Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,535   -0,025   (-0,45%) Dagrange 5,510 - 5,655 200.440   Gem. (3M) 186,6K

TomTom Augustus 2024

729 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 25 augustus 2024 18:12
    Wagens van Volkswagen krijgen een infotainment systeem dat door Volkswagen (CARIAD divisie) is ontwikkeld samen met TomTom — deze bevat ook een appstore en in die appstore is per model in te stellen welke apps er standaard op zitten en een van die apps kan Google maps zijn.

    Eerste op de markt zijn een Audi en een Porsche met TT inside

    www.linkedin.com/posts/christian-wurm...

    Twee CARIAD links op de TT website

    www.tomtom.com/customers/cariad-and-t...

    www.tomtom.com/newsroom/explainers-an...

    L
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 augustus 2024 21:20
    quote:

    marique schreef op 25 augustus 2024 11:34:

    [...]
    Goodwill en intangible assets tellen niet mee bij het bepalen van de theoretische ondernemingswaarde. Afgezien van wettelijke boekhoudregels kunnen onvoorziene/onverwachte afwaarderingen wél een signaal zijn richting aandeelhouders. Én daarmee invloed hebben op de koers én daarmee medebepalend zijn voor de ondernemingswaarde.
    Wat bedoel je hier precies met de 'theoretische ondernemingswaarde'?
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 augustus 2024 21:35
    quote:

    NewKidInTown schreef op 7 augustus 2024 08:20:

    [...]
    Des te kleiner de free float is, des te minder relevant is het of tt voor een lage prijs van de beurs wordt gehaald OF voor een aanzienlijk hogere prijs.
    Is dat te simpel geredeneerd en wensdenken of zit hier logica en waarschijnlijkheid in ?
    Een hogere prijs maakt een exit minder omstreden in de publiciteit, en in de praktijk wat makkelijker (en/of wat sneller) uitvoerbaar.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 augustus 2024 21:44
    quote:

    DYEX schreef op 7 augustus 2024 12:47:

    [...]
    ....
    Er zijn m.i. nogal wat omstandigheden die bijgedragen hebben aan de betere verwachtingen die jij en velen gehad zullen hebben. Niet in de laatste plaats omstandigheden door HG zelf benoemd of veroorzaakt.

    En dan nog de deelname door bijvb Teslin, daarvan zou je toch ook verwacht mogen hebben dat die er voor rendement in stapten.
    De vraag is wat Teslin er nú, op dit moment, nog in ziet.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 augustus 2024 22:02
    quote:

    gvanmaarsum schreef op 7 augustus 2024 20:53:

    Er komt op korte termijn geen nieuwe SBB. Tomtom heeft maar een mandaat om maximaal
    10% van het aandelenkapitaal in te kopen, in de vorige ronde is er al ca 7% ingekocht. De founders komen in een nieuwe ronde ook boven de > 50% uit. De vraag is waarom is er uberhaupt een SBB gelanceerd vorig jaar???
    De SBB diende om iets met de grote pot cash waar TT over beschikt te doen.
    Een nieuwe SBB legt idd enige druk op het percentage aandelen in handen van de founders (> 50%?). Of het percentage in handen van de belangrijkste founder, HG, wat dan boven de meldgrens 15% kan komen.

    Formeel mag het allemaal, maar psychologisch geeft het wel een signaal naar de markt. Namelijk nog duidelijker dan voorheen dat het hier eigenlijk om een private company gaat, dat in andere (meer hoopvolle tijden) een beursnotering heeft gekregen.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 augustus 2024 22:08
    quote:

    Regenboog33 schreef op 8 augustus 2024 00:36:

    [...]Idd ontzettend knap dat AI dit voor elkaar krijgt door alle info die beschikbaar is op het net te verzamelen en daar zelfs een analyse van te maken met een advies over wel/niet beleggen in TT met voors en tegens.
    Inderdaad verbluffend. Dit los van de vraag of je het 'beleggingsadvies' van Chat-GPT moet opvolgen.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 01:46
    quote:

    pwijsneus schreef op 8 augustus 2024 05:26:

    [...]
    ...
    De aandeleninkoop lijkt me een doordachte manier om de free float te verkleinen en het belang van de oprichters te vergroten. Het is ook veruit de goedkoopste manier om dit te doen.

