Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Wessanen« Terug naar discussie overzicht

Januari 2015: een gezond jaar toegewenst

666 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 34 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Bam(i) 20 april 2015 14:54
    Ik kwam nog een leuk stukje tegen over de Albert Heijn:

    AH opent met pop-up store symbolisch 850 'bio winkels'

    Dinsdag 31 maart opende Albert Heijn een bio pop-up store. Deze winkel staat voor het uitgebreide biologische assortiment dat klanten ook gewoon in iedere Albert Heijn-winkel en op ah.nl kunnen vinden. Met ruim 1.200 producten is het assortiment het afgelopen jaar verdubbeld en biedt Albert Heijn klanten keuze in alledaagse biologische boodschappen zoals melk, koffie en appels en bijzondere producten zoals verse soepen en speltkoeken. Volgende week start Albert Heijn een landelijke campagne die benadrukt dat biologisch nu echt toegankelijk is voor iedereen.

    Bio pop-up store

    Klanten kunnen deze hele week in de bio pop-up store een groot assortiment biologische producten zien, beleven, proeven en natuurlijk ook kopen. Dinsdag 31 maart werd de bio pop-up store feestelijk geopend door Adriaan Thierry, directeur omni-channel marketing & format en bio-teler Gert-Jan Kos, van het bedrijf dat als eerste biologische kool aan Albert Heijn leverde. Tijdens de opening werden symbolisch 850 bio winkels geopend om te laten zien dat klanten voor al hun biologische boodschappen bij iedere Albert Heijn-winkel terecht kunnen. In de pop-up store vinden deze week iedere dag leuke activiteiten plaats: Albert Heijn's biologische boeren vertellen over hun product, er wordt een speciale klantenavond georganiseerd, op donderdag en vrijdag koken bloggers er hun favoriete bio-recept en op tweede paasdag kunnen kinderen uit de buurt eitjes komen zoeken in de winkel. De bio pop-up store bevindt zich in de Spaarndammerstraat 460 c in Amsterdam en is tot en met 7 april geopend van 9:00-19:00 uur (met uitzondering van eerste Paasdag).

    De officiële opening door Bionext-directeur Bavo van den Idsert, Adriaan Thierry van Albert Heijn (directeur omni-channel marketing & format) en biologische teler Gert-Jan Kos.

    Biologisch op het menu

    Consumenten kiezen steeds vaker voor biologisch. Om die keuze voor een groot publiek eenvoudig te maken introduceerde Albert Heijn begin januari AH Biologisch en werd het totale assortiment biologisch fors uitgebreid. Ketenorganisatie Bionext verwacht dat de consumentenbestedingen aan biologisch in 2015 een flinke vlucht zullen nemen. Bavo van de Idsert, directeur Bionext: "Deze stap van Albert Heijn zal daar zeker een bijdrage aan leveren, gezien het grote assortiment en het grote aantal winkels. Maar ook in andere verkoopkanalen verwachten we een verdere groei. In de biologische speciaalzaken die bezig zijn met vernieuwing of uitbreiding, gaat het ook hard, net als in de online verkoop. Steeds meer mensen kiezen voor duurzaam en dus biologisch."

    Met de uitbreiding en herkenbaarheid van het assortiment verwacht Albert Heijn dat steeds meer klanten ervaren hoe toegankelijk biologisch is, en daardoor vaker kiezen voor biologische producten. Want in iedere Albert Heijn-supermarkt heeft de klant nu dagelijks de keuze: gewoon of gewoon biologisch. Hiermee zet Albert Heijn biologisch definitief op het menu in Nederland.
  2. Bam(i) 20 april 2015 14:55
    quote:

    Klaver020 schreef op 17 april 2015 17:20:

    [...]

    Het gaat er om spannen vandaag, maar ja het is slechts centengeneuzel zullen we maar zeggen. Toch is het altijd wel leuk om op zo'n rode dag net in het groen te eindigen. Belangrijkst is de kracht die in het aandeel zit.
    Had jij de 7,10 nog binnen gevist Bam(i) of had ie het net niet gehaald?

    Nee helaas, ik was te laat. Ik heb wel een plukje bijgekocht op €7,15. Nu wachten op de cijfers, opdat we kunnen knallen met dit mooie aandeel!
  3. Bam(i) 20 april 2015 15:04
    Beknopte samenvatting van de AVA (kwam ik tegen op internet). Hier en daar lopen de zinnen niet lekker, desondanks wil ik hem graag delen met jullie.

