Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,980   +0,008   (+0,16%) Dagrange 4,910 - 5,040 130.205   Gem. (3M) 263,1K

Nokia HERE te koop

4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 138 139 140 141 142 ... 250 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 juni 2015 04:23
    Wat ook nog mogelijkheid i waarom de koers nog niet stevig vooruit loopt is angst. Stel dat kopers gezamenlijk here gaan kopen. Stel dat bedrijven zijn waar tomtom nu groot belang bij heeft. 4 miljard....blijft ook vaag. wel of niet waar. alsde duitse autobranche 2 partijen kan vinden die mee willen doen. Waar staat tomtom dan?
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 juni 2015 06:35
    quote:

    *Justin* schreef op 18 juni 2015 12:24:

    [...]

    Aangezien er steeds meer een splitsing komt van usecases

    mobiel VS automotive
    beperkt detail VS hoog details
    advertised VS paid
    social VS safety

    Is dat zeker geen gek idee. Voor TomTom heb ik daar ook weleens over gedacht. TomTom verkoopt bijvoorbeeld de basiskaart aan Apple en de technologie daaromheen. En licenseert dat terug. Apple kan daarmee de concurrentie met Google en dergelijke aan en kan het helemaal naar haar hand zetten voor advertising en search doeleinden.

    TomTom stoot dan als het ware de advertising markt af, waar het toch niet zo veel te zoeken heeft. Dat is voor partijen met de echte massa, zoals Facebook, Apple. etc.

    Vervolgens leaset tomtom deze maps en behoudt wel alle hoge detail zaken die nodig zijn voor automotive doeleinden. Dus de 3D maps en alles wat realtime op de weg gebeurt en informatie van sensoren, etc. Of ze verkopen dat ook aan partijen die iets binnen automotive willen.

    Wat ik wel bedacht is dat het op papier vast simpel lijkt, maar in de praktijk complex is. De informatie van sensoren, gaat dat naar de realtime map of naar de externe base map.

    Dit is voor mij wat te complex. En het levert heel veel verschillende mapmakers op als zowel TT en NOK zich zouden splitsen.
    Mee eens, te complex. Maps en mapmaking zijn nog te verweven met alle andere TT-activiteiten om te verkopen, ook niet via sale and lease back.

    Een afsplitsing waarin TT naast andere investeerders (autofabrikanten) een fors aandeel houdt, zou eerder denkbaar zijn. Zou ook een mooie exit geven voor huidige Here-klanten op automotive gebied. (En mag Nokia het verder uitzoeken met Oosterse of Westerse internetgiganten.)
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 juni 2015 06:54
    quote:

    *Justin* schreef op 18 juni 2015 14:27:

    [...]

    Je bent gewoon goed en de godfather van dit forum. Soms duurt het bij mij wat langer. Ik heb zoveel gelezen en daardoor ook zoveel ruis. Maar wat ik net schreef is mijn nieuwste conclusie.
    OK, je bent zeer grondig in je huiswerk. Chapeau, en dat meen ik.
    Soms haalde ik even naar je uit omdat ik dan vind dat je aan een andere volgens mij flauwekul-post meer aandacht besteedt dan aan een serieuze van mij. Juist omdat jij de godfather van dit forum bent (niet ik, al ben ik een ouwe rot hier en ten dele ook een rot inzake de techniek van TT).

    Maar dat zijn te ongeduldige reacties van mij, je handelt de dingen kennelijk systematisch af. Dus sorry waar nodig, ik waardeer je kennis van TT en je ijver hier zeer en al lange tijd.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 juni 2015 07:20
    quote:

    *Justin* schreef op 18 juni 2015 14:36:

