Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Arnoud Wolff - Mooie maritieme portefeuille

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 november 2009 13:58
    Heb hier al wel eens eerder opgemerkt dat de crisis twee kanten heeft en dat het helemaal niet zo slecht gaat dan bijvoorbeeld een figuur als Cees beweert.

    In bepaalde sectoren is het nog nooit zo goed gegaan als nu. De orderboeken bij scheepsbouwers zijn nokvol. Zo vol dat er nu met spoed enorme werkplaatsen gebouwd moeten worden.
  2. forum rang 5 theo1 17 november 2009 15:07
    quote:

    schreef:

    De Nederlander klaart elke klus liefst na heroïsche strijd. [/quote]
    Kennelijk ben ik geen Nederlander. Ik laat die heroïsche strijd altijd liever aan iemand anders over.
    [quote]Wereldwijd trekt de bevolking naar de grote steden die vaak in de vruchtbare delta's liggen. Ruimtegebrek vraagt om het opspuiten van kunstmatige eilanden zoals in Dubai of de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.
    Dubai ligt niet bepaald in een vruchtbare delta. Er is daar geen rivier, laat staan een delta. Het is een parelvissersdorp dat groot is geworden van oliegeld.

    Op deze twee punten na een goed stuk. Vooral Fugro, SBM en Vopak zijn goede bedrijven. Van de anderen heb ik geen verstand.
  3. [verwijderd] 17 november 2009 15:13
    @fortispaniek

    Dat de scheepsbouwers overvolle orderboeken hebben, dat is te danken aan de uiterst succesvolle jaren 2006 en 2007.
    Wat u wellicht niet weet is dat schepen een redelijke levertijd hebben.

    Wanneer het goed gaat met de wereldhandel, dan worden er inderdaad nieuwe schepen gebouwd.

    Laten we zeggen dat wanneer een schip besteld wordt, er ca 3 tot 4 jaar overheengaat voordat het ship geleverd wordt.

    We nemen 2007 als 'besteljaar'. Dat schip gaat pas in 2010 opgeleverd worden.
    Zoals u wél weet, is er iets gebeurd na 2007: De wereldhandel is op zijn gat gegaan.

    De orderboeken zitten vol tot diep in 2011. Met name de grote schepen die in dit artikel genoemd zijn, worden dan afgeleverd.

    Wanneer al deze schepen gebouwd, dan is het AANBOD van vrachtschepen ongeveer 35% GROTER dan de VRAAG naar deze schepen.

    Terwijl in 2007 de capaciteit nog ONDER de vraag lag.

    Dus dit is inderdaad goed nieuws voor de BOUWERS.
    Echter is de vraag of deze wél al het geld krijgen voor de projecten die zij bouwen. De grote CARGObedrijven hebben namelijk MINDER werk dan capaciteit en dus ook minder opbrengsten tegen hogere onderhoudskosten.

    Ik voorzie een winstdaling bij de Zeevarende handelsmaatschappijen, evt zelfs faillisementen van enkele grote spelers.

    Ik voorzie na 2010 een enorme dip in het aantal schepen dat gebouwd gaat worden. Ook voorzie ik enkele faillisementen onder de scheepsbouwers.

    Veel bouwprojecten zijn gecancelled.

    Ook wanneer de economie weer aantrekt, dan zal het nog een tijd duren voordat de CARGO-branche weer capaciteit tekort komt... Tegen die tijd zitten we waarschijnlijk al in 2015 tot 2018.

    Kortom, baggeraars en scheepsonderhouders zou ik zeker doen. Maar de rest zou ik toch gaan mijden...
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.