Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
16,730   +0,510   (+3,14%) Dagrange 16,320 - 17,140 316.500   Gem. (3M) 202,3K

AMG 2024

8.080 Posts
Pagina: «« 1 ... 326 327 328 329 330 ... 404 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Trx7 8 augustus 2024 14:03
    quote:

    Lamsrust schreef op 8 augustus 2024 13:09:

    [...]

    De EBITDA van de lithium tak is op dit moment niet genormaliseerd, i.e. er lopen allerlei kosten van de uitbreidingsprojecten doorheen waar gaan opbrengsten tegenover staan. Vanaf Q1, 2025 ontstaat een zuiverder beeld omdat SP+ en Bitterfeld dan op volle capaciteit zouden moeten draaien. Maar ook dan lopen er nog R&D kosten doorheen voor Bitterfeld en Savannah - alhoewel ik ervan uitga dat de personeelskosten van de mensen die zich hiermee bezig houden ook deels worden doorbelast aan deze deelnemingen - alsmede de R&D kosten van het Duitse onderzoekslabaratorium. Daarnaast zijn concurrenten met gigantische kostenbesparingsprogramma’s bezig, wellicht is hier bij AMG ook nog wel wat te halen indien de capex pijplijn leeg blijft.

    Van grote overall verliezen zal dan geen sprake meer zijn, indien Vanadium en Technology (incl. LIVA) op jaarbasis ieder plm. USD 80 mln EBITDA draaien.
    Lamsrust, waardeer je kennis en inhoud, daarvoor een ab. Alleen is AMG wel een bizar slechte belegging gebleken. De koers staat nu rond het niveau van 2009.
  2. Pietje puk 8 augustus 2024 14:29
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 8 augustus 2024 12:29:

    [...]

    AMG zal zeker de crisis overleven als low-cost producer, maar dat levert nog steeds grote verliezen op, waardoor de koers zal blijven dalen.
    De koers kan alleen omhoog door een stijgende lithiumprijs of door uitverkoop van alle onderdelen.
  3. forum rang 6 Lamsrust 8 augustus 2024 21:22
    quote:

    Trx7 schreef op 8 augustus 2024 14:03:

    [...]

    Lamsrust, waardeer je kennis en inhoud, daarvoor een ab. Alleen is AMG wel een bizar slechte belegging gebleken. De koers staat nu rond het niveau van 2009.
    Ik denk dat je bedoelt eind 2016 want toen stond de koers ook op E 15.

    Ik heb de jaarrekening van AMG over 2016 er eens bijgepast en vergeleken met de half jaar opstelling 2024 (X 1,000):
    31-12-2016. 30-06-2024
    Eigen vermogen $ 175,714 $ 533,036
    # aandelen 28,195 32,207
    EV per aandeel $ 6,23 $ 16,55

    Schuld $ 7,336 $ 135,680

    EBITDA $ 100,700 $ 130,000

    1.
    Over de periode 2016 - heden heeft AMG wel degelijk geld verdiend, i.e. ruim USD 10 per aandeel (+ uitgekeerde dividenden). Zelfs nog meer want het aandelenkapitaal is over die periode met ruim 10% verwaterd door de toekenning van aandelen aan management.

    2.
    In 2016 was de vanadiumprijs even laag als nu, maar in 2017 is deze omhooggeschoten doordat in 2016 concurrenten zijn omgevallen. Daarnaast was AMG in 2016 "lean & mean", i.e. in de jaren ervoor is enorm bezuinigd door maximale kostenbeheersing, werkkapitaalbeheersing en geen capex projecten. Momenteel maakt AMG gigantische interne en externe kosten i.v.m. de uitbreidingsprojecten en wordt er heel veel geld aan R&D uitgegeven. Dat drukt de winstgevendheid bij een gelijke vanadiumprijs als in 2016, terwijl AMG nu ook nog eens de capaciteit heeft verdubbeld t.o.v. 2016.

    3.
    indien de vanadium & lithiumprijzen herstellen is de operationele leverage natuurlijk gigantisch. Nu daar vooralsnog geen zicht op is binnen 12 maanden beloont de markt dat niet in de aandelenkoers. Zodra er echter hier en daar "green shoots" zichtbaar worden, dan kan de koers in no time verdubbelen, want dan springt iedereen op de rijdende trein.

    In de tussentijd is het van belang dat AMG management de capex on hold zet, i.e. lopende projecten afronden maar geen nieuwe investeringen aangaan. Het optuigen van een EU gegarandeerde financiering voor Zinnwald of Savannah is uiteraard prima, omdat deze financieringen op de balans van deze bedrijven rust en niet op die van AMG.

