Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,320   +0,075   (+1,43%) Dagrange 5,290 - 5,380 140.776   Gem. (3M) 179,3K

Deelnemingen van JdM in TT

151 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 shaai 11 augustus 2015 14:15
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Ik ggoglede ff naar wie Toine v Laack nou precies is, maar vond dit uit 2013. Met dat er bij T2 ook een 50% prefs beschermingswal is. Dat wist ik niet, maar mede-forummers ongetwijfeld wel. Vast al jaren eerder ook uitgebreid besproken, maar waarom is die wal er eigenlijk? Om te beschermen tegen onenigheid tussen founders onderling? Of scheiding HG en vrouw? Of hg en vrouw macht behouden als de andere founders anders willen?

    Want tot nu toe lijken HG-familie en andere founders heel erg op 1 lijn te zitten. Maar als ze echt op 1 lijn zouden zitten en blijven, dan hebben ze samen geen beschermingswal nodig. Gewoon en extra voorzorgsmaatregel voor je weet maar nooit. (Fam of founder onder de tram, en erfgenamen willen wat anders.)

    Wat is hier de consensus over op het forum (in de tijd dat dit vast eerder werd besproken?)?
  2. forum rang 4 shaai 11 augustus 2015 14:44
    quote:

    harrysnel schreef op 10 augustus 2015 17:05:

    [...]

    Ik denk niet dat de oprichters/eigenaren bereid (zijn geweest) om hun aandelen aan shortpartijen uit te lenen.

    Ik kan me voorstellen dat ze dat niet over hun hart kunnen/konden verkrijgen.
    Maar ik zou het wel onverstandig van hen vinden, vooropgezet mijn interpretatie dat ze nog paar jaar willen uitbouwen. If so, en zij verwachten dat ze er tog wel komen met T2, en T2 nu schuldenvrij, waarom zouden ze dan niet uitlenen? Gratis geld dat je desnoods aan het goede doel kan schenken, of er zelf extra aandelen mee kan kopen. Koersdrukkend? De theorie zegt shorten zorgt voor efficiëntere prijs, en als je bouwt voor jaren, wat de koers in de tussentijd dan uit, als je verwacht dat na die jaren de potentie er toch wel uitkomt? En voor de andere aandeelhouders? Dat zijn toch maar speculanten als ik ook, zou ik denk als ik hun was. De echte aandeelhouder/believer moet er maar net zo vast in blijven zitten als HG en kornuiten zelf om het echte potentieel eruit te laten komen. Als ik hun was zou ik zeker uitlenen aan shorters en wat moois doen met het geld. Evt koersdrukkend effect is alleen maar mooi voor believers (friends, family, personeel, LT aandeelhouders) die nog niet zijn uitgekocht, zoals Warren Buffett ook fan is van lage koersen.
  3. [verwijderd] 11 augustus 2015 15:05
    quote:

    Johan@61 schreef op 10 augustus 2015 12:06:

    Op dinsdag 11 augustus 2015 om 15.00 uur komt John de Mol even langs ....

    BNR
    MEDIAZAKEN


    Media en reclame bepalen hoe wij de wereld zien. Daarom kijkt BNR Mediazaken naar de nieuwste trends en ontwikkelingen in de wereld van reclame, marketing en media.

    Presentator Harm Edens spreekt met gerenommeerde journalisten, reclamemakers en experts op gebied van social media.

    Nieuwsgierig, actueel en to the point.

    Luister elke dinsdag om 15:00 uur.

    Ciao!
    Gaat om een herhaling.
  4. harrysnel 11 augustus 2015 15:16
    quote:

    shaai schreef op 11 augustus 2015 14:15:

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Ik ggoglede ff naar wie Toine v Laack nou precies is, maar vond dit uit 2013. Met dat er bij T2 ook een 50% prefs beschermingswal is. Dat wist ik niet, maar mede-forummers ongetwijfeld wel. Vast al jaren eerder ook uitgebreid besproken, maar waarom is die wal er eigenlijk? Om te beschermen tegen onenigheid tussen founders onderling? Of scheiding HG en vrouw? Of hg en vrouw macht behouden als de andere founders anders willen?

    Want tot nu toe lijken HG-familie en andere founders heel erg op 1 lijn te zitten. Maar als ze echt op 1 lijn zouden zitten en blijven, dan hebben ze samen geen beschermingswal nodig. Gewoon en extra voorzorgsmaatregel voor je weet maar nooit. (Fam of founder onder de tram, en erfgenamen willen wat anders.)

    Wat is hier de consensus over op het forum (in de tijd dat dit vast eerder werd besproken?)?
    Maart 2013 in dit draadje besproken. Nu weer actueel en m.i. goed om te lezen:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1296787/1/8-ma...

