Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Regels, regels, regels

Zo halverwege het jaar maak ik een tussenbalans van de financiële markten. Hieronder leest u mijn belangrijkste constateringen.

  • Vandaag de dag is 80% van wat wordt belegd institutioneel geld, het restant, slechts 20%, wordt belegd in eigen beheer, dus door mensen die met eigen geld zelf aan de knoppen zitten. Dat was één van de dingen die ik oppikte uit de inaugurale rede van Prof. Dr. Paul Fentrop (Nyenrode Business Universiteit), eind juni. Dertig jaar geleden was het nog andersom.

  • De rentes op internetspaarrekeningen gaan omlaag en sommige spaarrentes zijn al onder de 2% gezakt: 1,9% (Aegon). Daarentegen betaalt u wanneer u debet staat op zakelijke rekeningen-courant maar liefst 14% rente (ABN Amro).

  • Het gotspe van de afgelopen tijd vind ik wel het bericht dat accountants kostprijs-hedgeaccounting hebben toegepast op derivatenportefeuilles bij woningcorporaties. Als ze iets niet tegen de kostprijs moeten waarderen zijn het de volatiele derivaten wel. Kennelijk waren de accountingsregels zo dat dit niet perse hoefde.

Regels
Over regels gesproken. Ze kwamen de afgelopen maanden ruim aan bod:

  • In ieder geval gaat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) particuliere beleggers in niet-beursgenoteerde vastgoed-CV’s en vastgoed-obligaties meer bescherming bieden. Nu valt slechts circa 20% van de 16 miljard euro aan niet-beursgenoteerde vastgoedbeleggingen onder toezicht en staan er maar dertig van de circa honderd aanbieders onder toezicht. De AFM wil nu een vergunningsplicht voor alle aanbieders en is derhalve voornemens de regels te veranderen.

  • Levensverzekeraars hekelen de kapitaalregels van Solvency II. Onder dit regime dat vanaf 1 januari 2014 in zal gaan, moeten verzekeraars minimaal 0,39 euro voor elke 1 euro in aandelenkapitaal aanhouden. Met dat geld mag niet worden belegd en dat betekent dat zij minder geld hebben om te beleggen en een hoger rendement moeten behalen om rendabel te blijven. In feite dwingen deze regels verzekeraars om hun aandelenbeleggingen te verkopen.

    Wel mag er uitgegaan worden van een hogere rente. Begin juli verraste de Nederlandsche Bank ons dat levensverzekeraars voortaan een gunstiger rentecurve mogen hanteren om hun langetermijnverplichtingen te berekenen. In de Solvency II voorstellen voor Europese verzekeraars wordt de waarderingscurve voor lange looptijden bepaald op basis van de ultimate forward rate (UFR)-methodiek. In dit geval wordt de forward (swap)curve voor looptijden voorbij het laatste liquide punt van de swapcurve geëxtrapoleerd naar een constant renteniveau (de UFR).

    In de meest recente Solvency II-voorstellen is het laatste liquide punt van de swapcurve voor de eurozone vastgesteld op een looptijd van dertig jaar. De UFR is in de huidige Solvency II-voorstellen vastgesteld op 4,2%. Dit percentage is gebaseerd op een verwachte inflatie van 2% en een verwachte reële rente van 2,2%.

  • Ook banken hebben met nieuwe regels te maken. Is het geen Basel III dan is het wel de bankbelasting. Deze bankbelasting zal worden geheven over de ongedekte schulden: het totaal van de passiva, verminderd met het toetsingsvermogen en de verplichtingen die onder het depositogarantie vallen en een soort doelmatigheidsvrijstelling van 20 miljard euro.

    De tarieven worden 0,022% voor langlopende schulden en 0,044% voor de kortlopende schulden. De beoogde extra belastinginkomsten zijn circa 600 miljoen euro.

Radicale veranderingen
Het ministerie van Financiën moet ingrijpen wanneer de kredietverlening in gevaar komt, maar op welk moment dat is, is onduidelijk. Daar zijn dan weer geen duidelijke regels voor.

Ook naar aanleiding van het schandaal van de vaststelling van de Libor – interbancaire geldmarktrentes die voor verschillende valuta gelden – zullen er in september nieuwe regels voorgesteld worden om, zoals het nu al wordt genoemd, radicale veranderingen in de samenstelling van interbancaire rentes door te voeren, die ook zullen gelden voor de Euribor-tarieven.