    Het blijft een raadsel waarom de AFM dit niet als "acting in concert" beschouwt, maar dit kan afhangen van de juridische en feitelijke nuances van de samenwerking tussen de oprichters.
    ...
    Helemaal geen raadsel. Ik snap niet goed waar je "acting in concert" meent te zien. De aandeleninkoop gebeurt door het bedrijf Tomtom, het besluit is genomen door de management board, ruim bekend gemaakt en van te voren (tot maximaal 10%) al goedgekeurd door de AVA. De door jou genoemde wetgeving slaat daar helemaal niet op. Dat grootaandeelhouders op een gelijke manier stemmen op een AVA is geen acting in concert.

    Als je doelt op al dan niet geheime afspraken tussen de founders in het verleden die via een of andere juridische redenering als "acting in concert" zouden kunnen worden gezien (wat me stug lijkt), dan heeft TT daar vrijstelling voor, zie:
    www.openaccessadvocate.nl/tijdschrift...

    "Zo heeft de minister in het Vrijstellingsbesluit voor de vrijstellingen met betrekking tot (1) irrevocables en (2) samenwerkingsverbanden van vóór 28 oktober 2007 bepaald dat deze in beginsel niet kwalificeren als acting in concert en dat er voor deze gevallen dus ook geen biedplicht ontstaat."
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 02:39
    quote:

    DYEX schreef op 8 augustus 2024 19:40:

    [...]
    Lijkt me zeer de vraag of de AFM hier ooit van op de hoogte is gebracht en zoiets uit zichzelf ontdekken, daarvoor zijn alle managers daar "te druk" en te weinig ingevoerd. Dus, hebben de founders vast nog helemaal geen tekst en uitleg hoeven geven. Bovendien, als dat wel zo zou zijn, dan zouden ze dat toch ook wel meedelen? / mee moeten delen? Ofwel vanuit de AFM, of vanuit TT zelf.
    Er is op dit punt (het vermeende acting in concert) niks mee te delen of uit te leggen, zeker niet door TT zelf.
    En als de AFM iets onderzoekt', zullen ze daar ook niet direct ruchtbaarheid aan geven.

    Los daarvan, als jullie hier met "acting in concert" doelen op iets als biedplicht, dan is niet AFM de toezicht houdende instantie, maar de Ondernemingskamer.

    Mijn persoonlijke mening is overigens dat er (op dit moment) bij TT en/of hun aandeelhouders op geen enkele manier sprake is van acting in concert.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 02:46
    quote:

    CLvS schreef op 8 augustus 2024 23:15:

    Ik zie vele mogelijkheden van AI integratie met Routeplanning.
    Impact van het weer kan realtime meegenomen worden in de routeplanning, net zoals vakantieperioden, evenementen welke plaatsvinden in de omgeving en zo zullen er nog wel veel meer factoren zijn die tijdsduur beinvloeden en geoptimaliseert kunnen worden. Wat voor de logistieke industrie weer direct geld betekent.
    Weer, vakantieperioden en grootschalige jaarlijks herhaalde evenementen zitten al in TT's realtime navigatie, ook zonder AI.
  10. forum rang 6 pwijsneus 26 augustus 2024 05:58
    quote:

    JustRevisited schreef op 25 augustus 2024 18:12:

    Wagens van Volkswagen krijgen een infotainment systeem dat door Volkswagen (CARIAD divisie) is ontwikkeld samen met TomTom
    CARIAD is de software(problemen) afdeling van Volkswagen, en staat synoniem voor vertraging.

    Hopelijk is TomTom onderdeel van de oplossing geweest, en niet voor de oorzaak bij CARIAD.

    The CARIAD disaster and no end in sight

    The VW Group has been largely unsuccessful in its commitment to digitalization in cars. The software subsidiary CARIAD has been developing a standardized operating system for years, but progress has been limited.

    When the ID.3 debuted, hundreds of electric cars were initially put on hold because the operating system was still buggy. They had to wait for a “delivery update.”

    It felt like the CARIAD bosses changed every three months

    However, the Group’s digital “powerhouse” made little progress. Although it has thousands of developers at its disposal, the results are still a long time coming.

    The delays finally became too much for the Porsche brand under Oliver Blume. The electric Macan was developed in-house, and Audi also had to switch to Plan B to launch the new Q6 e-tron electric car, which, like the Macan, is based on the new PPE platform.


    innovationorigins.com/en/the-joint-ve...

    en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Gr...

    Het is een zooitje bij Cariad, google er maar eens op.

