Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,790   -0,200   (-1,54%) Dagrange 12,760 - 12,960 19.254   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 909 910 911 912 913 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 boothram 7 september 2022 23:07
    voor de waarde van time charters voor vlcc is van belang: van daaruit kan de waarde van de vloot bepaald worden:
    - stel dat de vaste kosten 10 000 euro per dag zijn , zonder brandstof
    - verhuurd aan 20 000 euro per dag zoals een jaartje geleden ... opbrengst aan kapitaal 10000 euro
    - verhuurd aan 50 000 euro per dag, actuele verwachting ... opbrengst x4
    - over de resterende levensduuur kun je een jaargemiddelde bepalen ; dat dient dan 'afgevlakt'
    en herschat te worden per jaar: dat gaat dan van 4,2 miljoen per jaar naar 10 miljoen...
    dat betekent ook dat de ltnav (long term net asset value) voor een nieuwe boor stijgt: van 100 miljoen naar 180 miljoen (ruwe schatting na verhoogde verwachting)
    De vloot wordt dus 80%% meer waard
    de euronav vloot werd op 4 miljoen geschat in geval 1... nu is 7,2 miljoen logisch
    met 1,5 miljoen schulden... netto waarde gaat van 2,5 MM naar 5,7 milj
    dat is zowat wat gebeurd is via de koersevolutie in dit kwartaal: dat euronav 110% meer waard is, gewoon realiteit in dit scenario.
    Let wel: ik ben nog enigszins voorzichtig gebleven...Als men bovendien rekening houd met mogelijke inkoop van eigen aandelen en met de grote cashstroom dan is de potentiële winstgroei nog spectaculairder.
    voor q3 verwacht ik per schip gemiddeld 3 600 000 cashflow voor 66 schepen 240 mljoen...
    dan is eurn nog altijd koopwaardig. De 1streefkoers van 16$ ( jefferies) voor fro is een koers van 23....voor euronav, en realistisch!!
    Frederiksen vestigd in kwartaareport van frontline op de extra hefboomcapaciteit van een vlcc: het prijspotentieel voor lr2 is nagenoeg bereikt... maar VLCC kan in verhouding een veelvoud opbrengen

  2. Lammetod 9 september 2022 08:35
    HAMILTON, BERMUDA, September 8, 2022 – DHT Holdings, Inc. (NYSE:DHT) (“DHT” or the “Company”) today announces a new dividend policy with 100% of net income being returned to shareholders in the form of quarterly cash dividends. The new policy will be implemented from the third quarter of 2022.

