Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Beleggingsfondsen« Terug naar discussie overzicht

Fondsen of trackers?

119 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 april 2009 11:37
    quote:

kck schreef:

Ing Gl Gr gaat prima,mooie port ook,althans de eerste 10 fondsen(rest niet te vinden ook niet op de ing site).
    Ik volg regelmatig het commentaar van de fondsmanager:

www.ingim.com/file/IWG_010247

Hij voelt de markt goed aan.

Ik ben sinds begin van dit jaar weer wereldwijd gaan beleggen in een groeifonds, een waardefonds, een EM fonds een een commodities fonds. Om snel de koersen te vinden heb ik een watchlist aangemaakt op IEX op 13 maart. Rendement 13 maart-9 april:

ING Global Emerging Markets +11,14%
    Orange Global High Dividend Fund +8,63%
    ING Global Growth Fund +7,29%

Groei blijft momenteel iets achter bij waarde, terwijl EM het de laatste tijd het best doet.

De portefeuille die ik nu heb, bevalt me prima. Ik heb voor mezelf vaste verhoudingen vastgesteld. Voorlopig blijf ik zo beleggen en ga regelmatig herbalanceren.
  2. [verwijderd] 13 april 2009 00:28
    quote:

Hythloday schreef:

De portefeuille die ik nu heb, bevalt me prima. Ik heb voor mezelf vaste verhoudingen vastgesteld. Voorlopig blijf ik zo beleggen en ga regelmatig herbalanceren.
    Wou je al vragen naar je horizon."Voorlopig" kan ik mee leven.
    Vaste strategie van herbalanceren lijkt mij prima.
    Werk zelf toe naar een meer gebalanceerde porto in de zin van een meer evenredige verdeling van de pakweg 20 posities.
    Fondsmanager komt goed over.Nieuwe aankoop of uitbreiding Danone kan ik me in vinden(hoewel erg duur),keek zelf naar Pernod-Ricard.
  3. [verwijderd] 13 april 2009 10:52
    quote:

kck schreef:

Wou je al vragen naar je horizon."Voorlopig" kan ik mee leven.
    Vaste strategie van herbalanceren lijkt mij prima.
    Mijn portefeuille bestaat altijd uit obligaties en aandelen en nu ook commodities. Herbalanceren als een positie een half procent afwijkt, heeft niet zo veel zin. Ik denk aan twee keer per jaar herbalanceren.
  4. [verwijderd] 21 april 2009 19:48
    quote:

Hythloday schreef:

De laatste tijd valt het rendement van de select dividend trackers tegen vergeleken met hoogdividend fondsen.
    Sinds het dieptepunt van maart t/m nu scoren de SD trackers beter dan de hoogdividendfondsen:

DJ STOXX GLOBAL SELECT DIVIDEND +28,8%
    Orange Global High Dividend +18,4%

DJ ASIA PACIFIC SELECT DIVIDEND +36,7%
    Fortis High Income ASIA PACIFIC Equity Fund +16,3%

DJ EURO STOXX Select Dividend 30 EX +25,9%
    DJ STOXX Select Dividend 30 EX +16,4%
    Orange European High Dividend +16,6%

Rendement 30 september 2008 t/m nu:

DJ STOXX GLOBAL SELECT DIVIDEND -25,4%
    Orange Global High Dividend -20,2%

DJ ASIA PACIFIC SELECT DIVIDEND -31,2%
    Fortis High Income ASIA PACIFIC Equity Fund -16,8%

DJ EURO STOXX Select Dividend 30 EX -33,6%
    DJ STOXX Select Dividend 30 EX -31,4%
    Orange European High Dividend -23,6%

Door de eenzijdige samenstelling van de SD indices, en dus ook de trackers zijn ze aanzienlijk volatieler dan fondsen. Tijdens het dieptepunt van maart t/m nu scoren ze (soms, meestal) aanzienlijk beter. Een deel van het extra verlies wordt nu weer ingelopen. De vraag is of de beurzen zich nog veel verder gaan herstellen. In dat geval zullen de SD trackers gaan outperformen.
  5. [verwijderd] 23 april 2009 08:18
    quote:

kck schreef:

DJ EURO STOXX Select Dividend 30:

Telecom,verzekeraars en enkele fin.

Mwoi.
    8% telecom
    7% verzekeraars
    20% banken

de.ishares.com/content/stream.jsp?url...

Goede verdeling?

Ik heb het percentage commodities iets gereduceerd en er obligaties voor teruggekocht.

Samenstelling Global Select Dividend tracker:

www.dbxtrackers.com/pdf/EN/factsheet/...
  6. [verwijderd] 28 april 2009 20:33
    Wereld-groei.