    Koers deed toen iets meer dan E3 maar gelukkig ook daar al het geklaag van Bloemanjer (Moneymaker)....:)

    Dat ik denk dat Goddijn zijn aandelen niet uitleent/uitleende heeft te maken met de mogelijkheid, die ik vooral destijds als hoog inschatte, dat de eigenaren TT van de beurs zouden halen.

  5. forum rang 4 shaai 11 augustus 2015 16:27
    Dank Harry! Haha, grappig om te lezen, toen ook al veel van dezelfde onzin. En mensen die hoopten op bod van 10, zodat ze eindelijk uit dit manipulatie aandeel konden....
    Maar goed, het was toen een wijziging, maar waarom ze an sich een bescherming nodig hebben? Ik denk dan niets anders als gewoon goed huisvaderschap, ondanks dat fam. HG en founders samen toch al de boel kunnen beslisssen.
  6. [verwijderd] 12 augustus 2015 01:06
    Het is alweer 12 augustus en het is relatief nog stil rond de 'geruchten' media?

    Kom er maar in Bloomberg en Reuters met jullie:

    "persons who involved with the matter"

    Het wordt hoog tijd om de Komkommertijd weer wat vers leven in te blazen ....

    "Bidding War is coming?"

    PS: Ik ga maar weer diep aan de jonkie .... (fles is nog maar kwart vol) ;-)

    Ciao!
  7. [verwijderd] 12 augustus 2015 06:49

    als je de onderliggende intrinsieke waarde wil vertalen naar Beurswaarde zal je dat hard moeten maken door er wat van te gaan realiseren en dat gaat enkel door een splitsing, ipo, een gedeeltelijke verkoop of een gehele verkoop en dat zijn de opties die thans bekeken worden en JdM speelt daar toch echt de rol van activist

    je mag ervan uitgaan dat er genoeg partijen zijn die een interesse tonen en het is dus slechts een kwestie van tijd, ik denk dit gaat allemaal veel sneller dan wij denken en de markt begint dit ook te lezen.

    er is geen reden om TT als aandeel te drukken als het slechts om een splitsing of gedeeltelijke verkoop gaat er is zeker reden TT in een bandbreedte te houden als het over een overname gaat

    hoe dan ook het moge duidelijk zijn dat er veranderingen op til staan die ingrijpend gaan zijn voor TT zoals wij het vandaag kennen, de cijfers, winstverwachtingen hebben thans een mindere weging, vandaar ook dat de huidige en zelfs komende wpa voor FY15 en FY16 van ondergeschikt belang is, het gaat nu om een one-off het aandeel in 1 X naar 15 euro plus te tillen, dit is de mega klap die te maken is, daarna blijft er een andere TT over, daar kan het heel goed meegaan, maar het is niet gezegd wie er dan nog inzitten en of het überhaupt nog genoteerd staat.

    Bij 15 waarschijnlijk wel, bij 20 plus waarschijnlijk niet, dus place your bets , want het is één rit en daarna een vraagteken.

    succes
  8. [verwijderd] 12 augustus 2015 07:43
    quote:

    R8GT schreef op 12 augustus 2015 06:49:

    als je de onderliggende intrinsieke waarde wil vertalen naar Beurswaarde zal je dat hard moeten maken door er wat van te gaan realiseren en dat gaat enkel door een splitsing, ipo, een gedeeltelijke verkoop of een gehele verkoop en dat zijn de opties die thans bekeken worden en JdM speelt daar toch echt de rol van activist

    je mag ervan uitgaan dat er genoeg partijen zijn die een interesse tonen en het is dus slechts een kwestie van tijd, ik denk dit gaat allemaal veel sneller dan wij denken en de markt begint dit ook te lezen.

    er is geen reden om TT als aandeel te drukken als het slechts om een splitsing of gedeeltelijke verkoop gaat er is zeker reden TT in een bandbreedte te houden als het over een overname gaat

    hoe dan ook het moge duidelijk zijn dat er veranderingen op til staan die ingrijpend gaan zijn voor TT zoals wij het vandaag kennen, de cijfers, winstverwachtingen hebben thans een mindere weging, vandaar ook dat de huidige en zelfs komende wpa voor FY15 en FY16 van ondergeschikt belang is, het gaat nu om een one-off het aandeel in 1 X naar 15 euro plus te tillen, dit is de mega klap die te maken is, daarna blijft er een andere TT over, daar kan het heel goed meegaan, maar het is niet gezegd wie er dan nog inzitten en of het überhaupt nog genoteerd staat.