    Svein Moxnes Harfjeld, President & CEO, stated: “The key considerations behind the new policy are the strength of our balance sheet and liquidity position in combination with no current plans for significant capital expenditures. The timing of the decision and its implementation reflects our constructive market outlook.”
  3. Lammetod 9 september 2022 08:36
    HAMILTON, BERMUDA, 8 september 2022 – DHT Holdings, Inc. (NYSE:DHT) (“DHT” of het “Bedrijf”) kondigt vandaag een nieuw dividendbeleid aan waarbij 100% van de netto-inkomsten wordt teruggegeven aan de aandeelhouders in de vorm van driemaandelijkse contante dividenden. Het nieuwe beleid zal vanaf het derde kwartaal van 2022 worden geïmplementeerd. Svein Moxnes Harfjeld, President & CEO, verklaarde: “De belangrijkste overwegingen achter het nieuwe beleid zijn de kracht van onze balans en liquiditeitspositie in combinatie met geen huidige plannen voor aanzienlijk kapitaal. uitgaven. De timing van het besluit en de uitvoering ervan weerspiegelt onze constructieve marktvooruitzichten.”
  4. forum rang 4 boothram 9 september 2022 11:56
    je kunt het bericht van dht ook lezen als 'voorlopig we gaan geen nieuwe vlcc meer kopen'... Nauurlijk, er komt wel nog extra cash binnen, de afschrijvingen... Wellicht kopen ze ook extra veel eigen aandelen terug.
    de vlcc vloot kan dagelijks zorgen voor 1 miljoen cash, aan de huidige marktprijs...Dat laat toe een bruto-diviedend na afschrijivngen te verwachten van 5% per kwartaal...of een gelijkaardige inkoop van eigen aandelen (ter vernietiging): voor dit q3 hebben ze wellicht al flink gekocht...
    Maar als er geen sloten vrij zijn voor nieuwbouw, verwacht ik gelijkaardige plannen bij andere vlootexploitanten...Ze valt niet veel te investeren in de 'crude' sector... behalve dan aandelen inkopen! Eens de q3 resultaten bekend gaan we jefferies koersdoel van 16 voor een fro aandeel niet meer zo abnormaal vinden... Het hefboomeffect en vooral voor VLCC heeft grote gevolgen, omdat we in q2 nog zo laag stonden. .ik schat eeen verviervoudiging van de cash marge. in vergelijjking met q2..en dat is mogelijks maar een begin! LR2 heeft aan insw en frontline tijdelijk een voordeel, maar in q4 is dat gedaan...dan is vlcc de grootverdiener.
  5. forum rang 4 boothram 12 september 2022 21:53
    nu al boekingen aan 52.000...waar is de tijd van de negatieve traieven op spot...
    het lijkt nog maar het begin...
    indien men de ltnav zou berekenen met een jaaropbengst van 10 000 000 + crap ...(ltna longterm net asset value= resterende jaren + scrap; 220 voor nieuwbouw, + rendement op ltnav van 20%)
    dan is de gecombineerde vlootwaarde fr-nav-insw 30 miljard... niets vergeleken met de belgische staatschuld, niet eens 7%...Alhoew zou een deel van de intresten erop kunnen betalen???
  6. forum rang 4 boothram 13 september 2022 09:33
    het filiaal die 'bareboat' newton beheerd moet voor 'leasing' een hoge intrest betalen, en euronav heeft beslist het filiaal te herfinancieren wegens de verliezen van 2021. Dit jaar zullen er wellich ook grote winsten zijn, en mogelijks is er een optie verbonden voor aankoop...Dat zou ook kunnen voor de andere 'bareboats'. Alle boten zouden nu zowat aan 4/5 van hun kruissnelheid varen, dat wil zeggen dat er nu in plaats van 4 boten 5 nodig zijn...en dat ze ook varend langer de spot-kost moeten dragen. Alleen maar positief voor vlcc eigenaars...lagere verhuur aan betere prijzen! Er is ook een 2002 vlcc verkocht voor revisie en hergebruik.. 30 miljoen. na revisies nu en over 2,5 jaar zijn er kom je algauw aan een kost van 6 miljoen per varend jaar. (4 jaar varen, 5 miljoen revisies, 20 miljoen scrap, +investeringskosten). Als je dat bedrag bebruikt om de net asset value te berekenen, en rekening houdt met bransdstofvoordeel...dan is een nieuwbouw ruim 200 miljoen waard...
    Een dergelijke waarde is ook verantwoord bij de huidige tarieven op de spotmarkt. Het hefboomeffect van de vlcc 'volumes' begint door de schaarste aan transportmiddelen een grotere rol te spelen, dan de investeringsprijzen van vracht(dure olie is in het voordeel kleinere schepen)
  7. Gooss 14 september 2022 14:54
    Als dat al kan, dan moeten ze daarvoor bij GTT (Gaztransport &Technical) zijn. Die bezitten technologie om de aandrijving van bestaande schepen om te laten bouwen tot gas-aandrijving). Ook als belegging is dit er eentje om te volgen. Zie hun investor pagina's. Ik ben er nu even uitgestapt na 85% winst, met de bedoeling om terug in te stappen op 110, 100 en/of 90 euro
  8. forum rang 4 boothram 19 september 2022 19:00
    Er is behalve dan de familie saverijs en de energietransport overzee geen link tussen euronav en exmar....Alleen doen ze nu beide ongelooflijke zaken!
    waar ze vroeger met moite rondkwamen, en een marginale cashflow overhielden, doen ze nu spectaculaire winsten, allebei.
    Inidien je met een schip nauwelijks een miljoen kon binnenhalen per jaar, en dat wordt plots 20 miljoen...Dan is die boot ook dubbel waard, en dat vertaalt zich in de waarde van het aandeel.
    Ik zou gen van beide nu verkopen: van exmar verwacht ik extreme coupons, van euronav die 23x1.45 via frontline... cleaves heeft wat afgerond, een procentje minder is niet erg...
    plots is euronav dan meer dan 6 miljard waard... wel, ja...ment telt nu wel 6x de ebitda neer die naar het miljard gaat...logisch toch. Alleen vroeger waren ze wellicht koper en nu beogen ze op termijn al een verkoop... een miljard ebitda... dat is dan nog altijd maar 40000 per dag(x350) en per boot(x65)!
    En exmar? Ze gaan nu hun cash-positie uitbetalen als dividend... maar later wellicht iets voor de transacties met eni en eemshaven... zie exmar forum...
  9. GiGa 20 september 2022 09:13
    Whutttt? Okee, ik verkoop nog even niet :-). In de VS boven 19 dollar geeindigd!
    [/quote]