    Wyatt te licht? Zij is een top cfo. Alleen ze nam haar besluit voordat dit gebeuren ging spelen. En ze kan het nog tot in de zomer begeleiden. Of er daarna nog een cfo nodig is, hangt af van het scenario. Misschien zijn er wel 2 nodig. Eentje voor een zelfstandig consumer en eentje voor een zelfstandig telematics. Die mensen kunnen er al lang zijn, namelijk degenen die nu namens de bedrijfsonderdelen consumer en telematics aan marina rapporteren. En mogelijk straks hoofd zijn van zelfstandige bedrijven met veel focus. Want zonder licensing/automotive hoef je telematics en consumer niet bij elkaar te houden, zijn totaal verschillende bedrijfsonderdelen. Content is de lijm en zonder eigenaarschap van de content delen de bedrijfsonderdelen niks meer met elkaar.
    Een dezer dagen start ik weer mijn zg. koerswedstrijdjes rondom de koersen van 20/21 juli (Q2-cijfers). De laatste gelegenheid waarop Marina in het openbaar zal excelleren. Het was een prima cfo voor TT, ook in donkere dagen, dat ben ik met Justin eens.
    Is het jullie wel eens opgevallen hoe vaak HG het woord na bepaalde vragen aan haar overgaf? Wat tevens pleit voor HG: delegeren is ook een kunst...

    Dat kunnen delegeren bevroed ik trouwens breder in hun organisatie, ook voor techneuten. Zo'n bandit is echt niet alleen achter het dure bureau van een hoge manager (laat staan Pauwels of Corinne alleen) verzonnen. Daar hebben tig techneuten zo'n anderhalf jaar veel lol aan beleefd.
    (Waar of niet, Automaatje?)
  5. Emielvk 20 juni 2015 07:35
    Stond gisteren te praten met moeder van klasgenoot van mijn zoontje. Het was gisteren in Scandinavië de dag dat midzomer werd gevierd was vroeger altijd op de 21e alleen leverde veel ziekmeldingen op de dag er na dus nu is het altijd de vrijdag er voor. Vandaar beurs gesloten in Helsinki denk ik. Schijnbaar over 9 maanden een babyboom gaf die moeder ook aan.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 juni 2015 07:42
    quote:

    groeibriljant schreef op 18 juni 2015 15:16:

    [...]

    Ze heeft het prima gedaan. De enorme schuldenberg die gepaard ging met de 2,9 miljard aankoop van de kaarten is weggepoetst en er is inmiddels zelfs weer een positief kassaldo van boven de 100 miljoen. Maar een top CFO moet naar mijn idee beter omgaan met de markt/aandeelhouders. De helderheid en de communicatie vanuit TomTom zijn absoluut niet top te noemen. Zeker ook niet als je naar de cijfers kijkt en de grote onduidelijkheid die er bestaat rondom bijv. deferred revenue. En dan heb ik het nog niet eens over de extra kosten, versnelde investeringen, vage afwaarderingen etc.etc.. Er zit naar mijn idee veel verborgen waarde in de balans.

    In eerste instantie gaat het nu over mogelijk afsplisten van de Maps. Wellicht vond ze na de tropenjaren die nieuwe taak simpelweg te zwaar (persoonlijk vind ik haar ook te licht; maar ook Goddijn vind ik te weinig charismatisch en te weinig zichtbaar) en komt er een charismatische Duitser voor een notering in Frankfurt, of mogelijk een Amerikaan als het de Nasdaq wordt.
    ...
    Ter verdediging van MW: je geeft haar zelf lof in je beginzinnen. De onduidelijkheid rond defrev is ook te wijten aan IFRS en de accountants, die volgens mij rare constructies hebben verzonnen om dat (tijdelijk) in of weg te boeken.
    Die 'onduidelijkheden' waren in moeilijke jaren misschien ook wel nodig. (Gut, wat zeg ik nou?)

    Ik hoop dat al dit jaar veel op de balans duidelijker zal worden, al zal de lage ebit tot nu toe nog wel enig ebitda-'gegoochel' vereisen. Daarna pas zal de verborgen waarde in de balans naar voren komen.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 juni 2015 07:54
    quote:

    MSN schreef op 18 juni 2015 22:26:

    [...]

    Audi heeft in 2014 meer dan 5 miljard winst gemaakt. Verwachtingen voor 2015 zijn deze nummers minimaal te evenaren. Met andere woorden, Audi alleen zou al geld genoeg hebben. Ik ga er nog steeds van uit dat dit van boven af geregeld wordt. Volkswagen AG zegt tegen audi, regelen jullie samen met andere maar dat je HERE zo goedkoop mogelijk in handen krijgt. Lukt dat niet, dan hebben wij ook nog een samenwerking met TT. Audi doet dit denk ik niet zonder dat VW AG toestemming geeft.
    En zo is dat! Het gaat die Duitsers nu meer om strategie dan om centen.
  8. [verwijderd] 20 juni 2015 08:09
    quote:

    *Justin* schreef op 20 juni 2015 00:15:

    [...]
    Good thinking!