    Bij 15 waarschijnlijk wel, bij 20 plus waarschijnlijk niet, dus place your bets , want het is één rit en daarna een vraagteken.

    succes

    Je bent wel erg zeker van je zaak Wies, begin na die berichten van jou te twijfelen om andere aandelen te gaan omzetten naar tom2.
  9. [verwijderd] 12 augustus 2015 07:56

    je moet nooit "over-traden" , vergeet niet zodra je er maximum inzit, kan je nog maar één ding doen en dat is verkopen

    ik zit voor mijn doen aan mijn max dat ik bereid ben te riskeren , want het blijft een risico

    als je bij een investment Bank zit dan stellen die dat je aan 7 @ 8 % mag zitten van je belegd vermogen in één stock, aan 10% zit je al overweight, ik zit aan 20% wat TT betreft, dat vinden zij eigenlijk al onverantwoord.
    dus weet goed wat je doet, ook ik zit er regelmatig naast en niet zo zuinig ook, dat heb ik dit jaar grof ondervonden met Brasil stocks, Olie waardes en Goud.

    TT , ja, ik denk echt dat ze die onderliggende waarde gaan vertalen naar de Beurs toe.

    succes
  10. [verwijderd] 12 augustus 2015 08:01
    quote:

    R8GT schreef op 12 augustus 2015 07:56:

    je moet nooit "over-traden" , vergeet niet zodra je er maximum inzit, kan je nog maar één ding doen en dat is verkopen

    ik zit voor mijn doen aan mijn max dat ik bereid ben te riskeren , want het blijft een risico

    als je bij een investment Bank zit dan stellen die dat je aan 7 @ 8 % mag zitten van je belegd vermogen in één stock, aan 10% zit je al overweight, ik zit aan 20% wat TT betreft, dat vinden zij eigenlijk al onverantwoord.
    dus weet goed wat je doet, ook ik zit er regelmatig naast en niet zo zuinig ook, dat heb ik dit jaar grof ondervonden met Brasil stocks, Olie waardes en Goud.

    TT , ja, ik denk echt dat ze die onderliggende waarde gaan vertalen naar de Beurs toe.

    succes
    Kan goed gebeuren op die wijze, maar mijn gevoel zegt toch dat een afsplitsing meer kans maakt.
    Kan wat mij betreft ook nog wel een paar maanden duren. maar verwacht dit jaar een stoot omhoog.
  11. [verwijderd] 12 augustus 2015 08:21
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2015 08:06:

    Ze kunnen John de Mol en Dasym een beetje hun zin geven, R8GT, door Telematics af te splitsen. Dan sprint het aandeel naar 15. Gaan ze nog verder (wat ik niet verwacht) dan is hek echt van de dam.
    Dat gaf ik enkele dagen geleden ook al aan als mijn meest waarschijnlijke scenario. En voor de rest ben ik met Wies eens dat het nu een situatie van "place your bets" is. Mijn "bets" zijn "geplaced".
  12. [verwijderd] 12 augustus 2015 08:26
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2015 08:06:

    Ze kunnen John de Mol en Dasym een beetje hun zin geven, R8GT, door Telematics af te splitsen. Dan sprint het aandeel naar 15. Gaan ze nog verder (wat ik niet verwacht) dan is hek echt van de dam.
    ik denk dat ze wel verder gaan, dit kan in etappes, maar de aanzet is er

    denk ook dat een partij er baat bij heeft TT in de bandbreedte te houden en dat moet meer betekenen dan een splitsing, of het uiteindelijk gaat leiden tot een totale overname durf ik niet te zeggen, maar ik sluit het niet uit, vandaar dat ik ook stel 15 euro zal één ding betekenen, 20 plus een ander.

    bedankt voor je bijdrages en inzage, allemaal zeer gewaardeerd en sterkt mij in mijn mening dat het nu staat te gebeuren.

    succes
  13. mjmj 12 augustus 2015 09:31
    Een selectie van berichten uit een andere draad gisteren gepost door verschillende posters o.a. Justin:

    Commissaris kan ook vertrokken zijn, omdat TomTom in een strategische review zit over haar toekomst (zo houden, splitsen, verkopen) zoals Reuters/Bloomberg meldden. In zo'n situatie kun je er geen commissaris bij hebben die een grootaandeelhouder vertegenwoordigt. Risico op lekken en risico dat deze tussen twee vuren komt (ondernemingsbelang en investeerdersbelang)

    ....

    Als het bestuur van TomTom John de Mol een beetje zijn zin geeft en een beetje niet, dan wordt TomTom Telematics verkocht (wens de Mol) maar gaat TomTom geen deelnemingen toestaan van Baidu en dergelijke (andere wens JdM). Niet nodig ook, want er komt dan veel geld binnen.

    Kijkend naar Fleetmatics: 580.000 gebruikers in vooral de VS, versus TomTom 500.000 gebruikers in met name Europa, denk ik dat TomTom 80% waard is van Fleetmatics. Dat is 1,6 miljard dollar = 1,5 miljard euro = 6,50 euro.

