Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,060   -0,110   (-2,13%) Dagrange 5,030 - 5,240 50.066   Gem. (3M) 255,4K

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 213 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. PentaGoNix 11 juli 2017 09:59
    'Amsterdam populair bij flitshandelaren door Brexit'

    www.nu.nl/beurs/4831315/amsterdam-pop...

    Kunnen ze nog meer shorten bij TT, scheelt nanoseconden bij vestiging in NL ipv UK maar dat is mega bij deze handel dus voldoende om TT in de toekomst nog verder de grond in te boren; fijn
  2. forum rang 6 tatje 11 juli 2017 10:10
    Ja Natte krant.

    Wachten duurt lang en dus wordt ook ik het zat.

    Maar blijf long tot sint juttemis en denk dat Tom Tom nog geen hogere koers wil, ivm een deelname van Bosch.

    We zullen het zien.

    Telkens proberen ze de koers te controleren.

    - 200 miljoen
    - 300 miljoen maar lage outlook.
    - Pon van 5,01% naar 4,99%
    - goed dan 15% maar wel 3 divisies op 1 hoop
    - dan van die 3 divisies 2 maken, automotive en licensing samen, want we zouden eens op gekke gedachten komen.
    - ons laten raden of en hoeveel personeelsopties autonomous heeft gekregen.
    - toevoeging STATEGISCHE ALLIANTIES dassss gewoon housekeeping zei Harold.
    - weer geen bonus, maar wel 0,4 maal salaris meer aan opties, denk voor Taco 40000 opties meer, kan 4 miljoen waard worden !
    - Mevrouw Tammeron volgend jaar draaien we alles naar wat mag !

    Trouwens road dna werd sept 2015 op beurs in Frankfurt gepresenteerd.

    RRS patent aanvraag jan 2016.

    Dus tijdens de ontwikkeling van road dna zag Tom Tom de tekortkoming bij nacht en slecht weer en ging een samenwerking aan met Bosch in juli 2015. ( misschien al eerder, maar toen mochten wij het weten )

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    De vraag is nu, hoe wordt Bosch betaald voor RRS of krijgen ze een deelname.

    RRS ik denk zeker 1 tot 2 miljard aan kosten.

    juli 2015 zei Harold.

    Hoe lang is TomTom nog zelfstandig? „We zijn erop gericht om zelfstandig een slag te maken, en dat kan ook. Maar sommige marktbewegingen hou je simpelweg niet tegen.”

    "" Bij een deelname van 10 tot 20% ben je nog steeds zelfstandig, bedoelen ze met marktbewegingen dan een overname :-)

    Alles, maar dan ook alles komt dichterbij, hoe je het ook wendt of keert :-)

  3. [verwijderd] 11 juli 2017 10:17
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 11 juli 2017 09:27:

    Ik snap echt niet waarom iedereen toch zo veel gesprekstof heeft over TomTom
    We staan op een groene beurs 1 hele cent hoger
    Hou aub. op met dat positieve gezwets en kijk naar die belabberde koers
    Straks weer rood het zijn de FEITEN
    Ik baal zo onwijs van jou. Dat repeterende verhaaltje is net zo onuitstaanbaar als Tatje en Justin met hun kop-in-het-zand-posts. Maar nog vervelender is dat je eigenlijk gelijk hebt... Bah.
  4. [verwijderd] 11 juli 2017 10:21
    quote:

    Rabow schreef op 11 juli 2017 10:18:

    Komende maanden blijft het komkommertijd, geen nieuws en de pendel 8/9 blijft in takt. Grappig vanochtend werd ik wakker na een droom dat de koers ineens naar de 60 euro doorschoot. Maar ja dromen zijn bedrog :-)
    Denk dat een TKR hier geen spelt tussen kan krijgen. Ook die kn..s van een speurneus niet met z'n poes.

    Groeibriljant zeker op vakantie.
  5. harrysnel 11 juli 2017 10:26
    quote:

    *Justin* schreef op 11 juli 2017 09:13:

    [...]

