Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,876   -0,038   (-0,77%) Dagrange 4,820 - 4,982 216.156   Gem. (3M) 280K

Maandag 22 augustus nieuwe ronde nieuwe kansen!

73 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. sappas 22 augustus 2011 17:26
    quote:

    marijke m schreef:

    @justin, wil je onderstaand artikel eens lezen en op reageren( is van 17/08)
    www.telegraaf.nl/dft/goeroes/sybvansl...

    groet
    Marijke
    Marijke de auteur Syb vanSlingerlandt van dit artikel heeft een eigen website:
    www.vanslingerlandt.com/

    Op deze site heeft hij o.a. een rubriek Kopen en Verkopen.

    Onder kopen staat TomTom en dat staat haaks op zijn artikel over TomTom

    Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Justin.

    Groetjes,

    Sappas
  2. [verwijderd] 22 augustus 2011 17:35
    Marijke, ik heb het net gelezen. Ik wil op dit forum mensen geen hoop aanpraten of negatieve berichten te ontkrachten. En dat gevoel krijg ik toch een beetje. Ik wil het namelijk ook niet op mijn geweten hebben als iemand in TomTom stapt en dat het nog minder met ze gaat. Dus dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.

    Ik wil wel puur op het artikel reageren. Ik vind het eigenlijk helemaal geen analyse. Wat ik van een analist verwacht is dat hij of zij een toekomstbeeld schetst. Hoe het er nu voor staat kan ik ook zelf wel zien.

    Wat in het artikel staat is overigens niet onjuist. Wat ik ook zie is dat TomTom het moeilijk heeft met de verkoop van losse kastjes. Het artikel richt zich echter alleen op die dalende PND onderdelen en niet op de nieuwe groei onderdelen, zoals software voor smartphones, kaartlicenties, groei in inbouw (zelfs als er geen nieuwe contracten komen), zakelijke segment en mogelijkheden advertentiemarkt (tomtom places).

    Wat ze ook zeggen is: "Vooralsnog wordt gezien de beurskoers meer van de strategie van Garmin verwacht." Dat vind ik vreemd. Het enige wat je zou kunnen zeggen is dat Garmin een veiliger aandeel is doordat ze bulken van de cash (niet afhankelijk van banken enzo) en dat ze veel dividend uitkeren, zodat dat ook bescherming biedt tegen een dalende koers.

    Dit zegt echter niets over de concurrentieverhoudingen en of Garmin betere vooruitzichten heeft. Dan zou Apple vroeger ook een bedrijf met slechte vooruitzichten geweest zijn. Het zegt wel dat Garmin op dit moment veiliger en aandeelhoudersvriendelijker is. TomTom is een aandeel met extra risico maar ook met extra kansen. Zo zie ik het zelf.
  3. marijke m 22 augustus 2011 18:35

    @Sappas, heb op de site gekeken is echt raar. In zijn artikel is hij imo heel negatief en dan toch een koopadvies?

    @justin, bedankt voor je antwoord. Ik wilde heel graag jouw mening weten, iedereen leest toch weer op zijn eigen manier.( Mijn vraag was dus niet kritisch bedoeld). Bovendien als ondernemer heb je toch een andere invalshoek. Je hebt gelijk, hij praat over het verleden en heden, maar kijkt niet echt vooruit, alleen vraag ik me af hoeveel jaar we moeten wachten, heb mijn aandelen ingeruild voor opties dec. 12 en heb dus niet eindeloos de tijd. Mijn winst op opties dec. 11 heb ik laten verdampen, omdat ik (te)veel vertrouwen in TT had.

    Groet.
    Marijke
  4. [verwijderd] 22 augustus 2011 20:06
    @Marijke. Hoe lang de transitie naar andere inkomstenbronnen (diversificatie) duurt weet ik ook niet. Daar zal TomTom zelf iets over moeten zeggen. Hopelijk geven ze een keer een meerjaren-outlook.

    Stel dat het echter nog even duurt voordat de WPA beter wordt, maar er komen wel autodeals binnen die zicht geven op extra toekomstige inkomsten, dan kan de koers wel al herstellen (vooruitlopend op de inkomsten uit de deal).

    Uiteindelijk heeft beleggen veel meer met emotie en vertrouwen te maken dan met rationele dingen als 'winst per aandeel' enzo. Dat hebben we de afgelopen tijd wel geleerd in de volle breedte op de beurs. Het belangrijkste is wat mij betreft dus dat er deals komen die mensen extra vertrouwen geven in de toekomst van TomTom (en dat TomTom zijn 'beloften' nakomt) en toekomstvastheid van TomTom als geheel.

    Uiteindelijk duurt het bij een autodeal ook een tijdje voordat de eerste van de band rolt (iets minder dan een jaar) dus direct een beter bedrijfsresultaat zul je er niet van zien, maar wel toekomstprognoses die omhoog bijgesteld kunnen worden. Hopelijk gaat dat september/oktober gebeuren.
  5. [verwijderd] 22 augustus 2011 21:25
    quote:

    marijke m schreef op 22 augustus 2011 20:15:

    @Justin, laten we september maar even afwachten. Als er niets gebeurt, kieper ik er alles uit. Bedankt voor je positieve antwoord.
    Ik blijf zitten in de hoop dat er nog mooi nieuws komt. Hetgeen ik eerder heb laten staan heeft een aankoopkoers van gemiddeld € 7,22 dus al wat de koers hoger komt is minder verlies.