    Als TomTom bij een IPO van Telematics 6,50 vangt, is de rest van het bedrijf nu op de beurs 3,70 euro waard. Dat is 850 miljoen beurswaarde voor het resterende TT, wat dan bestaat uit Consumer (incl. fitness), Licensing en Automotive. En dan wetende dat HERE voor bijna 3 miljard (4x zoveel) is verkocht. En TomTom superieure technologie heeft.

    De inschatting van John de Mol is dat zodra je Telematics verkoopt, deze onderwaardering zeer duidelijk zichtbaar is. Ik vind het een mooie compromis. Telematics verkopen / IPO is technisch eenvoudig heeft Goddijn al gezegd tegen NRC. En het zorgt voor net wat meer focus. De probe data moeten wel naar TomTom blijven gaan. Dat kun je echter gewoon contractueel regelen.

    Op basis van huidige EV/EBITDA15 multiple van Fleetmatics (FLTX) kom ik op een waardering van EUR 1,3mrd voor Telematics. Consensus van de analisten is nl. een omzet 2015 voor BU TTT van EUR 142mln. In 2014 had deze BU TTT een EBITDA-marge van 35%, deze passen we ook toe voor 2015 (conservatief aangezien een groeiend bedrijf efficiënter wordt), daarmee een verwachte EBITDA van EUR49,7 mln in 2015. Fleetmatics (FLTX) handelt vandaag op 26,61X EBITDA15. Daarmee indiceert FLTX een waarde van 26,61 X 49,7mln = EUR 1,3mrd. Dit komt overeen met EUR 5,78 per aandeel TomTom.

    Voor BU Consumer kun je naar Fitbit (38 X EBITDA15) of GoPro (27,9X EBITDA15) kijken. Conservatiever is om een EV/EBITDA multiple van bijvoorbeeld 8X te pakken. Dan kom je op ca. EUR 450mln, oftewel ca. EUR 2,- per aandeel TomTom.

    Concluderend
    De huidige beurskoers van TomTom is EUR 10,12. Daarvan kun je dus EUR 2,- toewijzen aan BU Consumer en EUR 5,78 toewijzen aan BU Telematics. Wat resteert is EUR 2,34 per aandeel TomTom voor BU Licensing en BU Automotive. EUR 2,34 per aandeel komt bij 229mln aandelen uit op EUR 536mln voor deze strategische Maps (en de nog aanwezige cash van EUR 77mln). Uitgaande van een zelfde waarde voor de TomTom Maps als voor HERE (EUR 2,9mrd), is er op dit moment dus ca. EUR 2,4 mrd onderwaardering bij TomTom. Oftewel ca. EUR 10,- onderwaardering.
    Kijkend naar al deze hoge toekomstverwachtingen begrijp ik nog steeds niet waarom de koers van TomTom niet verder stijgt dan rond de €10,60 - €10,70. Sterker nog :Blackrock breidt zijn shortpostitie weer uit en kan de koers hiermee zonder problemen flink onderuit halen (zie koersverloop gisteren).

    ....

    Daarom trekt John de Mol nu de handschoenen uit. Ok, dat klinkt wat dramatisch, maar de uitspraak "hij wil TomTom niet besturen, maar gaat ook niet met een lollie op de achterbank zitten" is veelzeggend.

    Begin dit jaar was TomTom nog op alle manieren ondergewaardeerd: fundamenteel, strategisch, assets, etc. Nu is de koers gestegen tot 10 euro en is TomTom niet meer ondergewaardeerd als je naar de winst en cash kijkt voor de komende 12-18 maanden. Hoewel 2016 nog weleens een sterkere uptick kan geven dan we denken. Vooral door automotive.

    Dasym en de Mol weten dus dat om meer waarde uit het bedrijf (het aandeel) te halen grotere stappen nodig zijn. Iinmiddels groeien alle markten van TomTom en is de consument weer aan het besteden en ook het bedrijfsleven. TomTom heeft nu de ruimte voor de geplande R&D en marketing en kan dat in 2016 opkrikken als de omzet uit Automotive contracten echt begint te lopen. Dasym en de Mol willen niet tot 2016 wachten tot nog agressievere marktbenadering, dat willen ze nu. Desnoods door deelnemingen toe te staan op wijze zoals ASML deed. Al is dat natuurlijk slechts een schot voor de boeg, er zijn vele mogelijkheden.