Ben er blij mee Hyth,verlost me van de taak al die prachtbedrijven als Google,Cisco,Roche etc separaat te kopen volgen etc.Dat doet dingetje-dee nu voor ons.(:

Wel een voordeel boven den computer-gestuurde trackers!!

Nu no 4 in mien port!

S6,kck

vraagje aan you:die kruisjes achter/onder onze aliassen,stonden die er vroeger ook al?
  7. [verwijderd] 11 oktober 2009 16:26
    Het leek me interessant om na ruim een jaar weer eens te kijken naar trackers en fondsen. Op de Kritische Belegger kwam ik een artikel van Jan-wilem Nijkamp tegen waarin hij schreef:

"Het gaat om de iShares DJ Euro Stoxx Select Dividend. Een belegging in 30 Europese aandelen van gerenommeerde bedrijven geselecteerd op basis van hun dividendrendement. De strategie is eenvoudig. Het mandje bevat 30 aandelen en wordt eenmaal per jaar samengesteld en blijft de rest van het jaar intact. De aandelen worden geselecteerdop basis van hun hoge dividend. Dat betekent tevens dat het aandelen zijn met een lage K/W-verhouding. Beleggers in dit mandje hebben dus niet snel te dure aandelen en bovendien een mooi dividendrendement. Dat bedraagt op basis van de koers van vandaag 4,4 %."

Om de vergelijking zo zuiver mogelijk te houden heb ik het Orange Global High Dividend Fund vergeleken met de DJ STOXX® GLOBAL SELECT DIVIDEND 100 ETF tracker en afgezet tegen de iShares MSCI World tracker en het ING Global Growth Fund.

Rendement YTD:

DJ STOXX® GLOBAL SELECT DIVIDEND 100 ETF +36,1%
    Orange Global High Dividend +22,2%

iShares MSCI World +18,4%
    ING Global Growth Fund +39,9%

Rendement 2008:

DJ STOXX® GLOBAL SELECT DIVIDEND 100 ETF -51,2%
    Orange Global High Dividend -37,1%

iShares MSCI World -36,9%
    ING Global Growth Fund -42,2%

Rendement 31 december 2007-nu:

DJ STOXX® GLOBAL SELECT DIVIDEND 100 ETF -33,6%
    Orange Global High Dividend -23,2%

iShares MSCI World -25,3%
    ING Global Growth Fund -19,2%

De periode is kort, maar het lijkt erop dat de tracker het aanzienlijk slechter doet dan het fonds tijdens een zware daling. De reden is de eenzijdige samenstelling qua sectoren. Ook bleken er diverse valuetraps opgenomen te zijn in de tracker. Tijdens het scherpe herstel doet de tracker het aanzienlijk beter dan het fonds. De reden hiervoor is weer de eenzijdige samenstelling qua sectoren.

De ironie wil dat het groeifonds het niet veel slechter heeft gedaan dan het HD fonds en aanzienlijk beter dan de SD tracker tijdens de dalende markt in 2008. In de herstel periode laat het groeifonds een hoger rendement zien dan zowel het HD fonds als de SD tracker.

Groeifondsen presteren op zijn best in de laatste periode van een bullmarkt en tijdens een herstelperiode na een zware daling. Uit onderstaande cijfers blijkt dat een groeifonds slechter kan presteren als de economie groeit. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom ING het beleid en de naam gaat aanpassen.

Totaalrendement 30 september 2003-30 september 2006:

ING Hoog Dividend Aandelen Fonds +68,1%
    ING Global Growth Fund +43,4%

Rendement 30 september 2006-30 september 2007:

ING Hoog Dividend Aandelen Fonds +4,4%
    ING Global Growth Fund +20,8%

Totaalrendement 30 september 2007-30 september 2009:

ING Hoog Dividend Aandelen Fonds -31,5%
    ING Global Growth Fund -19,9%
  8. [verwijderd] 11 oktober 2009 16:46
    Bij de Europese trackers en fondsen zien we een vergelijkbaar beeld, met dit verschil dat de rendementen in de herstelperiode dichter bij elkaar liggen. In de wereldwijde SD tracker is Azië voor 30% opgenomen en de Aziatische SD fondsen leveren een behoorlijk hoog rendement op.
  9. ycdtosay 18 februari 2010 23:05
    Ik vond dit artikel van Peter v Kleef bij IEXProfs wel interessant; Outperformance slimme trackers www.iexprofs.nl/analyses/52457/Outper...
    Ik ga die Invesco PowerShares (ETF’s) eens nader bekijken. Alvast wat links:
    RAFI site (met eigenlijk vrij weinig info): www.researchaffiliates.com/index.htm
    Powershares site (wel veel info): www.invescopowershares.com/products/#8 (op US gericht) en www.invescopowershares.net/portal/sit... (voor Duitsland)
    Grt, Willem
  10. Hallo! 20 februari 2010 11:12
    quote:

ycdtosay schreef:

