Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,085   -0,030   (-0,59%) Dagrange 5,045 - 5,180 89.337   Gem. (3M) 187,7K

TomTom Augustus 2024

729 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 vreemdvermogen 6 augustus 2024 21:05
    Ach, ach. Wat wordt TT verder het slijk in getrokken. 4,73. Als we de beurswaarde minus cash doen dan houden we nog een goeie 340M over. Bijna 1/3 voor wat Telematics heeft opgebracht. Gaat lekker zo. Harold zal, zoals gewoonlijk, wel een excuus hebben en er "voor alle aandeelhouders zijn' . Maar ook zijn geld verdampt zo en dat kantoch niet gecompenseerd worden met vorstelijke bonussen wegens goede prestaties.
  2. forum rang 6 NewKidInTown 6 augustus 2024 21:46
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 6 augustus 2024 21:05:

    Ach, ach. Wat wordt TT verder het slijk in getrokken. 4,73. Als we de beurswaarde minus cash doen dan houden we nog een goeie 340M over. Bijna 1/3 voor wat Telematics heeft opgebracht. Gaat lekker zo. Harold zal, zoals gewoonlijk, wel een excuus hebben en er "voor alle aandeelhouders zijn' . Maar ook zijn geld verdampt zo en dat kantoch niet gecompenseerd worden met vorstelijke bonussen wegens goede prestaties.
    Het gaat niet om de koers van vandaag of morgen maar om de koers aan het eind van de rit. Dat moment bepaalt hg, de prijs ook en kennelijk wie er, naast de inner circle nog mee gaan profiteren. Daarover is onze invloed nihil, en niks fa en niks ta.
  3. forum rang 6 JustRevisited 6 augustus 2024 23:07
    Het lastige is dat er geen fundamentele waardering van tomtom mogelijk is.

    Waarde op basis van earnings:
    - de outlook is ingetrokken dus een waardering van X maal de cashflow is niet mogelijk

    Waarde obv assets:
    - de nieuwe maps zijn een laag om diverse bronnen heen met name om Open Street Map heen, die ‘laag’ is zowel een proceslaag (kwaliteitsgaranties) als data lagen (proprietary tomtom data).

    De assets van TomTom zijn niet meer de data, het betreft AI, knowhow, processen, etc. Om data te verwerken. Dat is minder tastbaar (geen tangible asset) en lastig te waarderen.

    Deze jarenlange expertise en het meer recente platform heeft pas waarde als het winstgevend kaarten weet te produceren.

    We weten dat deze Orbis kaarten én beter én goedkoper te produceren zijn dan de oude proprietary TomTom kaarten. Maar voorlopig levert het nog geen zwarte cijfers op.

    Niet getreurd, er is een hele pijplijn (‘funnel’) aan potentiele klanten voor Orbis. Dus het zal wel winstgevend gaan worden. Maar tot die tijd is er geen waardering aan te hangen en is het “wat de gek ervoor geeft”.

    Dit lost zich vanzelf op als er wel weer een outlook is en er is ook nog die meer dan 2 euro per aandeel netto kaspositie die in het aandeel zit.

    De hierboven genoemde situatie zorgt voor een limbo-waardering. Toch ben ik wel voornemens om bij een dip in te stappen, want die limbo is tijdelijk.

    ==

    "In limbo" betekent in een toestand van onzekerheid of onbeslist zijn. Het kan verwijzen naar een situatie waarin iets of iemand zich bevindt tussen twee staten, zonder duidelijkheid over wat er vervolgens zal gebeuren. Het komt oorspronkelijk uit het Latijnse woord "limbus," dat "rand" of "grens" betekent, en werd traditioneel gebruikt in religieuze contexten om een staat van zielen te beschrijven die niet in de hemel of hel waren geplaatst. In modern gebruik wordt het vaak figuurlijk toegepast op allerlei vormen van onzekerheid of tussentijdse situaties.
  4. forum rang 6 pwijsneus 7 augustus 2024 06:31
    quote:

    JustRevisited schreef op 6 augustus 2024 23:07:

    Het lastige is dat er geen fundamentele waardering van tomtom mogelijk is.

    Waarde op basis van earnings:
    - de outlook is ingetrokken dus een waardering van X maal de cashflow is niet mogelijk

    Waarde obv assets:
    - de nieuwe maps zijn een laag om diverse bronnen heen met name om Open Street Map heen, die ‘laag’ is zowel een proceslaag (kwaliteitsgaranties) als data lagen (proprietary tomtom data).