    TomTom is leidend in technologie (zie alle posts hiervoor) en heeft zich goed gefocussed op de belangrijkste R&D en op het schuldenvrij worden en op belangrijke partnerships voor data (Apple) en research (Volkswagen en Bosch). Ze willen bij Dasym/JdM echter niet alleen een bedrijf zien dat high value is (technologie, patenten, etc), maar ook high performing. Dus agressiever de markt op. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

    Corinne Vigreux geeft aan in een interview FD dat binnen vijf jaar de helft van de omzet uit de groeimarkt (horloges, camera's..) gaat komen. Jij verwacht de toekomstige winstgroei vooral uit Automotive. Ik geloof zeker in de potentie van Automotive, maar onderschatten wij de nieuwe groeimarkt? Ik ga er vanuit dat de groeimarkt ook goede winst gaat opbrengen. fd.nl/fd-outlook/1109104/niet-bang-zi...

    ..
    Ik denk dat de Duitsers weten dat TomTom Nokia HERE zwaar voorbijgestreefd heeft. Sterker nog, met dit uitgebreide stuk in gpsbusinessnews.com is dit nog eens extra benadrukt en dit is een site die de hele industrie leest. ABN AMRO maakt er een rapport over dat ook rondgaat langs de bureaus. En dat heeft BNP Paribas ook al gedaan. Ook zijn de Duitsers bij TomTom op bezoek geweest, dus die weten ook wat TomTom biedt en wat voor voorsprong TomTom heeft genomen.

    Die Sean, de nieuwe CEO van Nokia HERE, is een oud TomTom-er. Dus die weet het helemaal. Bij Nokia weten ze dus ook wat voor een achterstand ze hebben opgelopen en welke investeringen nodig zijn. En vervolgens hebben ze de keuze gemaakt om zichzelf te verkopen. Ik dacht eerst dat dat een te rozebrillen-achtige gedachte was dat HERE zich verkocht uit angst voor TomTom, een gedachte die vooral door Xynix werd verkondigd. Maar de bewijzen stapelen zich nu wel op.

    Dan jouw vraag: waarom kopen de Duitsers dan HERE en niet TT? Simpel. HERE bood zichzelf te koop aan. En ze wilden niet het risico lopen dat Facebook of UBER het koopt. Want dan houden ze alleen TomTom over als leverancier. En kan TT iedere prijs vragen voor haar diensten. Ze hebben dus belang bij twee bronnen in stand houden.

    Ik zie het echter slechts als een reddingsvest dat HERE toegeworpen heeft gekregen. Natuurlijk hebben ze een leidend 80% marktaandeel. Maar ze moeten die nog maar vast zien te houden, met TomTom dat nu met een beter product komt tegen lagere kosten (TT heeft het zelfs over factor 3). Er zal dus heel veel geld door de Duitsers in HERE geïnvesteerd moeten worden om op gelijke voet te komen. En TT is in 2011 begonnen aan dit platform, met 500 engineers, die achterstand loop je niet zomaar in, zeker als je probe data mist. En voorlopig is HERE nog niet overgenomen, toestemming komt pas volgend jaar, als de EU meewerkt in ieder geval.

  14. yinx 12 augustus 2015 10:02
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2015 08:06:

    Ze kunnen John de Mol en Dasym een beetje hun zin geven, R8GT, door Telematics af te splitsen. Dan sprint het aandeel naar 15. Gaan ze nog verder (wat ik niet verwacht) dan is hek echt van de dam.
    Waarom zouden de RvB/dga's van TT, Dasym/JdM tegemoet komen? JdM weet als geen ander, dat het geen zin heeft om als 5,1% ABhouder te ageren tegen 48%. Talpa Capital/Cyrte/Dasym/JdM heeft zelf vele malen te maken gehad met dit soort situaties, waarbij bij zijn meederheidsbelang >40% de strategie/beleid recht overeind bleef staan, exits toch echt plaatsvonden, en hij zich geen bal aantrok van alle andere minderheidsaandeelhouders met een AB.

    Zelfs tot aan de rechtbank toe.

    Ik denk dat de RvB/dga's van TT hun eigen strategie/visie/beleid gewoon voortzetten en als dit JdM niet aanstaat, dan kan hij gewoon zijn aandelen verkopen.

    En in tegenstelling tot R8gt, denk ik niet dat JdM de activistische aandeelhouder rol op zich neemt of dat etiket opgeplakt wil krijgen door anderen.

    Meedenken/meepraten typeer ik hiermee niet als activistisch maar cooperatief.

    Niets is wat het lijkt in de wondere wereld van TT.

  15. [verwijderd] 12 augustus 2015 10:15
    quote:

    yinx schreef op 12 augustus 2015 10:02:

    [...]

    Waarom zouden de RvB/dga's van TT, Dasym/JdM tegemoet komen? JdM weet als geen ander, dat het geen zin heeft om als 5,1% ABhouder te ageren tegen 48%. Talpa Capital/Cyrte/Dasym/JdM heeft zelf vele malen te maken gehad met dit soort situaties, waarbij bij zijn meederheidsbelang >40% de strategie/beleid recht overeind bleef staan, exits toch echt plaatsvonden, en hij zich geen bal aantrok van alle andere minderheidsaandeelhouders met een AB.

