Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

M7: Rijden met alcohol

Alcohol en verkeer is taboe, zo hebben we altijd geleerd. Maar die stelling moet genuanceerd worden nu het rijden op alcohol (ethanol) een steeds reëler alternatief wordt voor gewone benzine.

Dat is goed voor het milieu én voor uw beleggingsportefeuille. Biobrandstoffen hebben de wind stevig in de rug. Ze verminderen niet alleen de afhankelijkheid van olie, maar ook de CO2-uitstoot.

Zoals u weet wordt biobrandstof gewonnen uit dierlijk of plantaardig materiaal. Er zijn twee varianten: ethanol (alcohol), gemaakt van onder meer suikerriet, maïs en suikerbieten, en biodiesel, afkomstig uit bijvoorbeeld kool- en raapzaad.

Biobrandstoffen kunnen worden vermengd met gewone benzine en diesel. Het mooie is dat auto’s met weinig aanpassingen op dit mengsel kunnen rijden.

Cellulose-ethanol
Maar om de olieafhankelijkheid en uitstoot van CO2 echt te verminderen, is het beter zoveel mogelijk over te schakelen op ethanol en biodiesel. Auto’s zijn daarvoor alleen geschikt als de motor wordt aangepast. Technologisch is dat geen wereldschokkende ingreep. De uitdaging ligt meer bij de productie van biobrandstoffen.

Om ethanol of biodiesel te winnen uit speciaal daarvoor geteelde gewassen is veel landbouwgrond nodig. Bovendien kost de teelt van deze gewassen veel energie (en bij de productie van energie komt weer CO2 vrij). Daarom wordt gewerkt aan zogenaamde ‘tweede generatie’ biobrandstoffen.

Het gaat daarbij om cellulose-ethanol dat gewonnen wordt uit houtachtige gewassen (stro, gras) en groenafval. Het voordeel is dat veel minder landbouwgrond nodig is. Bovendien is de CO2-winst van cellulose-ethanol vele malen groter dan die van eerste generatie biobrandstoffen.

Verslaafd aan olie
De Europese Unie heeft in 2003 een richtlijn aangenomen dat in 2010 5,75% van alle brandstoffen van biologische afkomst moet zijn. Als reactie stellen steeds meer landen, waaronder Nederland, het bijmengen van biobrandstoffen verplicht. In een groot aantal landen zijn biobrandstoffen al ingeburgerd.

Duitsland telt bijvoorbeeld 1.700 pompen waar een biodieselmengsel kan worden getankt. Ook Frankrijk en Zweden bevorderen het gebruik van biobrandstoffen. Een drijvende kracht gaat ook uit van Amerika. Afgelopen januari stelde president Bush in zijn State Of The Union dat zijn land verslaafd is aan olie.

Bush wil die olieverslaving onder meer verminderen door over te schakelen op biobrandstof (65% van de olie wordt gebruikt voor autobrandstof). Een van zijn maatregelen is een verhoging van de subsidie op de productie van cellulose-ethanol. 2% van alle brandstof in de VS is al biobrandstof. Dat is procentueel nog niet veel maar in absolute liters wel.

Brazilië heeft 't
Toch is Amerika niet de grootste gebruiker van biobrandstof. Dat is Brazilië, waar biobrandstof al sinds eind jaren zeventig de normaalste zaak van de wereld is. Het land produceert 16 miljard liter ethanol per jaar uit suikerriet. Dat geld vloeit rechtstreeks terug in de eigen economie en hoeft niet aan olie uit het Midden-Oosten te worden uitgegeven.

Maar Brazilië wil nu ook exporteur worden van biobrandstof. Ook de hoge olieprijs bevordert de overschakeling op biobrandstoffen. Niet toevallig zijn juist het afgelopen jaar veel initiatieven ontplooid. Zo gaan Volkswagen, Royal Dutch Shell en het Canadese bedrijf Iogen onderzoeken of een cellulose-ethanolfabriek in Duitsland levensvatbaar is.

Het Zwitserse Biopetrol heeft aangekondigd in de Rotterdamse haven een fabriek te bouwen die jaarlijks 400.000 ton biodiesel produceert. In Nederland wil de Rabobank geld steken in biobrandstoffen. Ook de Britse miljardair Richard Branson als Bill Gates investeren in een cellulose-ethanolfabriek die brandstof maakt van plantaardige restproducten.