    Verslag AVA van Wessanen. (Beknopt.)
    Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

    17/04/2015 04:38
    De gisteren (16 april) gehouden algemene Vergadering van Aandeelhouders bij de Kon. Wessanen is er een om niet meer te vergeten.
    Ten eerste houden wij het verslag van 2012 en 2013 mee wat staat daar op de Royal Wessanen en dan bestaat het bedrijf 250 jaar en wat staat er op het jaarverslag Geen Royal meer en daar kwam dan ook een vraag (terechte) over, zijn wij geen Royal meer?
    Maar er zou nog meer gebeuren in de slecht geleide vergadering door de Voorzitter F. van Oers.
    De vergadering werd om 14.05 geopend door de voorzitter, hij nam de gebruikelijke stukken door en later vertelde de voorzitter dat er 33.416.939 gedeponeerde stukken waren, daarvan waren er ruim 29 miljoen met volmacht gedeponeerd, dus qua beslissing had de Notaris de meeste volmachten en hadden de anderen aanwezigen weinig inbreng, maar dat loopt nu eenmaal zo tegenwoordig.
    Ook was de Commissaris R. Kluiber (VS) aanwezig en die heeft zitting namens Delta Partners LLC achter de groene tafel.
    Na de opening kreeg wij een goede gezinde en sprekende CEO Chr. Barnouin te horen, die soms door zijn snelheid van Engels moeilijk te verstaand was, maar als hij ook zo snel in met zijn zakelijk handelen is dat niet verkeerd!
    De CEO weet de zaken goed aan te pakken en dat bracht hij ook naar voren.
    1, Hoe gaat het met Wessanen?
    2, wat gaan we nog doen met Wessanen!

    Tot 2013 was er steeds een lagere groei en winstgevendheid. (In begin 2014 (25/1) was de CEO benoemd en heeft hij het voortvarend aangepakt.
    De CEO heeft Wessanen opgeschoond en werden onderdelen verkocht. Dat leverde geld op en daarmee kunnen we nu (schuldenvrij en geld in de Kas) passende bedrijven overnemen.
    Verkocht werden o.a. Natudis, Izico, Bio Distrifais en ABC (deze verkoop leverde qua valuta een agio op na verkoop en afronding valuta transactie).
    De strategie voor de "toekomst" kon/kan nu gezet worden en kan Wessanen haar verschillende soorten producten in de markt zetten. Soms dezelfde producten, maar voor elk land in een andere verpakking en met een ander gewicht. Deze manier levert een goed resultaat op voor Wessanen.
    Wij kijken met onze strategie wat is de vraag van de consument en de duurzaamheid (Lees ook verpakkingen en Co2).
    De producten groei in 2014 was bij Wessanen ca. 7% en dat was boven het marktgemiddelde, die zat op ca. 5%.
    De waarde van onze markt in Europa was EUR 5,5 bn
    De Franse markt is voor Wessanen de grootste en wij hebben nu ook onze plannen naar Italië uitgebreid. Wij doen in Europa (lees UK, Duitsland, Nederland Frankrijk en Italië goede zaken (lees winstgevende).
    Veel producten kunnen wij in een andere verpakking uitrollen in andere landen en soms in een aangepaste verpakking. Clipper Teas is daar een goed voorbeeld van.

    Bij Wessanen hebben we nu een goed "team" waarmee wij het volgende willen bereiken t.w. "wat goed is voor je gezondheid = ook goed voor de Aarde"!
    Er is een constante groei >5% van organic food en de andere vegetarische voedsel groei ook sterk en daar speelt Wessanen ook op in.
    Wessanen heeft goede producten in "huis" en zijn met onze verschillende producten in veel Europese landen de nummer 1 !!