    De assets van TomTom zijn niet meer de data, het betreft AI, knowhow, processen, etc. Om data te verwerken. Dat is minder tastbaar (geen tangible asset) en lastig te waarderen.

    Deze jarenlange expertise en het meer recente platform heeft pas waarde als het winstgevend kaarten weet te produceren.

    We weten dat deze Orbis kaarten én beter én goedkoper te produceren zijn dan de oude proprietary TomTom kaarten. Maar voorlopig levert het nog geen zwarte cijfers op.

    Niet getreurd, er is een hele pijplijn (‘funnel’) aan potentiele klanten voor Orbis. Dus het zal wel winstgevend gaan worden. Maar tot die tijd is er geen waardering aan te hangen en is het “wat de gek ervoor geeft”.

    Dit lost zich vanzelf op als er wel weer een outlook is en er is ook nog die meer dan 2 euro per aandeel netto kaspositie die in het aandeel zit.

    De hierboven genoemde situatie zorgt voor een limbo-waardering. Toch ben ik wel voornemens om bij een dip in te stappen, want die limbo is tijdelijk.

    ==

    "In limbo" betekent in een toestand van onzekerheid of onbeslist zijn. Het kan verwijzen naar een situatie waarin iets of iemand zich bevindt tussen twee staten, zonder duidelijkheid over wat er vervolgens zal gebeuren. Het komt oorspronkelijk uit het Latijnse woord "limbus," dat "rand" of "grens" betekent, en werd traditioneel gebruikt in religieuze contexten om een staat van zielen te beschrijven die niet in de hemel of hel waren geplaatst. In modern gebruik wordt het vaak figuurlijk toegepast op allerlei vormen van onzekerheid of tussentijdse situaties.
    Die limbo duurt zeker nog 7 maanden. Wellicht zijn er voorbeelden van andere fondsen die in limbo zaten, en te kijken hoe het daarmee is afgelopen. Maar 'in limbo zijn' en tegelijkertijd een beursnotering hebben is geen prettige combinatie lijkt me, logisch dat de markt dit genadeloos afstraft. Hier kun je als investeerder helemaal niets mee.

    Als je op een dip wilt inkopen zul je nog wel wat kansen gaan krijgen, al dan niet geholpen door het algemene sentiment.

    Heb je nog een concreet niveau in gedachte, bv onder de 4,50? Of verwacht je nog een bepaalde trigger die zo'n dip kan veroorzaken?

    Misschien is het beter om eerst even de outlook af te wachten, want de verwachting is nu meer van hetzelfde, en daar moet je dan ook nog eens 7 maanden op wachten. In limbo inderdaad, en dat is niet best op de beurs. Beter dat eerst outlook maar eens rustig afwachten en dan knopen tellen.

    Succes.
  5. forum rang 6 pwijsneus 7 augustus 2024 07:11
    quote:

    win some... schreef op 7 augustus 2024 07:08:

    EV = 4,73 x 125 mio aandelen - 258 mio cash = 333 mio

    Jaarlijks R&D- budget ongeveer 360 mio

    Eigenlijk zegt de markt hiermee: Tomtom is meer een hobbyclub dan een echt bedrijf.
    Wel een hobbyclub met een beursnotering. Het is voor alle partijen beter als daar een eind aan gemaakt wordt. Een beter moment is er niet.
  6. forum rang 6 NewKidInTown 7 augustus 2024 08:03
    quote:

    win some... schreef op 7 augustus 2024 07:08:

    EV = 4,73 x 125 mio aandelen - 258 mio cash = 333 mio

    Jaarlijks R&D- budget ongeveer 360 mio

    Eigenlijk zegt de markt hiermee: Tomtom is meer een hobbyclub dan een echt bedrijf.
    Veel duidelijker en compacter kun je het niet uitleggen, dikke duim dus.
  7. gvanmaarsum 7 augustus 2024 08:16
    Uit 2018:

    Topman TomTom hint op overname of partnerschap

    Staat TomTom op het punt om te worden overgenomen? Beleggers rekenen er op, na uitspraken van topman Harold Goddijn die zegt dat grootaandeelhouders - waaronder hijzelf - niet hechten aan zelfstandigheid.