    Volkswagen delays launch of Trinity EV further, source says

    www.reuters.com/business/autos-transp...

    Dit heeft wel impact, want de uitfasering van TomTom naar Google bij Renault, gaat waarschijnlijk een stuk sneller dan de infasering van TomTom bij VW...
  11. forum rang 6 tatje 26 augustus 2024 13:27
    quote:

    NewKidInTown schreef op 26 augustus 2024 10:32:

    De 5 horde lijkt nog niet definitief genomen. En positief of negatief posten hier heeft zero invloed.
    Wijze woorden van NKIT.

    Toch waag ik me weer te cijferen. !

    2024
    LT onderkant outlook 490
    C 85
    totaal 575
    marge 85% waar Taco zei 85 of 86
    gross profit 490
    Opex 2 maal HJ 1 251,5 dus 503
    ebit - 13
    D en A 36
    ebitda + 23

    In D en A zit 18 PPE en Lease en 18 intangible assets

    Intangible assets is restant van Tele atlas.

    Intangible assets wordt ook niet meer gevoed door capex en eind 2024 waarschijnlijk nog 3.

    Voorbeelden van immateriële activa (in het Engels intangible assets genoemd) zijn onder meer websitedomeinen, goodwill, patenten en de goede reputatie van een onderneming.

    Het is dus oude muk.

    De vernieuwingen gaan zo snel, dat Tom Tom dit rechtstreeks naar de opex brengt en niet meer naar
    de capex.
    Dus intangible assets gaat naar 0 op de balans.

    Haal je dus die oude muk uit de D en A ( 2008 meer als 1miljard op de balans ) dan heb je het volgende.

    ebit + 5
    ebitda + 23

    Taco zei hierover op de laatste CMD.
    We have stopped capitalizing a few
    years ago. So, that means that our CapEx is at a lower level. The only things that we capitalize are lease
    assets and some IT stuff that we have in house. But over time, the CapEX and D&A – they will reach parity.
    We expect that in a couple of years from now. And that parity will be around €20 million.

    Dus volgend jaar wordt D en A 17 a 18 PPE en Lease en 2 a 3 restant intangible assets

    Natuurlijk kan er nog een reorganisatie post komen , net zoals Q4 2023 a 10 miljoen.

    Logisch dat Harold eind 2023 bij VEB zei :

    Kom maar langs.
    Prachtig bedrijf, goed plan, gemotiveerde mensen en een goede cash positie
    We genereren een beetje cash niet genoeg, MAAR er staat ook niets in de Fik.

    Niet iedereen zal snappen wat Harold bedoelt met : er staat niets in de fik.

    Zouden die shorters allemaal alleen op de beurs tegenover elkaar staan of is het een soort gezamenlijk project :-)
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 13:46
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 10 augustus 2024 19:39:

    [...]
    Blijkbaar is die klantrelatie partnerschap samenwerking met Tesla niet PB-waardig. Een beurs genoteerde onderneming heeft verplichtingen inzake informatie delen naar aandeelhouders. Of te wel: het is een non-issue!

    Jammer voor tatje en de inhoud van zijn archiefklappers.
    Maar de heer Goddijn maakt er sinds de -nieuwsgierig makende opmerkingen- op de AVA van 2022 géén woord meer aan vuil.
    Voor zover er 'iets is met Tesla' zal dat niet veel voorstellen. Mogelijk levert TT (voor bv. Europa) info over geplande wegwerkzaamheden of oorzaken van incidenten. Zo'n 10-14 jaar geleden leverde TT dat ook aan Google.
  13. forum rang 6 tatje 26 augustus 2024 13:50
    Wat moet je ermee.

    De markt in A zit iets tegen, maar je wint marktaandeel

    Niet vergeten in de VS in A

    2025 tov 2021 stijgt je marktaandeel met 33,3%.zei Antoine op de CMD 2022
    Maps van 15 naar 20%
    Navigatie software 15 naar 20%
    traffic van 30 naar 40%

    Bij E , ik denk dat het een kwestie van tijd is.

    2021 addressable 55% van 2 miljard.
    2025 addressable 85% van 2,5 miljard

    Harold zei bij de VEB die markt is veel groter, op termijn wel 10 tot 15 miljard en dan 85 tot 90% addressable :-)

    Moeten we 85% naar 90% brengen omdat de regering in Australie ook al klant is :-)

    Ach we zullen wel zien, wie gelijk krijgt.