Deze tarieven worden samengesteld uit informatie van tientallen banken en dit systeem blijkt nogal gevoelig te zijn voor manipulatie. Volgens Dealogic hebben in de eerste helft van dit jaar Europese bedrijven zich vaker gefinancierd met obligaties dan met bankleningen. Daarmee is er sprake van een trendbreuk.

Geen visie
Voor nu even genoeg over het wel en wee van de financiele markten (en dan heb ik het nog niets eens over de europerikelen gehad). Een voormalig baas van mij zei altijd: "wie het weet mag het zeggen". Daar maakte hij zich niet populair mee in de dealing room, want er sprak natuurlijk geen visie uit.

De conclusie van bovengenoemde opmerkingen zou kunnen zijn dat er hoe langer hoe minder particuliere beleggers zijn die zelf verstand van zaken hebben, waardoor er minder handel is, terwijl institutionele beleggers hoe langer hoe minder mogen, waardoor:

  • effectenkantoren failliet gaan
  • kredietverlening nog duurder wordt
  • bedrijfsobligaties bankleningen gaan vervangen

Of dat wij de risicovrije beleggingen en het toegenomen toezicht moeten toejuichen, zodat we allemaal rustig kunnen slapen.

Geleerde lessen
De lessen hieruit zijn, wat we eigenlijk al lang wisten: dat het echte geld met ondernemen en investeren wordt verdiend. Overigens ook niet met werken in loondienst, behalve dan door een handjevol gelukkigen aan de top van het bedrijfsleven (of veredelde zorginstellingen).

Voor de meesten van ons blijft, naast de investering in het eigen huis ("nu even niet"), beleggen de enige mogelijkheid om aan vermogensvorming te doen; sparen loont op lange termijn immers nauwelijks.

Wie het weet mag het zeggen.

PS: Op 26 juli is er een veiling van de kantoormeubelen en apparatuur van het eerder dit jaar failliet gegane Amsterdams Effectenkantoor BV (www.troostwijkauctions.com).


Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. De informatie in deze columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur:

Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. Van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. In de afgelopen twintig jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. .

Recente artikelen van Nico van Geest

  1. Een uitdagend 2016
  2. Durf te voorspellen!
  3. 2015: AEX naar 450

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 juli 2012 11:12
    Als zakelijke klant word je het vel over de oren gehaald. Ik zou het liefst de bank passeren, maar zie hiervoor nog geen mogelijkheid. Suggesties?

    Klein puntje: ik heb nooit echt begrepen waarom Russische toestanden als "woningcorporaties" nog een plaats hebben in een land als Nederland. En zeker niet zo'n grote plaats.
  2. Ole In het Berenbos 24 juli 2012 12:14
    quote:

    Dutchbrit schreef op 24 juli 2012 11:12:

    Als zakelijke klant word je het vel over de oren gehaald. Ik zou het liefst de bank passeren, maar zie hiervoor nog geen mogelijkheid. Suggesties?

    Klein puntje: ik heb nooit echt begrepen waarom Russische toestanden als "woningcorporaties" nog een plaats hebben in een land als Nederland. En zeker niet zo'n grote plaats.
    Crowd funding, maar heb er nog geen ervaring mee....

    het idee is een sort van financieele partnerdating site waar je contact maakt en daarna naar de notaris gaat om e.a. vast te leggen..

    gr.
  3. [verwijderd] 24 juli 2012 12:17
    Het zou wel leuker worden als de aandelenhandel weer een terrein voor particuliere vermogenden wordt. Dat institionele beleggers gedwongen worden om (staats-) obligaties te kopen, is al een langer lopende trend. Maar in combinatie met het laag houden van rente op zulke obligaties en er ook nog eens geen behoorlijke garantie op willen geven (zelfs niet voor de inleg), kan men stellen dat de politiek misbruik maakt van de staatsmacht.
  4. [verwijderd] 24 juli 2012 12:41
    Crowd funding oftwel de Westerse variant van de micro lening. Tsja, maar nog steeds een betaalrekening nodig, en roodstand is afgrijselijk duur.

    Overigens heb ik al mijn prive rekeningen in NL opgezegd, en bankier nu met een Belgische ING Lion Account. Gratis betaalrekening, jawel. Bij ons in UK zijn betaalrekeningen ook nog steeds gratis. De zakelijke overigens zeker niet! Ik wil geen "service" maar gewoon lage kosten, dat is alles.
  5. forum rang 5 theo1 24 juli 2012 13:15
    quote:

    Dutchbrit schreef op 24 juli 2012 11:12:

    Klein puntje: ik heb nooit echt begrepen waarom Russische toestanden als "woningcorporaties" nog een plaats hebben in een land als Nederland. En zeker niet zo'n grote plaats.
    De corporaties zijn geen Russische toestanden, het zijn overblijfselen van begin 20e eeuwse liefdadigheidsorganisaties.