    Zelfs tot aan de rechtbank toe.

    Ik denk dat de RvB/dga's van TT hun eigen strategie/visie/beleid gewoon voortzetten en als dit JdM niet aanstaat, dan kan hij gewoon zijn aandelen verkopen.

    - Dasym en JdM zijn twee handen op 1 buik
    - Dasym en Janivo zijn twee handen op 1 buik
    - Janivo en TomTom (zowel Goddijn en ex TeleAtlas mensen) zijn twee handen op 1 buik

    Om scheuringen te voorkomen en een mooi superdividend uit te keren, zou een verkoop van Telematics een overweging kunnen zijn.

    TomTom weegt sowieso een aantal strategische opties. JdM wil daarbij betrokken worden
    www.bloomberg.com/news/articles/2015-...

  16. yinx 12 augustus 2015 10:23
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2015 10:15:

    [...]

    - Dasym en JdM zijn twee handen op 1 buik
    - Dasym en Janivo zijn twee handen op 1 buik
    - Janivo en TomTom (zowel Goddijn en ex TeleAtlas mensen) zijn twee handen op 1 buik

    Om scheuringen te voorkomen en een mooi superdividend uit te keren, zou een verkoop van Telematics een overweging kunnen zijn.

    TomTom weegt sowieso een aantal strategische opties. JdM wil daarbij betrokken worden
    www.bloomberg.com/news/articles/2015-...

    Welke scheuring? Of zie jij iets in je glazen bol?

    Als het belang van JdM hetzelfde is als van de direktie van TT dan onderschrijft JdM het beleid. Dan komt het samen, maar heeft het niets te maken met de kreten die hij de ether inslingert. Tijdens de laatste cc heeft Harold Goddijn echt niet veel anders gezegd dan JdM. Iets minder expliciet over Telematica.

    Ik zie JdM niet als een activist, maar als iemand die wil meepraten/meedenken. En dat mogen jij en ik ook, daar is niets mis mee.

    Dat de RvB/RvC nu een belsissing neemt, alleen om JdM tegemoet te komen maar waar ze zelf niet achter staan, forget it. Daarvoor is zijn belang echt te klein. Al mobiliseert hij heel het Gooi, dan gaat het nog niet gebeuren. Je moet het belang van JdM (5,1%) ook niet groter maken dan het is.

  17. [verwijderd] 12 augustus 2015 11:09
    Er is de afgelopen jaren veel gebeurd bij TomTom. Hoogtepunt is de technische afronding van het realtime map making platform. Je ziet hoe gedegen TomTom zich er op voorbereid heeft, wat hun toekomstplannen zijn. Het komt allemaal heel erg gefocussed over. 5 jaar met 500 engineers aan gewerkt en dikke voorsprong op Nokia HERE.

    Lean Six Sigma toegepast op het hele mapping proces, werkend sinds 2011 aan een kaart die zelf kan leren en nu al 50% van alle correcties zelf uitvoert. (bijvoorbeeld: als op basis van het anoniem volgen van data blijkt dat iedereen de andere kant op is gaan rijden in een eenrichtingsweg, dan kun je aannemen dat de rij-richting is veranderd. Pas bij twijfel worden de mapping auto’s er heen gestuurd). De mapping wagens rijden niet meer als kip zonder kop rond, maar worden heel gericht ingezet. Bij gebrek aan data is dat bij Nokia HERE niet mogelijk.

    Gevolg: kosten aan onderhoud per kilometer weg is bij TomTom nu een factor drie lager dan bij Nokia HERE. Geweldig artikel hier waarin TomTom haar voorsprong toont. www.gpsbusinessnews.com/In-the-Heart-...

    Verder is nu HERE verkocht, wat ook een prijskaartje van 3 miljard aan TomTom maps hangt (eigenlijk hoger, zie hierboven). Baidu en Tencent/NavInfo hebben ook concrete interesse getoond in HERE en het zou heel vreemd zijn als zij geen interesse hebben in TomTom. Ook UBER is duidelijk geinteresseerd in de technologie om maps te maken. En zij hebben steeds meer data om die ook te verfijnen.

    Als je een asset waardering van 3 miljard aan Licensing+Automotive hangt en een op EBITDA gebaseerde waardering op Consumer en Telematics, dan is TomTom gewoon 20 euro per aandeel waard. Dat is waar Dasym en John de Mol in het spel komen.

