Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Grolsch« Terug naar discussie overzicht

Grolsch verwacht nettowinstgroei van 10% in

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 september 2007 08:23
    Grolsch verwacht nettowinstgroei van 10% in 2007


    Door Merel Stikkelorum

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST



    AMSTERDAM (Dow Jones)--Koninklijke Grolsch nv heeft in de eerste zes maanden van 2007 de nettowinst met 17% zien stijgen. Voor heel dit jaar verwacht de bierbrouwer een nettowinstgroei van ongeveer 10% exclusief eenmalige posten.

    De nettowinst kwam uit op EUR7,6 miljoen, tegenover EUR6,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op EUR164,1 miljoen, 8% meer dan de EUR152,2 miljoen in 2006.

    Drie analisten gingen gemiddeld uit van een nettowinst van EUR7,9 miljoen bij een omzet van EUR157 miljoen.

    De boete van EUR31,7 miljoen die de Europese Commissie Grolsch in april oplegde vanwege het maken van verboden prijsafspraken, heeft geen invloed op de winst, "zolang daar nog geen zekerheid over is," aldus woordvoerster Erna van der Neut. Grolsch is tegen de uitspraak in beroep gegaan.

    Maandag sloot het aandeel Grolsch op EUR27,59.



    - Door Merel Stikkelorum; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270; merel.stikkelorum@dowjones.com

  2. [verwijderd] 11 september 2007 08:32
    RTRS-Grolsch boekt 17 procent meer winst
    ENSCHEDE (ANP) - Bierbrouwer Grolsch heeft in de eerste zes
    maanden van dit jaar 7,6 miljoen euro winst geboekt. Dat is een
    stijging van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig
    jaar. Dat heeft Grolsch dinsdag bekendgemaakt.

    Volgens het bedrijf was de introductie van de groene flesje
    succesvol en leidde dit in Nederland tot een hogere afzet en een
    toename van marktaandeel. Grolsch verwacht een winstgroei voor
    heel 2007 van ongeveer 10 procent.

    De omzet kwam uit op 164 miljoen euro, tegen 152,2 miljoen
    euro in de eerste helft van 2006. Dit is licht hoger dan de
    verwachting van marktvorsers.

    ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
    504 5999))
  3. [verwijderd] 11 september 2007 08:34
    Grolsch verwacht winstgroei 10% in 2007
    AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Grolsch verwacht dat het dit jaar ongeveer 10% meer winst zal behalen dan vorig jaar. Dat heeft de brouwer dinsdag bekendgemaakt bij de presentatie van de cijfers over de eerste zes maanden van het jaar.

    De winstverwachting geldt exclusief eenmalige effecten. In 2006 moest Grolsch een last nemen van euro 2,4 mln voor de afkoop van zijn oude distributiecontract in de Verenigde Staten. Daarentegen waren er datzelfde jaar baten van in totaal euro 4,9 mln, uit de opbrengst en afwikkeling van de oude brouwerij in Enschede-Noord en een belastinglatentievrijval.

    Net als andere bierbrouwers kampt Grolsch met drastische prijsstijgingen van grondstoffen. Mout, de belangrijkste grondstof van bier, is ruim in kostprijs verdubbeld vergeleken met vorig jaar. Het bedrijf zegt de verhogingen van grondstofprijzen echter door te kunnen berekenen.

    Grolsch behaalde in de eerste jaarhelft een nettowinst van euro 7,6 mln, tegen euro 6,5 mln in dezelfde periode vorig jaar. Per aandeel klom de winst van euro 0,38 naar euro 0,45. De omzet van het bierconcern steeg van euro 152 mln naar euro 164 mln. Het bedrijfsresultaat nam toe van euro 10,3 mln naar euro 11,0 mln.

    De boete die Grolsch eerder dit jaar kreeg opgelegd door de Europese Commissie is als een niet uit de balans blijkende verplichting verwerkt. Het concern moet euro 31,7 mln betalen voor deelname aan een bierkartel op de Nederlandse markt. De door Grolsch betwiste boete is in juli voorlopig afgedragen.