    Heel goed plan! Lekker blijven zitten. Dit is nog maar het begin. Geen zekerheid natuurlijk. De meeste believers van 6 maanden geleden allemaal verkocht zeker? Nu wachten tot we weer onder de €10 staan?
  10. Becb 20 september 2022 14:39
    quote:

    Gooss schreef op 20 september 2022 13:39:

    Hou zou het nog gaan met Jan Frans B? Die deed altijd zo denigrerend over het "Boekhoudertje" aan het hoofd van Euronav.
    Heeft zijn aandelen (€10.5) in april verruild voor Quest For Growth en Telenet...
    Ik mag niets zeggen want ik heb ook een kwart van mijn aandelen verkocht ergens rond 9.8 een tijd terug. Beetje winst genomen toen. Beter niet gedaan, als je het nu bekijkt, maar ja. Daarna niet meer verkocht wegens 'let your profit run'. Dit aandeel houdt voorlopig heel mijn porto in de winst voor dit jaar. (Samen met een uranium aandeel), wat ook aangeeft hoe slecht het met de rest gaat :-S.
  11. forum rang 4 boothram 20 september 2022 17:41
    aankoop van minimaal 2 suezmax aan 75 milj$...
    Blijkbaar is er haast bij voor euronav...De prijs is 9 miljoen meer dan vorige aankoop: valt mee,...
    voor ze varen zullen ze al 8 miljoen kosten, en dan 20 jaar opbrengen. Benieuwd of er al Time charter kontracten zijn...een TCE op spot van 40 000 zou zeker een mooi rendement oplevern: bij indienstanme zal wellicht 2 /3 kapitaal zijn (25 milj lenen) en 5 miljoen 'aanloopkosten' is dan 55 miljoen eigen middelen, of een gemiddeld eigen middelen in jaar 1 van 50 miljoen.
    wellicht lonend, als er maar een beperkt aantal nieuwbouw komt. wellicht komen die schepen er nog voor de winter 2024... en krijgen ze voor hun oudere suezmax van 15 jaar nog zowat meer dan de helft van beonodigde eigen middelen..en als het wat meezit vrij vlug de rest.
  12. forum rang 4 boothram 21 september 2022 09:01
    we zitten dus nu al boven 70 000 voor azie vanuit middenoosten..(bron tankers international). China nog grotendeels in lockdown en het tekort doet zich ook extra voor in clean.(MR vessels). Als een VLCC kan ingezet worden, dan gaat het om veelvouden in lading... en wellicht nog evenredige opbrengst. Met een cashflow van 60 dduizend per vlcc...komt men ruim boven het miljard... We horen niets van ingekochte aandelen:ze belanden nu wellicht in priveportefeuilles...privatiseren van de winsten. Wellicht worden de aandelen fro dan wel aan 16$ aan de markt toevertrouwd en dat zal dan nog goedkoop blijken. We komen nu wel stilaan in de buurt van de intrensieke waarden... de komende jaar komt er bij euronav /fro zowat 4 imljard verse cash.. 150 schepen 700 dagen 40 000 gemiddeld....? 16$ per fro is nog altijd 'maar' 33,3 per euronav en zowat 8 miljard ... intussen zal de intrensiek waarde (ltnav) al hoger zijn. En met die cash zullen ze wel herbeginnen eigen aandele te kopen? ja de kosten, vroeger was het bijna alles, nu een peulschil...De spotprijs kan elke dag met zoveel omhoog...Q3 zal nog niet echt schitterend zijn...maar nu komt q4..
    Jefferies kan natuurlijk nog altijd zijn doelprijs wat optrekken, met al dat verse geld...Let wel, de supercycle blijft zolan er niet voldoende nieuwbouw gebruiksklaar is, en dat is pas geleidelijk vanaf 2026...Wel, ik denk eerlijk dat het dan suezmax wordt en geen vlcc meer...
19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 909 910 911 912 913 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.