    Orderboek komt altijd in Q3 en je hebt gezien hoe 'lumpy' het is. Vorig jaar na Q3 stond de stand op 200 miljoen aan orders (iedereen teleurgesteld) en na Q4 stond het op 300 mln (iedereen blij). Als je het dus nog eerder gaat melden, is de foutmarge op orders in het lopende jaar nog groter.

    Beschuldiging van malversaties zijn nog steeds niet okay
    iedereen teleurgesteld.......ja

    Iedereen blij.......niet dus

    TomTom is er in geslaagd om de positieve impuls die het orderboek van >E300mln over 2016 zou moeten betekenen voor de koers om te draaien naar een negatief effect. Dat is een buitengewone (wan)prestatie. Hoe was het ook al weer?

    1 Een week voor de officiële Q3 cijfers komt TomTom op 13 oktober 2016 met preliminary cijfers. Consumer draait beroerd en de omzet outlook 2016 moet omlaag gesteld worden vanwege PND markt. Koers krijgt een flinke klap omlaag. Bij deze preliminary cijfers nog steeds geen getal gekoppeld aan het orderboek Automotive maar volstaan met "in line with expectations". Deze verwachtingen waren positief want algemene perceptie was dat TomTom momentum mee had in Automotive. De problemen zitten bij Consumer en niet bij de 3 andere BU's laat TomTom weten.

    2 Op 21 oktober 2016 komen de definitieve Q3 cijfers. Hier wordt voor het eerst een getal gehangen aan order intake in 2016: meer dan E200mln. De volledige focus van analisten en beleggers ligt op dit getal want de overige headlines zijn allemaal al eerder bij de preliminary cijfers een week ervoor bekend gemaakt. Dat is een dikke tegenvaller als je over 2015 al >E300mln aan nieuwe orders hebt geboekt. Dat "in line with expectations" mbt Automotive van een week ervoor klopt niet als je naar dit getal kijkt dat eind van het jaar (21 oktober) bekend wordt gemaakt. Resultaat: koers krijgt opnieuw een opdonder omdat ook het momentum binnen Automotive weg lijkt (is niet zo).

    3 Op 8 februari 2017 (!) hoort de "gewone belegger" in TomTom dat het orderboek over 2016 meer dan E300mln bedroeg. Een fantastische prestatie deze evenaring van 2015 in een jaar dat er minder orders waren te winnen. Gaat de koers omhoog? Nee. De outlook die wordt afgegeven deze dag voor wpa/omzet 2017 overschaduwt het prima orderboek 2016. Maar: de outlook 2017 is toch een gevolg van een verder dalen van Consumer? Dat staat toch los van Automotive? De waarde die aan Consumer wordt toegekend is toch ook al 0 bij veel analisten? Dat klopt. Maar: de koers krijgt toch opnieuw een dreun omdat de verwachtingen die gecreëerd waren mbt Consumer in bv het BNR interview met Goddijn waar hij stelt "sport doet het goed" en "verdubbeling watches" en uitspraak tijdens Capital Markets Day van "decline in Consumer is not a given" zorgen ervoor dat er toch weer een teleurstelling naar buiten komt bij presentatie Q4/outlook 2017. Vervolgens gaat Goddijn dan in de webcast benadrukken dat TomTom blijft vasthouden aan Consumer....wat de focus opnieuw legt op de probleemtak van TomTom.

    Samenvattend: het fantastische orderboek Automotive 2016 heeft de koers op geen enkel moment hoger weten te zetten. Sterker nog: het eerste cijfer op 21 oktober van meer dan E200mln heeft de koers zelfs lager gezet. De voortdurende focus op Consumer en het belang dat onterecht/onnodig daaraan wordt gehecht heeft ervoor gezorgd dat dit orderboek nooit meer is geweest dan slechts een voetnoot bij een teleurstellende outlook 2017.