    Deze strategie willen we verder uitbouwen en zetten nu meer in op volume en daardoor zal de winstgevendheid ook gaan toenemen, al nemen we nu eerst genoegen met wat mindere winstgroei.
    Hierdoor hebben wij nu ook aanbieding met extra kortingen in de Supermarkten, want die komen nu naar ons toe t.w. de grotere Jumbo, Carrefour e.a. Supers van naam.
    Hierdoor is onze onderhandelingsposities ook anders en kunnen wij gezamenlijk de vakken (op oog hoogte) vullen.
    De klanten van de Supers vragen steeds meer naar gezonde voeding (lees producten) en Ahold is een " grootschalige campagne" gestart en daar zullen onze producten dan meer in de winkel (s) komen te liggen.
    Op een vraag, Uw en de Huismerk liggen nu naast elkaar in de winkels, zullen de Supers de huismerk dan niet meer aanbevelen? Neen, want de winstmarges voor de huismerken en die van ons zij hetzelfde was het antwoord.

    Voor de goede orde, Wessanen is geen producent van producten, maar heeft velen leveranciers die gecontroleerd worden op de "eisen" die Wessanen stelt.

    Hoe stuurt U de beheersbaarheid van Uw organisatie op ICT gebied?
    Wij hebben een SAP ICT en die is voor ons onlangs uitgebreid met SAP GRC en daar kunnen wij goed uit de voeten mee. Dus weten Wessanen op dat gebied ook waarmee we bezig zijn en geen negatieve verrassingen hebben met verkeerde leveringen aan de Supers (lees klanten).

    Ook de Accountant deed zijn woordje qua uitleg wat zij en hoe zij hun werk deden in het afgelopen jaar 2024 en werden later ook voor 2015 en 2016 benoemd als controleur van de boeken.

    Daarna konden er vragen gesteld worden waarop de CEO en CFO goede en duidelijke antwoorden gaven en veel zou er ook op de website van Wessanen komen of geplaatst worden.
    Het beloningbeleid werd ook goede uitgelegd door Mevr. M.M. van Zuijlen, alleen jammer dat dat niet op een sheet was gezet, had eenvoudiger en duidelijker overgekomen. Het was soms voor haar ook moeilijk uit te leggen, laat staan voor de aanwezigen te begrijpen. Ook de getoonde sheets waren door de kleur de letters moeilijk te lezen en na klachten zou er voor hetkomende jaar verbetering komen voor de leesbaarheid.

    Wat wij heel slecht vonden, dat de Voorzitter geen regel had voor de vragenstellers, sommige gingen maar achter de microfoon staan, want de Voorzitter zag HUN HAND niet od wilde het niet zien. Vrouwen kregen bij HEM de voorkeur, slecht de VEB moest achter de microfoorn gaan staan, want ook de VEB's hand zag hij niet. Zelfs de NOTARIS (afscheid nemende G. Visser) moest de Voorzitter wijzen op een vragensteller die een hele tijd met zijn hand omhoog zat en de NIET gezien werd. 1 Vrouw kreeg zelf in dezelfde vragen ronden twee maal het woord terwijl andere HANDEN door de VOORZITTER niet gezien werden.

    Ons voorstel zal dan ook in de volgende AVA worden : zet er een andere Voorzitter neer, want hij deed het slecht en nu begrijpen wij ook dat HIJ slecht 1 commissariaat had.

    Er werd te weinig tijd besteedt aan het 250 jarig bestaan van de KON. Wessanen, wel kregen de aanwezige een tas met producten en een boek werkje over het 250 jaar Wessanen bij vertrek mee.

    Wij van XEA.nl werden ook over het hoofd gezien en zijn niet uit eigen beweging achter de microfoon gaan staan, want de Voorzitter zei veelvuldig nu niog 1 of twee sprekers en dan gaan we naar het volgende agenda punt.
    Wel krijgen de aandeelhouders 10 ct dividend.
    Betaalbaarstelling etc. etc. werd niet verteld (vergat de Voorzitter) en dat alles moeten wij maar lezen op de website van Wessanen.

    Wessanen een bedrijf die herrezen lijkt uit de moeilijke periode, mede door een slagvaardige CEO Chr. Barnouin.

    Na de AVA kwam een bezoeker naar ons toe en zei het volgend: " ik hoorde enige tijd geleden dar Chr. Barnouin door een andere bedrijf naar voor was geschoven, hij moest bij Wessanen het huis opruimen en dan komt de overname"!

    Dit zijn niet onze woorden, maar hij (dhr. M.) kan wel eens gelijk krijgen.
    Ook hadden wij even contact met de vertegenwoordiger van Delta Partners LLC, die was goed te spreken over Wessanen en de gang van zaken.
    Om 17.40 u. werd de AVA gesloten en kon er nagepraat worden .
  4. Bam(i) 20 april 2015 17:09
    Korte termijn analyse Wessanen

    Vraag naar Wessanen houdt aan.

