Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,834   +0,036   (+0,75%) Dagrange 4,814 - 4,966 122.287   Gem. (3M) 281,2K

Poll: Wat wordt de overnameprijs die Apple betaald voor T2?

156 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 juni 2012 20:13
    quote:

    Flower Tucci schreef op 19 juni 2012 19:55:

    Haha, de koers stijgt en meteen denken mensen meteen aan een overname. Uitsluiten doe ik het niet maar iedere dag het gelul over eventuele overname en zelf dingen erbij bedenken is beetje raar.
    Tevens wil ik alvast aankondigen dat ik ergens rond 310 een terugslag verwacht betreffende de Aex, en dan weet u hoe het gaat met TT, dat gaat met factor 2,5 naar beneden.
    Ik zal me vanaf vandaag weer iets vakerder melden hier wat er ligt een shortje in het verschiet
    Met een factor 2,5 naar beneden geef ik je weinig kans meer voor na de deal met Apple..
    Maar jij gaat maar lekker short dan krijg je vanzelf het deksel wel op de neus..
  2. Putz 19 juni 2012 20:19
    quote:

    Flower Tucci schreef op 19 juni 2012 19:55:

    Haha, de koers stijgt en meteen denken mensen meteen aan een overname. Uitsluiten doe ik het niet maar iedere dag het gelul over eventuele overname en zelf dingen erbij bedenken is beetje raar.
    Tevens wil ik alvast aankondigen dat ik ergens rond 310 een terugslag verwacht betreffende de Aex, en dan weet u hoe het gaat met TT, dat gaat met factor 2,5 naar beneden.
    Ik zal me vanaf vandaag weer iets vakerder melden hier wat er ligt een shortje in het verschiet
    'vakerder'?? Eerst maar eens over naar groep 8 jongen. Beleggen lijkt me voor jou nog niet weggelegd...
  3. GC 19 juni 2012 20:29
    quote:

    Flower Tucci schreef op 19 juni 2012 19:55:

    Haha, de koers stijgt en meteen denken mensen meteen aan een overname. Uitsluiten doe ik het niet maar iedere dag het gelul over eventuele overname en zelf dingen erbij bedenken is beetje raar.
    Tevens wil ik alvast aankondigen dat ik ergens rond 310 een terugslag verwacht betreffende de Aex, en dan weet u hoe het gaat met TT, dat gaat met factor 2,5 naar beneden.
    Ik zal me vanaf vandaag weer iets vakerder melden hier wat er ligt een shortje in het verschiet
    Je kunt je beter gaan shorren op Flower Tucci ipv van short gaan op T2.
  4. roloff 19 juni 2012 22:02
    quote:

    twister schreef op 19 juni 2012 20:13:

    [...]
    Met een factor 2,5 naar beneden geef ik je weinig kans meer voor na de deal met Apple..
    Maar jij gaat maar lekker short dan krijg je vanzelf het deksel wel op de neus..
    De Apple deal zorgt wel voor een zekere bodem onder de koers, maar waar die zit ...
  5. [verwijderd] 19 juni 2012 22:05
    quote:

    Flower Tucci schreef op 19 juni 2012 21:56:

    Ja grappig mensen, zal zo hier en daar wel een spelling foutje maken maar het gaat om de koers van TT. Zoals de trouwe volger weet ik ik het laatste jaartje al wel vaker een omslag tijdig gemeld. Ik wil mag die gerust delen hier.
    Volgens mij zat jij er het afgelopen jaar geregeld naast met je voorspellingen..
  6. [verwijderd] 19 juni 2012 22:08
    quote:

    Flower Tucci schreef op 19 juni 2012 19:55:

    Haha, de koers stijgt en meteen denken mensen meteen aan een overname. Uitsluiten doe ik het niet maar iedere dag het gelul over eventuele overname en zelf dingen erbij bedenken is beetje raar.
    Tevens wil ik alvast aankondigen dat ik ergens rond 310 een terugslag verwacht betreffende de Aex, en dan weet u hoe het gaat met TT, dat gaat met factor 2,5 naar beneden.
    Ik zal me vanaf vandaag weer iets vakerder melden hier wat er ligt een shortje in het verschiet
    Rond de 310 een terugslag! Goed dat ik dat weet ,kan ik nog even long.
  7. ronstark 19 juni 2012 22:25
    Misschien begrijp ik het niet, maar als apple bij die deal met Tomtom heeft aangegeven van listen mr harry curtain zodra er iemand langs komt die een bod doet op de hele tent, bel me dan ff, dan doe ik je een bod wat je niet kunt weigeren.

    De meerderheid van de aandelen ligt toch bij 5 man ofzo dus die bepalen waar het heen gaat met de zaak. Dus ik begrijp niet waarom apple ook maar 1 aandeel tomtom zou moeten kopen.
  8. bart1805 19 juni 2012 22:29
    quote:

    *Justin* schreef op 19 juni 2012 19:16:

    [...]

    Ik denk dat een licentie voor Apple prima is, een goedkope oplossing vergeleken bij het zelf maken en onderhouden van kaarten.

    Een win-win situatie. TomTom is nu 100 miljoen euro per jaar kwijt aan kaarten-onderhoud. Ik denk dat de licentie die kosten grotendeels dekt. TomTom blij, Apple een hoop zorgen minder.

    Wel zou Apple een belangetje in TT kunnen nemen, om te voorkomen dat iemand een bod doet op TomTom. Aangezien TT nu de backbone van Apple maps is en TomTom juist als leverancier gekozen is omdat ze een partner is en geen concurrent zoals Google of Microsoft. Dus moet het ook niet in andere handen komen.

