Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
13,315   +0,120   (+0,91%) Dagrange 13,255 - 13,480 563.386   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2024

45.250 Posts
Pagina: «« 1 ... 1711 1712 1713 1714 1715 ... 2263 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 déjà vu 18 september 2024 09:43
    quote:

    Jimnotaris schreef op 18 september 2024 09:40:

    [...]

    Je vergelijkt (weer) appels met peren. Goed lezen en geen onzingetallen verspreiden. Er wonen nog steeds geen 20 miljoen mensen in NYC (en dus vallen er rond de 8 miljoen onder de fee caps). Je haalt er uitspraken over winsrgevendheid bij, maar daar ging het niet over. NYC kan best het belangrijkste en (potentiel) winstgevendste onderdeel zijn maar niet leverancier van de meeste orders van Grubhub.
    New York telt 8.258.000 inwoners, en heeft een agglomeratie van 19.498.000 inwoners (2023).
  2. forum rang 6 Eagle1959 18 september 2024 09:59
    quote:

    Charts2Share schreef op 18 september 2024 09:02:

    [...]

    www.veb.net/artikel/08075/veiling-op-...

    Hoe gaat de slotveiling aan het Damrak in zijn werk?
    Tot 17:30 uur vindt dagelijks reguliere handel plaats. Vanaf dat moment, tot 17:35, kunnen partijen orders inleggen, annuleren en wijzigen in het elektronisch orderboek, maar de handel blijft op dat moment nog opgeschort.

    Alle partijen – ook particulieren met een broker die dit mogelijk maakt – kunnen zien hoe het orderboek is opgebouwd. Na elke orderinleg, wordt een indicatieve slotkoers gecommuniceerd, die beleggers op hun computer zien verschijnen. Het lijkt daardoor op het eerste gezicht of er wordt gehandeld, maar dat is dus niet zo.

    Om 17:35 uur wordt het orderboek opgemaakt en wordt de slotprijs bekend. Vanaf dat moment, tot 17:40 uur is het mogelijk om tegen deze prijs orders in te brengen, met het bijzondere kenmerk dat de prijs niet meer verandert. Invoer van nieuwe orders kan uitsluitend met de slotkoers als limiet.

    Dit is handig voor partijen die grote transacties moeten uitvoeren, zoals institutionele beleggers en marketmakers. Dat is vooral het geval op momenten met veel handelsvolume, zoals op dagen dat veel optie- of future-contracten expireren of als de samenstelling van een index wordt aangepast.

    Duidelijk verhaal, dank je. Tot 17:30 uur vindt dus de reguliere handel plaats. Dan worden 5 minutenlang orders ingelegd die gisteren gemiddeld 1% lager lagen dan de slotkoers op 17:30. Vervolgens wordt tegen die nieuwe koers 700K stukken verhandeld. Meer dan 30% van de totale daghandel. Kunnen particulieren na 17:35 regen de nieuwe koers aandelen kopen?
  3. forum rang 4 HWMus 18 september 2024 10:37
    quote:

    Jimnotaris schreef op 18 september 2024 09:48:

    [...]

    Die fee caps gelden alleen in NYC. Wil je het niet begrijpen?
    Zonder mij al te veel in deze discussie te mengen, een paar zaken:
    - Een agglomeratie van ca. 19 miljoen t.o.v. een inwonersaantal van ca. 8 miljoen wil niet zeggen dat de 19 miljoen mensen zijn die zich binnen New York bewegen. Een agglomeratie is een aaneenschakeling van gebieden die zich als één gebied gedragen. De aanname dat de feecaps dus impact hebben op 19 miljoen mensen i.p.v. 8 miljoen, is veel te kort door de bocht.
    - De aanname dat de feecaps uitsluitend impact hebben op de inwoners van New York is ook veel te kort door de bocht. Naast de inwoners zijn er nog veel meer mensen die niet in New York wonen (veel te duur) maar in de voorsteden, maar wel werken in New York zelf en daar hun uitgaven doen. Naast de 8 miljoen inwoners zijn er dus veel meer mensen die gebruik maken van Grubhub en waar de feecaps dus impact op hebben.