    Annette van Soest
    annette@bfn.com

    (c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)

  4. [verwijderd] 11 september 2007 08:56
    AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Hier volgt de tekst van het persbericht van Grolsch.

    Autonome groei omzet en volume Grolsch

    Hoofdpunten 1e halfjaar
    · Autonome omzetgroei van 8% en 5% volumegroei.
    · Nettowinst stijgt met 17% naar 7,6 mln (2006: 6,5 mln).
    · In het eerste kwartaal 2007 heeft Grolsch succesvol de exclusieve groene 33 cl. fles geïntroduceerd. In Nederland resulteerde dit in volumegroei en toename van marktaandeel.
    · Forse volumegroei van boven de 50% in de Verenigde Staten door de samenwerking met Anheuser-Busch .
    · Volumes in het Verenigd Koninkrijk waren nagenoeg stabiel.
    · Samenwerkingsovereenkomst gesloten in Australie met Premium Beverages ter versteviging marktpositie.
    · Verdere uitbouw samenwerking EFES in Oost-Europa.

    Toelichting Voorzitter Raad van Bestuur, Ab Pasman
    "Onze goede resultaten in het eerste halfjaar 2007 zijn een afspiegeling van de strategie waarbij de focus ligt op de beste 'route to market' en innovaties. De wereldwijde introductie van de nieuwe groene 33 cl. fles begin dit jaar heeft hieraan bijgedragen. Zoals verwacht leidde deze groene 33 cl. Grolsch retourfles in Nederland tot volumegroei en een marktaandeelverbetering. De Nederlandse biermarkt in zijn geheel daalde licht. Deze unieke fles is onderdeel van onze strategie om voor de consument de bierbeleving en de herkenbaarheid van Grolsch als merk te versterken.

    De succesvolle samenwerking met Anheuser-Busch in de Verenigde Staten leidde tot een sterke stijging van de verkoop, met een volumegroei van meer dan 50%. In het Verenigd Koninkrijk is sprake van een nagenoeg stabiel volume in een marktsegment dat onder druk staat. Onze exportmarkten vertoonden een sterke groei. In totaal bedroeg de volumegroei internationaal 8%."

    Financiële resultaten
    · De volumegroei en een positief prijseffect in binnen- en buitenland resulteerden in een netto-omzetstijging van 8% naar 164,1 mln (2006: 152,2 mln). Dit is inclusief een negatief wisselkoerseffect van 1,4 mln als gevolg van de zwakkere Amerikaanse en Canadese dollar.
    · De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen stegen met 12,0 mln (9%), met name door volumegroei en mixontwikkeling, door hogere marketinguitgaven vanwege de introductie van de nieuwe retourfles in Nederland, gestegen grondstofprijzen en verpakkingskosten en hogere debiteurenvoorzieningen.
    · Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (ebitDA) steeg met 0,6 mln naar 26,8 mln (2006: 26,3 mln). Bij vergelijking dient rekening te worden gehouden met de eenmalige effecten in 2006 van per saldo 0,9 mln negatief ( 3,4 mln transitiekosten in de Verenigde Staten en 2,5 mln opbrengst van activa betreffende de oude brouwerij in Enschede-Noord).
    · Het resultaat voor belastingen is 10,3 mln (2006: 9,1 mln). Exclusief eenmalige effecten bedraagt de stijging 0,4 mln.

    · De belastingdruk daalde van 28,8% tot 26,8% als gevolg van een tariefsaanpassing in Nederland.
    · De nettowinst steeg met 17% tot 7,6 mln. Exclusief eerdergenoemde eenmalige effecten steeg de nettowinst met 0,5 mln, inclusief hogere marketinguitgaven samenhangend met de timing van nieuwe productintroducties.
    · Winst per aandeel over 1e helft 2007 bedraagt 0,45 (2006: 0,38).
    · De kasstroom uit bedrijfsoperaties bedraagt over de eerste helft van 2007 22,0 mln (2006: 22,1 mln). Deze is volledig ingezet voor extra investeringen ter vervanging van kratten en flessen, de uitbreiding van gist- en lagercapaciteit, en aankopen van horecapanden.
    · Inzake het EC dossier is de door Grolsch betwiste boete als een niet uit de balans blijkende verplichting verwerkt. In juli heeft Grolsch de door haar betwiste boete voorlopig afgedragen.

