Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,290   +0,290   (+1,93%) Dagrange 15,050 - 15,490 101.913   Gem. (3M) 221,8K

AMG 2024

6.072 Posts
Pagina: «« 1 ... 261 262 263 264 265 ... 304 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Xynix 28 juni 2024 10:09
    Nou, met AMG zit ik momenteel helemaal scheef. Te lang ging het te goed met mijn portefeuille. Maar ik vind het strategisch plaatje voor AMG te goed om afscheid te willen nemen voor deze afbraakkoersen. Het wordt waarschijnlijk een kwestie van een heeeeeel lange adem. Vreemd genoeg lig ik er niet wakker van, hoewel ik het natuurlijk liever slimmer had gedaan (zoals onder in de 20 verkopen en nu 25% meer aandelen terugkopen).

    Ergens geeft het ook rust dat het momenteel geen zin heeft om het heel actief te volgen. Dan kunnen de belangrijke dingen in het leven van een pensionado weer de aandacht krijgen die ze verdienen. Schilderen bij mijn oudste zoon, sloffen voor strijkstokken maken voor mijn 2e zoon, nieuwe houtbewerkingsvaardigheden leren en uitproberen, meer bewegen, meer op vriendenbezoek, meer genieten van de tuin. Simpele dingen. Soms wordt het leven rijker door armer te worden. En dan zou het helemaal leuk zijn als dan over 5-6 jaar het toch een verstandige keuze blijkt te zijn geweest om te blijven zitten en wat uit te kunnen delen.

    En wie weet komt er wel weer een relief-rally als bij de halfjaar-cijfers blijkt dat de strategie op koers ligt en er weliswaar momenteel verlies wordt geleden, maar niet op een manier dat je je zorgen moet maken over de continuïteit van AMG. En dan moeten langzaam maar zeker gunstig geprijsde elektrische kleintjes, PHEV's en serieuze sprongen voorwaarts qua batterij range en laadinfrastructuur het vliegwiel van de transitie alsnog op gang brengen. Elektrisch wordt echt wel de toekomst, alleen met wat vertraging.
  2. forum rang 5 Money Never Sleeps 28 juni 2024 11:02
    quote:

    Xynix schreef op 28 juni 2024 10:09:

    Nou, met AMG zit ik momenteel helemaal scheef. Te lang ging het te goed met mijn portefeuille. Maar ik vind het strategisch plaatje voor AMG te goed om afscheid te willen nemen voor deze afbraakkoersen. Het wordt waarschijnlijk een kwestie van een heeeeeel lange adem. Vreemd genoeg lig ik er niet wakker van, hoewel ik het natuurlijk liever slimmer had gedaan (zoals onder in de 20 verkopen en nu 25% meer aandelen terugkopen).

    Ergens geeft het ook rust dat het momenteel geen zin heeft om het heel actief te volgen. Dan kunnen de belangrijke dingen in het leven van een pensionado weer de aandacht krijgen die ze verdienen. Schilderen bij mijn oudste zoon, sloffen voor strijkstokken maken voor mijn 2e zoon, nieuwe houtbewerkingsvaardigheden leren en uitproberen, meer bewegen, meer op vriendenbezoek, meer genieten van de tuin. Simpele dingen. Soms wordt het leven rijker door armer te worden. En dan zou het helemaal leuk zijn als dan over 5-6 jaar het toch een verstandige keuze blijkt te zijn geweest om te blijven zitten en wat uit te kunnen delen.

    En wie weet komt er wel weer een relief-rally als bij de halfjaar-cijfers blijkt dat de strategie op koers ligt en er weliswaar momenteel verlies wordt geleden, maar niet op een manier dat je je zorgen moet maken over de continuïteit van AMG. En dan moeten langzaam maar zeker gunstig geprijsde elektrische kleintjes, PHEV's en serieuze sprongen voorwaarts qua batterij range en laadinfrastructuur het vliegwiel van de transitie alsnog op gang brengen. Elektrisch wordt echt wel de toekomst, alleen met wat vertraging.
    Mooi gesproken en geniet van het weekend
  3. forum rang 5 christo1 28 juni 2024 11:38
    Benieuwd of de inflatie cijfers van de VS deze middag de korte termijn koers van AMG bepalen.