    Als Daimler op jaarbasis 7 miljard winst maakt, dan kunnen ze inderdaad als ze het maar belangrijk genoeg vinden HERE in hun eentje kopen. Maar de prijs moet natuurlijk wel te rechtvaardigen zijn, ook naar de Daimler aandeelhouders en commissarissen.

    Daimler is de leider van de drie en heeft Audi en BMW er zelf bijgehaald. De vraag is waarom. Niet om de overnamesom te kunnen betalen. Hoewel het er op lijkt dat ze niet heel diep willen gaan. Maar dan gaat het meer om de bereidheid dan om het vermogen om in de buidel te tasten.

    Ik denk dan eerder dat Daimler die andere twee erbij heeft gehaald, omdat ze Audi en BMW bij HERE binnenboord willen houden. Indien ze met z'n drieën Nokia HERE kopen, dan weet Daimler zeker dat Audi en BMW klant blijven. En dat is belangrijk voor de betaalbaarheid op langere termijn. Want als Daimler het in haar eentje koopt, hebben ze het risico dat Audi en BMW naar TomTom gaan en dan komt er een gat van 200 miljoen in de cijfers van HERE. HERE is nu winstgevend, maar zonder Audi en BMW zijn ze dat niet. En data sharing speelt ook zeker een rol.

    Stel dat Daimler zou weten dat Audi en BMW sowieso al geneigd zijn om naar tomtom over te stappen. Audi doet dat al. Traffic in China. Zelfrijdende audi met TomTom technologie aan boord. En het partnership van TT met Volkswagen group. Stel dat Daimler daarnaast ook weet dat BMW mogelijk zou willen switchen, bijvoorbeeld vanwege zorgen over leegloop binnen HERE, strategie wijzigingen en bezuinigingen.

    Dan weet Daimler ook dat in dat geval Nokia HERE in de rode cijfers duikt en nog verder kan gaan snijden in de uitgaven, waardoor de zelfrijdende auto van Daimler ook in gevaar komt cq vertraging oploopt. Daimler heeft dus eigenlijk het belang dat BMW en Audi bij HERE blijven, om te voorkomen dat een leegloop bij HERE ervoor zorgt dat de Daimler aspiraties in de koelkast komen en HERE heeft op locatie een heleboel mensen voor Daimler werken.

    Klinkt op zijn minst logisch wat ik hierboven zeg. In het TT orderboek (record 2014) zit voor 230 miljoen aan deals die nog niet met de markt gecommuniceerd zijn. Dat zijn dus niet merken waarvan we weten dat TT die gescoord heeft, zoals PSA of VW. Dan is er met een beetje deductie best kans dat er BMW opdrachten tussen zitten.
    Ik denk dat we hier wel eens op het juiste spoor zouden kunnen zitten. Ik roep al vanaf het begin dat keuze voor de technologische brekebeen strategische nonsens is. Vandaar dat die bieding van dat consortium wel heel onlogisch leek.

    Maar als dreiging in het onderhandelingsproces met TomTom is het natuurlijk wel functioneel. En nu komt mijn nieuwe bijdrage aan de gedachtenstroom. Waarom dan dreigen met vertrek bij HERE naar TomTom?! Daar zou wel eens heel goed de reden voor kunnen zijn dat in de waardering van dat nieuwe contract met TomTom de peer-valuation van HERE wel eens een rol zou kunnen spelen. Dus dan heb je de merkwaardige combi van dreigen via het HERE-bod om druk op de vaart en inschikkelijkheid van het onderhandelingsproces te zetten en dreigen richting HERE om de peer-prijs niet te ver op te laten lopen.

    Zalig als er gewoon goede sparring partners zijn om ideeën te testen. Als je het van de analisten zou moeten hebben ben je letterlijk aan de "goden" overgeleverd!