    Verder is het in de wachtkamer zitten en wachten op de "green shoots". Een beetje vergelijkbaar met Galapagos, met dien verstande dat de green shoots bij AMG wat zekerder zijn.
  4. forum rang 6 Trx7 9 augustus 2024 09:02
    quote:

    Lamsrust schreef op 8 augustus 2024 21:22:

    [...]

    Ik denk dat je bedoelt eind 2016 want toen stond de koers ook op E 15.

    Ik heb de jaarrekening van AMG over 2016 er eens bijgepast en vergeleken met de half jaar opstelling 2024 (X 1,000):
    31-12-2016. 30-06-2024
    Eigen vermogen $ 175,714 $ 533,036
    # aandelen 28,195 32,207
    EV per aandeel $ 6,23 $ 16,55

    Schuld $ 7,336 $ 135,680

    EBITDA $ 100,700 $ 130,000

    1.
    Over de periode 2016 - heden heeft AMG wel degelijk geld verdiend, i.e. ruim USD 10 per aandeel (+ uitgekeerde dividenden). Zelfs nog meer want het aandelenkapitaal is over die periode met ruim 10% verwaterd door de toekenning van aandelen aan management.

    2.
    In 2016 was de vanadiumprijs even laag als nu, maar in 2017 is deze omhooggeschoten doordat in 2016 concurrenten zijn omgevallen. Daarnaast was AMG in 2016 "lean & mean", i.e. in de jaren ervoor is enorm bezuinigd door maximale kostenbeheersing, werkkapitaalbeheersing en geen capex projecten. Momenteel maakt AMG gigantische interne en externe kosten i.v.m. de uitbreidingsprojecten en wordt er heel veel geld aan R&D uitgegeven. Dat drukt de winstgevendheid bij een gelijke vanadiumprijs als in 2016, terwijl AMG nu ook nog eens de capaciteit heeft verdubbeld t.o.v. 2016.

    3.
    indien de vanadium & lithiumprijzen herstellen is de operationele leverage natuurlijk gigantisch. Nu daar vooralsnog geen zicht op is binnen 12 maanden beloont de markt dat niet in de aandelenkoers. Zodra er echter hier en daar "green shoots" zichtbaar worden, dan kan de koers in no time verdubbelen, want dan springt iedereen op de rijdende trein.

    In de tussentijd is het van belang dat AMG management de capex on hold zet, i.e. lopende projecten afronden maar geen nieuwe investeringen aangaan. Het optuigen van een EU gegarandeerde financiering voor Zinnwald of Savannah is uiteraard prima, omdat deze financieringen op de balans van deze bedrijven rust en niet op die van AMG.

    Verder is het in de wachtkamer zitten en wachten op de "green shoots". Een beetje vergelijkbaar met Galapagos, met dien verstande dat de green shoots bij AMG wat zekerder zijn.
    Dank, ab, ben met je eens, veel goede ontwikkelingen etc. Alleen qua koers vind ik het toch allemaal zeer mager.

    De koers stond voor de kredietcrisis van 2008 op niveaus rond de 50-60. Rond 2011 stagneerde de koers ook al rond dit niveau.

    Neem je dividend, inflatie en box-3 heffing mee, dan is het rendement nog steeds negatief.
  5. forum rang 6 Trx7 9 augustus 2024 09:02
    quote:

    Lamsrust schreef op 8 augustus 2024 21:22:

    [...]

    Ik denk dat je bedoelt eind 2016 want toen stond de koers ook op E 15.

    Ik heb de jaarrekening van AMG over 2016 er eens bijgepast en vergeleken met de half jaar opstelling 2024 (X 1,000):
    31-12-2016. 30-06-2024
    Eigen vermogen $ 175,714 $ 533,036
    # aandelen 28,195 32,207
    EV per aandeel $ 6,23 $ 16,55

    Schuld $ 7,336 $ 135,680

    EBITDA $ 100,700 $ 130,000

    1.
    Over de periode 2016 - heden heeft AMG wel degelijk geld verdiend, i.e. ruim USD 10 per aandeel (+ uitgekeerde dividenden). Zelfs nog meer want het aandelenkapitaal is over die periode met ruim 10% verwaterd door de toekenning van aandelen aan management.

    2.
    In 2016 was de vanadiumprijs even laag als nu, maar in 2017 is deze omhooggeschoten doordat in 2016 concurrenten zijn omgevallen. Daarnaast was AMG in 2016 "lean & mean", i.e. in de jaren ervoor is enorm bezuinigd door maximale kostenbeheersing, werkkapitaalbeheersing en geen capex projecten. Momenteel maakt AMG gigantische interne en externe kosten i.v.m. de uitbreidingsprojecten en wordt er heel veel geld aan R&D uitgegeven. Dat drukt de winstgevendheid bij een gelijke vanadiumprijs als in 2016, terwijl AMG nu ook nog eens de capaciteit heeft verdubbeld t.o.v. 2016.

