Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,980   +0,010   (+0,07%) Dagrange 14,770 - 15,200 167.564   Gem. (3M) 198,5K

AMG 2023

17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 844 845 846 847 848 ... 876 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 geldmaker 26 november 2023 22:16
    quote:

    Mrs. Smith schreef op 26 november 2023 21:48:

    insights.fasken.com/post/102itsr/rech...

    Ondertussen in the UK ......
    Blijft toch vreemd , nooit maar dan ook nooit hier in de media maar ergens iets over AMG te lezen is. Ook in alle EEG uitingen over bescherming tegen Chinese agressie van grondstoffen nooit iets over AMG gelezen..
    Daarom ook vreemd dat bv een opinieblad als FD hier niets over schrijft....Blijf het toch ook een makke van AMG zelf vinden dat ze hier zich niet beter profileren ......
  2. r66 26 november 2023 22:16
    quote:

    face in the crowd schreef op 25 november 2023 18:35:

    Het zweedse Northvolt heeft een nieuw type batterij ontwikkeld.
    Het grote voordeel van die batterij is dat er geen lithium, kobalt of nikkel in zit.
    Dat geeft geopolitieke en kostenvoordelen.
    De ontwikkeling van een nieuw type batterij die de Zweedse batterijproducent Northvolt deze week aankondigde, is volgens experts een belangrijke doorbraak en goed voor het Europese streven naar meer onafhankelijkheid op de grondstoffenmarkt.

    Northvolt heeft een ‘zoutbatterij’ ontwikkeld waarvoor geen lithium, nikkel, kobalt en grafiet meer nodig zijn. De winning en verwerking van deze grondstoffen leidt steeds vaker tot geopolitieke spanningen. De winning van kobalt bijvoorbeeld vindt vooral in Congo plaats onder slechte omstandigheden voor mensen. Bovendien speelt China op een groot aantal grondstoffenmarkten een dominante rol.

    ‘Je bent nu van lithium, kobalt en nikkel af. En bovendien is deze batterij van Northvolt makkelijker in het fabricageproces en in het opschalen van de productie’, zegt Mark Huijben. Hij is hoogleraar aan de Universiteit Twente en doet onderzoek naar batterijmaterialen.

    ‘Northvolt is niet de eerste. In China heeft de grootste batterijproducent CATL eerder dit jaar ook een natriumbatterij geïntroduceerd met dezelfde grondstoffen. Maar het is wel een hele waardevolle doorbaak voor Europa’, aldus Huijben.

    Meer batterijfabrieken nodig
    Europa heeft grote klimaatambities en daarvoor zijn heel veel grondstoffen nodig. Die liggen nu nog vooral buiten de Europese Unie, maar Brussel wil dat lidstaten meer zelf strategische grondstoffen als kobalt en lithium gaan produceren. Nog beter is het als die grondstoffen helemaal niet meer nodig zijn voor batterijen.

    ‘Het fijne van natrium is dat je onafhankelijk kunt worden van lithium en lithiumbronnen’, zegt Petra de Jongh, hoogleraar Katalyse en Materialen voor Duurzame Energie aan de Universiteit Utrecht. Ze ontving deze week een prijs voor haar werk aan de energietransitie. ‘Het biedt een kans voor Europa om onafhankelijkheid te creëren. Ik juich de ontwikkeling van Northvolt enorm toe. We hebben de komende jaren namelijk grote batterijenfabrieken nodig in Europa.’

    De nieuwe technologie op basis van natrium is voor mobiele toepassingen, zoals mobiele telefoons en laptops en voor elektrische auto’s nu nog minder geschikt.

    Thuisbatterijen en zonneparken
    Een natriumbatterij levert namelijk ongeveer de helft van de energie bij hetzelfde gewicht, ten opzichte van lithium. ‘Als je zo’n batterij in een auto stopt, werkt hij prima, maar de auto kan dan maar de helft van de afstand’, legt hoogleraar Huijben uit.

    Natriumbatterijen zijn daarom vooral interessant voor zogeheten stationaire toepassingen omdat daar het gewicht niet zo’n probleem is. Denk aan thuisbatterijen en grote batterijen bij zonneparken. En juist die markten zijn nu heel snel aan het ontwikkelen als gevolg van de wereldwijde energietransitie. Omdat wind- en zonne-energie weersafhankelijk zijn, neemt de vraag naar energieopslag de komende jaren waarschijnlijk sterk toe.

    Northvolt verwacht wel dat in de toekomst natriumbatterijen door verdere ontwikkeling ook in auto’s kan worden gebruikt. De zoutbatterij gaat volgens Northvolt-ceo Peter Carlsson langer mee en de kosten ervan zij lager. Bovendien is de veiligheid bij hogere temperaturen beter gewaarborgd. CATL kondigde in april van dit jaar al aan dat de Chinese autoproducent Chery de zoutbatterij van CATL gaat gebruiken.

    Tientallen miljarden dollars
    Het Zweedse Northvolt, de grootste batterijfabrikant van Europese origine, is in 2017 opgericht door twee voormalige Tesla-managers. Het bedrijf breidt momenteel uit in China en heeft fabrieken gepland in Duitsland en Canada. Grote autofabrikanten als BMW, Volvo, Polestar en Volkswagen hebben al voor $55 mrd aan orders geplaatst bij het bedrijf, dat een beursgang overweegt. Naar verwachting heeft het bedrijf een waarde van ongeveer $20 mrd.

    In een interview met de Financial Times zegt Carlsson dat de nieuwe technologie tientallen miljarden dollars waard kan zijn. Hij verwacht dat over tien jaar het orderboek voor energieopslag net zo groot of zelfs groter kan zijn dan wat het bedrijf nu aan orders heeft voor zijn accu’s voor elektrische auto’s.