    Wessanen heeft de oude stijgende trend hervat nu een voorgaande koerspiek opwaarts is doorbroken. Hiermee is een verbetering is opgetreden. Wessanen vormt weer hogere toppen en bodems. Deze stijgende trend heeft aan de bovenkant ruimte richting weerstand 7,99 (gevormd op 19 september 2008). Om het positieve plaatje intact te laten, is het wel van belang dat steun 6,85 (gevormd op 14 april) intact blijft.

    bron: www.tostrams.nl/artikel-detail.aspx?I...

  5. forum rang 5 SAHR-0310 20 april 2015 19:09
    Wessanen zegt de zaken op orde te hebben voor verdere groei
    17 april 2015

    Het heeft jaren geduurd, maar nu lijkt Wessanen op de weg terug. Beleggers belonen de strategie van Wessanen's topman Christophe Barnouin: de Fransman moet voor groei zorgen van een gekrompen bedrijf met overzichtelijker productenassortiment.

    Voor de verandering was de sfeer op de recente aandeelhoudersvergadering van Wessanen ontspannen.

    Ongetwijfeld heeft de recente opmars van het voedingsconcern (onder andere merken als Zonnatura, De Rit en Bjorg) daarmee te maken.

    In 2014 steeg het aandeel met zo'n 80 procent en in de eerste maanden heeft de koersstijging doorgezet met een plus van nog eens bijna 40 procent.

    Hoe anders was dat in de jaren daarvoor toen het aandeel eigenlijk continue tussen de 2 en 3 euro bewoog; in 2007 lag de koers nog boven de 12 euro.

    Focus
    Beleggers hebben het bedrijf beloond voor het verzette werk het afgelopen jaar. Zo heeft topman Barnouin, opvolger van de weggestuurde Piet Hein Merckens, de snackdivisie Izico - van de Beckers-frikadellen - verkocht evenals het Amerikaanse drankonderdeel ABC.

    De focus ligt nu op vegetarische producten, die het liefst ook nog eens biologisch ('organic') zijn. Alcoholische drankjes en bitterballen passen hier duidelijk niet bij.

    Groeipad
    De marktgroei voor biologische producten wordt door Wessanen voorzichtig geschat op mid single digit, oftewel zo'n 5 procent, op de middellange en lange termijn. Desgevraagd zei topman Barnouin tegen beleggers het lastig te vinden hen een groeicijfer voor de eigen activiteiten te geven.

    Duidelijk werd dat Wessanen komende jaren op overnames loert. Enkele maanden terug nam Wessanen al het Italiaanse Abafoods over voor 52 miljoen euro. Maar het zal de komende jaren dus niet blijven bij die producent van organische zuiveldrankjes. Door de verkoop van onderdelen en de toegenomen winstgevendheid is er nu ook meer ruimte voor dan de afgelopen jaren.

    Synergie
    Daarnaast moet de uitrol van bepaalde producten van Wessanen naar nieuwe markten (zoals theemerk Clipper) en het verkopen van dezelfde producten onder de verschillende merken zorgen voor een groeiend en winstgevender bedrijf.

    Zo worden bijvoorbeeld de pure chocolade biscuits van het grote, Franse Wessanen-merk Bjorg in Nederland verkocht via Zonnatura.
  6. Bam(i) 21 april 2015 19:25
    After selling US drinks business American Beverage Corporation earlier this month, Dutch food group Wessanen has completed its plans to be a pure-play healthy and sustainable foods group. Our M&A columnist Stefan Kirk says Wessanen has the balance sheet to make more acquisitions in food and surveys the market for targets.

    After years of financial difficulties and searching for a strategic identity, Netherlands-based food group Wessanen seems to have turned the corner - and has now set itself up for further growth through selective acquisitions.

    In this month's M&A Watch, we look for an attractive segment and candidate for the group, in the fascinating and promising world of healthier and sustainable foods.

    Financial and strategic challenges

    Wessanen's M&A history has been rather precarious in the last decade. It set about exiting its European private-label businesses, as well as its US brands and distribution assets, in the mid-2000s. As a result, by the early 2010s the group's revenues had halved over five years; at the same time, profitability was low and peppered with impairments and exceptional items.