    Goddijn sluit tegenover persbureau Reuters een overname of diepgaande samenwerking met een autofabrikant of technologiepartner niet uit.

    Dit was bijna 6 jaar geleden. Waar is het wachten nog op??? Aansluiten bij Microsoft ligt het meest voor de hand…

    Of wil Corinne nog een keer een projectje opstarten?
  8. DYEX 7 augustus 2024 08:19
    quote:

    NewKidInTown schreef op 7 augustus 2024 08:03:

    [...]
    Veel duidelijker en compacter kun je het niet uitleggen, dikke duim dus.
    [/quote]

    [quote alias=ketchup id=15399144 date=202408070806]
    nog maar eens een dip van 325 mio euro ondernemingswaarde ? ( 125 mio aandelen @ 4,75 euro bij ongeveer 275 mio aan cash ) .... moet het dan in 10 jaar van 2,5 miljard beurswaarde naar NUL voordat je overweegt het eventueel te kopen ?

    wat een giller
    Nog compacter: Dit is een uniek fonds waarbij de eigenaren van de "onderneming" belang hebben bij een lage koers en dus waardering.
  9. forum rang 6 NewKidInTown 7 augustus 2024 08:20
    quote:

    beursbeurs schreef op 7 augustus 2024 07:58:

    Als men de aandelen in de overzichten van Morningstar en DNB beschouwt als aandelen in vaste handen, alsmede de aandelen van JdM, dan is de free float wel héél erg klein
    Des te kleiner de free float is, des te minder relevant is het of tt voor een lage prijs van de beurs wordt gehaald OF voor een aanzienlijk hogere prijs.
    Is dat te simpel geredeneerd en wensdenken of zit hier logica en waarschijnlijkheid in ?
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 7 augustus 2024 08:46
    quote:

    JustRevisited schreef op 6 augustus 2024 23:07:

    zie voor de hele quote hierboven

    De hierboven genoemde situatie zorgt voor een limbo-waardering. Toch ben ik wel voornemens om bij een dip in te stappen, want die limbo is tijdelijk.

    Wat is bij dit koersniveau een dip?
    Onder de 52 week range van €4,51?

    Daarop wachten?
    Of hopen dat de zo krachtig onder water gedrukt bal omhoog floept als een raket naar de ruimte? ((-;
  11. forum rang 7 Wereldbelegger 7 augustus 2024 08:53
    TomTom
    Totale netto shortpositie op Aug. 7, 2024: 4.73%
    ( van 4,86% naar 4,73% )

    Shortsellpositie: Marchall Wace van 0,88% naar 0,77%
    Shortsellpositie: Millennium International Management van 0,61% naar 0,59%

    Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie

    1-8-2024 Citadel Advisors 0,50%
    11-7-2024 Millennium International Management 0,59%
    22-12-2023 Marchall Wace 0,77%
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,63%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,66%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,58%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 4,73%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    4,73% van 132.366.672* is: 6.260.944 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
    6.260.944 van 63.374.960* is: 9,88%

    *Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 30-6-2024

    *Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,067% t/m 5,39%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,39% van het totaal aantal uitstaande aandelen.

    Ter info: (met dank aan VeniVidiMerui)
    In de 'netto short' berekening van de AFM moeten derivaten "worden verantwoord op voor delta gecorrigeerde basis.
    Bovenstaand percentage zegt feitelijk helemaal niets. je ziet alleen het resultaat van de netto short berekening.
    omdat je de onderliggende posities niet kent; weet je niet of de shortposities worden uitgebreid of dat netto shortwaarde is verhoogd door koersdaling.
  12. DYEX 7 augustus 2024 09:09
    quote:

    NewKidInTown schreef op 7 augustus 2024 08:20:

    [...]
    Des te kleiner de free float is, des te minder relevant is het of tt voor een lage prijs van de beurs wordt gehaald OF voor een aanzienlijk hogere prijs.
    Is dat te simpel geredeneerd en wensdenken of zit hier logica en waarschijnlijkheid in ?
    Een beetje te simpel, want dan zijn de andere grootaandeelhouders toch ook weer van belang? Om uit te kopen?
  13. forum rang 6 tatje 7 augustus 2024 09:49
    quote:

    JustRevisited schreef op 6 augustus 2024 23:07:

    Het lastige is dat er geen fundamentele waardering van tomtom mogelijk is.