    Daar de rest mij winst opleverde is het niet zo erg en er gaat echt nog wel iets gebeuren. Ook de mogelijkheid van een overname blijft aanwezig

  6. [verwijderd] 22 augustus 2011 22:50
    quote:

    ilko schreef op 22 augustus 2011 22:31:

    [...]

    Garmin is te slim voor TT..garmin netto winst 2 e kwartaal ruim 70 miljoen euro..TT hele jaar winst 60 a 70 miljoen euro..dus niet meer garmin en TT vergelijken..
    Je moet TomTom inderdaad niet met Garmin vergelijken.
    TomTom PND's zijn vele malen beter en mooier dan die lelijke dingen van Garmin.
  7. [verwijderd] 23 augustus 2011 09:41
    quote:

    marijke m schreef op 22 augustus 2011 20:15:

    @Justin, laten we september maar even afwachten. Als er niets gebeurt, kieper ik er alles uit. Bedankt voor je positieve antwoord.
    Dit is de essentie van dat bericht uit de Telegraaf (van Slingerlandt).

    Wij kwalificeren TomTom voorlopig als een commodity business ofwel een prijsvechter. Dat zijn ondernemingen zoals airlines die alleen bij een uitstekend management hun hoofd boven water kunnen. Zij kunnen alleen concurreren op basis van prijs. Bij een prijsverhoging raken zij hun business kwijt. Voor ons zijn commodity business niet interessant als lange termijn belegging omdat door deze ondernemingen geen waarde gecreëerd wordt

    end quote.

    Ik plaats dit schrijven in het rijtje van de analyse van de Rabobank, alleen de invalshoek is totaal anders.

    Het koopadvies (van Slingerlandt) is gebaseerd op de korte termijn en speculatief (volatiliteit).
  8. [verwijderd] 23 augustus 2011 09:44
    quote:

    Jerry&Stanislaw schreef op 23 augustus 2011 09:41:

    [...]

    Dit is de essentie van dat bericht uit de Telegraag (van Slingerlandt).

    Wij kwalificeren TomTom voorlopig als een commodity business ofwel een prijsvechter. Dat zijn ondernemingen zoals airlines die alleen bij een uitstekend management hun hoofd boven water kunnen. Zij kunnen alleen concurreren op basis van prijs. Bij een prijsverhoging raken zij hun business kwijt. Voor ons zijn commodity business niet interessant als lange termijn belegging omdat door deze ondernemingen geen waarde gecreëerd wordt

    end quote.

    Ik plaats dit schrijven in het rijtje van de analyse van de Rabobank, alleen de invalshoek is totaal anders.

    Het koopadvies (van Slingerlandt) is gebaseerd op de korte termijn en speculatief (volatiliteit).
    Dit is een nieuwtje van vorige week en gisteren is daar al uitgebreid over gedicussieerd mocht je het gemist hebben....
  9. sappas 23 augustus 2011 09:53
    quote:

    Cohen schreef:

    [...]

    Dit is een nieuwtje van vorige week en gisteren is daar al uitgebreid over gedicussieerd mocht je het gemist hebben....
    Uiteraard is dit door hem/haar gelezen.

    In het artikel stond niets over een koopadvies, dat heb ik er nog speciaal aan toegevoegd.

    Elk negatief punt wordt weer extra gestipuleerd.

    Zou Jenny&Stanislaw wel aandelen van TT hebben, vermoedelijk is dit weer een oude bekende.

    Groetjes,

    Sappas

  10. [verwijderd] 23 augustus 2011 09:55
    quote:

    sappas schreef op 23 augustus 2011 09:53:

    [...]
    Uiteraard is dit door hem/haar gelezen.

    In het artikel stond niets over een koopadvies, dat heb ik er nog speciaal aan toegevoegd.

    Elk negatief punt wordt weer extra gestipuleerd.

    Zou Jenny&Stanislaw wel aandelen van TT hebben, vermoedelijk is dit weer een oude bekende.

    Groetjes,

    Sappas

    Spijker op z'n kop Sappas.

    Gewoon weer uitlokkingen. Ik dacht laat ik maar ff niks zeggen anders ben ik weer van de zogenaamde commissie (proest)
  11. [verwijderd] 23 augustus 2011 10:04
    quote:

    sappas schreef op 23 augustus 2011 09:53:

    [...]
    Uiteraard is dit door hem/haar gelezen.

    In het artikel stond niets over een koopadvies, dat heb ik er nog speciaal aan toegevoegd.

    Elk negatief punt wordt weer extra gestipuleerd.

    Zou Jenny&Stanislaw wel aandelen van TT hebben, vermoedelijk is dit weer een oude bekende.

    Groetjes,

    Sappas

    Dat staat ook niet in dat artikel maar wel op zijn website, even beter kijken.

