Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
16,250   +0,100   (+0,62%) Dagrange 16,020 - 16,330 108.025   Gem. (3M) 229,9K
Pharming Investor Tour 2024. Investor Tour op vijf locaties in Nederland (Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Leiden, Zwolle). Presentatie en Q&A sessie met CEO Sijmen de Vries. Pharming Investor Tour 2024. Investor Tour op vijf locaties in Nederland (Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Leiden, Zwolle). Presentatie en Q&A sessie met CEO Sijmen de Vries.

AMG 2023

17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 235 236 237 238 239 ... 876 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Thorgall 29 april 2023 13:50
    quote:

    Hopper58 schreef op 29 april 2023 08:40:

    [...]

    Dit lijkt mij een oude tekst (corona etc.). Waarom die nu juist, net voor de stijging, vanonder het stof halen? AMG is eerder Amerikaans dan Europees en daar is de verloningscultuur nu eenmaal anders. Luister maar eens naar de laatste cc van Adyen. En bovendien zijn de verloningen in Europa ook flink aan het stijgen denk ik?
    Het bedrijf staat in Nederland genoteerd en is geen Amerikaans bedrijf. Valt geen discussie over te voeren. Verder kent de VS inderdaad een andere beloningsstructuur en dat is ondermeer omdat je als CEO en management hard wordt afgerekend op ondermaatse prestaties. Lees:ontwikkeling beurskoers. En de resultaten van bedrijven uit de VS zijn dan ook stukken beter dan die uit Europa. Zo staat de AEX nu slechts 125 punten hoger dan in het jaar 2000. De Dow Jones is sindsdien meer dan verdrievoudigd. Dat verschil is prestatie wordt beloond door middel van hogere salarissen.
    Ik vind het om deze reden terecht dat hier nu een bericht wordt aangehaald over de beloningsstructuur. Deze past in de verste verte niet bij de resultaten van de afgelopen jaren. Beleggers zijn niet veel wijzer geworden, het management wel daarentegen.
  2. PJF 29 april 2023 14:12
    quote:

    Alpen schreef op 29 april 2023 13:47:

    [...]
    Herr Schimmelbusch zei dit er over tijdens de CMD in maart:
    • "The revenue potential of the Bitterfeld battery-grade hydroxide complex, fully built, 5 modules, is in the range of $5 bln per annum, and due to our flexibility in feed material we believe this operation will provide a very strong return on investment under any market condition."
    en
    • "As regard to the profitability of the refinery depending on prices and a lot of other things, our scenario planning has a range of 60 mln to 200 mln per module. That has a lot of assumptions behind it, and of course the 200 mln reflects a price of $70.000 up, and the $60 mln is the spread of $3.000 which is a very, very established spread, times 20.000 tons gives 60 mln."

    De omzet per module zal niet precies $5 miljard gedeeld door 5 zijn maar zal vast in de buurt van de $1 miljard per jaar liggen, terwijl voor de EBITDA een range per module wordt aangegeven van tussen de $60-200 miljoen per jaar.

    De $80.000 die je aanhaalt (ik neem aan dat je $79.284 bedoelt op slide 14; de gemiddelde prijs voor Q4 2022 voor battery-grade carbonate) is inclusief BTW. In andere presentaties, bijvoorbeeld die van december 2022, worden die bedragen getoond exclusief BTW. Waarom is me niet duidelijk want komt duidelijkheid niet ten goede.

    De start-up van die eerste module in Bitterfeld is trouwens gepland voor Q4 van dit jaar, en zal al in 2024 op volle toeren draaien, niet in 2025.
    Ik vind dit ook een lastige, ben er ook al meerdere keren mee aan het rekenen geweest. AMG heeft voor zichzelf ook meerdere scenario's bepaald. Als je toch een roze bril op wilt zetten, en er vanuit gaat dat de huidige situatie voortduurt, dan zou je het volgende kunnen beredeneren:

    AMG is altijd heel voorzichtig en conservatief met het geven prognoses. Dat is ook een goed uitgangspunt denk ik. De huidige marktprijs suggereert wel dat de opbrangsten de afgegeven verwachting van $5 mrd ruimschoots kunnen overtreffen. AMG heeft ook aangegeven dat we kunnen rekenen op een EBITDA van $200 miljoen per module bij een prijs van $70.000.
    Daar zijn we nu bijna met de huidige ontwikkelingen. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de contracten die AMG afsluit.
  3. NBosch 29 april 2023 14:21
    Artikel in de Telegraaf vandaag. AMG wordt niet genoemd. Maar er staat wel iets in over Lithium winning in Duitsland.
    AMSTERDAM Zonder lithium geen batterijen voor smartphones en stekkerauto’s. Maar de grote producent Chili legt zijn ’witte goud’ aan banden. Ook andere landen nationaliseren hun grondstoffen. Producenten zoeken snel alternatieven voor lithium. Ook in Nederlandse bodem.
    Op de 970 kilometer lange witte Atacama-woestijn in Noord-Chili scharrelen felroze flamingo’s naar voedsel. Op de droogste woestijn ter wereld lijken grote blauwe zwembaden te liggen. De uitgehakte blokken gevuld met zout grondwater leiden naar lithium, onder de zoutlagen. Lithium wordt er met water uit gezogen, wat omwonenden zorgen baart over de waterstand, en na verdamping geëxporteerd.

    Chili is ’s werelds grootste leverancier van het materiaal voor duizenden malen herlaadbare lithium-ionbatterijen, de standaard nu voor elektrische auto’s. Voor een gemiddelde elektrische autobatterij is acht kilo lithium nodig.

    Prijsstijgingen
    Rond 30% van alle mondiale lithiumproductie komt uit Chili. Het bezit ook 40% van alle bewezen reserves, 8,2 miljoen ton. Veel meer dan Argentinië, Australië en China hebben. Met maar 14 miljoen lithium in de grond, verwachten inkopers van batterijauto’s extreme prijsstijgingen.

    De schaarste van deze grondstoffen voor batterijen is nog niet extreem groot, de productie in de lithiumdriehoek Chili-Argentinië-Bolivia, die samen 60% van alle lithiumreserves bezitten, is verre van geperfectioneerd, stelt Shirley Meng, hoogleraar in energiesystemen aan de Universiteit van Chicago. Maar reken erop dat in 2030 enorme concurrentie tussen gigawatt-fabrieken in Azië, de VS en Europa is losgebarsten, zegt ze. „We moeten dus nu plannen hoe je lithium moet recyclen.” Die technieken zijn er amper.

    Europa schakelt over op batterijauto’s. Chili steekt evenwel een spaak in het wiel. President Gabriel Boric wil de vergunningen van de twee grootste mijnbouwers SQM en Albemarle, verlengen maar alleen als ze een joint venture vormen met een Chileens staatsbedrijf. „Chili kan deze kans voor onze toekomst niet laten lopen”, schetst hij de verwachte inkomsten.

    Chili’s stap versterkt een nationaliseringstrend in grondstoffen. In olie kon Aramco veruit de grootste worden dankzij de nationalisering van de Saudische voorraden. In nog 22 OPEC-landen eisen regeringen de olieproductie op. In Noorwegen blijft staatsbedrijf Equinor dominant in olie en gas. Indonesië kondigde nationalisatie van zijn nikkel aan, de Filipijnen wil hetzelfde, Mexico deed dat al en Zimbabwe legt zijn export aan banden.

    In China, dat 85% van de zeldzame aardmetalen verwerkt, en Kazachstan gaan producenten gedwongen joint ventures voor mijnbouw aan. Europa begint een industrie voor schaarsere grondstoffen zoals kobalt en nikkel. Er worden zo’n dertig batterijfabrieken gebouwd om onafhankelijk van China te worden.

    Binnen Europa kennen Portugal, Tsjechië, Servië, Zweden en Finland grotere bewezen voorraden lithium. Maar burgerverzet bemoeilijkte booractiviteiten. Duits speurwerk in de Oberrheingraben van het Rijndal leverde kilometers diep lithium op, er ligt bijna 16 miljoen ton. Duitsland gaat dat winnen.

    In de jacht op lithium vonden onderzoekers Erica Biagini en Ahmed Hussain van de TU Delft hoge concentraties lithium in het grondwater van Friesland, Limburg en een stuk Noordzee. Waar naar aardwarmte geboord wordt, zou dat meteen de ideale verdamper van lithiumwater zijn.