    Maar even in reactie op jou. Stel even dat er wel een overname komt. Betalen voor de PND omzet hoeft dan natuurlijk niet. Dan betaal je toch niks voor de PND-tak?

    Apple kan de kaarten goed gebruiken en de verkeersinformatie zeer goed gebruiken. En ook alle historische gegevens. En alle patenten rondom navigatie. En software-ontwikkelaars die de app up na lancering up-to-date houden. Bovendien stellen ze dan de backbone van hun mapping activiteiten zeker.

    Het automotive gedeelte is voor Apple ook zeer interessant, met Renault (1 miljoen stuks inbouw per jaar) en Fiat en Mazda als klanten plus wat er nog in de pijplijn zit. Apple wil dat alle producten naadloos op elkaar aansluiten. Dus vanuit huis in de auto. Met Apple's siri als assistent in de auto.

    Vervolgens kunnen ze de PND-tak terugbrengen van 20 soorten PND's naar 1 soort, net zoals Apple maar 1 telefoon heeft. Daar zetten ze dan wat goede designers op, en zal het toch ook in de auto een pronkstuk worden dat mensen graag willen hebben. Met een formaat van een inch of zeven, is het dan een kleine tablet, die ook gewoon thuis en op het werk gebruikt kan worden.

    Business solutions is een groeimarkt en bevindt zich in een consolidatie (samenklonter) fase, dus die klantenportefeuille kan Apple gewoon aan lokale concurrenten van TomTom verkopen. Of ze continueren het gewoon.

    Resteert nog een nettoschuld van 200 mln die je moet aftrekken van de prijs van bovenstaande. Daar liggen ze ook niet wakker van.

    Apple zou wellicht best willen betalen voor alles exclusief de consumer tak. Punt is alleen dat er dan maar weinig omzet en winst overblijft en er dus nooit een hoge prijs uit de bus komt waar de grootaandeelhouders mee akkoord zullen gaan.
    Ze hebben de consumerdividie ook niet nodig om de kleine tablet, waar al eerder sprake van was, in de markt te zetten.
  9. [verwijderd] 19 juni 2012 22:38
    quote:

    bart1805 schreef op 19 juni 2012 22:29:

    [...]
    Apple zou wellicht best willen betalen voor alles exclusief de consumer tak. Punt is alleen dat er dan maar weinig omzet en winst overblijft en er dus nooit een hoge prijs uit de bus komt waar de grootaandeelhouders mee akkoord zullen gaan.
    Ze hebben de consumerdividie ook niet nodig om de kleine tablet, waar al eerder sprake van was, in de markt te zetten.
    Onzin, dat ligt aan je waarderingsmethode. Niet op basis van WPA doen, natuurlijk.

    Stel, even fictief gezegd, dat het Apple 4 miljard en 5 jaar tijd kost om zelf kaarten te maken. Dan is het overnemen voor 3 miljard dus een 'koopje'. Plus dat ze dan geen jaren tijdverlies oplopen tegen Google. En daarnaast sparen ze het geld uit dat ze nu aan licenties moeten betalen. En ze kopen er een klantenportefeuille bij met Renault, Fiat, etc en een hoop kennis en patenten.

    Gaat er dus niet om wat TT verdient, maar wat Apple zou kunnen verdienen met de spullen van TT.
  10. bart1805 19 juni 2012 22:44
    quote:

    *Justin* schreef op 19 juni 2012 22:38:

    [...]

    Onzin, dat ligt aan je waarderingsmethode. Niet op basis van WPA doen, natuurlijk.

    Stel, even fictief gezegd, dat het Apple 4 miljard en 5 jaar tijd kost om zelf kaarten te maken. Dan is het overnemen voor 3 miljard dus een 'koopje'. Plus dat ze dan geen jaren tijdverlies oplopen tegen Google. En daarnaast sparen ze het geld uit dat ze nu aan licenties moeten betalen. En ze kopen er een klantenportefeuille bij met Renault, Fiat, etc en een hoop kennis en patenten.

    Gaat er dus niet om wat TT verdient, maar wat Apple zou kunnen verdienen met de spullen van TT.
    Alles valt of of staat met je idee dat het 4 miljard en 5 jaar de tijd kost om zelf kaarten te maken. Ik geloof dat je dat enorm overschat. Op basis van OSM en andere bronnen is het gewoon veel goedkoper geworden. TA kostte 2,9 miljard. Je gelooft toch zeker niet dat het dat nu nog waard is? Even heel kort door de bocht: op dit moment waardeert de markt TomTom als geheel op iets van 850 miljoen.
  11. bart1805 19 juni 2012 22:53
    quote:

    hvasd2 schreef op 19 juni 2012 22:51:

    Lijkt mij dan toch wel aardig ondergewaardeerd.... Zeker als je kijkt naar de nieuwe realiteit en toekomst omtrent de commerciële waarde van kaarten !!
    Daar denkt de markt dus simpelweg anders over. TomTom heeft gewoon nog heel wat moeilijke jaren voor de boeg. Als over drie jaar de transitie geslaagd is en er is nog steeds een omzet van een miljard, dan hebben we het ergens over.
  12. [verwijderd] 19 juni 2012 22:56
    quote:

    bart1805 schreef op 19 juni 2012 22:53:

    [...]
    Daar denkt de markt dus simpelweg anders over. TomTom heeft gewoon nog heel wat moeilijke jaren voor de boeg. Als over drie jaar de transitie geslaagd is en er is nog steeds een omzet van een miljard, dan hebben we het ergens over.

    Een hoge winst is belangrijker dan hoge omzet..
156 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.