    Vooruitzichten voor heel 2007

    · Binnenland
    Grolsch zal de lijn die is ingezet met de introductie van haar nieuwe fles en bijbehorende activiteiten in de tweede helft van het jaar doortrekken, wat naar verwachting zal leiden tot een voortgaande volume- en marktaandeelgroei zowel in het retail- als in het horecakanaal.

    · Internationaal
    De totale internationale activiteiten zullen dit jaar de hoogste groei laten zien van de afgelopen jaren, terwijl de marge-ontwikkeling zich verder positief ontwikkelt. In de Verenigde Staten staat ook de tweede helft van het jaar in het teken van voortgaande marketinginvesteringen en distributie-uitbreiding door Anheuser-Busch, om het groeiplatform voor het Grolsch merk verder uit te bouwen. Naar verwachting zal in de Verenigde Staten de groei voor het gehele jaar meer dan 40% bedragen. In het Verenigd Koninkrijk draagt de 'green light' marketingcampagne bij aan het stabiliseren van het Grolsch merk in een turbulente markt.
    In Rusland en Kazachstan - waar recentelijk verder invulling is gegeven aan de relatie met partner EFES- is de basis verder verstevigd, resulterend in een zich versnellende groei.

    · Prognose
    Volume en omzetgroei, kostenbeheersing, en compensatie voor de gestegen kosten voor energie en grondstoffen zullen over heel 2007 naar verwachting leiden tot een nettowinstgroei, exclusief eenmalige effecten*, van ongeveer 10%.

    Momenteel wordt Koninklijke Grolsch, net als veel andere bedrijven in de foodsector, geconfronteerd met drastische prijsstijgingen van grondstoffen. De belangrijkste grondstof van bier, mout, heeft nu een ruim verdubbelde kostprijs in vergelijking tot 2006. Deze verhogingen van grondstofprijzen worden doorberekend.

    (c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)
  5. [verwijderd] 11 september 2007 09:03
    MARKET TALK: Grolsch winst valt tegen, volumegroei positief


    AMSTERDAM (Dow Jones)--De halfjaarresultaten van Grolsch vielen op nettowinst en operationele winstniveau tegen, volgens analist Patrick Roquas van Rabo Securities. Roquas verlaagt zijn prognoses en heroverweegt zijn reduce-advies en koersdoel van EUR29,50. De grootste kans voor Grolsch op middellange termijn is volgens hem een overname, waarbij de geschatte overnameprijs op EUR40 tot EUR45 per aandeel zou liggen. Maandag sloot het aandeel op EUR27,59. (MST)



    Dow Jones Nieuwsdienst: +31 20 5890270, amsterdam@dowjones.com
  6. [verwijderd] 11 september 2007 09:20
    MARKET TALK: Vraagtekens bij outlook Grolsch - ING


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Analist Gerard Rijk van ING Wholesale Banking betwijfelt of bierbrouwer Grolsch de dinsdag gelanceerde prognose van een 10% nettowinstgroei in 2007 (exclusief eenmalige posten) wel gaat halen. "In het eerste halfjaar was er sprake van een winststabilisatie. Ik vraag me af waar die versnelling in het tweede halfjaar dan vandaan gaat komen," aldus Rijk. Hij vindt zowel de operationele als de nettowinst over het eerste halfjaar tegenvallen. De omzet kwam echter hoger uit dan verwacht. Rijk hanteert een hold-advies met koersdoel EUR27. Omstreeks 9.15 uur noteert het aandeel 0,7% hoger op EUR27,77. (MST)



    Dow Jones Nieuwsdienst: +31 20 5890270, amsterdam@dowjones.com
  7. [verwijderd] 11 september 2007 11:39
    Grolsch verwacht winstgroei 10% in 2007--2
    Toevoeging: meer informatie en reactie bestuursvoorzitter Ab Pasman in alinea 3, 5 en 8 t/m 13. Koersreactie in laatste alinea.

    AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Grolsch verwacht dat het dit jaar ongeveer 10% meer winst zal behalen dan vorig jaar. Dat heeft de brouwer dinsdag bekendgemaakt bij de presentatie van de cijfers over de eerste zes maanden van 2007.

    De winstverwachting geldt exclusief eenmalige effecten. In 2006 moest Grolsch een last nemen van euro 2,4 mln voor de afkoop van zijn oude distributiecontract in de Verenigde Staten. Daarentegen waren er datzelfde jaar baten van in totaal euro 4,9 mln, uit de opbrengst en afwikkeling van de oude brouwerij in Enschede-Noord en een belastinglatentievrijval.

    Ook de omzet zal een stijging laten zien dit jaar, zo geeft bestuursvoorzitter Ab Pasman aan in een telefonisch interview met Betten.

    Net als andere bierbrouwers kampt Grolsch met drastische prijsstijgingen van grondstoffen. Mout, de belangrijkste grondstof van bier, is ruim in kostprijs verdubbeld vergeleken met vorig jaar. Het bedrijf zegt de verhogingen van grondstofprijzen echter door te kunnen berekenen.

    De prijsstijgingen worden pas vanaf volgend jaar doorberekend. Voor dit jaar is Grolsch namelijk al 'helemaal ingedekt wat betreft mout', aldus Pasman. Hij denkt dat de brouwer tussen de 'EUR 5 mln en euro 10 mln aan extra kosten' maakt in 2008 vanwege de hogere moutprijzen. Welk deel daarvan wordt doorberekend aan de klant wil hij niet kwijt. Maar dit zal 'meer dan een paar procent' zijn.

    Grolsch behaalde in de eerste jaarhelft een nettowinst van euro 7,6 mln, tegen euro 6,5 mln in dezelfde periode vorig jaar. Per aandeel klom de winst van euro 0,38 naar euro 0,45. De omzet van het bierconcern steeg van euro 152 mln naar euro 164 mln. Het bedrijfsresultaat nam toe van euro 10,3 mln naar euro 11,0 mln.

    De boete die Grolsch eerder dit jaar kreeg opgelegd door de Europese Commissie is als een niet uit de balans blijkende verplichting verwerkt. Het concern moet euro 31,7 mln betalen voor deelname aan een bierkartel op de Nederlandse markt. De door Grolsch betwiste boete is in juli voorlopig afgedragen.

    In de Verenigde Staten zag Grolsch in de eerste jaarhelft een sterke stijging van de verkoop, met een volumegroei van meer dan 50%. Vorig jaar wisselde de brouwer uit Eschede van distributeur in het land. Het bedrijf ruilde het kleine USB in voor Anheuser-Busch , de grootste brouwer in de VS. Grolsch denkt dat de Amerikaanse volumegroei in heel 2007 uitkomt op meer dan 40%.

    Het distributienetwerk is inmiddels grotendeels omgezet naar dat van Anheuser-Busch. Zo'n 90% tot 95%, volgens Pasman. 'Ik vind dat we het goed doen in Amerika. We zijn de dingen aan het doen die we moeten doen en ik blijf bij mijn eerder uitgesproken verwachtingen.' Grolsch verwacht op termijn de volumes in de VS te kunnen verdrievoudigen naar 450.000 hectoliter.

    Minder makkelijk vergaat het Grolsch op de Britse markt, waar het volume van de gehele markt in de eerste helft van het jaar met 4% tot 5% daalde. In het premiumsegment, waarin Grolsch opereert, was er zelfs sprake van een daling van 6%.