    Boorpunten
    Per liter water, aldus de TU Delft, is tot 50 milligram lithium te verkrijgen. Dat kan bij topproductie leiden tot 5 tot 10 kilogram lithium per uur. Slaat Nederland voldoende boorpunten, dan is de vraag voor eigen elektrische auto’s in Nederland te vervullen, stellen de onderzoekers. Het is vroeg, erkende staatssecretaris Vijlbrief (Mijnbouw), maar de lithiumzoektocht gaat door. „Het is niet de vraag of, maar hoe”, stelt hij.
  4. PJF 29 april 2023 14:30
    [quote alias=Alpen id=14792898 date=202304291031]
    amg-nv.com/wp-content/uploads/AMG-set...
    Frankfurter Allgemeine Zeitung 12-04-2023
    Vertaling: Google Translator

    AMG vertrouwt op nieuwe batterijen

    Wat een mooi en interessant stuk. Fijn dat je het hier plaatst. Mij valt vooral de titel van het stuk op. Het lijkt er op dat AMG en dhr. Schimmelbusch van mening zijn dat de verkoop van deze batterij van grotere betekenis zal zijn/ worden voor AMG dan haar huidige activiteiten die al heel veelbelovend lijken.

    "De stationaire batterij wordt een zakelijke kans voor AMG die groter is dan alles wat ik in 50 jaar heb meegemaakt", zegt CEO Heinz Schimmelbusch in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

    Dhr. Schimmelbusch heeft vele fouten gemaakt, en ik ben het niet eens met de hoogte van zijn beloning, maar dit is wel een man met een schat aan ervaring. Ik denk dat als er iemand is die de potentie van dit project kan inschatten, hij dat wel is.
    Laten we niet vergeten dat AMG ergens in 2015 ook een bewuste keuze heeft gemaakt om te gaan investeren in lithium. Na een lange aanloop periode met veel investeringen gaan we daar de komende tijd de vruchten van plukken.

    Als ik het goed interpreteer, is de markt voor de batterijen onder de naam Liva nog veel groter, en mogen we veel sneller daar de revenuen van verwachten
  5. PJF 29 april 2023 14:42
    quote:

    Thorgall schreef op 29 april 2023 13:50:

    [...] Het bedrijf staat in Nederland genoteerd en is geen Amerikaans bedrijf. Valt geen discussie over te voeren. Verder kent de VS inderdaad een andere beloningsstructuur en dat is ondermeer omdat je als CEO en management hard wordt afgerekend op ondermaatse prestaties. Lees:ontwikkeling beurskoers. En de resultaten van bedrijven uit de VS zijn dan ook stukken beter dan die uit Europa. Zo staat de AEX nu slechts 125 punten hoger dan in het jaar 2000. De Dow Jones is sindsdien meer dan verdrievoudigd. Dat verschil is prestatie wordt beloond door middel van hogere salarissen.
    Ik vind het om deze reden terecht dat hier nu een bericht wordt aangehaald over de beloningsstructuur. Deze past in de verste verte niet bij de resultaten van de afgelopen jaren. Beleggers zijn niet veel wijzer geworden, het management wel daarentegen.
    Ik vind ook dat de salarissen van het management van AMG buitensporig hoog zijn en niet in verhouding staan tot omzet, prestaties en de beurskoers van AMG. Vooral in marketing en PR/ IR schiet het bedrijf tekort. Uiteindelijk is het management daar eindverantwoordelijk voor.
    Ik ben er helemaal voor dat daar kritische vragen over gesteld worden op de jaarvergadering en dat er andere parameters moeten komen om de hoogte van de beloning te bepalen.

    Ik ga er van uit dat het managment begrijpt dat beleggers teleurgesteld zijn over de koersontwikkeling de afgelopen jaren. Deze staat in schril contrast tot de ontwikkeling die het bedrijf heeft doorgemaakt. Het lijkt me waarschijnlijk dat dit de aandacht heeft van het management en dat men er iets aan gaat proberen te doen.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 april 2023 14:44
    Telegraaf:

    In 2018 kostte lithiumcarbonaat – een verfijnde vorm - nog $20 per kilo, vorig jaar tikte het bijna $80 aan. Toch daalt nu de prijs dit jaar, de winst sinds de piek van november 2022 kwijnt weg. En alle batterijmaterialen worden goedkoper.

    De belangrijkste reden is de verminderde vraag in China. Dat schrapte aanschafsubsidies voor batterijauto’s, wat direct 22% minder verkopen betekende in het eerste kwartaal dit jaar. Batterijproducenten rekenden op een hausse. Zij zitten even met overschotten en kopen minder lithium in.
  7. forum rang 4 JH1988 29 april 2023 15:56
    quote:

    Alpen schreef op 29 april 2023 13:47:

    [...]
    Herr Schimmelbusch zei dit er over tijdens de CMD in maart:
    • "The revenue potential of the Bitterfeld battery-grade hydroxide complex, fully built, 5 modules, is in the range of $5 bln per annum, and due to our flexibility in feed material we believe this operation will provide a very strong return on investment under any market condition."
    en
    • "As regard to the profitability of the refinery depending on prices and a lot of other things, our scenario planning has a range of 60 mln to 200 mln per module. That has a lot of assumptions behind it, and of course the 200 mln reflects a price of $70.000 up, and the $60 mln is the spread of $3.000 which is a very, very established spread, times 20.000 tons gives 60 mln."