Ik vond dit artikel van Peter v Kleef bij IEXProfs wel interessant; Outperformance slimme trackers www.iexprofs.nl/analyses/52457/Outper...
    Ik ga die Invesco PowerShares (ETF’s) eens nader bekijken. Alvast wat links:
    RAFI site (met eigenlijk vrij weinig info): www.researchaffiliates.com/index.htm
    Powershares site (wel veel info): www.invescopowershares.com/products/#8 (op US gericht) en www.invescopowershares.net/portal/sit... (voor Duitsland)
    Grt, Willem
    Trackers kunnen per definitie nooit slim zijn, want ze volgen altijd domweg een index:-)

Zodra er meer rendement in het vooruitzicht wordt gesteld, zijn beleggers altijd geïnteresseerd. Toch moet men de voor- en nadelen van een strategie goed op een rijtje zetten. De hieronder genoemde tracker is daadwerkelijk een product dat uit de computer komt:

www.lyxoretf.com/...

De samenstelling is, zoals kenmerkend voor vele trackers, zeer eenzijdig met een sterke nadruk op financials.

Het jaar 2003 was een goed aandelenjaar, net ala 2009. Het is interessant om te kijken hoe enkele indices en fondsen zich hebben gedragen sinds 2003.

Totaalrendement 31 december 2003-31 december 2006:

Dow Jones EURO STOXX Select Dividend® 30 (TR) +129,4%
    Dow Jones STOXX Select Dividend® 30 (TR) +105,7%
    Dow Jones STOXX Select Dividend® Global Select Dividend (TR) +81,5%

ING Hoogdividend Aandelenfonds +65,6%
    ING Global Opportunities Fund +47,8%
    ING Global Emerging Markets Fund +101,2%
    Delta Deelnemingen Fonds +147,1%

Totaalrendement 31 december 2003 t/m 31 december 2009:

Dow Jones EURO STOXX Select Dividend® 30 (TR) +37,2%
    Dow Jones STOXX Select Dividend® 30 (TR) +8,4%
    Dow Jones STOXX Select Dividend® Global Select Dividend (TR) +17,5%

ING Hoogdividend Aandelenfonds +19,7%
    ING Global Opportunities Fund +48,4%
    ING Global Emerging Markets Fund +91,8%
    Delta Deelnemingen Fonds +128,9%

Er gaat niets boven een evenwichtige verdeling over fondsen, hoe slim de trackers ook mogen zijn.
  11. ycdtosay 21 februari 2010 17:17
    Global Selection,
    Je Lyxor linkt is niet compleet...
    Ja, een index blijft een index. Maar zij claimen een index-formule te hebben die wat minder gevoelig is voor bubbles. Als voorbeeld dient dan de internet bubble die hun index beter doorstaan zou hebben dan bv de MSCI World (i.e. een market cap index die de bubble braaf volgt).

Als die claim idd zou kloppen dan zou een ETF op hun index voor mij goed kunnen fungeren als basisfonds.
    De PowerShares FTSE RAFI Developed 1000 Fund bestaat nog niet zo lang en ik heb geen info gevonden over de prestaties vd index in de 2008/2009 crisis. De huidige samenstelling (herweging op 1 Jan) bevat veel financials (34,7%, MSCI: 20,5%), geen idee of dat altijd al zo was. Om die reden is dit fonds geen goede belegging wat mij betreft.
    Ook op andere sectoren wijkt men flink af van MSCI; Energy 9% (MSCI 11%), IT 6% (MSCI 12%), etc. Dat kan OK zijn, maar de hoge weging van financials die kennelijk uit hun formule rolt vind ik niet evenwichtig.

De SD trackers hebben erg geleden onder de financials, maar dat is geen algemene eigenschap van trackers. Je moet gewoon altijd goed kijken naar de samenstelling en methodiek, net als bij fondsen.
    Grt, Willem
  12. Hallo! 21 februari 2010 18:46
    quote:

ycdtosay schreef:

Je moet gewoon altijd goed kijken naar de samenstelling en methodiek, net als bij fondsen.
    Fondsen kennen een aanzienlijk betere spreiding dan trackers. Een uitzondering zijn de MSCI indices en de trackers die daarop zijn gebaseerd.

De goed scorende wereldwijdbeleggende fondsen, zoals Skagen Global en Obam, zijn die welke veel risico nemen door in EM en/of grondstoffen beleggen.
119 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.