Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,251   +0,006   (+0,48%) Dagrange 1,236 - 1,251 623.401   Gem. (3M) 1,8M

PostNL november 2021 - Pakketseizoen komt op stoom

4.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 186 187 188 189 190 ... 227 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 DeWalt 25 november 2021 09:38
    quote:

    pedro schreef op 25 november 2021 09:27:

    [...]veel respect echter die tot mislukken gedoemde INPost propositie is geen panacee me dunkt
    Ik vind INPost waardering ook nergens over gaan, tegelijkertijd is het wel een efficiënte afleveringsmethode. Ik denk dat we uiteindelijk richting een hybride model gaan met hybride pricing, daarom ook zeker behoefte aan dit soort kluizen die 24/7 beschikbaar zijn en m.i. beter zijn dan afhaalpunten met sluitingstijden. In België nu veel kritiek op onderaannemers, in de hoop dat iedereen in vaste dienst genomen moet worden. Dan zeg ik, stop dat geld maar in pakketkluizen.
  2. forum rang 7 DeWalt 25 november 2021 09:42
    quote:

    SanderK0 schreef op 25 november 2021 09:13:

    Zou POSTNL het aandurven om voor 1 december al met een winstwaarschuwing te komen. Mag toch hopen dat ze inmiddels wel rekening houden met een corona factor. En dan bedoel ik uiteraard een positieve waarschuwing.
    Nee er wordt nu onderhandeld met vakbonden, traditioneel is Q4 beter dan voorspeld.
  3. [verwijderd] 25 november 2021 09:43
    quote:

    DeWalt schreef op 25 november 2021 09:38:

    [...]
    Ik vind INPost waardering ook nergens over gaan, tegelijkertijd is het wel een efficiënte afleveringsmethode. Ik denk dat we uiteindelijk richting een hybride model gaan met hybride pricing, daarom ook zeker behoefte aan dit soort kluizen die 24/7 beschikbaar zijn en m.i. beter zijn dan afhaalpunten met sluitingstijden. In België nu veel kritiek op onderaannemers, in de hoop dat iedereen in vaste dienst genomen moet worden. Dan zeg ik, stop dat geld maar in pakketkluizen.
    24/7 is dat pakje nu werkelijk zo belangrijk, relax
  4. Verkeerde timing 25 november 2021 09:44
    Vlaamse officier van justitie opent aanval op PostNL: ‘Hallucinant, wat hier gebeurt’
    PostNL ligt in België onder vuur. Officier van justitie Gianni Reale heeft een strafzaak aangespannen wegens grootschalige ‘sociale fraude’ door het Nederlandse pakketbedrijf en zijn onderaannemers. Invallen leidden zelfs tot sluiting van een depot.

    Marieke de Ruiter24 november 2021, 20:38
    Gianni Reale, Vlaams officier van justitie. 'Wat mij betreft organiseert PostNL mede de fraude.' Beeld Rebecca Fertinel
    Gianni Reale, Vlaams officier van justitie. 'Wat mij betreft organiseert PostNL mede de fraude.'Beeld Rebecca Fertinel
    De timing kon voor PostNL bijna niet ongelukkiger. Maandag, bij het krieken van de dag, vielen politie, douane en arbeidsinspectie drie distributiecentra van het pakketbedrijf in België binnen. Dat gebeurde naar aanleiding van een undercoverreportage over misstanden en in het kader van het strafrechtelijk onderzoek dat officier van justitie Gianni Reale naar het bedrijf doet. De overtredingen op een van de depots waren zo ernstig en talrijk dat hij besloot het per direct te sluiten. Dus moet de pakketreus het tijdens het koopjesfestijn Black Friday stellen zonder zijn Wommelgemse distributiecentrum.

    De openbaar aanklager wil met de verzegeling laten zien dat het hem menens is. ‘Ik heb al verschillende verwittigingsschoten gelost’, zegt hij. ‘Er zijn verschillende controles geweest, ik heb PostNL gedagvaard. Dan vind ik het eigenlijk hallucinant dat deze inbreuken blijven plaatsvinden.’ De maandag geconstateerde overtredingen komen boven op de dertig dossiers die Reale al over PostNL en zijn onderaannemers had verzameld. Dossiers over chauffeurs die zwartwerken, illegaal zijn, zonder rijbewijs rijden en ongeadministreerde uren maken.

    Precies de misstanden die de Nederlandse arbeidsinspectie eerder in een onderzoek naar de pakketbranche ook al vaststelde. Ze zijn het gevolg van de manier waarop de bezorging is georganiseerd. Net als in Nederland heeft PostNL zijn koeriers in Belgie vaak niet in loondienst, maar besteedt het de routes uit aan onderaannemers: kleine zelfstandigen die de routes op hun beurt ook weer uitbesteden. De tarieven die zij daarvoor krijgen, zouden zo laag zijn dat ze bijna niet anders kunnen dan creatief boekhouden.