    I love this forum! Ik ben helemaal in de stemming voor een "group hug".
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 juni 2015 08:11
    quote:

    R8GT schreef op 19 juni 2015 11:59:

    de Mappen makers en de Auto bedrijven zitten hier hand in hand er is een enorme uitwisseling van informatie en techniek, dat gaan die Duitsers nooit delen met de Chinezen, ze willen het niet eens delen met de Amerikanen

    er gaan hier 100 en 1 clausules opstaan, indien de Chinezen 5 miljard bieden, komt er na leegloop en restitutie een afrekening voor NOK die dik in de papieren kan lopen, hadden ze beter nu met clean-sheet aan de Duitsers kunnen verkopen.

    Dat staat dan ook mi te gebeuren 3,5 miljard, NOK blijft met een minderheid zitten ( de aandeelhouder tevreden ) en wellicht dat iemand er nog bijkomt voor wat cash bij te lappen.
    Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar ik ben het er geloof ik wel mee eens. Nokia probeert met Here een lappendeken te verkopen:
    - de gewone 'klassieke' navigatiekaarten;
    - hun HAD technologie;
    - hun traffic services;
    - klanten als Garmin (en hier en daar overheden, à la Inrix);
    - hun vroeger beoogde integratie van navigatie met Suri's lieveling (nu: samen met Alcatel): network-diensten;
    - hun ground-truth inwinning, zeg maar camerawagens.

    Ze claimen 200 kantoren wereldwijd. Is dat een voordeel? Ook TT gebruikt camerawagens, ik had daar onlangs met Justin nog een discussie over. Maar TT heeft voorlopig ook veel baat bij Apple-data voor mapmaking.
    Volgens mij heeft Nokia iets dergelijks niet, ook niet via hun aan MS verkochte mobieltjes.
  10. forum rang 6 Tom3 20 juni 2015 12:01
    quote:

    xynix schreef op 20 juni 2015 08:09:

    [...]
    Ik denk dat we hier wel eens op het juiste spoor zouden kunnen zitten. Ik roep al vanaf het begin dat keuze voor de technologische brekebeen strategische nonsens is. Vandaar dat die bieding van dat consortium wel heel onlogisch leek.

    Maar als dreiging in het onderhandelingsproces met TomTom is het natuurlijk wel functioneel. En nu komt mijn nieuwe bijdrage aan de gedachtenstroom. Waarom dan dreigen met vertrek bij HERE naar TomTom?! Daar zou wel eens heel goed de reden voor kunnen zijn dat in de waardering van dat nieuwe contract met TomTom de peer-valuation van HERE wel eens een rol zou kunnen spelen. Dus dan heb je de merkwaardige combi van dreigen via het HERE-bod om druk op de vaart en inschikkelijkheid van het onderhandelingsproces te zetten en dreigen richting HERE om de peer-prijs niet te ver op te laten lopen.

    Zalig als er gewoon goede sparring partners zijn om ideeën te testen. Als je het van de analisten zou moeten hebben ben je letterlijk aan de "goden" overgeleverd!

    I love this forum! Ik ben helemaal in de stemming voor een "group hug".
    Als de nieuwe peer valuation van Here een rol speelt bij de tariefonderhandelingen bij Tom2, dan zal Tom2 er in mijn ogen in alle nieuwe contractonderhandelingen er dik op vooruit gaan. Mercedes en collega`s hebben natuurlijk belang bij het in stand houden van 2 aanbieders omdat anders de kosten van ADAS/HAD wel eens de pan zouden kunnen uitrijzen. Het inschikkelijk maken van Tom2 heeft dan inderdaad ook invloed op de waarde die een Here vertegenwoordigt (als ze hun HD maps volledig operationeel zouden hebben). Het probleem voor de bieders op Here is dat Tom2, en dat voordeel hebben ze al een paar jaren gezien hun contractwins, in alle gevallen een scherpere offerte kan neerleggen op grond van haar real time mapping platform. Zou nog wel eens een ad fundum kostprijscalculatie van HD maps en Road DNA willen zien. Een ander aspect is dat Here een starre en topzware kostenstructuur heeft. Er werken simpelweg te veel mensen bij het updaten van de kaarten en een concept voor real time maps is er nog niet. Saneren in Europa is een duur en onzeker traject. In de VS gaat het allemaal automatisch: je ziet daar nu al een brain drain richting West Coast. Het is niet voor niets dat HG Here openlijk uitdaagt. Ik hoop dat ze niet niet te veel onder de indruk zijn geweest van het recente bezoek van Mercedes cs aan Amsterdam.
  11. p1woord 20 juni 2015 12:13
    quote:

    Tom3 schreef op 20 juni 2015 12:01:

    [...]