    Hoop dat de kinderen van Harold een beetje zuinig zijn en niet zoals een bepaald gezegde.

    verwervers
    ervers
    bedervers
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 14:13
    quote:

    Alrob2 schreef op 25 augustus 2024 08:41:

    [...]
    Ik zit ook bij ING, maar enkel met mijn aandelenportefeuille. Voor mijn opties heb ik Lynx als broker, eerder DeGiro. Veel goedkoper.
    En idd de grote spread bij opties (ik handel uitsluitend in calls, niet schrijven) van TomTom belemmert de winstkansen.
    Op het punt van de tarieven heb je gelijk. Nu handel ik niet zoveel meer in TT-opties, meer in opties op 'dure' of duurdere aandelen zoals de chippers, Prosus of SBM. Daar zijn de optiepremies hoog en maken de transactietarieven voor opties niet zoveel uit. Daarom blijf ik voor 't gemak maar bij ING, hun aandelentarieven zijn laag.
    Ook 'bezondig' ik me een enkele keer aan turbo's (geen TT-turbo's), bij ING sprinters genaamd. De financieringsrente die ING daarvoor rekent is lager dan bij de meeste andere banken of brokers.

    Je bent kennelijk positief, althans niet negatief, over TT en koopt alleen calls, schrijft niet? Dan kan je - zolang TT geen dividend uitkeert - het beste lang lopende deep-in-the,money calls kopen. Die bieden voor minder geld hetzelfde potentieel als aandelen.
  15. forum rang 6 Alrob2 26 augustus 2024 17:40
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 augustus 2024 14:13:

    [...]
    Op het punt van de tarieven heb je gelijk. Nu handel ik niet zoveel meer in TT-opties, meer in opties op 'dure' of duurdere aandelen zoals de chippers, Prosus of SBM. Daar zijn de optiepremies hoog en maken de transactietarieven voor opties niet zoveel uit. Daarom blijf ik voor 't gemak maar bij ING, hun aandelentarieven zijn laag.
    Ook 'bezondig' ik me een enkele keer aan turbo's (geen TT-turbo's), bij ING sprinters genaamd. De financieringsrente die ING daarvoor rekent is lager dan bij de meeste andere banken of brokers.

    Je bent kennelijk positief, althans niet negatief, over TT en koopt alleen calls, schrijft niet? Dan kan je - zolang TT geen dividend uitkeert - het beste lang lopende deep-in-the,money calls kopen. Die bieden voor minder geld hetzelfde potentieel als aandelen.
    Tja sprinters heb ik ook in het verleden mee gehandeld, maar het vervelende was dat je als de koers dichterbij de stoploss kwam je niet meer kon bijkopen, je kon enkel verkopen. Je kon dus niet meer risico nemen met dezelfde sprinter.
    Handel ik dan ook niet meer in.
    Deep in the money opties hebben te weinig hefboom.
    Succes!
  16. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 20:13
    quote:

    Alrob2 schreef op 26 augustus 2024 17:40:

    [...]
    ...
    Deep in the money opties hebben te weinig hefboom.
    Succes!
    Dat klopt op zich. Ik doelde op deep in the money calls als alternatief voor aandelen.
    Bedenk dat kale gekochte calls met een hoge hefboom (at-the-money of out-of-the-money) veel riskanter zijn, je zult regelmatig je inleg verliezen.
  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 20:30
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 11 augustus 2024 08:56:

    ...
    Er hangen Duistere wolken boven de Duitse auto-industrie. Zo draait de gehele productie er op amper 78% van zijn kunnen, 9% onder het gemiddelde. Hoewel met de vinger wordt gewezen naar de elektrische auto, zitten de problemen veel dieper geworteld.

    Zowel Mercedes, BMW als de Volkswagen Group zitten in een kamp waar de klappen vallen. Volgens een onderzoek van het IFO instituut in samenwerking met de constructeurs verwacht de Duitse auto-industrie dit jaar met 18,3% te krimpen. Da's een hallucinant cijfer, extra kracht bijgezet door de huidige productiecapaciteit in Duitsland die schippert rond de 78%, ver onder de gezonde 87% die het meestal weet te draaien.

    www.autofans.be/nieuws/geruchten/5527...
    Inderdaad een sombere situatie. Dat zie je ook aan hun aandelenkoersen, die zijn het laatste jaar met tientallen procenten gedaald.
    Misschien staat Mercedes er met hun vrachtwagendivisie nog het minst slecht voor.
729 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.