    Waarde op basis van earnings:
    - de outlook is ingetrokken dus een waardering van X maal de cashflow is niet mogelijk

    Waarde obv assets:
    - de nieuwe maps zijn een laag om diverse bronnen heen met name om Open Street Map heen, die ‘laag’ is zowel een proceslaag (kwaliteitsgaranties) als data lagen (proprietary tomtom data).

    De assets van TomTom zijn niet meer de data, het betreft AI, knowhow, processen, etc. Om data te verwerken. Dat is minder tastbaar (geen tangible asset) en lastig te waarderen.

    Deze jarenlange expertise en het meer recente platform heeft pas waarde als het winstgevend kaarten weet te produceren.

    We weten dat deze Orbis kaarten én beter én goedkoper te produceren zijn dan de oude proprietary TomTom kaarten. Maar voorlopig levert het nog geen zwarte cijfers op.

    Niet getreurd, er is een hele pijplijn (‘funnel’) aan potentiele klanten voor Orbis. Dus het zal wel winstgevend gaan worden. Maar tot die tijd is er geen waardering aan te hangen en is het “wat de gek ervoor geeft”.

    Dit lost zich vanzelf op als er wel weer een outlook is en er is ook nog die meer dan 2 euro per aandeel netto kaspositie die in het aandeel zit.

    De hierboven genoemde situatie zorgt voor een limbo-waardering. Toch ben ik wel voornemens om bij een dip in te stappen, want die limbo is tijdelijk.

    ==
    De woorden van Harold bij de VEB sluiten hierbij aan,

    Hoe ga je vet winst maken zoals je ambitie 2025 is ( was )

    2 elementen

    1) kostenbesparing en efficientie Laatste 4 kwartalen kale opex 117
    2) omzetgroei

    Als bepaalde zaken ff tegen zitten , zegt Harold bij Q2 2024 over 2)

    1) A rollen momenteel minder auto s van de band dan verwacht en de SOP van nieuwe klanten is uitgesteld
    2) E duurt iets langer dan verwacht, maar de proof points zijn er ( Taco bij Q2 )
    Microsoft moody s Oualcomm Bolt Australie ( allemaal NA 17 april )

    Dit jaar A 340 E 150

    27 28 moet het volgende dus mogelijk zijn, mits er geen zand in de motor komt.

    A 500
    E 350
    omzet 850
    marge zonder C 90%
    gross profit 765
    Opex niet 4 maal 117 maar 4 maal 127,5 plus 20 D en A 530
    ebit 235 marge 27,6% tov de omzet.
    D en A 20
    ebitda 255

    Ik snap wel waarom JR wil instappen.

    Het kan, ik zeg uitdrukkelijk Kan, kan hard gaan.

    Prettige dag verder :-)
  14. forum rang 6 ketchup 7 augustus 2024 09:52
    quote:

    NewKidInTown schreef op 7 augustus 2024 09:39:

    Het dreigt weer een huildagje te worden met na een half uur een aandelenomzet van net 3000 stukjes.
    Wat ik me afvraag, gaat Ketchup nog een keertje toeslaan rond zijn eerder genoemde 4,75 of zit je al op je gewenste aantal en "vol" ?
    al mijn scale down buying orders zijn gevuld, mijn gemiddelde is nu 4.90 euro ... maar om break-even te komen op mijn performance vanaf dat ik TT ben gaan handelen moet het naar 8.00 euro en om een rendement te maken om deze investering over de laatste 5-7 jaar nog enigszins glans te geven moet het eigenlijk naar 10-12 euro

    dus om het even samen te vatten, het is voor mij tot op heden een waardeloze investering geweest en daar ben ik zelf debet aan, ik had eigenlijk afscheid moeten nemen toen BNP / Exane , Kumar, Morgan Stanley en nog een handvol goede analisten het voor lief hielden en stopten met volgen

    there is an above average risk to invest in a public company , which is managed as a private one .. goed dat is een koe in zijn reet kijken en daar doen we niet aan, dus vanaf nu hoop ik echt op een verandering binnen TT en dat kan zowel op bestuurlijk vlak als aandeelhoudersstructuur zijn en dan hoop ik dat we eerstens op eigen kracht terug kunnen naar 8 euro en daarna onder een ander dak naar 10-12

    ijdele hoop ? wie zal t zeggen.
729 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.