Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Hunter Douglas« Terug naar discussie overzicht

imago

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 mei 2001 00:17
    Misschien is het nog niet helemaal duidelijk waar het tuinieren eigenlijk over gaat. Ik probeer een fundamentele analyse te brouwen die uitgaat van kw’s, dividendrendementen en groei waarbij ik geen zin heb om veel langer dan 3 jaar op de verantwoording van de huidige koers te wachten. Ik hanteer een systeem dat niet zoals bij de abn of de rabobank met buy’s strooit voor alle bedrijven waar ze geen ruzie mee willen hebben, maar mijn buy betekend ook werkelijk: koop dit aandeel om de markt te outpreformen. Ik hoop dan ook ongeveer gelijk te spelen met mijn Sell’s en Buy’s. Tuinieren met kijkers heeft geen zin om nog zo een extreem wazige analyse te maken over een bedrijf dat eigenlijk zijn boekhouding niet goed in elkaar heeft zitten (VendexKBB, er zitten gewoon gaten in de berichtgeving). Deze keer neem ik echt iets makkelijks, iets doorzichtigs en iets goedkoops. Het zal je opvallen als ik zeg dat hij in de Midcap zit. En ik bedoel nu niet Landis. Het is een ouwetje: Hunter Douglas. De jongens doen in raambekleding, luxaflex is daar een goed voorbeeld van, ook lamellen tellen mee. De overige 13% van het bedrijf doet in bouwproducten en aluminiumhandel wat volgens mij puur is om de aanvoer van grondstoffen zeker te stellen. De koers is nu 29,95 En zit nu al jaren tussen 20 en 35. Daar beland na een hink-stap-sprong-vol-op-je-bek in eind 98, waar het fonds in enkele maanden van E 50 naar E 20 ging. De reden daarvoor zoek ik toch even op in het nieuws om misverstanden te voorkomen. Ik kan niets vinden, uit die periode stammen alleen berichten over 16 tot 35% winstgroei, het gehele jaar is een 15,1% winststijging per aandeel. Dit is echt iets wat je in het forum moet gaan vragen. Jongens, wat was er aan de hand? Voorlopig ga ik uit van een vreemde depreciatie die verder geen oorsprong kent. De nieuwssectie bulkt trouwens van de overname berichten. Ongeveer 40% heeft de vorm van “Hunter Douglas neemt X in Y over.” De historische resultaten zijn echt zo ontzettend mooi. Je moet ze zelf maar even bekijken maar je zal zien dat er constante omzet en winstgroei is bij een rustig oplopende marge. De wpa’s zijn: ‘95 1,65 ‘96 2,03 +25% ‘97 2,44 +20% ‘98 2,77 +14% ‘99 3,10 +12% ‘00 3,72 +20% De kw komt dan ook uit op net boven de 8, wat absoluut niet veel is voor zo een stabiel bedrijf met een winstgroei die je op 12% mag schatten. Dat komt omdat de omzetsgroei in het voorgaande jaar voor 8% door valuta effecten wordt veroorzaakt. Een negatief element vind ik dan wel de lage payout die er voor zorgt dat je een divirendement van maar 3,8% krijgt over deze koers. Natuurlijk zal dit bedrijf ook wat last ondervinden omdat een groot deel van de inkomsten (52%) uit Amerika komt. Daar hebben ze dan ook een uitspraak over gedaan. “Hunter Douglas is voorzichtig wat haar vooruitzichten voor 2001 betreffen, aangezien de groei van de Amerikaanse markt aan het afvlakken is en het nog onduidelijk is welke consequenties dit zal hebben voor andere markten. Hunter Douglas blijft echter het volste vertrouwen houden in de toekomst, omdat de Groep sterker staat dan ooit tevoren in termen van producten, distributie en financiën.” Ik denk ook dat ze er niet helemaal zonder kleerscheuren van af zullen komen omdat de huizenverkopen bijvoorbeeld ook al af zijn gezakt met 5% tov vorig jaar. Dus daarom ben ik extreem voorzichtig over de toekomst en verwacht voor de grap een 2% negatieve omzetgroei in de US wat leidt tot een totale omzetsgroei van slechts 5% en een winstgroei van 7% wat een wpa van 3,98 tot gevolg zou hebben. Dit zou nog een kw van 7,5 tot gevolg hebben. Niet echt een nachtmerrie. De solvabiliteit ziet er zeer goed uit, met ruim 40% (dus genoeg geld om overnames uit eigen middelen te betalen) en de intrinsieke waarde van (naar eigen schatting aan de hand van de cijfers van een jaar geleden E 15 + niet uitbetaalde winst =) E 17. Dat zou in een normaal geval de mogelijkheid van een overname niet uitsl
  2. [verwijderd] 28 mei 2001 14:33
    Ik ben het geheel met de vorige twee schrijvers eens. HD is een juweel van een bedrijf. Goede resultaten, sterke balans, goed management. Gewoon een kwestie van een bedrijf dat ontdekt moet worden. Dus voor lui zoals jullie (en mij), koop on the dips, en wachten totdat een paar grote jongens erin stappen, en dan onze investering zien verdubbelen. Want dit bedrijf is minstens een k/w van 10-14 waard, en op een hogere winst (dit jaar, volgend jaar of het jaar daarop; gewoon geduldig zijn) is dat dus minstens een verdubbeling van de huidige koers.