    Woningcorporaties zijn in het begin van de 20e eeuw ontstaan. Toen brak hier de industrialisatie door en trokken veel mensen naar de steden. Gemeenten waren daar totaal niet op voorbereid en niet in staat of bereid daar op in te spelen met als gevolg enorme problemen in de volkshuisvesting. Mensen woonden met grote gezinnen in éénkamerkelders, veel huizen waren van zeer slechte kwaliteit, huisjesmelkers verdienden goud geld zonder iets aan onderhoud te doen (huurders zat).

    Uiteindelijk ontstonden er particuliere initiatieven om hier iets aan te doen. De overheid deed niks, de Nederlandse overheid is meestal nogal laks bij grote maatschappelijke veranderingen. Soms waren dat bedrijven die huizen voor hun arbeiders bouwden (half Eindhoven is door Philips gebouwd). Dat was goedbegrepen eigenbelang: arbeiders die een beetje redelijk woonden waren productiever en minder vaak ziek. Soms was het ook uit idealisme, christelijk of socialistisch geïnspireerd. Uit die idealistische organisaties komen de huidige woningcorporaties voort. Je ziet de achtergrond vaak aan de namen: Patrimonium, St Servaas (katholiek), Volkswoningen (socialistisch).

    Omdat de motivatie vanouds christelijk of socialistisch van aard is, zijn de corporaties vanouds sterk verbonden met de bijbehorende partijen: CDA (als opvolger van KVP, CHU en ARP) en PvdA (als opvolger van de SDAP). Het CDA is in wezen een corporatistische partij. Het idee van woningcorporaties past precies in het CDA-denken: geen echte overheidsorganisaties, maar ook niet-commercieel en sterk met de overheid verbonden. Samenwerking op idealistische basis, geen concurrentie. Doordat deze partijen, zeker het CDA, altijd dominant zijn geweest en altijd prioriteit hebben gegeven aan het beschermen van de woningcorporaties, zijn ze altijd blijven bestaan. Die verbondenheid maakte ook de samenwerking met gemeenten gemakkelijk: bestuurders van woningcorporaties zijn meestal ex-wethouders. Het is dezelfde kring van mensen.

    De aard van de corporaties is wel wat veranderd: van particuliere liefdadigheidsorganisaties die draaien op donaties naar semi-ambtelijke organisaties die draaien op subsidies, maar de corporaties zelf zijn erg taai, vooral door hun verwevenheid met de politiek.

    Een aantal jaren geleden is de zaak weer veranderd: woningcorporaties waren bodemloze subsidieputten en de regering kreeg er genoeg van (ik meende dat dat het paarse kabinet was, dus de grote voorvechter het CDA was niet aanwezig). De corporaties werden in één keer afgekocht. Ze kregen een eenmalig bedrag en daarna geen subsidie meer. Gevolg was wel dat de overheid zijn drukmiddel kwijt was: als er geen subsidie meer is, kun je daar ook niet meer op korten. De corporaties zijn stichtingen en daardoor aan niemand verantwoording schuldig. Daardoor kunnen ze voor een heel groot deel doen wat ze willen en is de grip van de overheid minimaal.

    Maakt dit het iets duidelijker?
  6. [verwijderd] 24 juli 2012 13:45
    @theo1 De zeer professionele reactie maakt e.e.a. voor een doorsnee sterveling in dier voege dermate duidelijk dat bijvoorbeeld een Vestia gerelateerde problematiek in het hier en nu in no-time

    a) opgelost kan worden zodat deze problematiek

    b) tot het einde der tijden de wereld uit is, om te beginnen uit Nederland!
  7. forum rang 5 theo1 24 juli 2012 16:46
    quote:

    Theo Benschop schreef op 24 juli 2012 13:45:

