Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Porceleyne Fles Koninklijke AEX:PORF.NL, NL0000378669

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,500   0,000   (0,00%) Dagrange 12,400 - 12,500 255   Gem. (3M) 155

Royal Delft groeit 'tegen verdrukking in'

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 26 maart 2013 16:47
    Royal Delft groeit 'tegen verdrukking in'

    Gepubliceerd op 26 mrt 2013 om 10:35 | Views: 1.290

    DELFT (AFN) - Royal Delft Groep, fabrikant van onder meer Delfts blauw aardwerk, glazen, bestek en keukengerei, groeide vorig jaar ,,tegen de verdrukking in''. Dat zei topman Henk Schouten dinsdag tegen het ANP in een toelichting op de jaarcijfers van het bedrijf. Ondanks druk op de marges als gevolg van de crisis, steeg de nettowinst in 2012 met ruim een kwart tot 174.000 euro.

    De consument let in het huidige, gure economische klimaat op de centen. Bijvoorbeeld bij BK Cookware, het bedrijfsonderdeel dat pannen en ander keukengerei verkoopt, vertaalt dat zich volgens Schouten in een verschuiving richting goedkopere producten. BK is goed voor ruim twee derde van de omzet, die vorig jaar met ruim 3 procent steeg tot 24,4 miljoen euro.

    Hoewel de topman zich niet wil wagen aan voorspellingen over de economische ontwikkelingen dit jaar, verwacht hij op korte termijn nog geen verbetering. ,,Zolang het consumentenvertrouwen laag blijft, hebben winkels het moeilijk en zal margedruk blijven ontstaan.''

    Toerisme

    Waar de Nederlandse consument vorig jaar moeilijk te paaien was, groeide het toerisme wel flink. Daarvan profiteerde Royal Delft, de eeuwenoude producent van Delfts blauw die voorheen bekend stond als de Porceleyne Fles. De omzet van dat bedrijfsonderdeel, die voor ruim de helft door buitenlandse toeristen wordt binnengebracht, nam toe van 3,4 naar 3,9 miljoen euro.

    De 75e verjaardag van koningin Bearix in januari en de troonswisseling eind april leveren Royal Delft en glasfabrikant Royal Leerdam Crystal ,,een paar leuke opdrachten'' op, aldus Schouten. Zo werd een Oranjevaasje op de markt gebracht ter gelegenheid van de verjaardag van de vorstin. De 1000 gemaakte exemplaren zijn allemaal verkocht, zei de topman.

    Ter gelegenheid van de troonswisseling komt Royal Leerdam weer met een Oranjevaasje. Royal Delft maakt bovendien een speciaal bord. Die producten leveren wel wat extra omzet op maar dat effect is beperkt. ,,De capaciteit bij onze ambachtelijke bedrijven is beperkt, dus het gaat deels ten koste van andere productie. Je kunt die inkomsten er niet zomaar bij optellen'', legt Schouten uit.
  2. [verwijderd] 15 oktober 2013 18:56
    Op 10 oktober verscheen het volgende artikel. De Porceleijne Fles/ BK slaat z'n vleugels uit in China. Dit betekent omzetgroei.