    In heel West-Europa was er sowieso al sprake van een moeilijke vergelijkingsbasis vanwege het WK-voetbal vorig jaar. Ook de slechte zomer speelde een rol. Maar in het Verenigd Koninkrijk waren de weersomstandigheden extreem slecht, met overstromingen in delen van het land. Ook is de concurrentie op de Britse biermarkt heviger geworden.

    Om dat laatste maakt Pasman zich echter niet druk. 'Concurrentie is goed voor de marktontwikkeling. Ik ben daar niet bang voor. Maar die behoorlijk turbulente markt, met een 6%-daling, maakt het heel erg moeilijk om op dit moment exact aan te geven waar die markt eind dit jaar op uitkomt. De decembermaand is van cruciaal belang.'

    Grolsch gaf eerder aan in 2007 te rekenen op een stabiel volume in het VK. In 2006 bedroeg dat volume 0,9 mln hectoliter. Pasman handhaaft die doelstelling, maar durft niet te stellen dat die ook gehaald wordt. 'Ik doe nu geen uitspraak of ik denk dat ik op het eind het jaar stabiel uitkom. Ik hou een kleine slag om de arm. Als de markt met 6% blijft dalen, heeft het natuurlijk ook consequenties voor de positie die wij innemen.'

    Op de Amsterdamse beurs noteert het aandeel Grolsch omstreeks 11.20 uur 1,5% hoger op euro 28,00.

    Annette van Soest
    annette@bfn.com

    (c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)

  8. [verwijderd] 11 september 2007 12:09
    INTERVIEW: Grolsch-CEO handhaaft termijnverwachting VS


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Koninklijke Grolsch nv houdt vast aan de verwachting dat het volume in de Verenigde Staten op termijn een aantal keer zal verdubbelen.

    Dat zegt bestuursvoorzitter Ab Pasman van de Enschedese bierbrouwer dinsdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst.

    Eerder vandaag stelde Grolsch de verwachting voor de VS voor 2007 naar beneden bij. Waar het bedrijf eerst nog uitging van een volumegroei van meer dan 45% voorziet het nu een groei van 'boven de 40%'. In het eerste halfjaar van 2007 lag de volumegroei, oftewel het bier dat door Grolsch wordt verscheept naar de VS, op meer dan 50%, wat zou betekenen dat de groei in de tweede helft vertraagt.

    Volgens Pasman is er daar echter geen sprake van. "Het heeft alleen te maken met voorraden," aldus Pasman. "De volumegroei geeft alleen aan hoeveel Grolsch verscheept naar de VS en niet hoeveel er daar precies wordt verkocht."

    De topman ziet nog steeds goede mogelijkheden in de VS, waar het sinds vorig jaar een distributiecontract heeft met de grootste brouwer in de VS, Anheuser-Busch. "Of de groei nu op ruim 40% of 45% uitkomt, dat maakt niet zoveel uit. Wat wel uitmaakt is dat ik de juiste dingen zie gebeuren. Ik zie dat we tractie krijgen bij consumenten."

    Pasman heeft ook nog altijd het volste vertrouwen in de samenwerking met Anheuser-Busch, waar in de markt twijfel ontstond nadat dit bedrijf ook een distributiecontract afsloot met Inbev. Daarmee was Grolsch niet meer het enige importbier dat door Anheuser-Busch verkocht wordt. Pasman noemt het bedrijf nog altijd een "enthousiaste partner, die doet wat we met hen hebben afgesproken."



    - Door Merel Stikkelorum; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270; merel.stikkelorum@dowjones.com

  9. [verwijderd] 11 september 2007 20:07
    Langzaamaan ontwikkelt Grolsch zich. In positieve zin. Nieuwe groene flesjes, sterke ontwikkeling in VS, handhaving/zelfs uitbreiding van het marktaandeel in Nederland. Een sterke degelijke prognose voor heel 2007 en dan nog de lage koers !! En eens zal het bedrijf in handen komen van een grote brouwer. Dit zou wel jammer zijn !
    Vanaf EUR 28 zal er een flinke premie betaald moeten worden.
    Kortom: drink Grolsch !
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.