    Hoe dit kan? Een beurskoers wordt "gemaakt" obv verwachtingen en de mate waaraan een bedrijf aan deze verwachtingen kan voldoen. Belangrijkste taak van IR en Management: duidelijke communicatie over het reilen en zeilen van het bedrijf. Openheid en een eerlijk beeld scheppen. Dat verkleint de kans op tegenvallers/meevallers en houdt de beurskoers in de buurt van het "presteren van het bedrijf".

    De belegger is door de wijze waarop orderboek 2016 bekend is gemaakt volledig op het verkeerde been gezet mbt momentum binnen de belangrijkste divisie Automotive. 2016 leek een teleurstellend jaar maar was juist fantastisch. Vwb Consumer was deze transparantie natuurlijk ook dramatisch. Outlook 2016 moest omlaag vanwege ineenstorting PND markt die niet was voorzien. Vervolgens aan het einde van het jaar positieve uitspraken over Consumer (daarbij zelfs de indruk wekken dat afstoten optie was) om dan met een prut outlook 2017 te komen.

    Goddijn en zijn vrouw zijn hiervoor 100% verantwoordelijk en bij ieder ander bedrijf zouden zij allang op straat staan. IR is verantwoordelijk omdat zij geen juist beeld scheppen en daarmee geklooi met koers mogelijk maken.

    Malversatie. Dat is ook mijn mening omdat dit wel bewust gedaan moet worden. Anders zegt Goddijn toch gewoon bij de presentatie van het orderboek op 21 oktober (!!) dat de verwachting is dat het niveau van E300mln uit 2015 nog gehaald zal worden over 2016? Dat contract kwam toch niet ineens uit de lucht vallen de laatste 2 maanden van het jaar. Pending, booked orders.......daar kun je makkelijk iets van maken waarmee de daling op 21 oktober voorkomen had geworden. Dit hele gedoe met orderboek 2016 is voor mij 1 van de vele redenen om kwade opzet te vermoeden. Wel een hele belangrijke reden met aantoonbare invloed op koers.
  6. [verwijderd] 11 juli 2017 10:27
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 11 juli 2017 10:22:

    Stijging onlangs naar 9.70 was juist zonder nieuws ;-)
    Toen moest HG wat lozen die loser.
    Gewoon schandalig wat er gebeurt op het ogenblik.
    Hij lacht zich een beroerte om de slagkracht van de AFM,en als er al wat komt dan die belachelijke boete.
  7. [verwijderd] 11 juli 2017 10:40
    quote:

    tatje schreef op 11 juli 2017 09:30:

    [...]

    HET GROTE VERSCHIL, Nvidia wil een hogere koers en Tom Tom niet.

    Kijk bij deze deal van Nvidia en Toyota wordt een bedrag geplaatst.

    Bij de samenwerking Baidu Tom Tom wordt geen bedrag geplaatst, Tom Tom gaat geeneens PROBEREN, om er iets van een bedrag aan te plakken.

    Nee, Tom Tom zegt alleen:
    This announcement will not have a material financial impact on the current fiscal year. Entering into this partnership is in line with TomTom’s strategy and is beneficial to its long-term development.

    Waarom zeggen ze niet, dit jaar geen opbrengsten, maar wij verwachten in de jaren daarna minimaal die en die bedragen.

    Inderdaad doet Tom Tom er in mijn ogen alles aan, om de koers op de plaats te houden.
    Over bedragen doen ze HEEL geheimzinnig.

    Ik kan maar 1 ding verzinnen: een deelname !

    Als ik aan deelname denk, denk ik alleen maar aan Bosch.
    Je moet wel onderscheid maken tussen een strategische deal (voor 2019/2022) en een deal die meteen cash oplevert. Baidu en Bosch zijn van strategische aard en die zijn niet zo makkelijk uit te drukken in euro's, omdat het simpelweg nog niet duidelijk is of er straks afnemers zijn.