    3.
    indien de vanadium & lithiumprijzen herstellen is de operationele leverage natuurlijk gigantisch. Nu daar vooralsnog geen zicht op is binnen 12 maanden beloont de markt dat niet in de aandelenkoers. Zodra er echter hier en daar "green shoots" zichtbaar worden, dan kan de koers in no time verdubbelen, want dan springt iedereen op de rijdende trein.

    In de tussentijd is het van belang dat AMG management de capex on hold zet, i.e. lopende projecten afronden maar geen nieuwe investeringen aangaan. Het optuigen van een EU gegarandeerde financiering voor Zinnwald of Savannah is uiteraard prima, omdat deze financieringen op de balans van deze bedrijven rust en niet op die van AMG.

    Verder is het in de wachtkamer zitten en wachten op de "green shoots". Een beetje vergelijkbaar met Galapagos, met dien verstande dat de green shoots bij AMG wat zekerder zijn.
    Dank, ab, ben met je eens, veel goede ontwikkelingen etc. Alleen qua koers vind ik het toch allemaal zeer mager.

    De koers stond voor de kredietcrisis van 2008 op niveaus rond de 50-60. Rond 2011 stagneerde de koers ook al rond dit niveau.

    Neem je dividend, inflatie en box-3 heffing mee, dan is het rendement nog steeds negatief.
  6. forum rang 6 christo1 9 augustus 2024 12:01
    New energy vehicles have outsold traditional fuel-powered passenger cars on a monthly basis, topping 50% for the first time, according to China Passenger Car Association data for July.
    The reliability of the association’s data has been questioned in the past.
    In the U.S., the penetration rate of new energy vehicles in the first quarter was 18%, the U.S. Energy Information Association said.
    BYD's new luxury brand Yangwang is selling its first model, the U8, for more than 1 million yuan (US$160,000).
    BYD’s new luxury brand Yangwang is selling its first model, the U8, for more than 1 million yuan (US$160,000).
    CNBC | Evelyn Cheng
    BEIJING — For the first time in China, new energy vehicles have outsold traditional fuel-powered passenger cars on a monthly basis, according to China Passenger Car Association data for July.

    New energy vehicles include battery-only and hybrid-powered cars. The category accounted for 51% of new passenger cars sold in China last month, according to a release late Thursday.

    That’s up from a penetration rate of 36% exactly a year ago, and a dip below one-third in January, according to CNBC calculations of passenger car association data.

    The reliability of the association’s data has been questioned in the past. The latest report showed that battery-only cars outsold hybrid ones in July — for a battery-only penetration rate of 28%.

    However, monthly sales and delivery figures from BYD
    , Li Auto
    and other car companies indicated consumers in China increasingly preferred hybrid-powered vehicles.

    Future of EVs on the line in Michigan: Here's what to knowwatch now
    VIDEO02:50
    Future of EVs on the line in Michigan: Here’s what to know
    July data from the China Association of Automobile Manufacturers was not yet available.

    China is the world’s largest car market. But overall economic growth has slowed, while intense competition in the new energy vehicle category has prompted a price war.

    Passenger car association data showed overall auto sales fell by 2.8% to 1.72 million vehicles in July. Retail sales of new energy vehicles surged by nearly 37% to 878,000 cars in July.

    The Chinese government has supported the domestic new energy vehicle industry for more than a decade with subsidies and favorable policies. Authorities’ latest trade-in policy to boost consumption has also focused on giving buyers of new energy cars the most support.

    Other preferential policies at a city level include unrestricted access to public roads, while gas-powered cars may only be allowed to drive on those streets for part of the week.

    New energy vehicles have yet to take off as quickly in the U.S.

    The penetration rate in the first quarter was 18%, down from 18.8% in the fourth quarter of 2023, according to the latest publicly available estimates from Wards Intelligence, cited by the U.S. Energy Information Association.
  7. forum rang 4 geldmaker 9 augustus 2024 12:48
    quote:

    Aandachtige lezer schreef op 9 augustus 2024 12:20:

    Vanmorgen las ik dat Jaguar helemaal stopt met brandstofmotoren en helemaal overgaat op EV: www.autovisie.nl/nieuws/jaguar-vanaf-...
    Ja A.lezer alle seinen gaan echt op groen. Alleen het spel met de koers van het aandeel blijft maar doorgaan. Blijft toch bizar dat het maar gratis kan doorgaan in Nederland..alsof de koers nog niet erg genoeg is afgestraft..
  8. forum rang 6 Trx7 9 augustus 2024 14:56
    quote:

    Tippie schreef op 9 augustus 2024 14:13:

    Het kan niet anders dan dat de koers `binnenkort` gaat exploderen. Alle seinen staan goed. Of het nou een overname wordt of zellfstandig verder gaaan, maakt m.i. niet zo veel uit.
    Wat zou daar de trigger voor moeten zijn?
    Cijfers zijn geweest, grondstofprijzen zakken alleen maar verder.