    @theo1 De zeer professionele reactie maakt e.e.a. voor een doorsnee sterveling in dier voege dermate duidelijk dat bijvoorbeeld een Vestia gerelateerde problematiek in het hier en nu in no-time

    a) opgelost kan worden zodat deze problematiek

    b) tot het einde der tijden de wereld uit is, om te beginnen uit Nederland!
    Als het aan mij had gelegen had de overheid Vestia gewoon keihard failliet laten gaan. Als dat alle andere corporaties had meegesleept, des te beter. De snelste manier om van die gedrochten af te komen. De overheid had dan de huizen kunnen overnemen en laten beheren door de gemeenten. Dat is ook niet ideaal, bij gemeenten gaat ook genoeg mis, maar er is in ieder geval directere controle mogelijk. Nu wordt de sociale woningvoorraad effectief beheerd door een paar honderd kleine koninkrijkjes die vaak als eenmanszaakjes worden gerund en die alleen aan zichzelf verantwoording schuldig zijn. Natuurlijk gaan ze er allemaal spannende dingen bij doen. Veel interessanter dan alleen maar een beetje op de winkel passen en huisjes onderhouden. En je verdient er nog heel erg goed van ook. Het oude idealisme is intussen heel ver weg, ik zie alleen maar donkerzwart cynisme in die sector, dus dat mag ook geen beletsel zijn.
  8. [verwijderd] 24 juli 2012 17:31
    @theo1 Als de geschiedenis m.i. iets geleerd heeft, is het wel dat het niet altijd even goed gaat met dan weer van “rechts” dan weer van “links” komende bevlogen idealen, zo kan je in het hier en nu op je vingers natellen dat er geen gemeente in Nederland is die iedere dag perfect is, omdat er geen gemeente zal zijn die naast de noodzakelijke dingen waar de mensen dus eigenlijk om vragen met allerhande kleine, vaak als eenmanszaakjes gerunde koninkrijkjes die vaak alleen verantwoording aan zichzelf schuldig zijn allerlei spannende dingen erbij doet, wat uiteraard veel interessanter is dan alleen een beetje al dan niet met de arbeidsvitaminen op de achtergrond op de gemeentelijke winkel passen, in welke winkel slechts de noodzakelijke dingen waar de mensen dus eigenlijk om vragen gedaan worden, waar een doorsnee gemeente bij doorsnee mensen uiteraard veel respect mee zou kunnen verdienen.
    Dus het beste zou m.i. zijn dat de hele boel in Nederland, dus niets uitgezonderd, in het hier en nu op de schop gaat, bijvoorbeeld door een sessie op de hei binnen 1 à 2 weken en daar eens af te vragen waar zijn we in Nederland ook al weer mee bezig, gaat alles nog een beetje zoals we dit in Nederland graag zien of is er misschien toch iets dat niet altijd helemaal goed gaat. Zie tevens slechts ter kennisgeving

    www.nrc.nl/youp/2012/07/21/breifikjes/
  9. [verwijderd] 25 juli 2012 12:09
    Theo, bijzonder bedankt! Ik heb het idee dat ieder land deze problemen in het begin op een andere manier heeft opgelost. In de meeste landen die ik ken - Belgie, Engeland - is een ruime plaats voor de private sector, en is er voor ex-overheidsbedrijven een marginale rol. Het idee van corporaties/stichtingen is in het begin goed geweest, dat is me duidelijk, maar het is verworden tot een stuurloze machine die weinig ruimte laat voor privaat ondernemerschap. Ik word door mijn Nederlandse familie weleens voor huisjesmelker uitgemaakt, en hoewel het voor mij niet direct een gevoelswaarde heeft kan ik aan de gezichten zien dat het iets negatiefs is. Mijn antwoord is tot nog toe dat als het eigendom van 1 huis goed is, dan is het eigendom van 14 huizen toch beter? Goed, in ieder geval nogmaals bedankt voor de uitleg.
  10. [verwijderd] 25 juli 2012 16:14
    Dutchbrit, bijzonder bedankt voor de reactie! De reactie geeft m.i. goed inzicht in het feit dat ieder land

    - zoals België, dat niets van de heer Bush ("Wie niet voor mij is, is tegen mij") moest hebben, en Engeland, die dit 180 graden anders zag, respectievelijk Nederland die hier politieke steun aan verleende -

    problemen voor zover die er zijn op een andere manier oplost.

    Naar mijn idee kan er niets tegen een huisjesmelker of "huisjesmelker" zijn als hij of zij de huisjes ten nadele van de bewoners niet uitmelkt, maar gewoon met een aanvaardbaar rendement op de goed te onderhouden huisjes genoegen neemt, want het gaat per slot van rekening om goed te onderhouden huisjes waarin mensen wonen, die in geen enkel land van de wereld tot ellende van de mensen die in de huisjes wonen zou dienen te leiden, laat uiteraard staan tot Vestia toestanden.

    Nogmaals bijzonder bedankt voor de goed inzicht gevende reactie!
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.