    De waarheid? Zal ergens tussen de 8 en 19 miljoen in liggen.
  4. forum rang 7 Hendrik Roo 18 september 2024 11:05
    quote:

    Eagle1959 schreef op 18 september 2024 08:43:

    Gisteren 1% eraf in de eindveiling met een heel fors volume. Ik blijf het raar vinden dat de handel stopt om half 6 met bied en laat koersen en er dan 10 minuten later 0,12 cent waarde met iets van 700K volume af is gegaan. Een grote pluk aandelen is van de ene grote jongen naar de andere grote jongen gegaan. 55% van de JET aandelen is in de handen van een tiental grote investeerders (> 3% bezit). Een kleine 20% wordt geshort door ook hele grote investeerders. De zichtbare shortposities nemen heel langzaam af. De koers wordt kunstmatig door deze partijen laag gehouden, waarvan JET als bedrijf nu ook profiteert door lage inkoop. Waarom moet deze koers laag blijven? Aandeelhouders willen toch hogere koersen. Indien een groot bedrijf besluit 10% JET aandelen in een periode van 2 maanden op te kopen staat de koers toch 50% hoger? Het lijkt op een gecoördineerde samenwerking van grote investeerders (bezitters en shorters) die valt binnen de grenzen die wettelijk mogelijk zijn. Kasstromen, winstgroei, lagere rentes, oplossing feecaps etc. lijken ondergeschikt te zijn voor de koersvorming. Het lijkt op een spel waar de grote investeerders (zowel bezitters als leners) bepalen wanneer op de omhoogknop wordt gedrukt. Omhoog zal op deze 12,- niveaus de enige weg zijn voor echte winsten voor deze investeerders. Het wachten is op het moment wanneer dat gaat gebeuren.
    Ik sluit niet uit dat JET zelf hier ook een belang heeft. JET heeft zich verslikt in de aankoop van Grubhub die gelukkig in aandelen is gefinancierd. Met de wijsheid van nu zijn er voor de acquisitie van teveel aandelen uitgegeven. Uiteindelijk wordt de prijs van een aandeel bepaald door de koers / winstverhouding. Deze is uit balans geraakt. Om deze weer in balans te brengen, moeten er aandelen worden teruggekocht. Omdat JET niet in het geld zwemt, kan er met een bescheiden budget alleen tegen bodemprijzen voldoende aandelen worden teruggekocht. En dat is precies wat er gebeurt. Dat is ook de enige verklaring waarom een partij als Baupost zich rustig houdt. Vanaf het moment dat het eerste inkoopprogramma werd aangekondigd, heb ik voorspeld dat er nog velen kleine programma's zullen volgen en dat de koers tijdens de looptijd van deze programma's laag zou blijven. Voor mijzelf ben ik ervan overtuigd dat JET in overleg met grootaandeelhouders heeft bepaald hoeveel aandelen er moeten worden teruggekocht om op een aantrekkelijke toekomstbestendige koers / winst verhouding uit te komen. Alsmede het budget dat daarvoor beschikbaar is. Ik ben alleen nog benieuwd wanneer dit "project" is voltooid en de koers omhoog mag.
  5. forum rang 5 Jimnotaris 18 september 2024 11:17
    quote:

    HWMus schreef op 18 september 2024 10:37:

    [...]

    Zonder mij al te veel in deze discussie te mengen, een paar zaken:
    - Een agglomeratie van ca. 19 miljoen t.o.v. een inwonersaantal van ca. 8 miljoen wil niet zeggen dat de 19 miljoen mensen zijn die zich binnen New York bewegen. Een agglomeratie is een aaneenschakeling van gebieden die zich als één gebied gedragen. De aanname dat de feecaps dus impact hebben op 19 miljoen mensen i.p.v. 8 miljoen, is veel te kort door de bocht.
    - De aanname dat de feecaps uitsluitend impact hebben op de inwoners van New York is ook veel te kort door de bocht. Naast de inwoners zijn er nog veel meer mensen die niet in New York wonen (veel te duur) maar in de voorsteden, maar wel werken in New York zelf en daar hun uitgaven doen. Naast de 8 miljoen inwoners zijn er dus veel meer mensen die gebruik maken van Grubhub en waar de feecaps dus impact op hebben.

    De waarheid? Zal ergens tussen de 8 en 19 miljoen in liggen.
    De waarheid is dat de fee caps gelden binnen de grenzen van NYC. Dat is ook wat ik elke keer zeg. Niets anders. Hoeveel mensen er elke dag in en uit NYC gaan en binnen fee caps gebied bestellen is een totaal andere discussie.