    Northvolt is niet het enige bedrijf dat werkt aan nieuw type batterijen. De Japanse autofabrikant Toyota meldde in oktober van dit jaar ook een doorbraak. Dat betrof een vastestofbatterij die lichter, kleiner en goedkoper is dan bestaande lithiumbatterijen en in veel kortere tijd kan worden opgeladen. Toyota claimt daarmee een actieradius te kunnen bieden van minstens 1200 kilometer. Opladen van die batterij zou slechts 10 minuten duren.
    Lithium is gewenst vanwege de energiedichtheid. Dat er andere batterijen/accu's zijn is al 100 jaar zo.
    Er zijn ook wel enigszins concurrerende oplossingen, bv met grapheen:
    graphenemg.com/graphene-products/grap...
  3. forum rang 8 Lepre Chaun 27 november 2023 06:11
    Mijnmagnaten strijden om de 'corridor of power' van lithium in Australië

    Lokale miljardairs verstoren de consolidatie nu de industrie zichzelf positioneert voor een bloei van de mineralen die essentieel zijn voor elektrische auto’s.

    De uitgestrekte woestijngebieden in West-Australië, die de afgelopen decennia goud, nikkel en ijzererts hebben opgeleverd aan goudzoekers, zijn nu een belangrijk strijdtoneel geworden voor de mijnbouwers van lithium, een belangrijke grondstof voor batterijen nu de wereld overgaat op groenere energie.

    Dit jaar is een strijd om de controle over de grondstof losgebarsten, nadat multinationale bedrijven in botsing zijn gekomen met Australische mijnbouwmiljardairs over een reeks overnamepogingen in twee van de meest afgelegen delen van de staat.

    Een deel van de woestijn nabij het mijnstadje Kalgoorlie in de Goldfields-regio is bekend geworden als de ‘lithiumcorridor van de macht’, terwijl fusiebewegingen in de Pilbara in het noordwesten van de staat herinneringen hebben opgeroepen aan de ijzerertsexplosie daar in de jaren zestig. en de nikkelkoorts in West-Australië in de jaren zeventig.

    Deze spannende periodes komen niet zo vaak voor, deze langdurige periodes van vraag naar een grondstof.
    Het zorgt voor waanzin”, zegt Tom Reddicliffe, een veertigjarige mijnbouwveteraan en uitvoerend directeur van GreenTech Metals, wiens exploratierechten in de Pilbara de aandelenkoers hebben gestimuleerd te midden van de toegenomen dealactiviteit.

    'Er zijn maar een beperkt aantal zitplaatsen aan tafel. Het is net een stoelendans: je wilt het niet missen”, voegde hij eraan toe.

    Ian Hansen, hoofd van de chemiedivisie van het in Perth gevestigde retail-to-chemicals conglomeraat Wesfarmers, dat samenwerkt met SQM op het gebied van lithiumactiva, zei dat de recente golf van activiteit een “groeiend geloof in de fundamenten van West-Australisch lithium vertegenwoordigde”.

    Net zoals de manier waarop de productie van ijzererts in het noordwesten van de staat is gegroeid, willen spelers in de lithiumsector wellicht controle hebben over een groot deel van de hulpbronnen om hun positie te consolideren”, zei hij.

    “Grote spelers nemen vroeg een positie in, omdat het erg duur is om dit later te doen. Dat is absoluut een positief teken voor de toekomst van de lithiumindustrie hier”, zei hij.

    De dealwaanzin kwam ook op een moment dat de lithiumprijs met maar liefst 70 procent is gedaald vergeleken met de hoogtepunten van vorig jaar

    . “Er wordt allemaal gesproken over een overaanbod aan lithium, maar dat is niet wat we zien bij de eindgebruikers,”

    Door raffinage ontstaat lithiumhydroxide met een hogere waarde, een chemische verbinding die wordt gebruikt in EV-batterijen.
    West-Australië heeft nu twee raffinaderijen, waarvan volgend jaar een derde zal worden geopend door SQM en Wesfarmers.

    www.ft.com/content/ce18cc79-b501-440e...

    Alleen al op dit nieuws hoe is het mogelijk dat AMG zo laag staat.

    Het nieuwsbericht is nog veel groter in de FT van vandaag dus zelf op de link klikken .
  4. forum rang 7 Just lucky 27 november 2023 09:11
    quote:

    Aandachtige lezer schreef op 27 november 2023 09:00:

    Het lijkt wel of de dalen in de lithiumprijzen steeds iets hoger komen te liggen: www.grondstofprijs.com/lithium-prijs/.
    Lithium wordt helemaal gesloopt, eind deze maand 30% onder de prijs op basis waarvan Heinz zijn beroerde outlook voor volgend jaar aangaf.
  5. forum rang 4 geldmaker 27 november 2023 11:15
    quote:

    Just lucky schreef op 27 november 2023 10:57:

    [...]Dat zou kunnen, maar de risico's zijn groter, waardoor die verwachting niet uitkomt.
    Los van een inhoudelijke discussie is het bespelen van een aandeel makkelijk als het een in verhouding een minimum bedrag is in verhouding met de chippers..
    Maar zal hopelijk wel anders worden als ze de flitshandel dadelijk iets laten meebetalen per klik.
    Verder lijkt mij toch dat ook lithium gaat bodemen en dan zal het snel keren..
  6. forum rang 9 nine_inch_nerd 27 november 2023 15:10
    Ter info

    The UK government published the first battery strategy. Encouraged to see "scaling up" and "manufacturing" are key components of this strategy.
    The ZEV mandate would go into effect next year as planned. Britain's battery industry is gaining steam.

    assets.publishing.service.gov.uk/medi...
17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 844 845 846 847 848 ... 876 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.