    ======

    Zijstapje dat je kunt overslaan

    Als opfrissertje: TomTom heeft naast de founders twee grootaandeelhouders. De eerste is Janivo. Van familie De Pont, dat haar vermogen opbouwde als importeur van Mercedes. Was al vanaf begin grootaandeelhouder in TeleAtlas. Hun grootste klapper is de verkoop van TeleAtlas aan TomTom geweest. Maar ook de beursgang van TeleAtlas in Nederland hebben ze veel aan verdiend. Ze zijn sowieso intiem met mensen binnen TomTom, zoals deTaeye vanuit de TeleAtlas tijd. Ik zag hem ook een fluisterend gesprek voeren met Toine van Laack (nu vertrokken).

    Ze trekken ook op met de Goddijns (samen een investering gedaan in van Oort) en ook met Dasym. Zo hebben ze ook Lost Boys laten fuseren en daarna verkocht. En hebben ze samen onder de naam Flevo deelnemingen 10% van TT aandelen.

    Dasym kennen we ook. Heette eerst Cyrte en begon als belegger voor John de Mol. Heeft veel geld voor hem verdiend. Cyrte deed ook mee aan emissie TomTom in 2009. Dat deden ze met Atlas advisors als adviseur. Dezelfde partij die ook TeleAtlas begeleidde bij de verkoop aan TomTom. www.atlasadvisors.com/headline/gps-de...

    In 2012 had Dasym haar belang vergroot, bracht Flevo tot 10,2%. En toen waren er delisting geruchten, waarbij Dasym een plan klaar had liggen. Misschien is het plan genaamd ‘Tommie’ dat over een delisting van de Telegraaf zou gaan, misschien wel eerder een verwijzing naar TomTom dan naar TMG.

    In 2013 heeft Dasym haar beleggingsfonds verkocht DeltaLloyd, maar heeft TomTom behouden. Ze hebben toen dus 11 miljoen aandelen uit dat fonds gelicht (koers toen 3,50) en de koers staat nu rond de 10. Goede investering dus voor Dasym. Die hebben een papieren rendement van rond de 70 miljoen gerealiseerd op TomTom in de afgelopen twee jaar.

    Einde zijstapje

    =====================

    Dan komen we bij de aanleiding, want dit rendement van Dasym speelt daar denk ik in mee. Vorige week kwam SNS met een koersdoelverhoging van TomTom naar 15 euro. Zowel ING, ABN AMRO en SNS zitten nu op deze lijn. ABN AMRO gisteren nog met 16 euro.

    Dat rapport van SNS begint met de vraag: hoe moet je TomTom nu waarderen? Dat is een andere vraag dan: Wat is TomTom waard? Het is een open vraag (die verderop wordt beantwoord) op welke manier je naar TomTom moet kijken.

    Op basis van winst stelt het nog niet zoveel voor. Maar ze zitten wel in 4 groeimarkten en hebben de groei weer te pakken. Dan zou je dus een meer langetermijn bril kunnen opzetten om op basis van winst en cashflow tot de huidige of hogere waarderingen te komen.

    Echter, SNS stelt (en anderen ook) dat je daarmee voorbij gaat aan de strategische waarde van TomTom. Als de drie Duitse autofabrikanten 3 miljard betalen voor Nokia HERE, dan is het technologisch slimmere (en een factor 3 efficientere) TomTom minimaal hetzelfde waard. Bovendien is er nu ook nog eens een schaarste premie (TomTom is laatst overgeblevene) terwijl we meerdere partijen (waaronder Baidu) expliciet hebben horen zeggen dat ze graag dit soort assets bezitten.

    Daardoor kwam BNP Paribas met een advies waarin ze een deel van de R&D uitgeven die nu (tijdelijk) hoger zijn bij TomTom vanwege afronding van het platform op te tellen bij de brutowinst van het bedrijf. En ook een waardering toe te kennen aan de groeiende technische capaciteiten van TomTom, omdat die voor zelfrijdende auto’s essentieel worden en super schaars zijn.

    Want stel je voor dat je een divisie van TomTom die zich met die technologie bezig zou houden los op de beurs zou zetten. Dan zou dat een club zijn nog zonder inkomsten (toekomstige businesscase) en met veel investeringen. Toch zijn op de beurs veel voorbeelden te vinden van bedrijven die geen winst maken maar wel hoog gewaardeerd worden. Dat komt nu binnen de TomTom koers niet tot uiting. De strategische waarde zit dus ‘klem’. Omdat de verliezen aan die kant het totale bedrijfsresultaat naar beneden halen.