    P.s. de GTV van Grubhub is groter dan de totale bezorgmarkt in NYC (goed lezen NYC). Dat is de totale bezorgmarkt voor oa. Grubhub/Uber/DoorDash. NYC is de belangrijkste(winstgevendste ?)markt voor Grubhub maar op het totaal komt niet de meeste omzet uit NYC (niet te verwarren met "The New York metropolitan area").
  6. forum rang 4 HWMus 18 september 2024 11:39
    quote:

    bedoekt schreef op 18 september 2024 11:25:

    Ik zag dat ze inmiddels in 3 Buyback programma's voor € 323.750.000,- 23.649.975 aandelen hebben gekocht. Gemiddeld € 13,69

    En daar weer 7.725.000 van hebben uitgekeerd.

    Nu nog in portefeuille 15.925.242.

    Benieuwd wanneer ze daar eens wat van intrekken.
    Wat betreft het intrekken van aandelen, dat gaan ze ook doen. Dit is aangekondigd bij de presentatie van de H1-cijfers op 31 juli 2024 en kan geëffectueerd worden na twee maanden. Het gaat om 5% van het aandelenkapitaal, ca. 11 miljoen aandelen. Dit aantal zal dus worden ingetrokken eind september 2024, over ca. 2 weken.

    Bron aankondiging intrekking aandelen (zie pagina 2, tweede bullit): s3.eu-central-1.amazonaws.com/takeawa...
  7. forum rang 7 Gotcha70 18 september 2024 12:24
    quote:

    Jimnotaris schreef op 18 september 2024 11:17:

    [...]

    De waarheid is dat de fee caps gelden binnen de grenzen van NYC. Dat is ook wat ik elke keer zeg. Niets anders. Hoeveel mensen er elke dag in en uit NYC gaan en binnen fee caps gebied bestellen is een totaal andere discussie.

    P.s. de GTV van Grubhub is groter dan de totale bezorgmarkt in NYC (goed lezen NYC). Dat is de totale bezorgmarkt voor oa. Grubhub/Uber/DoorDash. NYC is de belangrijkste(winstgevendste ?)markt voor Grubhub maar op het totaal komt niet de meeste omzet uit NYC (niet te verwarren met "The New York metropolitan area").
    kan GH met een marginaal marktaandeel winstgevend zijn buiten NYC? Gemiddeld marktaandeel 8% in de VS, maar dat gemiddelde wordt beïnvloed door een veel groter marktaandeel in NYC, dus dat marktaandeel ligt buiten NYC fors onder die 8%.
  8. forum rang 7 déjà vu 18 september 2024 12:59
    quote:

    Gotcha70 schreef op 18 september 2024 12:24:

    [...]

    kan GH met een marginaal marktaandeel winstgevend zijn buiten NYC? Gemiddeld marktaandeel 8% in de VS, maar dat gemiddelde wordt beïnvloed door een veel groter marktaandeel in NYC, dus dat marktaandeel ligt buiten NYC fors onder die 8%.
    Denk je niet dat Doordash en Uber ook de grootste omzet uit New York halen ?
  9. forum rang 5 Jimnotaris 18 september 2024 13:12
    quote:

    Gotcha70 schreef op 18 september 2024 12:24:

    [...]

    kan GH met een marginaal marktaandeel winstgevend zijn buiten NYC? Gemiddeld marktaandeel 8% in de VS, maar dat gemiddelde wordt beïnvloed door een veel groter marktaandeel in NYC, dus dat marktaandeel ligt buiten NYC fors onder die 8%.
    Zeer waarschijnlijk komt de de hoogste opbrengst uit NYC en een aantal andere stedelijke gebieden waar Grubhub goed is vertegenwoordigd. De "dichtheid" van je bezorggebied is zo ongeveer het belangrijkste. Hoe korter wachttijden/ritten/orders combineren hoe efficienter je bezorgingen. Je hebt niet zoveel aan kilometers maken in buitengebieden. Je verdient aan zoveel mogelijk orders en niet aan (lange) rijtijden.
  10. forum rang 7 Gotcha70 18 september 2024 13:46
    quote:

    Jimnotaris schreef op 18 september 2024 13:12:

    [...]

    Zeer waarschijnlijk komt de de hoogste opbrengst uit NYC en een aantal andere stedelijke gebieden waar Grubhub goed is vertegenwoordigd. De "dichtheid" van je bezorggebied is zo ongeveer het belangrijkste. Hoe korter wachttijden/ritten/orders combineren hoe efficienter je bezorgingen. Je hebt niet zoveel aan kilometers maken in buitengebieden. Je verdient aan zoveel mogelijk orders en niet aan (lange) rijtijden.
    en wat zijn die andere stedelijke gebieden dan waar GH goed vertegenwoordigd is?
45.250 Posts
Pagina: «« 1 ... 1711 1712 1713 1714 1715 ... 2263 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.