    Zelfs al stijgt de koers van AMG dan vandaag, ik zie de koers daarna weer verder zakken ik wil zelf niet het onderste uit de kan maar één koers high 13€ lijkt mogelijk in handbereik en kan nog lager gaan ook, maar ik ben tevreden met high 13€.

    Trouwens lithium prijzen vandaag stabiel.

    Mvg
  4. forum rang 5 Instapmoment 28 juni 2024 11:59
    quote:

    SRD schreef op 28 juni 2024 11:27:

    Voor de shortende partijen zijn er ook risiko's. Thans zijn er 1,56 miljoen aandelen short (posities < 0,5 % niet meegeteld). De gemiddelde dagomzet is 239000. Er zijn theoretisch 6 1/2 handelsdagen nodig om te coveren. Moet wel de hele omzet naar de shorters gaan.
    Je ziet tegenwoordig helaas steeds vaker dat shortposities worden gesloten buiten de beurs om door middel van een block trade. Dat shorters moeten terugkopen via de beurs en daarmee een koersstijging veroorzaken is vaak een illusie. Een tijdje terug zagen we bij JET dat een shortpositie van Millenium van 2%+ in één dag volledig werd gesloten, zonder enige impact op de koers.
  5. forum rang 4 watergeus 28 juni 2024 12:34
    quote:

    christo1 schreef op 28 juni 2024 06:04:

    [...]

    Ben niet volledig akkoord met uw stelling, de CEO heeft gedaan wat moest gedaan worden een uitgewerkte strategie om een verticale lithium keten op te bouwen e
    N hun vanadium business te verdubbelen, de grootste schuld is de zeer sterke daling van de lithium en vanadium prijzen, het enige dat ik het management en CEO kwalijk neem is dat er verleden jaar een ebitda van 400+ miljoen dollar voorspelden toen de lithium prijzen reeds sterk begonnen te dalen, daarom dacht ik dat AMG te prijzen had vastgeklikt omdat de CEO zo zeker was van zijn stuk, niets bleek minder waar en dat heeft bij mij een breuk in het vertrouwen gegeven en daarom van ik nu sceptisch over zulke uitspraken zoals recent weer van binnen dit en vijf jaar minstens 500 miljoen dollar ebitda te draaien, dit kan wel waar zijn op voorwaarde dat de lithium prijzen herstellen naar een hoger niveau maar dat is spreken voor uw beurt dat de CEO weet gedaan heeft.

    De strategie is was de juiste maat ook AMG heeft een stuk van zijn verticale integratie momenteel on hold gezet of afgeserveerd zoals de te bouwen lithium carbonaat fabriek in Brazilië, mijn hoop bestaat nog dat die lithium carbonaat fabriek nog te bouwen valt maar dan in Europa met een zak Europese subsidies om de productie in Europa te verankeren maar dan zijn we weer een paar jaar verder.

    Ondertussen moet AMG mee door het stof.

    Mvg
    Ik zat sinds het begin in AMG (2007) omdat ik er heilig in geloofde. Daar heb ik al snel miijn hoofd mee gestoten omdat er teveel verwachtingswaarde in het aandeel sloop. Vanaf 2016 in en uit en goed verdiend vanaf 2020. Wie niet, alles vloog omhoog. Het management is onvoldoende meegegroeid met nieuwe ontwikkelingen. Zoals jezelf aangeeft ze zien geen problemen aankomen. star doorgaan.Vooral roepen energietransitie =Lithium. Dat is achterhaald sinds we weten dat je 150.000km met een verbrandingsmotor kan rijden alvorens dezelfde vervuiling te creeren als een nieuwe ongebruikte EV auto. Bovendien is het spulletje erg brandbaar en komen er snel nieuwe alternatieven. Twijfel dus aan die vette subsidies vanuit Europa.
    Alleen AMG recycling vind ik een positieve stap om de knowhow van het concern in te zetten voor duurzaamheid. Daar kan het bedrijf nog niet alleen op draaien. Fris management zou nieuwe keuzes kunnen maken ipv in die lithium tunnel(visie) te blijven. Er is veel knowhow in het bedrijf. Maar aderverkalking rules. Dat iedereen denkt dat de lage koers echt en alleen uitsluitend aan de lithiumprijs ligt, be my guest maar is slechts deel van het AMG verhaal. Bovendien er is geen enkele trigger, tenzij kunstmatig, om die prijzen te laten stijgen.
  6. Boel 28 juni 2024 12:43
    quote:

    watergeus schreef op 28 juni 2024 12:34:

    [...]
    Ik zat sinds het begin in AMG (2007) omdat ik er heilig in geloofde. Daar heb ik al snel miijn hoofd mee gestoten omdat er teveel verwachtingswaarde in het aandeel sloop. Vanaf 2016 in en uit en goed verdiend vanaf 2020. Wie niet, alles vloog omhoog. Het management is onvoldoende meegegroeid met nieuwe ontwikkelingen. Zoals jezelf aangeeft ze zien geen problemen aankomen. star doorgaan.Vooral roepen energietransitie =Lithium. Dat is achterhaald sinds we weten dat je 150.000km met een verbrandingsmotor kan rijden alvorens dezelfde vervuiling te creeren als een nieuwe ongebruikte EV auto. Bovendien is het spulletje erg brandbaar en komen er snel nieuwe alternatieven. Twijfel dus aan die vette subsidies vanuit Europa.
    Alleen AMG recycling vind ik een positieve stap om de knowhow van het concern in te zetten voor duurzaamheid. Daar kan het bedrijf nog niet alleen op draaien. Fris management zou nieuwe keuzes kunnen maken ipv in die lithium tunnel(visie) te blijven. Er is veel knowhow in het bedrijf. Maar aderverkalking rules. Dat iedereen denkt dat de lage koers echt en alleen uitsluitend aan de lithiumprijs ligt, be my guest maar is slechts deel van het AMG verhaal. Bovendien er is geen enkele trigger, tenzij kunstmatig, om die prijzen te laten stijgen.
    Ook dit is alweer achterhaald: EV zijn vrijwel meteen beter voor het milieu. Al regelmatig weerlegt door de wetenschap, maar gretig aangehaald door de (struisvogel)politiek.

    Het is brandbaar maar niet meer risico op verbranding.

    Lithium is komende 10 jaar nog de batterij voor auto's.

    5 jaar geleden hadden weinigen kunnen voorspellen dat nu 40% vd verkochte auto's full EV is. Uiteindelijk is een graadje of twee warmer in de wereld funest en zal ook de zelfde politiek moeten meebewegen. Zij het 5 jaar te laat.

    Niet dat ik het 24x7 bestudeerd heb: wetenschappers wel en die weten het beter dan ik. Of jij.
  7. Dividenhunter 28 juni 2024 12:49
    Jammer dat men zich zo blind staart op het Lithium verhaal m.b.t. AMG.

    Veel mensen realiseren zich kennelijk niet dat AMG meer is dan Lithium.

    Het laatste half jaar is de vraag naar het metaal Tantaal enorm gestegen verband met het grootschalige opschroeven van de raketprodukte door o.a. Dassault Aviation en Britsish Aerospace.
    De oorlog in Oekraïne en de vraag naar raketten van diverse pluimage ook door onze eigen nato landen is vertienvoudigd.

    AMG is een van de grotere leveranciers van deze onmisbare grondstof in Europa.

    De komende kwartaal resultaten van AMG zal waarschijnlijk een ieder verbazen.
  8. forum rang 5 christo1 28 juni 2024 13:03
    quote:

    watergeus schreef op 28 juni 2024 12:34:

    [...]
    Ik zat sinds het begin in AMG (2007) omdat ik er heilig in geloofde. Daar heb ik al snel miijn hoofd mee gestoten omdat er teveel verwachtingswaarde in het aandeel sloop. Vanaf 2016 in en uit en goed verdiend vanaf 2020. Wie niet, alles vloog omhoog. Het management is onvoldoende meegegroeid met nieuwe ontwikkelingen. Zoals jezelf aangeeft ze zien geen problemen aankomen. star doorgaan.Vooral roepen energietransitie =Lithium. Dat is achterhaald sinds we weten dat je 150.000km met een verbrandingsmotor kan rijden alvorens dezelfde vervuiling te creeren als een nieuwe ongebruikte EV auto. Bovendien is het spulletje erg brandbaar en komen er snel nieuwe alternatieven. Twijfel dus aan die vette subsidies vanuit Europa.
    Alleen AMG recycling vind ik een positieve stap om de knowhow van het concern in te zetten voor duurzaamheid. Daar kan het bedrijf nog niet alleen op draaien. Fris management zou nieuwe keuzes kunnen maken ipv in die lithium tunnel(visie) te blijven. Er is veel knowhow in het bedrijf. Maar aderverkalking rules. Dat iedereen denkt dat de lage koers echt en alleen uitsluitend aan de lithiumprijs ligt, be my guest maar is slechts deel van het AMG verhaal. Bovendien er is geen enkele trigger, tenzij kunstmatig, om die prijzen te laten stijgen.
    Ik ga er wel vanuit dat de lage koers van AMG bijna uitsluitend te wijten is aan de lage prijzen van zowel lithium en vanadium.

    Het vervelende voor AMG is dat zijn twee core business namelijk lithium en vanadium juist op hetzelfde moment het laten afweten.

    Ik wacht af.

    Mvg
  9. NickieToTheT 28 juni 2024 13:06
    quote:

    Dividenhunter schreef op 28 juni 2024 12:49:

    Jammer dat men zich zo blind staart op het Lithium verhaal m.b.t. AMG.

    Veel mensen realiseren zich kennelijk niet dat AMG meer is dan Lithium.

    Het laatste half jaar is de vraag naar het metaal Tantaal enorm gestegen verband met het grootschalige opschroeven van de raketprodukte door o.a. Dassault Aviation en Britsish Aerospace.
    De oorlog in Oekraïne en de vraag naar raketten van diverse pluimage ook door onze eigen nato landen is vertienvoudigd.

    AMG is een van de grotere leveranciers van deze onmisbare grondstof in Europa.

    De komende kwartaal resultaten van AMG zal waarschijnlijk een ieder verbazen.
    Een negatieve kostprijs voor spodume, dat zou wat zijn.
  10. forum rang 5 christo1 28 juni 2024 13:06
    quote:

    Dividenhunter schreef op 28 juni 2024 12:49:

    Jammer dat men zich zo blind staart op het Lithium verhaal m.b.t. AMG.

    Veel mensen realiseren zich kennelijk niet dat AMG meer is dan Lithium.

    Het laatste half jaar is de vraag naar het metaal Tantaal enorm gestegen verband met het grootschalige opschroeven van de raketprodukte door o.a. Dassault Aviation en Britsish Aerospace.
    De oorlog in Oekraïne en de vraag naar raketten van diverse pluimage ook door onze eigen nato landen is vertienvoudigd.

    AMG is een van de grotere leveranciers van deze onmisbare grondstof in Europa.

    De komende kwartaal resultaten van AMG zal waarschijnlijk een ieder verbazen.
    Amg heeft zelf aangeven dat de bijdrage van tantaal dit jaar minder zal zijn door de productieonderbrekingen in de Braziliaanse spodumene mijn waardoor de ontginningskost ook dit jaar veel hoger uitkomt dan vorige jaren.

    Mvg
  11. Joemerino 28 juni 2024 16:17
    Bij deze een koopadvies van Beleggersbelangen van analist Jeff Thijssen van afgelopen 25 juni !

    AMG | Goed gepositioneerd voor elektrische revolutie

    De lithiummarkt zit in een flinke dip en daarmee ook het aandeel AMG. De vooruitzichten op de middellange termijn blijven dankzij de toenemende vraag naar batterijen echter onverminderd rooskleurig.

    De angst voor een tekort aan lithium zorgde ervoor dat de lithiumprijzen in 2022 tot ongekende hoogte stegen. Sindsdien is de markt mede door tegenvallende verkopen van elektrische voertuigen en een toename van het lithiumaanbod flink afgekoeld en noteren de prijzen circa 80% lager.

    In de lithiummarkt worden vaak verschillende prijzen genoemd, omdat er voor lithium geen gestandaardiseerde termijncontracten zijn. Naar gelang van onder andere de kwaliteit van het lithium worden prijzen afgesproken tussen leveranciers en klanten. Dat maakt de markt voor buitenstaanders toch wat minder transparant.