    Als de nieuwe peer valuation van Here een rol speelt bij de tariefonderhandelingen bij Tom2, dan zal Tom2 er in mijn ogen in alle nieuwe contractonderhandelingen er dik op vooruit gaan. Mercedes en collega`s hebben natuurlijk belang bij het in stand houden van 2 aanbieders omdat anders de kosten van ADAS/HAD wel eens de pan zouden kunnen uitrijzen. Het inschikkelijk maken van Tom2 heeft dan inderdaad ook invloed op de waarde die een Here vertegenwoordigt (als ze hun HD maps volledig operationeel zouden hebben). Het probleem voor de bieders op Here is dat Tom2, en dat voordeel hebben ze al een paar jaren gezien hun contractwins, in alle gevallen een scherpere offerte kan neerleggen op grond van haar real time mapping platform. Zou nog wel eens een ad fundum kostprijscalculatie van HD maps en Road DNA willen zien. Een ander aspect is dat Here een starre en topzware kostenstructuur heeft. Er werken simpelweg te veel mensen bij het updaten van de kaarten en een concept voor real time maps is er nog niet. Saneren in Europa is een duur en onzeker traject. In de VS gaat het allemaal automatisch: je ziet daar nu al een brain drain richting West Coast. Het is niet voor niets dat HG Here openlijk uitdaagt. Ik hoop dat ze niet niet te veel onder de indruk zijn geweest van het recente bezoek van Mercedes cs aan Amsterdam.
    Hhet is zoals je zegt ,als er straks nog een aanbieder is dan gaat de prijs omhoog met hun product en bedrijf.al die auto bedrijven kunnen nooit op 1 lijn afspraken maken.Als de Duitsers kopen zijn de andere automobiel bedrijven weg lijkt mij want je krijgt nooit de nieuwste uitvindingen.Volgens mij word het een groot gevecht wie wie koopt
  12. [verwijderd] 20 juni 2015 12:24
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 20 juni 2015 08:11:

    [...]
    Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar ik ben het er geloof ik wel mee eens. Nokia probeert met Here een lappendeken te verkopen:
    - de gewone 'klassieke' navigatiekaarten;
    - hun HAD technologie;
    - hun traffic services;
    - klanten als Garmin (en hier en daar overheden, à la Inrix);
    - hun vroeger beoogde integratie van navigatie met Suri's lieveling (nu: samen met Alcatel): network-diensten;
    - hun ground-truth inwinning, zeg maar camerawagens.

    Ze claimen 200 kantoren wereldwijd. Is dat een voordeel? Ook TT gebruikt camerawagens, ik had daar onlangs met Justin nog een discussie over. Maar TT heeft voorlopig ook veel baat bij Apple-data voor mapmaking.
    Volgens mij heeft Nokia iets dergelijks niet, ook niet via hun aan MS verkochte mobieltjes.

    bij MSFT is net een paleisrevolutie achter de rug, dat maakt het onoverzichtelijk anders zou ik zeggen dat de HERE/MSFT connectie op dezelfde basis loopt als TT/Apple ( ze gebruiken elkaar, zonder preferentie voor winst bejag, puur strategisch )

    maar ik geef toe, ik had nooit verwacht dat Elop aan de deur zou worden gezet, dit kan niet anders betekenen dat de phones van NOK een regelrechte afgang zijn voor MSFT en ze het nu anders gaan benaderen, ik denk dan ook dat de berichtgeving dat MSFT enkel een minderheidsbelang wil in Here echt zijn en geen rookscherm voor een overname, maar bij MSFT weet je het nooit.

    kijk, maar dit is jouw turf , jij kan dit beter beoordelen dan wie dan ook hier, zeg het maar, is Here op alle fronten outdated door TT ?
  13. [verwijderd] 20 juni 2015 12:52
    quote:

    Tom3 schreef op 20 juni 2015 12:01:

    [...]