    The company's strategy was to substitute its lost revenues through a switching of its focus to branded health, authenticity and ethnicity in Europe. To that end, it made acquisitions in niche segments like dairy alternatives. However, the group faced an uphill task in taking such brands beyond the health-food shelf and onto the mainstream grocery shelves.

    Over time, Wessanen dropped the ethnicity part of its mission, and gradually evolved its focus and mission into the categories of organic, fair trade, free-from and vegetarian food & beverages. That strategy now seems to be working, looking at the group's financials.

    Money now available for more acquisitions

    Earlier in 2015, Wessanen completed its divestment programme - and its transformation into a pure-play healthy and sustainable foods group focused on western Europe - by selling American Beverage Corporation in the US.

    In 2014 the group's sales had grown for the first time in many years, rising by over 6% to reach EUR434m (continued operations), and its EBITDAE increased to 7% of sales. More importantly from an M&A perspective, the group was in a net cash position for the first time in several years - EUR27m at year-end. That's a significant amount, given the small size of most potential targets in Wessanen's universe.

    One target segment for the group's next acquisition is fair trade coffee, in order to complement the Clipper tea business in the UK which, bought in 2012, enjoyed double-digit growth in 2014 and is being rolled out into the Netherlands, France and Germany. A potential candidate is Cafedirect, a branded market leader in fairtrade coffee in the UK that is also keen to grow its tea business. However, the fact Cafedirect is effectively owned by three social investors makes its acquisition problematic; not to mention the company is perennially loss-making.

    The organic segment presents the biggest market

    Looking at Wessanen's last two acquisitions, the theme of organic is most prevalent. In 2014 it bought Abafoods in Italy, a European expert in organic vegetal foods. In 2013 it purchased Alter Eco in France, a producer of a range of organic and fairtrade foods.

    The European market for organic food is growing at about 5% per annum, and per capita consumption is still low. At about EUR23bn in 2013, organic is five times as large as the fairtrade market in Europe. Also, organic companies in general are less likely to have social investors, like grower co-operatives, as shareholders.

    There are numerous organic businesses Wessanen could acquire in Europe. One candidate that has caught our eye is Doves Farm Foods in the UK, a milling and bakery products business that ticks not only the organic box, but also the fairtrade, gluten-free and special diets ones. The company is also active in the nascent ‘ancient grains’ niche.

    The challenge of buying a family business

    Doves Farm booked sales revenue of GBP14.4m in 2013, a 7% increase over the previous year. The EBITDA margin at 14% was relatively high, considering Doves Farm includes upstream milling operations. That shows evidence of a successful premium business model.

    In 2014 it's likely the company's profitability increased further, because of decreases in grain prices. At Glenboden we have seen other grain-based businesses come to the M&A market in 2015, because low raw materials costs have meant their margins are high.

    If we assume Doves Farm's EBITDA increased to GBP2.5m in 2014 and apply a valuation multiple of eight times, which we believe is reasonable for a branded business of this type and including synergies, we come to an enterprise value of GBP20m. As the company is debt-free, that gross amount would go to the shareholders.

    Established in 1978, Doves Farm is owned by one family; often such companies are not in a hurry to sell. On the other hand, management is now passing to the second generation; statistics show that only a minority of family businesses in Europe stay that way after the founders' children take over.
  7. BravoDelft 22 april 2015 14:36
    Mensen knijpen hem een beetje.

    www.iex.nl/Column/154302/1929-1999-en...

    Dit soort gedachten lijkt mij de reden achter de algemene correctie die nu plaatsvindt. Ik denk dat je bij Wessanen in elk geval goed zit voor de LT. Bam(i), heel erg bedankt voor alle input de laatste tijd! :) interessante artikelen en leuk om te lezen.
  8. [verwijderd] 22 april 2015 16:08
    quote:

    BravoDelft schreef op 22 april 2015 14:36:

    Mensen knijpen hem een beetje.

    www.iex.nl/Column/154302/1929-1999-en...

    Dit soort gedachten lijkt mij de reden achter de algemene correctie die nu plaatsvindt. Ik denk dat je bij Wessanen in elk geval goed zit voor de LT. Bam(i), heel erg bedankt voor alle input de laatste tijd! :) interessante artikelen en leuk om te lezen.
    Er zit angst in de markt.
666 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 34 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.