    De omzet per module zal niet precies $5 miljard gedeeld door 5 zijn maar zal vast in de buurt van de $1 miljard per jaar liggen, terwijl voor de EBITDA een range per module wordt aangegeven van tussen de $60-200 miljoen per jaar.

    De $80.000 die je aanhaalt (ik neem aan dat je $79.284 bedoelt op slide 14; de gemiddelde prijs voor Q4 2022 voor battery-grade carbonate) is inclusief BTW. In andere presentaties, bijvoorbeeld die van december 2022, worden die bedragen getoond exclusief BTW. Waarom is me niet duidelijk want komt duidelijkheid niet ten goede.

    De start-up van die eerste module in Bitterfeld is trouwens gepland voor Q4 van dit jaar, en zal al in 2024 op volle toeren draaien, niet in 2025.
    Dank voor de update. Ik meende te zien dat ze al bepaalde afzet contracten hebben voor "full capacity 2025"(slide 24 capital markets presentatie"

    Benieuwd wat de tijdlijn voor de volgende 4 modules is, lijkt erop dat het een goede ROI geeft.

    Ook LIVA ben ik erg enthousiast over:)
  8. forum rang 4 Aandachtige lezer 29 april 2023 16:46
    quote:

    Thorgall schreef op 29 april 2023 13:50:

    [...] Het bedrijf staat in Nederland genoteerd en is geen Amerikaans bedrijf. Valt geen discussie over te voeren. Verder kent de VS inderdaad een andere beloningsstructuur en dat is ondermeer omdat je als CEO en management hard wordt afgerekend op ondermaatse prestaties. Lees:ontwikkeling beurskoers. En de resultaten van bedrijven uit de VS zijn dan ook stukken beter dan die uit Europa. Zo staat de AEX nu slechts 125 punten hoger dan in het jaar 2000. De Dow Jones is sindsdien meer dan verdrievoudigd. Dat verschil is prestatie wordt beloond door middel van hogere salarissen.
    Ik vind het om deze reden terecht dat hier nu een bericht wordt aangehaald over de beloningsstructuur. Deze past in de verste verte niet bij de resultaten van de afgelopen jaren. Beleggers zijn niet veel wijzer geworden, het management wel daarentegen.
    Alleen als er hele grote aandeelhouders komen die hun mond opentrekken komt er verandering.
    De aantallen die wij met elkaar in bezit hebben (hoever zouden we komen op dit forum?) is te weinig om invloed uit te oefenen.
  9. forum rang 7 Hopper58 29 april 2023 17:00
    quote:

    PJF schreef op 29 april 2023 14:12:

    [...]

    Ik vind dit ook een lastige, ben er ook al meerdere keren mee aan het rekenen geweest. AMG heeft voor zichzelf ook meerdere scenario's bepaald. Als je toch een roze bril op wilt zetten, en er vanuit gaat dat de huidige situatie voortduurt, dan zou je het volgende kunnen beredeneren:

    AMG is altijd heel voorzichtig en conservatief met het geven prognoses. Dat is ook een goed uitgangspunt denk ik. De huidige marktprijs suggereert wel dat de opbrangsten de afgegeven verwachting van $5 mrd ruimschoots kunnen overtreffen. AMG heeft ook aangegeven dat we kunnen rekenen op een EBITDA van $200 miljoen per module bij een prijs van $70.000.
    Daar zijn we nu bijna met de huidige ontwikkelingen. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de contracten die AMG afsluit.
    Ik had uit de CMD begrepen dat 200 mln $/module is bij levering van Li-carbonaat van de eigen Brazilië-plant. Rond 2026.
  10. forum rang 7 Hopper58 29 april 2023 17:07
    quote:

    Thorgall schreef op 29 april 2023 13:50:

    [...] Het bedrijf staat in Nederland genoteerd en is geen Amerikaans bedrijf. Valt geen discussie over te voeren. Verder kent de VS inderdaad een andere beloningsstructuur en dat is ondermeer omdat je als CEO en management hard wordt afgerekend op ondermaatse prestaties. Lees:ontwikkeling beurskoers. En de resultaten van bedrijven uit de VS zijn dan ook stukken beter dan die uit Europa. Zo staat de AEX nu slechts 125 punten hoger dan in het jaar 2000. De Dow Jones is sindsdien meer dan verdrievoudigd. Dat verschil is prestatie wordt beloond door middel van hogere salarissen.
    Ik vind het om deze reden terecht dat hier nu een bericht wordt aangehaald over de beloningsstructuur. Deze past in de verste verte niet bij de resultaten van de afgelopen jaren. Beleggers zijn niet veel wijzer geworden, het management wel daarentegen.
    AMG staat enkel in A'dam genoteerd voor belastingtechnische redenen. Het management zit in de USA.

    De beurskoers van AMG staat op dit moment niet laag door ondermaatse prestaties.

    Ik ken in de USA bedrijven die fantastische vooruitgang boeken en toch niet beloond worden in de koers. Wat ik ken? Neen ik ben aandeelhouder in 2 zo'n bedrijven: Qualcomm en AbCellera.
  11. forum rang 5 Blanco rolling 29 april 2023 18:07
    quote:

    Hopper58 schreef op 29 april 2023 17:07:

    [...]

    AMG staat enkel in A'dam genoteerd voor belastingtechnische redenen. Het management zit in de USA.

    De beurskoers van AMG staat op dit moment niet laag door ondermaatse prestaties.

    Ik ken in de USA bedrijven die fantastische vooruitgang boeken en toch niet beloond worden in de koers. Wat ik ken? Neen ik ben aandeelhouder in 2 zo'n bedrijven: Qualcomm en AbCellera.
    Woont Heinz in de VS?
    Dacht het niet.
    Het management zit gewoon in de EU en er is een management onderlaag in de VS
  12. forum rang 4 Mrs. Smith 29 april 2023 18:14
    quote:

    Blanco rolling schreef op 29 april 2023 18:07:

    [...]

    Woont Heinz in de VS?
    Dacht het niet.
    Het management zit gewoon in de EU en er is een management onderlaag in de VS
    Zie stukje uit de Tagesschau...... Geplaatst 14:04 Uit het leven van .... Zelfs met een foto de Bildzeitung gehaald ..... #voordeelvandetwijfel ..... Hopelijk worden we niet teleurgesteld en "voorgelogen" ......
  13. forum rang 4 Mrs. Smith 29 april 2023 18:40
    quote:

    Mrs. Smith schreef op 29 april 2023 18:14:

    [...]

    Zie stukje uit de Tagesschau...... Geplaatst 14:04 Uit het leven van .... Zelfs met een foto de Bildzeitung gehaald ..... #voordeelvandetwijfel ..... Hopelijk worden we niet teleurgesteld en "voorgelogen" ......
    Het was toendertijd uiteraard wel in een andere functie en hoedanigheid ......

    Heb wel vertrouwen en hoop dat ze een aantal zaken kunnen versnellen zodat er niet achter de feiten aan .....
  14. forum rang 7 Hopper58 29 april 2023 19:34
    quote:

    Blanco rolling schreef op 29 april 2023 18:07:

    [...]

    Woont Heinz in de VS?
    Dacht het niet.
    Het management zit gewoon in de EU en er is een management onderlaag in de VS
    Jawel en de CFO en Mrs Fischer van IR. De top zit in de US. Dr. Schimmelbusch is zo ongeveer moeten vluchten na een heksenjacht in de EU.
  15. forum rang 5 Money Never Sleeps 29 april 2023 22:05
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 29 april 2023 14:44:

    Telegraaf:

    In 2018 kostte lithiumcarbonaat – een verfijnde vorm - nog $20 per kilo, vorig jaar tikte het bijna $80 aan. Toch daalt nu de prijs dit jaar, de winst sinds de piek van november 2022 kwijnt weg. En alle batterijmaterialen worden goedkoper.

    De belangrijkste reden is de verminderde vraag in China. Dat schrapte aanschafsubsidies voor batterijauto’s, wat direct 22% minder verkopen betekende in het eerste kwartaal dit jaar. Batterijproducenten rekenden op een hausse. Zij zitten even met overschotten en kopen minder lithium in.
    Dit is volgens het bericht dus een tijdelijk verhaal
17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 235 236 237 238 239 ... 876 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.