Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel HAL Trust AEX:HAL.NL, BMG455841020

Laatste koers (eur) Verschil Volume
114,200   -0,600   (-0,52%) Dagrange 113,600 - 114,800 8.102   Gem. (3M) 14,7K

HAL maritieme grootmacht in Nederland

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. pim f 17 januari 2015 22:29
    Actieplan om maritieme toppositie Nederland te behouden

    Alexander Weissink

    vrijdag 16 januari 2015,

    Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is vrijdag met een actieplan gekomen om de toppositie van de Nederlandse maritieme sector te behouden. De ‘Maritieme Strategie’ moet er onder meer voor zorgen dat de Rotterdamse haven de concurrentie van andere wereldhavens aankan.

    Jongeren aantrekken

    De komende tien jaar moet het actieplan samen met het bedrijfsleven worden uitgevoerd. De bedoeling is dat meer jongeren kiezen voor een opleiding en baan in de maritieme sector. ‘Goed onderwijs, herkenbaarheid en een positief imago over het cluster zijn hierbij essentieel’, aldus de bekendmaking vrijdag.

    Gelijk speelveld

    Ook zal de overheid zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat in Nederland en een gelijk speelveld binnen Europa. Het afgelopen jaar was er veel te doen over concurrentieverstoring tussen Europese zeehavens door verkapte of directe overheidssteun. Met name Antwerpen en Hamburg zouden zich schuldig maken aan oneerlijke mededinging.

    ‘De overheid zet in op Europese richtsnoeren voor zeehavens, eenduidige internationale regelgeving en internationale samenwerking tussen inspectiediensten’, aldus het ministerie van I&M.

    Voor de bereikbaarheid van havens, zowel aan zeezijde als landzijde, zullen de overheid en het bedrijfsleven zich gezamenlijk inspannen ‘voor een naadloos transportnetwerk en integratie van maritiem vervoer in de logistieke keten’.

    Nederland heeft toppositie

    Volgens de Maritieme Strategie moet Nederland zijn toppositie verdedigen. ‘Nederland beschikt met Rotterdam over de grootste haven van Europa, de Nederlandse binnenvaartvloot heeft het grootste Europese marktaandeel, Nederland is de belangrijkste producent van superjachten én de offshore- en waterbouwsector behoren tot de wereldtop.’

    Concurrentie van andere Europese landen en de groei van havens in Brazilië, China en Zuid-Afrika vormen echter een mogelijke bedreiging. 'Door de opkomst van nieuwe machten zal het relatieve economische aandeel van de VS, Japan en de EU de komende jaren verder dalen en dit beïnvloedt de wereldwijde vraag naar producten en diensten met de daaraan gerelateerde goederenstromen.'

    Het maritiem cluster, inclusief industriële havenactiviteiten zoals de petrochemie, is goed voor 7,3% van het bruto nationaal product en voor 5% van de Nederlandse werkgelegenheid, aldus het ministerie van I&M.

    Scheepsbouw en zeevaart blijven achter

    Binnen het maritieme cluster hebben vooral offshore dienstverlening en waterbouw goed gepresteerd in de afgelopen zes jaar, zo blijkt uit gegevens van het ministerie van I&M. De zeevaart en de scheepsbouw zijn echter teruggevallen in termen van werkgelegenheid en toegevoegde waarde.

    Zo was de toegevoegde waarde binnen de zeevaart in 2013 nog maar goed voor €1,6 mrd vergeleken met €3,1 mrd in 2006. Voor de scheepsbouw was dit ruim €2,4 mrd in 2006 versus nog geen €2 mrd in 2013.

    Nederlandse vlag

    Redersvereniging KVNR pleit daarom voor aanvullende maatregelen die het varen onder Nederlandse vlag bevorderen. Momenteel varen zo'n duizend zeeschepen onder de Nederlandse driekleur.

    Belangrijk punt is het toestaan van bewapende particuliere beveiligers aan boord van de Nederlandse koopvaardijschepen ter bescherming tegen piraten, zegt Betty de Boer, woordvoerder scheepvaart namens de VVD. Nederland is een van de enige landen binnen de EU die dit nog altijd niet toestaat. Rederijen die door risicogebied varen langs de kust van Somalië en de Golf van Aden en de Golf van Guinee bij Nigeria geven daarom de voorkeur aan een andere nationaliteit voor hun schepen.

    Vooral coalitiepartij PvdA heeft zich altijd verzet tegen de legalisering van bewapende huurlingen op zee. Desondanks werkt het kabinet aan een wetsvoorstel om particuliere beveiliging met wapens mogelijk te maken.

