzichten voor 2025?
    Tesla verkocht in 2023 op jaarbasis nog wel meer elektrische auto’s dan Tesla
    dat is wel weer knap ;-)
    Ik zag het ook: Ik denk dat ze BYD bedoelen omdat ze in het stuk ervoor ook al naar BYD verwezen.
  6. forum rang 5 Money Never Sleeps 5 juni 2024 12:50
    quote:

    christo1 schreef op 5 juni 2024 12:43:

    [...]

    Tesla legt zijn productie 5 dagen stil in juni in de giga factory in Duitsland.

    Raadpleeg eerst de waarheid ipv ......

    Mvg
    Ja en? Zoals ik al zei: het is tijdelijk ......... 5 dagen is de nuance. Jij doet alsof ze de boel sluiten.
  7. Musketier 5 juni 2024 13:04
    quote:

    christo1 schreef op 5 juni 2024 12:43:

    [...]

    Tesla legt zijn productie 5 dagen stil in juni in de giga factory in Duitsland.

    Raadpleeg eerst de waarheid ipv ......

    Mvg
    zoals verzocht heb ik de waarheid geraadpleegd:

    Tesla staakt tijdelijk de productie van de Tesla Model Y in zijn Duitse fabriek in de buurt van Berlijn. Deze maand is het vijf dagen raak; op 7, 14, 17, 27 en 28 juni. Dat verklaart een woordvoerder van Tesla tegenover persbureau Reuters. Het zou gaan om onderbrekingen om 'processen' in de fabriek te verbeteren.

    [Modbreak IEX: Aangepast, gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen. Waarschuwing.]
  8. AanDeelnemer 5 juni 2024 13:23
    De Chinese wisseltruc heeft succes
    Autobatterijen worden krachtiger en laden sneller. Er is één fabrikant die het helemaal anders doet. NIO verwisselt batterijen in speciale stations binnen een paar minuten. ,,Dat zal altijd sneller zijn dan laden.''

    NIO

    Rotterdam

    Stuur loslaten en niet remmen, meldt het display. Zelfstandig rijdt de elektrische SUV het accuwisselstation in. Gezoem en gerommel onder de auto, de auto verschuift iets, wordt licht opgetild, nog wat mechanisch gekloink en de auto zakt weer. Een robot heeft in een paar minuten een volle batterij van 100 kWh onder de NIO EL6 gemonteerd en de auto kan de Duitse Autobahn weer op. Of je de batterijen van een speelgoedautootje vervangt, maar dan volautomatisch en in het groot; de batterij weegt 550 kilo.

    Het swapstation, zoals het batterijwisselstation heet, bij Hilden in de buurt van Düsseldorf staat tussen de snelladers van Tesla en Fastned. De bestuurders van andere elektrische merken kijken naar de NIO die na vier minuten weer door kan, terwijl het laden van hun batterij nog minimaal veertig minuten duurt. De vervangen batterij wordt weer opgeladen en in de voorraadkamer gelegd voor de volgende NIO.

    Terug op de Autobahn kan het 'gaspedaal' diep ingedrukt worden. 170 km/uur of sneller, wat maakt het uit dat de batterij snel leeg is als 'swappen' maar een paar minuten duurt?

    NIO pochte onlangs dat de reis van Nederland naar Oostenrijk nu al swappend is te maken. Ze overdrijven niet. Het systeem werkt, mits je een route langs de swappingstations neemt, want zo veel stations zijn er nog niet. Maar de hightech werkt wel. De rit, met drie keer batterijwisselen en één keer wat snelladen - want dat kan ook gewoon - zit er in elf uur op. Niet slecht voor 1000 kilometer.

    NIO wil zich tussen de BMW's en Mercedessen positioneren, als luxe auto's met veel pk's. Dat lukt prima. De EL6 heeft bijna 500 pk vermogen. Het interieur is luxe, massage en koeling op alle zitplaatsen, meer dan twintig speakers. NIO ademt hightech en dat ís het ook.

    Voorwaarde
    Er is één noodzakelijke voorwaarde om batterijwisselen tot een echt succes te maken: andere automerken die de techniek omarmen. NIO sloot afgelopen jaar al een handvol samenwerkingen met Chinese fabrikanten, onder andere met Geely, het moederbedrijf van Volvo en Polestar. Maar tot andere automerken met wisselbatterijen heeft dat nog niet geleid. ,,Het heeft tijd nodig'', zegt topman William Li. ,,In China kan een autofabrikant in 24 maanden een compleet nieuwe auto ontwikkelen, als je trager bent dan ben je kansloos op onze thuismarkt. We praten ook met Europese merken over batterijwisselen. In China duurt dat overleg twee maanden. Hier praten we al meer dan een jaar met fabrikanten.''

    NIO is te koop in Nederland, Duitsland, en Scandinavië. Daar zijn nu 43 wisselstations. Eind dit jaar moeten dat er zeventig zijn. Echt storm loopt het nog niet. In Nederland rijden nog maar zo'n vijfhonderd NIO's. William Li haalt zijn schouders op: ,,Het kan wel tien tot twintig jaar duren voordat we de markt veroverd hebben.'' In China rijden al meer dan een half miljoen NIO's met verwisselbare batterij rond.