    In feite schrijft van Slingerlandt als de Rabobank en meer bot geschreven dat TomTom de komende jaren geen belegging is omdat het geen waarde kan scheppen en overgeleverd is aan de prijsstelling van de totale navigatiemarkt (welke overigens onder druk staat).
  12. [verwijderd] 23 augustus 2011 10:09
    quote:

    Jerry&Stanislaw schreef op 23 augustus 2011 10:04:

    [...]

    Dat staat ook niet in dat artikel maar wel op zijn website, even beter kijken.

    In feite schrijft van Slingerlandt als de Rabobank en meer bot geschreven dat TomTom de komende jaren geen belegging is omdat het geen waarde kan scheppen en overgeleverd is aan de prijsstelling van de totale navigatiemarkt (welke overigens onder druk staat).
    Wat was jou vorige alias als ik vragen mag?
  13. sappas 23 augustus 2011 12:06
    Bedrijven met een notering op de Amsterdamse beurs zijn veel beter voorbereid op een recessie dan drie jaar geleden, stellen analisten van SNS Securities.

    Komt ie of komt ie niet? De economische groei in Europa en de Verenigde Staten vertraagt en de vraag is of er een echte recessie komt. Officieel betekent dat: twee kwartalen van negatieve economische groei.

    Analisten van effectenhuis SNS Securities achten de kans op een recessie nog steeds klein, maar deden voor de zekerheid alvast een stresstest om te kijken hoe stevig Amsterdamse beursgenoteerde bedrijven in hun schoenen staan.

    Herhaling 2009?
    Uit een dinsdag 23 augustus gepubliceerd rapport blijkt dat bedrijven veel beter voorbereid zijn op een economische terugslag dan drie jaar geleden. Belangrijkste verschil: in 2008 was de verhouding tussen de operationele winst en de schuld van beursbedrijven een stuk ongunstiger dan nu.

    Bedrijven hebben de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan schuldafbouw. Vooral middelgrote en kleinere bedrijven hebben hun financiële positie sterk verbeterd.

    Stresstest
    De analisten van SNS Securities hebben getest hoe dragelijk de huidige schuldpositie van beursbedrijven is, als je incalculeert dat de bedrijfswinst naar het niveau van 2009 zou terugvallen.

    Let wel: dit veronderstelt een zeer zware recessie. In 2009 kromp de Nederlandse economie met 3,9 procent. Afgelopen juni voorzag het Centraal Planbureau voor dit jaar nog een groei van twee procent, al is de kans inmiddels aanzienlijk dat die prognose voor Prinsjesdag naar beneden wordt bijgesteld.

    Uit de stresstest van SNS Securities blijkt dat een terugval van de winst van Nederlandse beursbedrijven naar 2009 redelijk valt op te vangen. Vergeleken met de huidige schattingen voor 2011 en 2012 zou het gaan om een winstval van respectievelijk 23 en 29 procent.

    Dragelijke schuld
    Tijdens de crisis van 2009 lag de verhouding tussen de bedrijfsschuld en de winst gemiddeld op 2,2 bij Amsterdamse beursbedrijven. Zet je de geschatte, gemiddelde bedrijfsschuld over 2011 af tegen het winstniveau van 2009 dan kom je uit op een lagere ratio van 1,8. Ofwel: ook bij een forse winstdip is het huidige schuldniveau voor Amsterdamse beursbedrijven goed te dragen.

    Ondernemingen als uitzenders Randstad en USG, bouwbedrijven BAM en Heijmans en navigatieskastjesmaker TomTom hebben hun schuldpositie vergeleken met 2009 flink verbeterd.

    Banken
    In de analyse van SNS Securities zijn de financiële ondernemingen buiten beschouwing gebleven. Voor banken en verzekeraars worden doorgaans andere financiële maatstaven aangehouden. Banken houden vergeleken met industriële bedrijven veel minder eigen vermogen aan in verhouding tot de schuld.

    Voor financiële instellingen gaat het er vooral om hoe kwetsbaar ze zijn voor waardeverminderingen van uitstaande kredieten en beleggingen. Uit de afgelopen juli gepubliceerde stresstests voor Europese banken blijkt dat Nederlandse grootbanken, ING, Rabobank, SNS Reaal en ABN Amro, een recessiecenario goed aankunnen.

    Groetjes,

    Sappas
  14. [verwijderd] 23 augustus 2011 12:45
    quote:

    Jerry&Stanislaw schreef op 23 augustus 2011 10:04:

    [...]

    Dat staat ook niet in dat artikel maar wel op zijn website, even beter kijken.

    In feite schrijft van Slingerlandt als de Rabobank en meer bot geschreven dat TomTom de komende jaren geen belegging is omdat het geen waarde kan scheppen en overgeleverd is aan de prijsstelling van de totale navigatiemarkt (welke overigens onder druk staat).
    Mooi gevonden ,hoor!.Jerry en Stanislaw.

    Was dit nu Jerry ? Of Stanislaw?

    Toch niet beiden negatief ?Waar praten we over: 1 berichtje.

73 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.