  3. [verwijderd] 28 mei 2001 14:52
    De daling van Hunter Douglas hangt waarschijnlijk samen met de Azie-crisis, die veel indices en aandelen in september-october 1998 deed tuimelen. Sommige fondsen, zoals Van der Moolen, deden er bijna 2 jaar over om te herstellen en haalden nooit meer hun oude niveau. Anderen, zoals klaarblijkelijk Hunter Douglas, zouden niet echt meer herstellen en bleven koopjes op de beurs. Je bericht heb ik aanbevolen.
  4. [verwijderd] 28 mei 2001 15:00
    Cees, dank je. Het komt er dus op neer dat dit fonds ineens in de onderwaardering is gebeukt. Ik vind zelf een koers van E 50 ook veel veel te veel, daar ligt het niet aan. Maar ineens 60% er af omdat beleggers het zat zijn of zo.. Zoiets zie ik eigenlijk ook voor Heineken in het verschiet, die staat ook 30 keer de winst met amper winstgroei, dat is infeite een Hunter Douglas verhaal, zou hij op kw 12 staan dan zou ik hem ook nog wel op een hold zetten. Op dit moment denk ik dat hold aan het einde van het jaar 10 maal de E 3,90 als verwachte winst zou moeten staan. Dat is dus 30% omhoog vanaf deze koers.
  5. [verwijderd] 28 mei 2001 22:25
    een vergelijkbaar verhaal gaat op voor bijvoorbeeld de bouwbedrijven op de locale markt. Het is een wereldwijde trend, want sinds de correctie in 1998 hebben ook in de VS veel small caps in een bear market gezeten, waar ze eigenlijk pas sinds de correctie in technologie langzaam uit kruipen. Is ook een beetje het gevolg van het zogenaamde index beleggen. Iedereen moest zonodig in de indexfondsen, die geweldig duur zijn geworden.
  6. [verwijderd] 28 mei 2001 23:11
    WON, Steeds meer mensen weten de weg naar jouw tuintje te vinden en dat geeft jou hopelijk veel voldoening van al dat gespit. Ik ben van plan om me na de vakantie wat meer in de droge theorie van e.e.a. te verdiepen, want als je geen goede ondergrond hebt, dan zijn sommige zaken toch nog een beetje moeilijk. Gelukkig zet je aan het eind wel altijd een duidelijke conclusie die voor iedereen te begrijpen is. Vandaag stond er in het stuk over Numico bijv. e.e.a. over overnamecriteria. Voor jou waarschijnlijk gesneden koek, maar voor mij moeilijke taal. Daarom vind ik het ook niet makkelijk om te beoordelen of bv. Twentsche Kabel een interessante overnamekandidaat zou kunnen zijn. Wel weet ik dat dit aandeel al heel lang, heel hoog op de lijst van favoriete overnamekandidaten staat. Ik ben benieuwd naar de cijfers a.s. woensdag, want daar zal ik het voorlopig van moeten hebben en natuurlijk van de toekomstverwachting. Groet, Zwaan
  7. [verwijderd] 1 juni 2001 21:13
    zwaan: Je leert het wel, hoef je verder niet over na te denken want het gaat vanzelf en je komt er nooit precies achter hoe je het geleerd hebt. De voldoening is waar ik het voor doe. Sommige stukjes, zelfs in de EC, worden amper op gereageerd zoals Oce nu, Ten Cate etc. Daar baal ik dan wel een beetje van maar ik heb tenminste voor een tijdje een mening over het bedrijf en dat maakt het bekijken van het dagelijkse nieuws ook weer iets interessanter. Cees, inderdaad. Op de lokale markt is je gulden een daalder waard. ( je Euro uhm, F 3,305565). Advveen, dit is niet het resultaat van investeringen maar van gewone koersverschillen. Je vraag motiveerde mij wel om even de resultatenrekening te herzien maar daar was de financiele bate gewoon 7mln, wat hij vorig jaar ook was. Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel en zo niet hier effe een uitleg: Je verkoopt op je amerikaanse vestiging een product voor usd 100 en die heb je zelf voor usd 80 ingekocht. Euro/dollar = 0,93 (vorig jaar) Je winst is 21,51 euro. Euro/dollar = 0,85 (wat het nu is) Je winst is 23,53 euro. Natuurlijk zal je die er uit moeten halen want die dollar blijft echt niet eeuwig stijgen en zelf denk ik dat hij op langere termijn zelfs gaat dalen.
  8. [verwijderd] 23 januari 2002 15:31
    Het verhaal van wOn gaat nog steeds op. Jammergenoeg is de koers ook onveranderd tov van toen. Naar aanleiding van het verhaal van wOn heb ik een poosje terug HD opgepikt op EUR 25 en sta dus wel redelijk in de plus. Vraag is of waarom HD niet echt structureel meer boven de EUR 30 kan komen. wOn ben je er nog? Een kleine update van jouw kant zou ik bijzonder waarderen. Paris
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.