    Eerder dit jaar leken de lithiumprijzen voorzichtig uit het dal te klimmen, maar deze trend zette niet verder door. AMG verloor daardoor dit jaar meer dan 25% van zijn marktkapitalisatie, tegelijkertijd is dit verlies niet opvallend. Beleggers die AMG al geruime tijd volgen weten inmiddels dat de correlatie tussen de lithiumprijzen en het aandeel behoorlijk hoog is.

    Eerder hebben we AMG een speelbal van de lithiumprijs genoemd en mede daardoor zijn we ook positief over de beleggingskansen in dit aandeel. Een onderliggende reden voor het optimisme is de inschatting van analisten. Tegen 2030 rekenen zij namelijk op een verdrievoudiging van de vraag naar lithium. Daarnaast blijft dit metaal ondanks de speculatie over alternatieven naar onze inschatting de belangrijkste grondstof voor batterijen de komende jaren.

    Batterij van de toekomst
    Vandaag de dag zijn er verschillende soorten batterijen op de markt, sommige bevatten geen kobalt of nikkel, maar in de ruime meerderheid zit altijd lithium. Ook de veel geprezen batterij van de toekomst, de vastestofbatterij, zal volgens marktkenners lithium bevatten en daarvoor zijn ook voldoende redenen te vinden. Lithium staat namelijk bekend als metaal met de hoogste energiedichtheid en het is ook nog eens erg licht. Dit geeft een belangrijk onderscheidend vermogen, met name voor de batterijen die uiteindelijk belanden in personenvoertuigen.

    Ook in Europa zal de vraag naar batterijen gestaag toenemen en AMG lijkt goed gepositioneerd om daarvan te profiteren. Met een eigen lithiummijn in Brazilië en -raffinaderij in Duitsland verwacht het management de komende jaren menig Europese batterijenproducent te voorzien van lithium.

    Advies aandeel AMG op ‘kopen’
    AMG, dat bij de huidige beurskoers van €16,53 een beurswaarde kent van €537 mln, wist vorig jaar een operationeel resultaat (ebitda) te boeken van $351 mln. Dit jaar wordt een aanzienlijk minder jaar, vanwege de dip op lithiummarkt. De cfo van AMG liet eerder dit jaar dan ook weten voor 2024 uit te gaan van een ebitda van $130 mln.

    Tegelijkertijd is beleggen ook vooruitzien: in een zeer positief jaar – waarin net als in het verleden ook nog eens krapte kan ontstaan in het wereldwijde lithiumaanbod – lijkt op termijn een ebitda van $500 mln tot de mogelijkheden te behoren, mede dankzij de uitbreidingsplannen van AMG. De komende jaren wordt de productiecapaciteit naar verwachting met circa 50% opgeschroefd. Bij een geschatte k/w 2025 van 8 vinden wij het aandeel aantrekkelijk genoeg gewaardeerd om ons koopadvies te herhalen.
  12. Joemerino 28 juni 2024 16:25
    Zelf heb ik het geluk gehad om op 09/11/2023, tegen de openingskoers van 18,50 euro, een kleine positie te kunnen kopen. De helft daarvan heb ik op 24/04/24 tegen een koers van 24,00 euro verkocht (ruim 29% winst). Achteraf gezien had ik beter in één keer alles kunnen verkopen.

    Nu is het geduldig afwachten voor mijn 50% restant positie. Vroeg of laat gaat de koers van dit aandeel weer stijgen.
  13. Pieter Baan 28 juni 2024 18:47
    quote:

    Joemerino schreef op 28 juni 2024 16:25:

    ......Vroeg of laat gaat de koers van dit aandeel weer stijgen.
    Mensen denken bij AMG vaak in te korte tijdsperiode's.
    Kijk naar dit korte filmpje Lithium, geen slecht idee! van Ronald de Zoete youtu.be/YpMQV-WHUGE?si=2NoYBpwHXsmnRRnb en je ziet dat je toch echt richting 2025 voor herstel van de prijs en 2028 tot herstel/groei van de markt moet rekenen.
6.072 Posts
Pagina: «« 1 ... 261 262 263 264 265 ... 304 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.