    Copyright: FD

    fd.nl/economie-politiek/1088872/actie...
  2. pim f 17 januari 2015 22:35
    HAL zoekte de winstgevende niches in de maritieme sector, maar het is wel zaak om geen tegenwerking thuis in NL te krijgen. Het lijkt er op dat de bv Nederland de maritieme aspiraties van HAL een flinke steun in de rug zal gaan geven.

    Ik hou deze sector al jarenlang in de gaten, het is niet eenvoudig om (lekker veel) geld op zee te verdienen, want zodra een maritiem kunstje rendabel is komen de Chinezen het voor minder geld doen. Dus of je levert topkwaliteit of je valt ten prooi aan (meestal Aziatische) achtervolgers. Of je zorgt voor een bijna monopolie.

    Het is bijzonder interessant wat HAL met de Grandvision-gelden zal gaan doen, ik kan me meer maritieme investeringen voorstellen maar zie niet gelijk in waar de grote pakken met geld liggen.
  3. pim f 18 januari 2015 11:39

    Stuurmanskunst van HAL

    donderdag 15 januari 2015,
    Willem Burgers

    Zoals vorige week op deze plaats betoogd, bevinden aandelenmarkten zich in een fase van toenemende volatiliteit. De almaar dalende olieprijs, gehalveerd in slechts drie maanden tijd, en de gestage opmars van de dollar ten opzichte van de euro, vormen de directe aanleiding voor de toegenomen onzekerheid.

    Die uit zich bijvoorbeeld in forse koersbewegingen in de eerste twee weken van het nieuwe beursjaar. Zo is het marktsentiment van tankopslagbedrijf Vopak op korte termijn aanzienlijk opgeklaard. De koers pluste dit jaar al 14% op de verwachting van een winststijging doordat in de oliemarkt een situatie van ‘contango’ is ontstaan: de termijnprijs (voor levering in de toekomst) is hoger dan de spotprijs, zodat het lonend is de olie tijdelijk op te slaan.

    Verliezers

    Er zijn natuurlijk ook verliezers: zo verloor SBM Offshore dit jaar al bijna 15% van zijn beurswaarde, nu de exploratie van olie(producten) zal gaan afnemen in reactie op de prijsval, waardoor de vraag naar drijvende platforms voor de productie, op- en overslag van olie en gas navenant zal dalen.

    En dan is er Fugro (FUnderingstechniek en GROndmechanica), waarvan de beurskoers dit jaar al 7% inleverde. In al deze ondernemingen zit HAL Trust, direct of indirect, als een spin in het web. Zo wordt 48,15% van Vopak gecontroleerd, is er een 15%-belang in SBM Offshore en wordt een belang van 34% gehouden in Boskalis, dat op zijn beurt inmiddels 20% van Fugro bezit. HAL Trust, in 1989 ontstaan nadat de assets van rederij Holland-Amerika Lijn voor ruim €?0,5 mrd waren verkocht aan het Amerikaanse Carnival, is onder leiding van Martijn van der Vorm uitgegroeid tot een van de meest succesvolle investeringsmaatschappijen ter wereld.

    Teller

    De aandelen HAL Trust zijn eveneens genoteerd op Euronext Amsterdam. Over de afgelopen twaalf maanden werd een totaal beleggingsresultaat van 32% gerealiseerd. Voor dit jaar staat de teller op +4,5%. Dat resultaat weerspiegelt niet slechts de performance van de beursbelangen.

    Er zijn ook niet-genoteerde deelnemingen. Veruit de belangrijkste hiervan, de optiekretailondernemingen die onder de naam GrandVision opereren en waarin HAL een belang van 98,57% houdt, zullen weldra hun beursdebuut gaan maken. HAL is tevens eigenaar van de FD Mediagroep.

    Naar verwachting toucheert HAL met de beursintroductie een bedrag van een slordige €?1,5 mrd. Tenminste, dat bedrag komt binnen als de beursomgeving de komende tijd niet nóg hectischer wordt, waardoor de beursgang zou kunnen worden uitgesteld.

    Eén ding beklijft: we kunnen in de toekomst nog meer genieten van de stuurmanskunst van HAL Trust in zijn beleggingsportefeuille.