    Als de nieuwe peer valuation van Here een rol speelt bij de tariefonderhandelingen bij Tom2, dan zal Tom2 er in mijn ogen in alle nieuwe contractonderhandelingen er dik op vooruit gaan. Mercedes en collega`s hebben natuurlijk belang bij het in stand houden van 2 aanbieders omdat anders de kosten van ADAS/HAD wel eens de pan zouden kunnen uitrijzen. Het inschikkelijk maken van Tom2 heeft dan inderdaad ook invloed op de waarde die een Here vertegenwoordigt (als ze hun HD maps volledig operationeel zouden hebben). Het probleem voor de bieders op Here is dat Tom2, en dat voordeel hebben ze al een paar jaren gezien hun contractwins, in alle gevallen een scherpere offerte kan neerleggen op grond van haar real time mapping platform. Zou nog wel eens een ad fundum kostprijscalculatie van HD maps en Road DNA willen zien. Een ander aspect is dat Here een starre en topzware kostenstructuur heeft. Er werken simpelweg te veel mensen bij het updaten van de kaarten en een concept voor real time maps is er nog niet. Saneren in Europa is een duur en onzeker traject. In de VS gaat het allemaal automatisch: je ziet daar nu al een brain drain richting West Coast. Het is niet voor niets dat HG Here openlijk uitdaagt. Ik hoop dat ze niet niet te veel onder de indruk zijn geweest van het recente bezoek van Mercedes cs aan Amsterdam.
    Als de consensus die hier heerst waar is dat Here Maps verouderd zijn en heel erg duur in onderhoud dan is het idee van twee aanbieders voor HAD Componenten een schijnvertoning. Immers zodra Here contracten gaat verliezen en de verhoudingen 20/80 langzaam naar 35/65 en verder teruglopen vanuit Heres oogpunt. Gaat Here verlies maken en zal TT de prijsdruk steeds verder opvoeren zodat Here steeds meer in de verdrukking komt. En als dat zo is dan zouden Mercedes, BMW en Audi hier toch van op de hoogte zijn. Dat zijn echt geen domme jongens en ik verwacht dat zij een verregaande blik in de boeken hebben mogen werpen. Dan heeft het beiden dus geen enkele zin en al helemaal niet overbieden. Het kan voor deze partijen nuttig zijn om nu een bepaalde prijs te betalen die ze anders aan de inkoop kwijt zouden zijn en wellicht iets er bovenop omdat ze inkomsten gaan genereren.
    Verder waarom zouden ze heel veel gaan investeren met een onzekere uitkomst als ze bij de buurman uit NL te terecht kunnen om tegen redelijke prijs in te kopen?

    Dat is dus allemaal niet logisch en daarom denk ik ook dat "wij" ons weleens zouden kunnen vergissen en dat Here er veel beter voorstaat dan "wij" hier met zijn allen roepen en denken.

    Fijn weekend
  14. [verwijderd] 20 juni 2015 13:56
    quote:

    gerard_ecb schreef op 20 juni 2015 12:52:

    [...]
    Als de consensus die hier heerst waar is dat Here Maps verouderd zijn en heel erg duur in onderhoud dan is het idee van twee aanbieders voor HAD Componenten een schijnvertoning. Immers zodra Here contracten gaat verliezen en de verhoudingen 20/80 langzaam naar 35/65 en verder teruglopen vanuit Heres oogpunt. Gaat Here verlies maken en zal TT de prijsdruk steeds verder opvoeren zodat Here steeds meer in de verdrukking komt. En als dat zo is dan zouden Mercedes, BMW en Audi hier toch van op de hoogte zijn. Dat zijn echt geen domme jongens en ik verwacht dat zij een verregaande blik in de boeken hebben mogen werpen. Dan heeft het beiden dus geen enkele zin en al helemaal niet overbieden. Het kan voor deze partijen nuttig zijn om nu een bepaalde prijs te betalen die ze anders aan de inkoop kwijt zouden zijn en wellicht iets er bovenop omdat ze inkomsten gaan genereren.
    Verder waarom zouden ze heel veel gaan investeren met een onzekere uitkomst als ze bij de buurman uit NL te terecht kunnen om tegen redelijke prijs in te kopen?