    Het is duidelijk dat TomTom zich goed aan het positioneren is, maar er is gewoonweg nog veel onzekerheid en dat vertaalt zich in het ontbreken van kopers. Voor mij als belegger wordt 2017 het jaar voor TomTom om te laten zien of ze HDmaps kunnen vermarkten. Zo'n deal acht ik cruciaal voor een stabielere en hogere koers.

    Ik deel overigens jouw mening met betrekking tot Bosch.

  8. forum rang 4 marathon 11 11 juli 2017 10:52
    Als ik het goed op het Forum lees is Goddijn de mannelijke variant van Nina Brink.
    Die had ook overal schijt aan en stimuleerde haar medewerkers om ( vaak met geleend geld) in te tekenen op de zgn lucratieve gang naar de beurs.
    Goddijn laat de koers doodbloeden en zorgt er zo voor dat velen het aandeel gaan mijden totdat.......
    En dat gun ik hem dan ook weer niet.
    Ik blijf zitten en reken erop dat het gezond verstand van beleggers in TT voorkomt dat we een Nina Brink ontknoping krijgen. Succes vanuit een erg warm Sucina.
  9. [verwijderd] 11 juli 2017 11:14
    Al die strategische deals (Microsoft/Volvo en Baidu) wanneer gaan die nou echt knaken opleveren? En wanneer gaan we dat aan de koersen zien? 2018? 2022?

    Ik ben bang dat tomtom gewoonweg te klein is om met de grote jongens mee te doen. En dat ze uiteindelijk met magere winstjes genoegen moeten nemen en daarmee net overeind kunnen blijven. Een leuk R&D bedrijf waar andere partijen straks mee aan de haal gaan.

    Mijn vetrouwen in tomtom wordt met de dag minder. Met meer openheid vanuit het bestuur zou dat wellicht niet hoeven. Jammer.
  10. [verwijderd] 11 juli 2017 11:16
    Er zijn 2 manieren waarop het soort irritante downmanipulaties kunnen stoppen.

    De eerste (en aangenaamste) is als er meer kopers komen die vertrouwen in het fonds hebben. Vooralsnog doet TomTom er zelf helemaal niets aan om dit te stimuleren.

    De tweede manier is wanneer het oninteressant wordt voor verkopers om verder te verkopen. Dat zou kunnen omdat alle stukjes verkocht zijn. Maar wat wij hier denk ik volkomen terecht vermoeden is dat het shorters zijn die vooralsnog stug door blijven verkopen. En dat kan dan in beginsel net zo lang doorgaan als die shorters denken daar baat bij te hebben. Shorten "in opdracht" kan zich voor de opdrachtgever uitbetalen in een mogelijk lagere prijs voor het aandeel als hij een strategische move wil maken (deel-/overname of in het ergste geval een exit). Tegen die vorm van shorten is het enige medicijn een ongelofelijk geduld met dit k.taandeel. Bij "handelsshorten" liggen de kansen iets beter. Dat stopt namelijk als er per saldo geen paniek-/frustratieverkopen door particulieren meer kunnen worden uitgelokt.

    Ik vertaal het zelf maar als een zwaar vervelende periode van geduld MOETEN hebben. Gelukkig zijn de recente berichten wel aanleiding om er vertrouwen in te hebben dat TomTom uiteindelijk een mooie toekomst tegemoet gaat en dat dat voor de markt toch binnen nu en anderhalf jaar erg duidelijk moet gaan worden.

    Maar wat ben ik het zat! Bleh!
  11. [verwijderd] 11 juli 2017 11:37
    quote:

    vCalker schreef op 11 juli 2017 10:40:

    [...]

    Je moet wel onderscheid maken tussen een strategische deal (voor 2019/2022) en een deal die meteen cash oplevert. Baidu en Bosch zijn van strategische aard en die zijn niet zo makkelijk uit te drukken in euro's, omdat het simpelweg nog niet duidelijk is of er straks afnemers zijn.