    ‘Dat systeem is niet alleen financieel in het voordeel van PostNL, maar ook strafrechtelijk’, aldus Reale. ‘Want daardoor kan het bedrijf de handen wassen in onschuld door te verwijzen naar zijn onderaannemers.’ Of beter gezegd: kon. Want als het aan de officier ligt, komt daar verandering in. In de strafzaak die hij aanspant, en die ook de Britse concurrent GLS raakt, houdt hij het pakketbedrijf verantwoordelijk voor grootschalige fraude, waardoor de Belgische schatkist wellicht miljoenen euro’s aan sociale premies misloopt.

    U noemt de strafzaak tegen PostNL en GLS ‘pionieren’, wat bedoelt u daarmee?
    ‘Dit is niet eerder gedaan. Wij zijn vanuit de inspectiediensten en de lokale politie Mechelen al veel langer bezig met controleren en onderaannemers vervolgen. Maar dat is niet afdoende gebleken: de misstanden blijven bestaan. De inbreuken zijn systematisch, dus we moeten die ook systematisch aanpakken. Ik heb PostNL inzage gegeven in zestig dossiers, ze weten wat er mis is, maar het stoort ze blijkbaar niet. En ik begrijp wel waarom: het is voor hen een lucratief model. Dus wat mij betreft zijn PostNL en GLS degenen die de fraude mee organiseren.’

    Volgens Reale zijn de pakketreuzen de enigen die profiteren van het huidige bezorgsysteem, doordat ze wel de lusten hebben, maar niet de lasten. Doordat ze geen sociale premies betalen, zijn ze in het voordeel tegenover concurrenten als Bpost, die vooral chauffeurs in loondienst hebben. ‘En als er dan een overtreding is, zeggen zij: we hebben er niks mee te maken, het is een zaak van de onderaannemers. Maar het standpunt van het OM is dat PostNL als werkgever beschouwd dient te worden van de onderaannemers én van de chauffeurs.’

    Waarom trekt u zich de problematiek in de pakketbezorging zo aan?
    ‘Het zijn schrijnende toestanden. Het gaat hier om mensen met een migratieachtergrond, laaggeschoolden, die onder onmenselijke voorwaarden en voor te weinig geld te lange dagen maken. Er is een journalist undercover geweest, die heeft vastgesteld dat ze soms van 6 uur ’s ochtends tot 12 uur ’s avonds werken, terwijl ze een contract hebben voor 8 uur. Soms werden blijkbaar ook jongeren van 13 of 14 jaar ingezet. Gratis bezorging bestaat niet. Dit systeem wordt mede gefinancierd door de onderbetaling van die chauffeurs en door sociale fraude. En het wordt in stand gehouden door de grote bedrijven.’

    Wat riskeert PostNL als de rechter daarin meegaat?
    ‘In het Belgische rechtssysteem worden geldboetes vermenigvuldigd met het aantal werknemers dat het betreft. Dus dat kan om honderdduizend euro gaan per overtreding. Het gaat hier om inbreuken op het zwaarste niveau. Daar staan zelfs gevangenisstraffen van drie jaar op. Dat kan gaan tot de hoogste echelon in het bedrijf.’

    Dus ook ceo Herna Verhagen zou een Vlaamse celstraf kunnen riskeren?
    ‘Theoretisch zou dat kunnen. Het gaat er echter om wie de beslissingen genomen heeft en dus de facto verantwoordelijk is.’

    Wanneer is de zaak volgens u geslaagd?
    ‘Als er rechtszekerheid komt. Maar dat kan nog lang duren. De zaak dient pas in september 2022, waarna hoger beroep kan worden aangetekend. Dan zitten we al in 2024 voor er een definitieve uitspraak is. Zo lang kunnen we niet accepteren dat er wantoestanden plaatsvinden. We blijven controleren en desnoods depots sluiten. Maar we hopen dat de wetgever sneller zal zijn. De bevoegde minister heeft gisteren gezegd dat er binnen een halfjaar een wet zal komen die zal bepalen dat een deel van het personeel in dienst moet worden genomen.’

    Wat moet PostNL doen om weer toegang te krijgen tot het verzegelde depot?
    ‘We zijn in onderhandeling met de advocaten van PostNL. Het bedrijf moet wat mij betreft volledig afstand nemen van de malafide onderaannemers en daarvoor met een concreet plan komen. We zullen redelijk zijn, de sluiting gaat geen maanden duren, ten hoogste dagen, maar als OM kunnen wij natuurlijk niet toestaan dat PostNL en zijn onderaannemers misdrijven blijven plegen.’

