Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Spyker N.V.« Terug naar discussie overzicht

vrijdag de afslachting van saab

155 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 juli 2011 10:44
    VA heeft er al ruim 120mil inzitten, als nu de tent omvalt is dat een beetje zuur. Tegelijk heeft hij niet voldoende geld om de handel overeind te houden, hij rijdt dus een beetje een scheven schaats waarbij hij wil investeren om zijn percentage belang hoog te houden en zijn investering er weer uit te kunnen halen.
    Overigens was hij een groot gedeelte van dat geld technisch al zo'n beetje kwijt omdat dit in het bijna failliete Spyker zat voor Saab.
    Investeerders genoeg betwijfel ik dus een beetje, VA heeft extra belangen, dat is wat anders als vers instappen. Ik denk dat banken en grote aandeelhouders dit verhaal allemaal nog niet zo zien zitten LT.
  2. [verwijderd] 8 juli 2011 10:48
    quote:

    knaap1 schreef op 8 juli 2011 09:44:

    [...]

    Ja waarom zeggen ze dat dan is toch niet slim nu gaan ze je steeds minder geloven is niet handig.
    Je moet niet vergeten er moest nieuw geld komen en je weet natuurlijk nooit hoe lang dat duurt.
    Dus er is maar een datum aan gehangen hadden ze 3 maanden gezegd had je ws aan 25 cent kunnen instappen 2 weken terug.
    Beetje bescherming van de aandeelhouder dus.
  3. [verwijderd] 8 juli 2011 10:49
    quote:

    roadrunner 300 schreef op 8 juli 2011 10:42:

    [...]Als fabriek is het toch heel logisch dat je praat over wat jij hebt geleverd en verkocht en niet wat in de winkels staat.
    Vind dat niet schokkend.
    Elke leverancier die niet word betaalt op tijd stopt met leveren.
    Maar als je zo goed weet dat er meer schuld aan de leveranciers is
    weet je zeker ook wel hoeveel dat is?
    Alle autofabrikant publiceren en rekenen met wat er is verkocht aan klanten en niet aan de dealers, alleen Saab rekent met wat er aan de dealers is verkocht. Bijkomend is dan dat veel van die dealers dochters zijn van Saab en ze dus door hun veel op voorraad te laten nemen hun balans en cijfers mooi kunnen oppoetsen. Ter illustratie, dit leverde een omzet verschil van meer dan 100mil op tussen de Nederlandse jaarrekening en de Zweedse jaarrekening (waar deze truuk schijnbaar niet is toegestaan)
    En ja, inderdaad ik weet vrij aardig hoeveel schuld er is en dat heb ik recentelijk helemaal uitgewerkt en gepost in een apart draadje. Link staat ergens hierboven.
  4. knaap1 8 juli 2011 11:19
    quote:

    roadrunner 300 schreef:

    [quote alias=knaap1 id=5660147 date=201107080944]
    [...]

    Ja waarom zeggen ze dat dan is toch niet slim nu gaan ze je steeds minder geloven is niet handig.
    [/quote]Je moet niet vergeten er moest nieuw geld komen en je weet natuurlijk nooit hoe lang dat duurt.
    Dus er is maar een datum aan gehangen hadden ze 3 maanden gezegd had je ws aan 25 cent kunnen instappen 2 weken terug.
    Beetje bescherming van de aandeelhouder dus.
    O natuurlijk.
  5. [verwijderd] 8 juli 2011 11:23
    quote:

    Ursus arctos schreef op 8 juli 2011 10:49:

    [...]
    Alle autofabrikant publiceren en rekenen met wat er is verkocht aan klanten en niet aan de dealers, alleen Saab rekent met wat er aan de dealers is verkocht. Bijkomend is dan dat veel van die dealers dochters zijn van Saab en ze dus door hun veel op voorraad te laten nemen hun balans en cijfers mooi kunnen oppoetsen. Ter illustratie, dit leverde een omzet verschil van meer dan 100mil op tussen de Nederlandse jaarrekening en de Zweedse jaarrekening (waar deze truuk schijnbaar niet is toegestaan)
    En ja, inderdaad ik weet vrij aardig hoeveel schuld er is en dat heb ik recentelijk helemaal uitgewerkt en gepost in een apart draadje. Link staat ergens hierboven.
    Leverancierschulden 131,6mil staat daarin ja
    Hetzelfde als in het nieuws is aangegeven maar jij beweerde dit.