    Het is duidelijk dat TomTom zich goed aan het positioneren is, maar er is gewoonweg nog veel onzekerheid en dat vertaalt zich in het ontbreken van kopers. Voor mij als belegger wordt 2017 het jaar voor TomTom om te laten zien of ze HDmaps kunnen vermarkten. Zo'n deal acht ik cruciaal voor een stabielere en hogere koers.

    Ik deel overigens jouw mening met betrekking tot Bosch.

    Onzekerheid qua HD-maps is er vooral omdat er nog geen autofabrikanten mee rijden. Volvo komt vanaf 2019 (wellicht al deels eerder). Tesla is nog steeds onduidelijk (ze zijn nu wel aan het betatesten met TomTom-inside en dat is dus vlak voor de daadwerkelijke release; hopelijk gebruiken ze de HD-layer van TomTom inclusief roadDNA).
    Het verdienmodel op basis van abonnementen staat. Marktanalisten verwachten een groei van nu nihil naar 9,4 miljard dollar in 2022. En dat gaat bij een beperkte 30% cagr zelfs naar >25 miljard in 2025.

    Die verschuiving van eenmalige licentie naar jaarabonnementen zie je nu trouwens ook al terug bij de 'gewone' maps en real-time service (zie oa Renault; 40-50 euro per auto per jaar afhankelijk van de abonnementsduur en die prijs is de afgelopen jaren niet gedaald; HD kan wellicht hoger worden maar bij 20 euro per auto per jaar en 50% marktaandeel ga je in de periode 2021-2025 naar vele miljarden nieuwe omzet op basis van jaarabonnementen met een marge van rond 80%-90%).

    TomTom laat nu toch al veel zien qua HD-maps en roadDNA:

    - Volvo DriveMe programma
    - Nvidia samenwerking
    - Microsoft samenwerking
    - Qualcomm samenwerking
    - Uber
    - Bosch samenwerking (RRS-roadDNA is de winnende technologie ivm radar + camera-lidar)

    De megadeal met Baidu (China is 40% van de wereldmarkt) is het bewijs dat TomTom leading is qua HD-maps en roadDNA. Samen met Baidu wordt nu de HD-wereldstandaard neergezet.

    Tesla gaan we op zeer korte termijn weten. Is qua aantallen peanuts, maar wel qua uitstraling naar de markt zeer bepalend. Mits je het dan natuurlijk wel goed communiceert naar de media en de beleggers. Dus minimaal luid en duidelijk uitlegt dat roadDNA de noodzakelijk precisie en robuustheid levert, en dat camera alleen niet genoeg is voor de veiligheid maar dat je radar als extra laag nodig hebt bij nacht/tegenlicht en vooral bij slecht weer. Vertel maar gewoon dat je de winnende combinatie bent en dat Tesla en ook Baidu daarom kiezen voor TomTom. Net als Volvo, de nummer 1 qua veiligheid (lopen hierin altijd voorop; kooiconstructie, driepuntsgordel, abs, airbag), dat al gedaan heeft voor alle modellen.

  12. [verwijderd] 11 juli 2017 11:37

    het probleem is ook wel dat TT aan de AMX noteert en dan krijg je weinig animo van de grotere beleggingsfondsen en ontbreekt het ook aan fondsen die nu eenmaal index-volgers/ondersteuning geven

    het zou mooi zijn mocht TT in aanmerking komen voor de hoofdnotering, zullen de founders wel moeten afbouwen

    hoe dan ook denk dat dit het laatste 'domper'-kwartaal is
    zou zeggen maak gebruik van deze zwakte
    succes
    kom wel terug na de vakantie

    ps: Barclays blijf voor nu negatief, want de weging van underperformance voor cijfers en omzet weegt voor hen zwaarder dan de toekomstige groeidivisies,
    voor de sector zijn ze positief.

    succes, relax MM - het gaat beteren.
4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 213 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.