Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Ebusco waarschuwt voor vertraging in levering bussen uit China

Ebusco waarschuwt voor vertraging in levering bussen uit China
Beeld: Ebusco

(ABM FN-Dow Jones) Ebusco is het jaar 2022 geëindigd met een recordorderboek, maar waarschuwde wel dat er in 2022 minder bussen bijdragen aan de omzet dan eerder werd verwacht. Dit bleek dinsdagochtend uit tussentijdse cijfers van de fabrikant van elektrische bussen.

Het orderboek was eind 2022 gevuld met 1.474 bussen tegen 325 bussen eind 2021.

Ondanks de krappe arbeidsmarkt zag Ebusco het aantal werknemers bijna verdubbelen in het afgelopen jaar tot 607.

"Het jaar 2022 stond in het teken van herstel en uitbreiding voor Ebusco na de coronagerelateerde lockdowns in eerdere jaren", aldus CEO Peter Bijvelds in een toelichting. "We blijven investeren in personeel om de sterke vraag aan te kunnen."

De topman wees wel op een opleving van corona in China, waardoor de verscheping van 21 bussen vertraging opliep. Deze zullen hierdoor pas dit jaar bijdragen aan de omzet. Als gevolg droegen 261 bussen bij aan de omzet in 2022, tegen een eerdere verwachting van 285 bussen.

Ook wees Ebusco op hogere transportkosten door de verstoringen in de aanvoerketen. Een deel van de onderdelen moest per vliegtuig worden toegestuurd in plaats van per boot.

"Op basis van het goed gevulde orderboek en de investeringen in de afgelopen jaren, kijken we met vertrouwen uit naar 2023."

Op 29 maart komt Ebusco met de volledige cijfers over 2022.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. Defensieve aandelen afgelopen week in trek op Damrak
  2. Gifbeker voor aandeelhouders Ebusco nog niet geheel leeg

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
EBUSCO HOLDING kopen verkopen

93% zegt kopen

44 stemmen

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. derftrep 14 februari 2023 09:01
    Tja, ze weten weer feilloos een bedrijf in een negatief daglicht te zetten terwijl je toch eigenlijk bij zo een groeipareltje naar de toekomst en dus naar het orderboek en de groei in bv personeel moet kijken. Gewoon een mooi bedrijf wat nog veel gaat bijdragen aan de verduurzaming van deze wereld!
  2. Der_Thomas 14 februari 2023 09:42
    quote:

    Rowi62 schreef op 14 februari 2023 08:50:

    Het zijn dus CHinese bussen. Zeggen ze zelf ook.
    Klopt, de 2.x wordt grotendeels in China gebouwd. Voor de 3.x wordt er meer naar Europees grondgebied gekeken als het gaat om de assemblage. De fabriek in Deurne kan nu 1 bus per dag leveren, dat worden er 2. Eind dit jaar zullen er ook bussen in Frankrijk van de band rollen.
  3. forum rang 5 StoplossBurner 14 februari 2023 10:31
    quote:

    jan de vakman schreef op 14 februari 2023 10:16:

    Er zit dus toch wel een addertje onder het gras, gezien, elke keer die vreemde daling van de koers bij een order, persoonlijk geloof ik dat de toekomst in waterstof-elektrische aandrijving ligt, dan kunnen die loodzware giftige batterijen weg!!
    Giftige batterijen inruilen voor een ander sterk broeikasgas. Vakman, blijf bij je leest.
  4. forum rang 4 mvdp 14 februari 2023 10:35
    quote:

    jan de vakman schreef op 14 februari 2023 10:16:

    Er zit dus toch wel een addertje onder het gras, gezien, elke keer die vreemde daling van de koers bij een order, persoonlijk geloof ik dat de toekomst in waterstof-elektrische aandrijving ligt, dan kunnen die loodzware giftige batterijen weg!!
    En/maar dan krijgen we daar heel erg veel extra windmolens & zonnepanelen voor terug. Want de waterstofroute is energetisch erg inefficient.

    En voporlopig hebben we toch wel de meeste energie nodig zonder onnodige verliezen.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.