    schuldenlasten pakken ze slechts een paar leveranciers (de rest is ook overdue maar had niet specifiek aangegeven dat ze niet meer wilden leveren.

    Dus dan neem ik aan dat de echte schuldenlast hoger is toch?
  6. forum rang 4 jan6307 8 juli 2011 11:31
    quote:

    baantjer schreef op 8 juli 2011 11:27:

    voorlopig is er het eerste halfjaar al weer een verlies van minimaal 180 miljoen bij te schrijven.
    komt nog een keer hetzelfde bedrag bovenop in het tweede halfjaar.
    simpel gezegd een miljoen per dag.
    waar gaan we dat van betalen ??

    Als je geen vertrouwen hebt in de investeerders, pak je koffers hoef je niet mee te betalen.

    Deze grotere heren stoppen geen geld in een leeg lopende pot
  7. [verwijderd] 8 juli 2011 11:36
    quote:

    knaap1 schreef op 8 juli 2011 11:19:

    [...]
    O natuurlijk.
    Helemaal niet natuurlijk. Ze wisten prima hoe lang het traject ongeveer zou duren, weten als het goed is prima wat de eisen van de leveranciers zijn en doen de onderhandelingen hierover voordat ze geld overmaken. De door hun genoemde streefdatum was absoluut niet haalbaar en dat wisten ze donders goed.
    Bescherming van de aandeelhouders amahoela, aandeelhouders horen erop te kunnen vertrouwen dat ze netjes worden voorgelicht over hoe het bedrijf ervoor staat en wat de verwachtingen zijn. VM 'beschermt' zijn aandeelhouders al heel lang en de meeste zijn daar niet beter van geworden.
  8. baantjer 8 juli 2011 11:37
    quote:

    spiegel schreef op 8 juli 2011 11:32:

    hoe kom je aan een miljoen per dag.
    Schrik je daar van??
    vorig jaar was het al 300 miljoen verlies.
    nu geen produktie meer gedurende 4 maanden (april t/m juli)
    ze mogen nog blij zijn als het verleis "maar" 50 miljoen horger wordt dit jaar.
    simpel rekensommetje toc?
  9. [verwijderd] 8 juli 2011 11:47
    Maar moet je wel je personeel, je gebouwen, je rente op je schulden etc etc betalen.
    Als de schulden minder hard oplopen als je niet produceert wil dat zeggen dat je een negatief bruto resultaat haalt, dan worden de verliezen dus groter hoe meer je produceert. Alhoewel dit volgens het Zweedse jaarverslag inderdaad zo is hoeft de pap gelukkig niet zo heet gegeten te worden, hier hadden ze namelijk wel 32000 auto's geproduceerd maar mochten slechts 28.500 meerekenen. Bruto winstmarge volgens Nederlands jaarverslag was 3,5%, niet veel maar toch nog iets.
    Dus het kost meer om de fabriek te laten stilstaan als te laten bewegen.
  10. baantjer 8 juli 2011 11:48
    quote:

    spiegel schreef op 8 juli 2011 11:42:

    baantjer als ze niks produceren kopen ze ook niks in mijn idee loopt je verlies dan niet zo hard op.
    verlies of winst gaat over kosten versus baten.
    inkopen hebben daar geen invloed op.
    tenzij de inkopen leiden tot hogere voorraden (onverkochtte auto's)
    waar later dik op afgeschreven moet worden, dan worden het (afschrijvings-) kosten.
    Daar zijn ze bij Saab ook flink mee bezig geweest.
    Snappie?
155 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.