    Willem Burgers werkt bij Optimix Vermogensbeheerder als beheerder van het Add Value Fund. Zijn specialiteit is Nederlandse aandelen. Al bijna twintig jaar draagt hij de eretitel Mr Small Cap, maar Willem Burgers kijkt veel verder dan Midcap en Smallcap-aandelen. Zijn loopbaan als belegger begon in 1978 bij Robeco. Daarna werkte hij als hoofd research bij Van Meer James Capel (HSBC) en als beheerder bij Orange Fund en Add Value Fund. Burgers schrijft de column op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Copyright: FD

    fd.nl/beurs/1088598/stuurmanskunst-va...
  4. forum rang 10 voda 22 januari 2015 18:09
    Nettovermogenswaarde HAL stijgt flink

    DONDERDAG 22 JANUARI 2015, 17:57 uur | 9 keer gelezen

    MONACO (AFN) - HAL heeft vorig jaar een flinke stijging van de nettovermogenswaarde gerealiseerd. Aandeelhouders kunnen over het afgelopen jaar dan ook een stevige verhoging van het dividend tegemoet zien.
    De investeerder maakte donderdag bekend dat de nettovermogenswaarde met circa 350 miljoen euro is toegenomen, tot 7,65 miljard euro. Per aandeel komt dat neer op 103,36 euro. HAL stelt voor een dividend uit te keren van 5,05 euro per aandeel, tegen 4,10 euro per aandeel over 2013. Volgens het bedrijf hebben aandeelhouders die samen circa 70 procent van de aandelen HAL bezitten aangegeven het dividend in aandelen te willen ontvangen.

    HAL maakte eerder deze maand bekend een belang van 20 tot 25 procent in zijn optiekdochter GrandVision naar de beurs te willen brengen in Amsterdam. Wanneer de beursgang plaatsvindt, is onder meer afhankelijk van de marktomstandigheden.

  5. pim f 27 januari 2015 00:20
    Verkoopopbrengst

    Investeringsmaatschappij HAL houdt aan de verkoop van een vijfde van zijn belang in GrandVision naar verwachting zo'n €1 mrd over. Het is onbekend wat de Rotterdammers gaan doen met het geld. De offshoresector wordt over het algemeen als meest voor de hand liggende bestemming gezien. In de Nederlandse offshoresector is HAL al sterk vertegenwoordigd met belangen in SBM Offshore — een bouwer van olieproductie- en opslagschepen — en maritiem dienstverlener Boskalis. HAL houdt een belang van 34% in Boskalis, dat op zijn beurt weer een vijfde van de aandelen Fugro heeft verworven. Een andere investeringsmogelijkheid voor HAL is afvalverwerker Van Gansewinkel. Daar is Boskalis-topman Peter Berdowski commissaris, zodat er korte lijnen lopen.

    fd.nl/beurs/1090059/belegger-betaalt-...

  6. pim f 24 september 2015 21:34
    Rederij Anthony Veder breidt gastankervloot uit

    Van onze redacteur

    Gisteren, 12:49

    De Rotterdamse rederij Anthony Veder Group breidt zijn vloot uit met de overname van vier gastankers van de Italiaanse branchegenoot L.G.R. di Navigazione.

    Dit heeft de Nederlandse onderneming woensdag bekendgemaakt. De transactie draagt bij aan de verjonging van de vloot van Anthony Veder en past in de strategie ter verbetering van de efficiency en de flexibiliteit van de dienstverlening, zo laat het bedrijf weten. De waarde van de transactie is niet bekendgemaakt.

    Twee van de vier overgenomen schepen had Anthony Veder al sinds begin dit jaar in commercieel beheer. Deze worden de komende maanden overgedragen. De andere twee vaartuigen volgen daarna.

    Dertig gastankers

    De nieuw verworven schepen gaan dienst doen op vaarroutes in Noordwest-Europa.

    Anthony Veder, opgericht in 1937, exploiteert in totaal dertig gastankers en biedt werk aan 800 mensen. Het bedrijf boekte in 2013 een nettowinst van $6,3 mln, bijna het dubbele van het jaar ervoor, blijkt uit de laatst gedeponeerde jaarrekening. Cijfers over het afgelopen jaar zijn nog niet beschikbaar.

    De rederij realiseerde in 2013 een omzet van $171,7 mln, vergeleken met $147,4 mln in het voorafgaande jaar. Die stijging wordt onder meer toegeschreven aan een verbeterde benutting van de vloot die tegelijk in omvang is toegenomen.

    fd.nl/ondernemen/1119936/rederij-anth...

    Anthony Veder is voor 62,9% eigendom van HAL:

    Anthony Veder Group N.V. (62.9%) is a Rotterdam (the Netherlands) based shipping company. At the end of 2014 the company had 702 FTE’s and operated 26 gas tankers (2013: 27), of which 20 (2013:18) were (partially) owned. Anthony Veder provides the commercial and technical management of four gas tankers (book value € 101 million) which are the property of companies in which HAL owns 99.9% of the shares. Anthony Veder has the option to acquire these shares in 2015. Revenues for 2014 amounted to $ 162 million (€ 134 million) compared to $162 million (€ 117 million) for the year before (restated for IFRS 11). Operating income amounted to $ 18 million (€ 15 million) compared to $14 million (€ 10 million) for 2013. HAL has had an ownership interest in Anthony Veder since 1991.

    www.anthonyveder.com
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.