    Dasym weet als geen ander wat er nodig is om die waarde zichtbaar te maken. Te beginnen met een verkoop van Telematics. Die kan op basis van het eigen EBITDA een mooie prijs opleveren. Doordat automotive nu nog op de overall resultaten van TomTom drukt, is het EBITDA van Telematics zowat gelijk aan die van TomTom als geheel.
    Indien je Telematics verkoopt voor 7 euro, dan heb je als Dasym al 200% rendement op de investering van 3,50. En heb je nog een resterend bedrijf over met veel strategische waarde voor rond de 3 euro. Natuurlijk gaat het resterende bedrijf niet voor 3 euro op de beurs noteren na een verkoop van Telematics. Alle analisten gaan het opnieuw analyseren. Zij zien dan een resterend bedrijf met weinig winst en veel groei. Dat wordt zeker hoger gewaardeerd dan 3 euro (1 miljard). Zeker gezien het feit dat alle assets er nog in zitten. (die bij Nokia 3 miljard opleverden).

    Telematics verkopen is dus slechts een startschot om vervolgens te zorgen dat er anders naar TomTom gekeken wordt.

    Als vervolgens TT ook nog deelnemingen toestaat van Baidu en dergelijke, dan heeft dat vier effecten. 1) Je bindt grote klanten aan je, ze investeren in je dus zijn ook klant. 2) Het voedt overnamespeculatie 3) Het zorgt voor funding voor groei investeringen 4) Er ontstaan partijen (waaronder Baidu) waar Dasym als de tijd er rijp voor is ook haar belangen kan verkopen. En dat kunnen de founders van TomTom, inclusief Goddijn dan ook. Er zit dus een duidelijke win in voor de oprichters van TomTom. Vroeg of laat (ze lopen tegen de 60) moeten ze een keer hun belang verkopen. Laten we dan nu alvast de potentiele kopers naar ons toe lokken, door hen een deelneming te geven die nog beperkte invloed geeft (zoals ASML heeft gedaan bij Intel)
  18. [verwijderd] 12 augustus 2015 11:09
    Vervolg:

    Alle signalen in de TomTom markten staan op groen. De connected car en de take-rates (zie ook beslissing Volkswagen om 100% van de auto’s van infotainment systemen te voorzien). De Telematics markt groeit. De LBS markt groeit sterk met partijen die niet meer met Google willen samenwerken. Inclusief grote partijen als Microsoft, Facebook die nu nog bij HERE zitten. UBER is een goede prospect. En er is grote interesse van autofabrikanten in het nieuwe platform van TomTom. En ook van LBS partijen, aangezien die hun eigen ‘laag’ krijgen (zie artikel gpsbusinessnews). En ook smart cities zijn een interessante groeimarkt.

    Zonder de steun van Janivo en Dasym(de Mol) hebben de oprichters van TomTom 46% van de aandelen in plaats van 56%. Zij hebben dus Janivo en Dasym/deMol ook gewoon nodig. Bovendien kunnen door de ruil tussen Dasym en de Mol deze partijen nu tot 20% van de aandelen gaan, zonder dat zij nieuwe AFM meldingen moeten doen.

    Als Goddijn samen met zijn vrienden van Janivo zoekt naar een compromis om de boel bij elkaar te houden, dan zou hij kunnen beginnen met het invullen van een aantal wensen die John de Mol (op de achtergrond Dasym) heeft geuit. Ik zeg op de achtergrond Dasym, omdat ik de Mol meer zie als spreekbuis. De market intelligence komt van Dasym. Alleen Botman ligt niet lekker in media, mede door strijd met de Telegraaf. Bovendien creeert Goddijn hiermee ook een exit voor zichzelf op langere termijn. Vroeg of laat moet ook hij een keer het stokje overdragen. Met alle respect voor zijn verdiensten zeg ik dat.

    Het enige wat ik nog een plekje moet geven is vertrek van van Laack. Ofwel hij zorgt ervoor dat er geen verdenking van voorkennis kan zijn. Als TomTom met een strategische orientatie bezig en hij is toezichthouder, dan draagt hij twee petten. Ofwel hij is er uit gebonjoured door TomTom, omdat die geen inmenging willen. Dat zou echter betekenen dat er een scheuring is tussen Janivo+Dasym en TomTom en dat zou wel een heel nieuwe wending zijn. En niet iets wat Goddijn wil.
  19. forum rang 6 marique 12 augustus 2015 12:50
    Ik worstel al jaren met de onbeantwoorde vraag waarom bij de emissie in 2009 de 4 stichters hun meerderheid van >50% 'moesten'(?) inleveren om Cyrte (JdM) als grootaandeelhouder binnen te halen.
    Mijn vermoeden, nooit ergens bevestigd gezien, is dat GS destijds die voorwaarde heeft gesteld.

    Mogelijk toekomstig scenario: verkoop Telematics, JdM en Dasym strijken hun premie op en verpatsen hun aandelen aan de stichters, zodat die weer de absolute meerderheid hebben.

151 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.