Stockpicks
Het zal nog een tijd duren voordat biobrandstof echt een reëel alternatief is. De productie van tweede generatie biobrandstoffen moet nog efficiënter en goedkoper. Europese regeringen zullen biobrandstof met lagere accijnzen en andere belastingvoordelen dienen te promoten om ze concurrerend te laten zijn.

Autofabrikanten moeten meer (zuinige) modellen ontwikkelen die op zowel reguliere als biobrandstoffen kunnen rijden (‘flexifuel’-auto’s). Tot slot ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de automobilist. Biobrandstoffen kunnen op termijn een bijdrage leveren aan een vermindering van het brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

Maar veel (milieu)winst is nu al te halen door zuiniger te rijden. Dat vraagt dus om een beetje zelfbeheersing in de rechtervoet. Voor alle duidelijkheid en transparantie geef ik mijn eigen posities in deze aandelen. Voor het Ohra Aandelen Fonds beleg ik op dit moment in de Amerikaanse bedrijven Archer-Daniels-Midland en Pacific Ethanol.

Daarnaast heeft het Ohra New Energy FondsOHRA New Energy Fonds nog aandelen van het Spaanse Abengoa, het Zwitserse Biopetrol (noteert in Duitsland) en het Braziliaanse Cosan.


Ad Schellen is beheerder van, onder andere, het Ohra Aandelenfonds. Schellens columns zijn geschreven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Ad Schellen is beheerder van, onder andere, het Ohra Aandelenfonds. Schellens columns zijn geschreven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Ad Schellen

Auteur:

Ad Schellen is sinds 1 januari 1993 in dienst van Ohra. Vanaf die datum beheert Schellen (onder andere) het Ohra Aandelen Fonds. Officieel is hij portfoliomanager en directeur van Ohra Beleggingen Beheer (beheerder van de Ohra Beleggingsfondsen). Sinds 1980 zit Schellen in het effectenvak, aanvankelijk als beleggingsadvise...

Recente artikelen van Ad Schellen

  1. Spiegeltje, spiegeltje...
  2. Blauw goud
  3. M7: Rijden met alcohol

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 april 2006 13:39
    Ik kan me zo voorstellen dat als Brazilië nog meer ethanol wil gaan produceren dit de vraag naar akkerland doet toenemen en zo het tropisch regenwoud nog sneller doet verdwijnen. Ik vraag me af hoeveel procent van de vruchtbare aarde gebruikt moet worden om energie te verbouwen in plaats van eten. Ik heb zo'n idee dat ethanol niet echt de oplossing is voor het energie te kort.
  2. [verwijderd] 5 april 2006 15:12
    Hoezo rijden met alcohol ;-)

    ROTTERDAM - Een 48-jarige directeur van een havenbedrijf uit Rotterdam eist donderdag in kort geding van de Staat dat hij zijn celstraf thuis onder elektronische bewaking mag uitzitten. De man wil op die manier zijn bedrijf kunnen blijven leiden.

    De man is drie keer veroordeeld, onder meer wegens rijden onder invloed en omdat hij achter stuur zat terwijl zijn rijbewijs was ingetrokken. Het totaal aantal dagen dat de man de cel in moet, bedraagt 91. En dat is één dag te veel om in aanmerking te kunnen komen voor thuis zitten onder elektronisch toezicht met een enkelband. Die redenering van justitie klopt niet, omdat het hier om drie aparte veroordelingen gaat, aldus advocaat S. Arts uit Breda woensdag.

    Het geding vindt plaats in de rechtbank in Den Haag. De man moet van justitie binnen enkele weken zijn straf uitzitten.
  3. [verwijderd] 6 april 2006 10:43
    Biodiesel en ethanol zijn nog afzichtelijk duur. Ze kunnen alleen bestaan als ordinaire subsidiesponzen. Niet de olie-maatschappijen, maar juist hebzuchtige en inhalige OVERHEDEN (!) willen niets weten van biobrandstoffen, omdat de invoering een onherstelbaar gat in de belastinginkomsten zou slaan. Biobrandstoffen zouden zelf de verzorgingstaat op de knieën kunnen brengen.

    Je ziet dat sommige pressiegroepen nu hun kans schoon zien om de biobrandstoffen er door te drukken. Bijvoorbeeld senatoren van een paar Amerikaanse graanstaten die (boeren)stemmen willen trekken. Als je wilt weten of ethanol echt economisch is, moet je naar Brazilië gaan. Daar hebben ze al tientallen jaren de wrange vruchten geplukt van een oneconomische brandstof.
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.