Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Umicore BRU:UMI.BL, BE0974320526

Laatste koers (eur) Verschil Volume
10,270   -0,040   (-0,39%) Dagrange 10,010 - 10,370 132.950   Gem. (3M) 554,1K

Forum Umicore geopend

1.470 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 74 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Hopper58 2 januari 2025 05:52
    Uit een artikel in De Morgen over diepzeemijnbouw:

    'Ondertussen schakelen autofabrikanten in rap tempo over op een nieuw type LFP-batterij, waarvoor de metalen die TMC van de zeebodem wil halen (nikkel, kobalt en mangaan) helemaal niet nodig zijn. TMC moet dus ook op zoek naar nieuwe markten, zoals de staalproductie of defensie-industrie.

    TMC moet bezuinigen
    Om ook op korte termijn geld te verdienen gaat TMC tegen betaling advies geven aan andere diepzeemijnbouwbedrijven. Dat zou een markt zijn van 100 miljoen dollar in totaal. Die activiteit moet TMC ook helpen personeel te behouden.

    Want de zwakke financiën raken inmiddels de bedrijfsvoering. TMC gaat snijden in de dagelijkse uitgaven en pauzeert technische werkzaamheden aan schepen en mijnbouwmachines.

    “Wij zijn van mening dat het verstandiger is om de aanvraag rond te krijgen en daarna de projectontwikkeling te hervatten”, vertelde het bedrijf de aandeelhouders afgelopen november. Eerder al nam een andere koploper in het diepzeemijnen, het Belgische GSR dat onderdeel is van Deme, een soortgelijk besluit.'

    www.demorgen.be/nieuws/gaat-grootste-...
  2. forum rang 8 Hopper58 5 januari 2025 08:04
    Artikel in De Morgen over E-auto's 03/01/2025:

    Focus op prijs
    Dat maakt dat het prijsverschil tussen Chinese en Europese elektrische auto’s verkleint, en dat Europese merken nu zelfs in een betere positie komen. Het autosalon in Brussel wordt volgens Verhelle dan ook een graadmeter voor de Europese auto-industrie. “Op dit salon zullen we zien of de particuliere koper nu eindelijk het elektrische verhaal zal omarmen, zonder de steun van subsidies. Twee jaar geleden hebben automerken de fout gemaakt om alleen hun duurdere wagens in de kijker te zetten, nu richten ze zich volledig op het goedkopere aspect.”

    Renault, Opel, Fiat, Citroën. Allemaal zullen ze pronken met kleinere modellen van rond de 25.000 euro. Zo heb je de Citroën ë-C3 al vanaf 23.300 euro. Om die prijs te kunnen aanbieden moeten fabrikanten op zoek naar de goedkoopste productielocatie, zegt Andries. “In Oost-Europa bijvoorbeeld, de ë-C3 wordt gemaakt in Slovakije. Daar hebben ze lagere uurlonen dan in Frankrijk, en dat scheelt.”

    Ook van de Renault 5 E-Tech, beschikbaar vanaf 27.900 euro, wordt veel verwacht. Die gebruikt dat nieuwe type batterijen en zou zich volgens Andries moeten onderscheiden van de meer ‘uitgeklede’ modellen, zoals de Dacia Spring. Bovendien lijkt deze elektrische wagen erg hard op de vroegere Renault 5. “Als het nieuwe model op een aangename, emotioneel aansprekende manier lijkt op het vroegere model, dan speelt die herkenbaarheid zeker mee voor de particulier”, zegt Verhelle. Niet verwonderlijk dus dat Renault binnenkort ook de kleinere (en dus nog goedkopere) Twingo in elektrische variant op de markt wil brengen.

    Die herkenbaarheid speelt ook bij Fiat een rol. Niet toevallig heet hun nieuwe pronkstuk de Fiat Grande Panda. Met een prijskaartje vanaf 24.910 euro, onder meer te danken aan het praktischere koetswerk, “een gamechanger”.

    Zal dat Europese antwoord op het grote Chinese aanbod volstaan? Op het autosalon zullen ze naast elkaar staan, volgens Febiac is het aan de consument om dat oordeel te vellen.

    Op vlak van kwaliteit zijn de Europese modellen evenwaardig aan die van BYD, meent Verhelle. “Voor dezelfde prijs zullen de Chinezen misschien iets grotere wagens met meer snufjes kunnen aanbieden, maar echte verschillen zijn er verder niet meer.”

    www.demorgen.be/nieuws/lagere-prijs-i...
  3. Willy B. 6 januari 2025 09:53
    quote:

    Hopper58 schreef op 5 januari 2025 08:04:

    Artikel in De Morgen over E-auto's 03/01/2025:

    Focus op prijs
    Dat maakt dat het prijsverschil tussen Chinese en Europese elektrische auto’s verkleint, en dat Europese merken nu zelfs in een betere positie komen. Het autosalon in Brussel wordt volgens Verhelle dan ook een graadmeter voor de Europese auto-industrie. “Op dit salon zullen we zien of de particuliere koper nu eindelijk het elektrische verhaal zal omarmen, zonder de steun van subsidies. Twee jaar geleden hebben automerken de fout gemaakt om alleen hun duurdere wagens in de kijker te zetten, nu richten ze zich volledig op het goedkopere aspect.”

    Renault, Opel, Fiat, Citroën. Allemaal zullen ze pronken met kleinere modellen van rond de 25.000 euro. Zo heb je de Citroën ë-C3 al vanaf 23.300 euro. Om die prijs te kunnen aanbieden moeten fabrikanten op zoek naar de goedkoopste productielocatie, zegt Andries. “In Oost-Europa bijvoorbeeld, de ë-C3 wordt gemaakt in Slovakije. Daar hebben ze lagere uurlonen dan in Frankrijk, en dat scheelt.”