    Zorgen
    NIOheeft tot dusver diepe zakken. Vorige maand werd in Amsterdam het tweede NIO House van Nederland geopend. Het momumentale Metz-gebouw, hartje stad aan de Leidsestraat, werd voor miljoenen euro's vertimmerd tot showroom en conceptstore. Aan geld geen gebrek. En dat baart sommige Europese autofabrikanten zorgen. De Europese Commissie onderzoekt of er extra importtarieven voor Chinese auto's moeten gelden. Dat is het domste wat je kunt doen, vindt NIO-oprichter Li. Het remt innovatie en verduurzaming. ,,In China kun je ook Volkswagen, Mercedes en Tesla kopen. Wij zijn juist goed door de concurrentie.''

    Sommige Chinese merken zoals BYD werken al aan Europese fabrieken om importtarieven te omzeilen. NIO is nog veel te klein in Europa. Om een eigen fabriek rendabel te krijgen is een productie van 100.000 auto's noodzakelijk. Maar het merk denkt er al wel over. ,,Wat? Een lege autofabriek in Born?'' mede-oprichter Lihong Qin zit meteen op het puntje van zijn stoel als hij het hoort. ,,Laat VDL Nedcar maar bellen, we staan altijd open voor mogelijkheden.''

    Qin denkt dat de batterijwisseltechniek de levensduur van de auto verlengt. ,,Tijdwinst is niet hét grote voordeel . Wat is een elektrische auto nog waard als over tien jaar de batterij langzaam sterft? De NIO heeft dan nog steeds een verse batterij. Over een paar jaar zullen meer mensen gaan inzien dat de tweedehandswaarde van een NIO heel goed is.''

    NIO levert momenteel huurbatterijen in twee varianten: 75 en 100 kWh. Een derde met een capaciteit van 150 kWh is in China al op de markt en komt waarschijnlijk ook naar Europa. Met zo'n krachtige batterij zit het merk technisch meteen aan de absolute top.Terug naar de Autobahn. Bijna thuis. De laatste wissel van de reis is wederom gepland bij Hilden. Het gerommel onder de auto klinkt na een handvol wissels inmiddels vertrouwd. Net als de nieuwsgierige automobilisten die kijken hoe we in een minuutje van de bijna lege accu zijn verlost.

    Morsdood
    En dan is het stil. Geen geluid, geen beweging, geen accu. De robot in het wisselstation is morsdood. Er moet een monteur uit Dortmund komen om het wisselstation weer aan de praat te krijgen. ,,Er was een pinnetje dat nodig is voor de positionering van de accu dat niet helemaal uitgeschoven was'', verklaart, de Duitse monteur. ,,Dit heb ik nog nooit meegemaakt en we hebben hier al 10.000 wissels gehad.'' Verhelpen van het mankement duurt drie kwartier. ,,Duizendmaal excuses'', zegt Qin als hij later hoort van de mislukte wissel. ,,In China, waar we 70.000 swaps per dag doen, gaat het in 99,5 procent van de gevallen goed. Op onze drukste dag ooit waren het zelfs 100.000 wissels. Maar in Europa zitten we nog te laag met 93 procent probleemloze wissels. Werk aan de winkel voor ons team hier. Voor het eind van het jaar moet het succespercentage minimaal 98 procent zijn. Door het onderhoud van de stations te verbeteren, bijvoorbeeld. Maar arbeid in Europa is zo duur, dus we zullen meer onderhoud op afstand moeten ontwikkelen. Daarom hebben we ook altijd snelladers bij de wisselstations. Als er bijvoorbeeld veel NIO's vóór je zijn, dan heb je een alternatief.''
  9. Geeninspiratie 5 juni 2024 16:33
    www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/je-raad...

    Je raadt nooit waar (na Duitsland) de meeste EV’s voor Nederland vandaan komen.

    Weet je wat de grootste bandenproducent ter wereld is? Als je niet gespiekt hebt, dan heb je het sowieso fout: het is Lego. Oké, nog eentje: als je moet raden uit welk land na Duitsland de meeste elektrische auto’s voor Nederland komen, waar denk je dan aan? Misschien Japan? Of zelfs Zuid-Korea? Of zou het toch al China zijn? Het is een land waar je niet snel een automerk van kunt opnoemen: België.

    Het Centraal Bureau van de Statistiek keek naar de waarde van elektrische auto’s die hier de grens overkomen. Logischerwijs staat Duitsland op plek één met 4,3 miljard euro aan elektrische auto’s en hybrides. Maar dan: op plek twee staat België met 1,1 miljard euro aan geëlektrificeerd spul. Op plek drie staat Zuid-Korea met 0,5 miljard euro en China staat inmiddels op plek vier met 0,4 miljard euro.

    België heeft toch geen automerken?
    Welke auto’s er dan uit België komen? Het land heeft geen eigen automerk waar in Nederland duizenden van worden verkocht. Volvo heeft een fabriek in België waar ze de populaire EX40 (voorheen XC40) produceren. Ook de EX30 komt straks uit België. Van Audi staat een fabriek in het plaatsje Vorst. Daar zetten medewerkers de Audi Q8 e-tron in elkaar.

    Er komt veel meer spul uit China aan
    Het CBS schrijft dat er in 2023 maar liefst 1,1 miljard euro aan Chinese EV’s en hybrides arriveerden in Nederland. Dit bedrag is dertien keer hoger dan 2022. Echter is dit niet allemaal voor onze markt bestemd, want een groot deel gaat naar andere Europese landen. Als je kijkt naar alle nieuwe auto’s, dan was het aandeel van Chinese auto’s in Nederland slechts 2,8 procent.
6.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 198 199 200 201 202 ... 310 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.