    De koers zit in een duidelijke downtrend en shorts hebben recent nog uitgebreid. Tenzij er een wonder gebeurd, gaat de koers nog verder terugzakken. Het is nu gewoon denk ik wachten tot over een paar jaar.
  9. SRD 9 augustus 2024 17:56
    Het totaal short is 8 augustus afgenomen tot 5,82 % (was 5,93 %). Een afname van 35200 aandelen op een gemiddelde dagomzet van ca. 225000 aandelen. Positief is verder dat nadat midday de koers behoorlijk inzakt aan het einde van de dag een redelijk "herstel" volgt, de laatste drie handelsdagen.
  10. forum rang 4 Tippie 9 augustus 2024 20:08
    quote:

    Trx7 schreef op 9 augustus 2024 14:56:

    [...]

    Wat zou daar de trigger voor moeten zijn?
    Cijfers zijn geweest, grondstofprijzen zakken alleen maar verder.

    De koers zit in een duidelijke downtrend en shorts hebben recent nog uitgebreid. Tenzij er een wonder gebeurd, gaat de koers nog verder terugzakken. Het is nu gewoon denk ik wachten tot over een paar jaar.
    Er is in de markt steeds meer interesse voor dit soort bedrijven.
  11. forum rang 6 Lamsrust 9 augustus 2024 23:41
    quote:

    Trx7 schreef op 9 augustus 2024 09:02:

    [...]

    Dank, ab, ben met je eens, veel goede ontwikkelingen etc. Alleen qua koers vind ik het toch allemaal zeer mager.

    De koers stond voor de kredietcrisis van 2008 op niveaus rond de 50-60. Rond 2011 stagneerde de koers ook al rond dit niveau.

    Neem je dividend, inflatie en box-3 heffing mee, dan is het rendement nog steeds negatief.
    Volledig mee eens, de koers reflecteert geenszins de fundamentele ontwikkelingen bij AMG. De onderneming is ultimo 2024 onvergelijkbaar met de onderneming ultimo 2016, maar toch is de koers hetzelfde gebleven. Er is nu gewoon geen enkel momentum voor deze business, maar dat kan zomaar opeens veranderen. Wanneer weet niemand.
    Kijk naar metaal Antimony waarvan de prijs in een jaar is verdubbeld, i.e. het kan snel gaan.
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 augustus 2024 09:13
    quote:

    Lamsrust schreef op 9 augustus 2024 23:41:

    [...]
    Volledig mee eens, de koers reflecteert geenszins de fundamentele ontwikkelingen bij AMG. De onderneming is ultimo 2024 onvergelijkbaar met de onderneming ultimo 2016, maar toch is de koers hetzelfde gebleven. Er is nu gewoon geen enkel momentum voor deze business, maar dat kan zomaar opeens veranderen. Wanneer weet niemand.
    Kijk naar metaal Antimony waarvan de prijs in een jaar is verdubbeld, i.e. het kan snel gaan.
    Helaas reflecteert de koers exact de fundamentele ontwikkelingen bij AMG.
  13. forum rang 6 Trx7 10 augustus 2024 09:53
    quote:

    Lamsrust schreef op 9 augustus 2024 23:41:

    [...]

    Volledig mee eens, de koers reflecteert geenszins de fundamentele ontwikkelingen bij AMG. De onderneming is ultimo 2024 onvergelijkbaar met de onderneming ultimo 2016, maar toch is de koers hetzelfde gebleven. Er is nu gewoon geen enkel momentum voor deze business, maar dat kan zomaar opeens veranderen. Wanneer weet niemand.
    Kijk naar metaal Antimony waarvan de prijs in een jaar is verdubbeld, i.e. het kan snel gaan.
    Blijkt iig dat de grondstofprijzen allesbepalend zijn voor de waardering, wat misschien ook niet gek is als je kijkt naar de huidige winst en cash generatie.

    Het is nu denk ik wachten op herstel van de grondstofprijzen, maar lees daar vrijwel alleen negatieve dingen over.

    De lithiumprijs is alleen al in de afgelopen paar maanden 30% gezakt, en tov de low van eind 2021 kan er nog de helft van af. Maak je je daar geen zorgen over? Zeker nu de economie ook lijkt te vertragen.
8.080 Posts
Pagina: «« 1 ... 326 327 328 329 330 ... 404 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.