    Dat is dus allemaal niet logisch en daarom denk ik ook dat "wij" ons weleens zouden kunnen vergissen en dat Here er veel beter voorstaat dan "wij" hier met zijn allen roepen en denken.

    Fijn weekend
    Scherp gerard_ecb!

    En dit is precies wat ik nog nergens heb mogen bevestigd zien door echte 'deskndigen'!

    Derhalve meen ik ook ergens van een poster (Juun? Koreaanse dealers?) gelezen te hebben, dat hij een paar dealers had gebeld of gesproken, en deze zeiden doodleuk tegen hem, dat zij HERE op de nieuwste modellen hadden geïnstalleerd!

    Terwijl, dat ondanks alle heibel over de zgn. "TT technologische voorsprong" zoals 'wij' dat hier op dit forum pretenderen te weten, maar nog nimmer door insiders is bevestigd!

    En dat Goddijn alleen gezegd zou hebben, dat hij het jammer vond, dat hij de strijd met HERE nooit meer zou meemaken???

    Uit deze uitspraken hebben sommigen wellicht de conclusie getrokken, dat Here in ieder geval technologisch achter zou lopen door hun bezuinigingen op R&D!

    Kan iemand wellicht een ECHTE 'deskundige' nu benaderen of er al CONCREET vast te stellen is WELKE van de 2 NU beter of Verouderd is???

    Tenslotte, Nokia heeft niet zomaar 80% van de autobouwers als klant en TT slechts 20%!!!

    En jaarlijks 1-1,5 miljard begroten als R&D kostenpost voor HERE is ook geen lullig bedrag, dus wie houdt wie voor de Gek???

    Ciao!
  15. forum rang 6 boem! 20 juni 2015 13:58
    quote:

    gerard_ecb schreef op 20 juni 2015 12:52:

    [...]
    Als de consensus die hier heerst waar is dat Here Maps verouderd zijn en heel erg duur in onderhoud dan is het idee van twee aanbieders voor HAD Componenten een schijnvertoning. Immers zodra Here contracten gaat verliezen en de verhoudingen 20/80 langzaam naar 35/65 en verder teruglopen vanuit Heres oogpunt. Gaat Here verlies maken en zal TT de prijsdruk steeds verder opvoeren zodat Here steeds meer in de verdrukking komt. En als dat zo is dan zouden Mercedes, BMW en Audi hier toch van op de hoogte zijn. Dat zijn echt geen domme jongens en ik verwacht dat zij een verregaande blik in de boeken hebben mogen werpen. Dan heeft het beiden dus geen enkele zin en al helemaal niet overbieden. Het kan voor deze partijen nuttig zijn om nu een bepaalde prijs te betalen die ze anders aan de inkoop kwijt zouden zijn en wellicht iets er bovenop omdat ze inkomsten gaan genereren.
    Verder waarom zouden ze heel veel gaan investeren met een onzekere uitkomst als ze bij de buurman uit NL te terecht kunnen om tegen redelijke prijs in te kopen?

    Dat is dus allemaal niet logisch en daarom denk ik ook dat "wij" ons weleens zouden kunnen vergissen en dat Here er veel beter voorstaat dan "wij" hier met zijn allen roepen en denken.

    Fijn weekend
    Ik denk dat je 1 ding vergeet nl dat de connected carmarkt gaat exploderen.
    Voorzichtige berekeningen laten zien, dat er in 2020 minimal 300 mio connected cars zullen bestaan.

    Met twee aanbieders is er voor beiden meer dan voldoende te verdienen.

    Zie rapport Morgan Stanley in hun Blue Sky scenario.
    Bij een oplopend marktaandeel van 22% naar 40% kennen ze aan Tom2 een fundamentele waarde toe van 29.20 euro.
    Wel jammer dat de vier analisten die aan dit rapport hebben gewerkt als omzet in een betreffend jaar het aantal verkochte auto's in dat jaar maal het betreffende tarief nemen en daarbij gevoeglijk voorbij gaan dat de connectivity bedoeld is voor levensduur van die auto zeg 8 jaar.

