Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
After Hours: Tesla

After Hours: Tesla

Welkom bij een verse After Hours met vanavond de Q1-cijfers van Tesla. Het aandeel ligt de laatste tijd flink onder vuur.

De productie van de Model 3 schijnt flink spaak te lopen volgens de geruchten. Het aandeel van de shorters in de vrij verhandelbare aandelen is opgelopen tot rond de 30%. WSJ en Bloomberg hadden vernietigende publicaties afgelopen maand en deze week. Het bedrijf verbrandt namelijk $6.500... Per minuut.

Het aandeel is heel gevoelig voor sentiment. De hamvraag: is het sentiment gedraaid en kan Elon Musk dat in dat geval nog keren? Vooralsnog heb ik het nog niet vaker zo saai gezien tijdens de earnings. 

Cijfers

Hieronder de omzet- en winstcijfers en het bekende linkje naar de nabeurshandel via CNBC:

  • Tesla: Q1 Loss ($3.35) vs. ($3.58) Est.; Q1 Revs. $3.41B vs. $3.22B Est.
  • Spotify:

Hier de headlines uit Reuters met de productiecijfers 

Sterk punt van Bloomberg, het is bijna Apple achtig:

Belofte maakt schuld.


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Nick Bakker

Auteur:

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. Liveblog: Trump en BAM
  2. Liveblog: Microsoft
  3. Slotcall: Shell en Unies

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Bart Meerdink 2 mei 2018 23:22
    @Nick: Je schrijft over "Tesla’s single greatest strength: its cultlike following": 'Sterk punt van Bloomberg, het is bijna Apple achtig.'

    Weer eens de mythe van de "Apple-cult" van stal gehaald? Een cult van meer dan een miljard Apple klanten blijkbaar. Die mensen zijn gewoon tevreden met wat Apple biedt. En ik ben een tevreden Apple aandeelhouder.

    De aandeelhouders van Tesla geloven (nog?) rotsvast in Elon Musk. Het Bloomberg citaat in context:

    "Even after the recent sell-off, Tesla trades at 135 times its forecast 2019 earnings. No, there isn’t a decimal missing here. That multiple reflects Tesla’s single greatest strength: its cultlike following. At the risk of oversimplifying things, while stock market bears point frantically to the balance sheet, bulls extrapolate from the revenue line and price the shares accordingly. That’s why, even as debts increase and targets are missed, that mighty market cap looks like, to them, an unassailable source of funding if needed."

    In mijn optiek lijkt het Tesla-verhaal niet goed te eindigen (dwz uiteindelijk zal het nog wel overgenomen worden bij een naderend einde). Musk heeft onderschat hoe moeilijk massaproductie van auto's is. Voor Musk allemaal geen ramp, hij heeft ook los van Tesla talrijke ijzers in het vuur en heeft (volgens mij) ook buiten Tesla meer dan $10 miljard.

    Tesla heeft de bestaande spelers gedwongen om meer vaart te zetten achter elektrisch rijden: een grote verdienste.
  2. [verwijderd] 3 mei 2018 08:13
    Goedemorgen Bart Meerdink,

    Met dat "Apple achtig" doel ik op de rijen voor de winkels toen men de Model 3 kon bestellen. In de rij staan... voor een auto.... die je pas 2/3 jaar later geleverd krijgt. Dat is toch nog veel bizarder dan de rijen voor de Apple stores bij een nieuwe iPhone?

    Groet Nick
  3. forum rang 5 Bart Meerdink 4 mei 2018 16:19
    quote:

    IEXNick schreef op 3 mei 2018 08:13:

    Goedemorgen Bart Meerdink,

    Met dat "Apple achtig" doel ik op de rijen voor de winkels toen men de Model 3 kon bestellen. In de rij staan... voor een auto.... die je pas 2/3 jaar later geleverd krijgt. Dat is toch nog veel bizarder dan de rijen voor de Apple stores bij een nieuwe iPhone?

    Groet Nick
    Er was alleen een aanbetaling van $1000 of zo nodig. Bij een schaars artikel is met winst doorverkopen altijd iets wat speelt. Bij Tesla helemaal geen gekke gedachte. En anders, annuleren kan altijd nog. Dus ik begrijp het wel.

    Overigens, bij de iPhone moet je toch toegeven, die is achteraf gezien echt baanbrekend geweest.
    Apple is altijd een media-magneet geweest. Zet Apple in de kop en clicks gegarandeerd. Ook van Apple haters.
    Met al die 'buzz' zijn er hordes mensen die staan te trappelen om het nieuwe gadget in handen te krijgen. Gun die mensen hun pleziertje. Ik weet, voor een hoop mensen is dat teveel gevraagd...
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.