    Door Andre Sterk
    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Royal Delft Group nv (PORF.AE) zet in China in op shop-in-shop, voor Nederlandse begrippen nogal grootschalig, voor Chinese begrippen bijna nauwelijks zichtbaar, en dan in eerste aanleg ook nog eens overwegend in de regio Sjanghai.
    "We doen dat met BK-pannen, een van onze belangrijkste merken. Chinezen houden van koken, ze kennen Nederland en ze kennen Royal Delft. Die combinatie heeft ons gebracht bij keukenwinkels. Daar gaan we in eerste instantie op 50 locaties intern met een winkel zitten. Op een termijn van drie tot vijf jaar willen we groeien naar 150 shop-in-shop vestigingen", aldus chief executive officer (CEO) Henk Schouten van Royal Delft in een interview met Dow Jones Nieuwsdienst.
    Op een regio Sjanghai, met ruim 23 miljoen ingezetenen een stuk drukker bevolkt dan Nederland, is 50 op het oog weinig, maar voor een bedrijf als Royal Delft is dit een stevige operationele, maar ook strategische zet. Veel investeringen zijn er niet mee gemoeid, inspanningen des te meer, die voor een deel worden opgevangen door een keukencentrum, waar Royal Delft een partnership mee is aangegaan, en uiteraard lokale mensen. "China heeft nu onze prioriteit en dat impliceert dat we niet zo veel tijd overhouden. Het legt een aanzienlijk beslag en omdat onze organisatie beperkt is moeten we niet te veel en niet te snel willen", aldus de CEO.
    Royal Delft richt zich in China op de top van de markt. De gedachte achter de formule is eenvoudig: mensen die een keuken in een keukenwinkel aanschaffen, willen ook accessoires voor in die keuken en die levert Royal Delft met het BK-merk in een apart segment in dezelfde keukenwinkel.
    Om ook in China een goede aansluiting te vinden bij het wensenpakket van de consument heeft Royal Delft een speciale, groot uitgevoerde wok laten ontwikkelen en een speciale pan met Delfts blauwe deksel om de connectie met Porceleyne Fles zichtbaar te houden.
    Royal Delft is geen vreemde in China, (Delfts blauw vindt zijn oorsprong China) met een kwaliteitsbureau in Hong Kong waar het ook al tien jaar een inkoopkantoor heeft, sinds medio 2012 een verkoopkantoor in Sjanghai en als veelvuldig bezoeker van beurzen in China. Als je dan denkt de markt te kennen, wil dat nog niet zeggen dat je ook simpel een markt kan creeren. "Dat is natuurlijk niet makkelijk. Chinezen hebben veel op met het begrip koninklijk, maar de verschillen zijn legio en gaan schuil in onverwachte hoek. Zo zijn de klimatologische condities iets om terdege rekening mee te houden, omdat verpakkingen van producten nog wel eens aangetast worden door een hoge vochtigheid in China en dan is verkopen al bijna geen optie meer", aldus Schouten.
    Hoe het straks ook gaat lopen, voorlopig zullen de resultaten de boeken niet dikker maken. "Pas na 2015 verwacht ik een structurele bijdrage. We concentreren ons eerst op de uitrol naar 150 shop-in-shops, daarna willen we verder China in", aldus Schouten die wel doelstellingen heeft, maar die niet deelt.
    Henk Schouten, nu ruim vier jaar chief executive officer van het conglomeraat voor bestek, sieraardewerk, kristal en keukengerei, kwam in 2008 met Koninklijke Van Kempen & Begeer (VKB) mee naar Royal Delft, dat, toen nog onder leiding van Patrick Grasso, door Royal Delft werd geacquireerd. Aldus kreeg Royal Delft een hoofdkantoor in Zoetermeer, maar dat is eind 2014 verleden tijd, omdat het huurcontract aldaar afloopt en dat een goede gelegenheid is naar Delft te verhuizen, reden waarom er thans druk wordt verbouwd in de vestiging aan de Rotterdamseweg. Daar wordt natuurlijk een opening aan verbonden, hetgeen de nodige publiciteit kan genereren.
    Schouten moest bij de cijfers over de eerste zes maanden van 2013 een omzetdaling bekendmaken van meer dan 13%, terwijl het bedrijfsresultaat en het nettoresultaat negatief uitpakten. Het eerste halfjaar heeft de retail in Nederland zijn voorraden aangesproken en de verwachting is dat die nu weer aangevuld moeten worden. Het jaarresultaat in de tweede helft van het jaar kan worden gered, omdat daar historisch het zwaartepunt ligt. Het toerisme en museumbezoek bleven bij sieraardewerk in elk geval stabiel, Leerdam Crystal profiteerde van de oranjevaasjes naar aanleiding van de 75ste verjaardag van Beatrix en de kroning.
    Het business-to-business segment, waaronder ook relatiegeschenken vallen, had het alleen lastig als je het vergeleek met het wat dat betreft zeer goede 2012. "Off shore doet het nog redelijk. Uit die hoek worden met gezonde regelmaat bestellingen, zoals tegeltableaus, geplaatst,", aldus Schouten. De omzet uit business-to-business omvat op jaarbasis tussen de EUR1,5 en EUR2 miljoen op een totale omzet van ruim EUR24 miljoen, waarvan het leeuwendeel voor rekening komt van BK Cookware.
    VKB zag in het eerste halfjaar het topsegment krimpen. "We hebben wel inspanningen gedaan om design te laten groeien, maar het blijft juist stabiel. Daar steken we nu even geen extra moeite in. We kijken nu naar nieuwe segmenten, productlijnen en het middensegment en we willen met het label ook China in en tasten de mogelijkheden daartoe af met een stand op een beurs", aldus Schouten.
    Daarnaast heeft Royal Delft de onlineverkoop bij de Nederlandse retail, door onder andere de komst van Bol.com in 5 jaar tijd een enorme vlucht zien nemen, hetgeen vooral ten koste is gegaan van de kleine retailer, die of de slag gemist hebben of te weinig concurrentie kunnen bieden. "Onder die groep is ons aantal klanten drastisch gedaald."
    Bij BK kent 'roestvrij staal' een dip, maar 'bak & braad' zit in de lift en een niet onbelangrijke ontwikkeling betreft koken met accessoires met een keramische coating. "Daarmee kan met hogere temperaturen worden gekookt en de fabricage daarvan is een stuk vriendelijker voor het milieu", aldus Schouten. Een belangrijk verschil tussen 'roestvrij staal' en 'bak & braad' is dat de laatste groep sneller aan vervanging toe is.
    Over aandacht heeft Royal Delft niet te klagen. Eerder dit jaar kwam een televisieploeg van CNN naar Delft in verband met een reportage over de vestiging van Koninklijke DSM nv (DSM.AE). "CNN wilde in aansluiting daarop ook 'iets' doen met Delft en kwam toen bij ons uit. Dat leverde een uitzending op van 20 minuten, met alles erop en eraan. We sturen sterk op free publicity en proberen ook zoveel mogelijk in te spelen op actualiteit die bij ons past, zoals bijvoorbeeld nu 200 jaar monarchie dat over een periode van 2 jaar onder de aandacht staat. Daar kunnen we voorlopig nog wel even mee vooruit", aldus Schouten.

    Door Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst; andre.sterk@wsj.com; +31-20-571 5201
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.