    Ook van de Renault 5 E-Tech, beschikbaar vanaf 27.900 euro, wordt veel verwacht. Die gebruikt dat nieuwe type batterijen en zou zich volgens Andries moeten onderscheiden van de meer ‘uitgeklede’ modellen, zoals de Dacia Spring. Bovendien lijkt deze elektrische wagen erg hard op de vroegere Renault 5. “Als het nieuwe model op een aangename, emotioneel aansprekende manier lijkt op het vroegere model, dan speelt die herkenbaarheid zeker mee voor de particulier”, zegt Verhelle. Niet verwonderlijk dus dat Renault binnenkort ook de kleinere (en dus nog goedkopere) Twingo in elektrische variant op de markt wil brengen.

    Die herkenbaarheid speelt ook bij Fiat een rol. Niet toevallig heet hun nieuwe pronkstuk de Fiat Grande Panda. Met een prijskaartje vanaf 24.910 euro, onder meer te danken aan het praktischere koetswerk, “een gamechanger”.

    Zal dat Europese antwoord op het grote Chinese aanbod volstaan? Op het autosalon zullen ze naast elkaar staan, volgens Febiac is het aan de consument om dat oordeel te vellen.

    Op vlak van kwaliteit zijn de Europese modellen evenwaardig aan die van BYD, meent Verhelle. “Voor dezelfde prijs zullen de Chinezen misschien iets grotere wagens met meer snufjes kunnen aanbieden, maar echte verschillen zijn er verder niet meer.”

    www.demorgen.be/nieuws/lagere-prijs-i...
    Fijn en mooi nieuws, maar wat is de winst voor Umicore hier?

    Want de goedkopere Europese modellen kiezen ook voor de LFP-batterij?
  4. forum rang 10 voda 6 januari 2025 10:49
    Deutsche Bank verlaagt koersdoel Umicore
    Gepubliceerd door Trivano.com op 6 januari 2025 om 08:34
    De analisten van Deutsche Bank hebben zich maandag opnieuw neutraal uitgelaten over Umicore. Deutsche Bank herhaalde het advies houden voor de aandelen van Umicore.

    Het koersdoel werd verlaagd van 10,50 naar 10,00 EUR.

    www.trivano.com/aandeel/umicore.241-5...
  5. Opdebeek 7 januari 2025 10:14
    VS zetten ook accumaker CATL op lijst ‘militaire’ bedrijven China

    Nieuws Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft ook de grote accuproducent CATL toegevoegd aan een lijst Chinese bedrijven die volgens het ministerie zouden samenwerken met het Chinese leger. Maandag werd al bekend dat het grote internet- en gamebedrijf Tencent op die lijst is gekomen. Beide bedrijven zeggen geen banden met het leger in China te hebben.
    ANP
    dinsdag 7 januari 2025, 08:04
    Afbeelding
    beeld: anp
    De lijst wordt dinsdag gepubliceerd. Een plek op de lijst heeft geen juridische gevolgen voor de bedrijven. Wel hebben bedrijven rechtszaken aangespannen omdat zij erin stonden. Ook kan een plek in de lijst de reputatie van een bedrijf aantasten.

    CATL is een van de grootste accuproducenten ter wereld en maakt meer dan een derde van de wereldwijd verkochte batterijen voor elektrische voertuigen. Accu’s van CATL zitten in auto’s van bijvoorbeeld Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Toyota, Honda en Hyundai. Tencent is bekend van onder meer de populaire games Dungeon & Fighter Mobile, Honor of Kings en Peacekeeper Elite en bezit ook de superapp WeChat. Met die app kunnen gebruikers allerlei zaken regelen, zoals bankieren en winkelen.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 januari 2025 11:38
    quote:

    Opdebeek schreef op 7 januari 2025 10:14:

    VS zetten ook accumaker CATL op lijst ‘militaire’ bedrijven China

    Nieuws Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft ook de grote accuproducent CATL toegevoegd aan een lijst Chinese bedrijven die volgens het ministerie zouden samenwerken met het Chinese leger. Maandag werd al bekend dat het grote internet- en gamebedrijf Tencent op die lijst is gekomen. Beide bedrijven zeggen geen banden met het leger in China te hebben.
    ANP
    dinsdag 7 januari 2025, 08:04
    Afbeelding
    beeld: anp
    De lijst wordt dinsdag gepubliceerd. Een plek op de lijst heeft geen juridische gevolgen voor de bedrijven. Wel hebben bedrijven rechtszaken aangespannen omdat zij erin stonden. Ook kan een plek in de lijst de reputatie van een bedrijf aantasten.

    CATL is een van de grootste accuproducenten ter wereld en maakt meer dan een derde van de wereldwijd verkochte batterijen voor elektrische voertuigen. Accu’s van CATL zitten in auto’s van bijvoorbeeld Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Toyota, Honda en Hyundai. Tencent is bekend van onder meer de populaire games Dungeon & Fighter Mobile, Honor of Kings en Peacekeeper Elite en bezit ook de superapp WeChat. Met die app kunnen gebruikers allerlei zaken regelen, zoals bankieren en winkelen.
    Dit is natuurlijk grote onzin, want het Chinese leger heeft helemaal geen belang bij elektrische auto's of tanks.
  7. forum rang 7 JdeFL 7 januari 2025 12:11
    quote:

    Opdebeek schreef op 7 januari 2025 11:51:

    Onzin of niet, het is alleszins geen slecht nieuws voor Umicore
    Niet me eens. Elk nieuwsje dat naar protectionisme ruikt is slecht nieuws voor alle bedrijven. En ze komen nu aan de lopende band (importtarieven US tgo. heel de wereld, EU pensioenfondsen verplichtingen, MADE in Germany, ..)
1.470 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 74 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.