    In die zin komt hun 29,20 voor een Blue sky scenario heel goed overeen met mijn Blue sky scenario van 240 euro indien je hun bedrag met 8 vermenigvuldigd.

    Neen Tom2 is niet te koop.
    HG weet welke contracten er al gesloten zijn in automotive.
    Het gaat om TRAFFIC en HAD. In traffic zijn ze de beste en in HAD lijken ze met ROAD DNA/real time platform zich heel zeker te voelen getuige de opmerking dat ze graag met de finnen willen uitmaken wie in deze zeer lucratieve markt de grootste winnaar zal worden.

    Van dat alles zal in de 2q cijfers nog weinig terug te vinden zijn dus afwachten wat er gemeld wordt over orderboek en verder gerust afwachten .

    Door velen wordt toekomstige omzet automotive vertaald door 4 jaren orderboek te stapelen derhalve minimaal 220 mio in 2018 (2014 109 mio).
    Ook hier geldt dat de stapelbaarheid doorgaat dus ipv min 220 mio 440 mio.
  16. [verwijderd] 20 juni 2015 14:30
    Alle belangrijke contracten voor real-time Traffic. Wereldwijd. Inclusief belangrijke klanten van HERE waaronder Mercedes, Volkswagen, Toyota etc.. Die combineren nu de maps van Here met de real-time traffic van TomTom. In real-time Traffic is TomTom inmiddels wereldmarktleider met een geschat marktaandeel van 80%. Nu nog wereldmarktleider worden in real-time Maps (TomTom heeft dit unieke platform dat tevens in staat is om sensordata te verwerken inmiddels gereed; en met patenten afgeschermd). Het marktaandeel van TomTom in Maps voor Automotive is nu slechts 20% maar gaat de komende jaren sowieso al hard groeien vanuit reeds binnengehaalde deals (o.a. Peugeot Citroen komt erbij maar ook Volkswagen voor Noord Amerika; Europa in september?). 40%-50% is eigenlijk al bijna binnen via de recente deals met Volkswagen en Bosch. Komt daar dan het consortium ook nog bij dan is TomTom snel op weg naar 70-80-90% marktaandeel.

    En dat in een driedubbelegroeimarkt van connected-car, ADAS en HAD (meer volume, take-rates van 30% naar richting de 100% en prijsstijgingen ivm duurdere real-time HD Maps en aanverwante services op basis van jaarabonnement).
  17. [verwijderd] 20 juni 2015 14:41
    quote:

    groeibriljant schreef op 20 juni 2015 14:30:

    Alle belangrijke contracten voor real-time Traffic. Wereldwijd. Inclusief belangrijke klanten van HERE waaronder Mercedes, Volkswagen, Toyota etc.. Die combineren nu de maps van Here met de real-time traffic van TomTom. In real-time Traffic is TomTom inmiddels wereldmarktleider met een geschat marktaandeel van 80%. Nu nog wereldmarktleider worden in real-time Maps (TomTom heeft dit unieke platform dat tevens in staat is om sensordata te verwerken inmiddels gereed; en met patenten afgeschermd). Het marktaandeel van TomTom in Maps voor Automotive is nu slechts 20% maar gaat de komende jaren sowieso al hard groeien vanuit reeds binnengehaalde deals (o.a. Peugeot Citroen komt erbij maar ook Volkswagen voor Noord Amerika; Europa in september?).

    Tja, in onze euforie, maar waarom prognotiseren ze bij TT dan NIET deze binnen gehaalde Deals niet in hun Vooruitzichten tot 2016???

    Vooralsnog, zeggen zij autonoom ruim 20% groei SLECHTS te groeien, en juist DIT gegevens worden door ana(a)listen zoals J.V. geprojecteerd op de WPA etc...

    En TT blijft eeuwig conservatief en gereserveerd met hun Prognoses! Tuurlijk onvoorziene omstandigheden (economische crisis etc...) daargelaten.

    Als zoveel vertrouwen hebt als CEO, zeg dan gewoon straks bij de Q2 cijfers, op basis van lopende en nieuwe contracten en Gadgets, dat WPA 2016 en 2017 naar 50 tot 80 centen gaat!?

    Ciao!

4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 138 139 140 141 142 ... 250 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.