    REACTIE POSTNL
    PostNL stelt in een reactie dat het niet wil werken met malafide bezorgondernemers en samenwerkt met de sociale inspectie om eventuele misstanden te voorkomen. Beschuldigingen van kinderarbeid werpt het bedrijf verre van zich. Op eventuele politieke besluitvorming wil het bedrijf niet vooruitlopen.
  5. forum rang 7 DeWalt 25 november 2021 09:47
    quote:

    pedro schreef op 25 november 2021 09:43:

    [...]24/7 is dat pakje nu werkelijk zo belangrijk, relax
    Er is niet 1 type klant. Onder andere apotheken gebruiken al met groot succes dit soort kluizen in NL. Ik zie het ook onderdeel worden van pakketbedrijven. PostNL kan dit eenvoudig toevoegen in haar model. Er gaan wel 300 pakjes in zo’n kluis, is een equivalent van een hele dag een ronde rijden door een chauffeur.
  6. [verwijderd] 25 november 2021 09:47
    quote:

    pedro schreef op 25 november 2021 09:37:

    [...]idiot
    Er zijn enkele RCT’s en retrospectieve studies naar ivermectine beschikbaar, maar de populatie betreft
    grotendeels gehospitaliseerde patiënten. Deze studies hebben momenteel nog grote methodologische
    beperkingen, zijn heterogeen in de uitkomstmaten en tonen tegenstrijdige resultaten. Is geen oplossing
  7. forum rang 7 DeWalt 25 november 2021 09:56
    Bpost schijt in de broek voor postnl. Het is een wanhoopsdaad want postvolumes gaan daar nog flink dalen in België. Gewoon goed en slim aanpakken nu, ik zou dus inzetten op veel meer pakketkluizen en met AholdDelhaize uitvogelen hoe je de communicatie rondom bezorgkosten gaat doen. Wellicht kun je zelfs wat meer vragen als men di5 in België allemaal zo belangrijk vind.
  8. forum rang 4 boll 25 november 2021 09:56
    quote:

    DeWalt schreef op 25 november 2021 09:38:

    [...]
    Ik vind INPost waardering ook nergens over gaan, tegelijkertijd is het wel een efficiënte afleveringsmethode. Ik denk dat we uiteindelijk richting een hybride model gaan met hybride pricing, daarom ook zeker behoefte aan dit soort kluizen die 24/7 beschikbaar zijn en m.i. beter zijn dan afhaalpunten met sluitingstijden. In België nu veel kritiek op onderaannemers, in de hoop dat iedereen in vaste dienst genomen moet worden. Dan zeg ik, stop dat geld maar in pakketkluizen.
    Hoe moet ik me dat voorstellen met die kluizen, is dat weer niet inbraak gevoelig?
    Ben met je eens dat de huidige afleveringsmethode met veelal oude stinkende dieselbussen toe is aan enige overpeinzing tot vernieuwing, verbetering, modernisering tot uiteindelijk een hele nieuwe weg van afleveren/afhalen.
  9. forum rang 7 DeWalt 25 november 2021 10:00
    quote:

    boll schreef op 25 november 2021 09:56:

    [...]
    Hoe moet ik me dat voorstellen met die kluizen, is dat weer niet inbraak gevoelig?
    Ben met je eens dat de huidige afleveringsmethode met veelal oude stinkende dieselbussen toe is aan enige overpeinzing tot vernieuwing, verbetering, modernisering tot uiteindelijk een hele nieuwe weg van afleveren/afhalen.
    Nee die zijn hufterproof. Staan vaak bij een tankstation of bij een supermarkt op parkeerterrein. Concept bestaat al, ook Dhl gebruikt ze al veelvuldig in D en ook al in NL. Heb er wel eens iets uitgehaald met een code. Ik vond het handig.

    Voorbeeldje van zo’n kluis www.deburen.nl/wp-content/uploads/202...
  10. [verwijderd] 25 november 2021 10:00
    quote:

    roland christiaan schreef op 25 november 2021 09:54:

    We zitten in vicieuze cirkel met carona, het virus kan zijn DNA aanpassen en zal verder upgraden. Totdat het dodelijk is binnen een paar uur. Dat is het senario van project EEDEN. Goed voor post. want niemand kan meer naar buiten.
    Carona? Is dat een heel nieuw virus? Of circuleert die alleen in een specifieke bevolkingslaag?

4.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 186 187 188 189 190 ... 227 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.