Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,120   +0,050   (+0,33%) Dagrange 14,950 - 15,220 63.071   Gem. (3M) 213,9K

AMG 2024

6.961 Posts
Pagina: «« 1 ... 203 204 205 206 207 ... 349 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 4finance 7 juni 2024 13:14
    quote:

    Fox WIld schreef op 7 juni 2024 12:58:

    [...]

    Er komt geen winstwaarschuwing want AMG maakt dit jaar geen winst.

    En die EBITDA van $ 120 miljoen gaan ze makkelijk halen.
    Afwachten maar. Het gaat zeker slecht met hun resultaten.
    De constante daling van de grondstofprijzen zullen zij zeker voelen.
  2. AanDeelnemer 7 juni 2024 13:58
    De Franse Revolutie

    Citroën komt met elektrische auto onder de 25.000 euro.
    Een van de klachten over elektrisch rijden is het gebrek aan betaalbare auto's. Maar waar veel ogen gericht zijn op China, komt de prijsdoorbraak nu uit Frankrijk. De elektrische Citroën ë-C3 is de leider van de Franse, elektrische revolutie.
    Citroën is een merk dat altijd al veel betaalbare auto's in de showroom heeft gehad. Met ook veel comfort en frivool design, uiteraard. Maar het ontbrak nog aan een goedkope elektrische auto. Andere merken van het Stellantis-concern, zoals Peugeot en Opel, hebben al een tijdje compacte elektrische auto's zoals de e-208 en Corsa-e. Citroën had alleen de grotere én duurdere ë-C4.

    Maar nu er een compleet nieuwe generatie komt van de C3, introduceert het merk meteen ook een volledig elektrische versie daarvan. Het merk is zo trots op de prijs - in sommige Europese landen al vanaf 23.300 euro - dat het zelfs de Franse Revolutie erbij haalt. ,,Elektrische auto's zijn dankzij Citroën niet langer alleen voor de elite", claimt de autofabrikant, waarbij hij beelden toont van ë-C3-rijders die bepruikte en volgevreten Franse snobs hun kastelen uitjagen.

    Ere wie ere toekomt: de prijs is opvallend laag als we kijken wat Citroën biedt voor het geld. De auto kost in Nederland overigens 24.290 euro, omdat de afleverkosten erbij komen. Voor een dergelijke prijs was er tot nu toe alleen de Dacia Spring EV. Ja, die is goedkoop, maar biedt veel minder kwaliteit dan we in Europa gewend zijn. De Dacia heeft een zeer beperkte actieradius en magere laadkwaliteiten. Om nog maar te zwijgen over de veiligheid die hem extreem slecht liet scoren in de EuroNCAP-crashtest.

    Nee, dan de nieuwe ë-C3. Die krijgt een accu met 44 kWh, waarmee je op papier 320 kilometer ver kan komen. Reken op 250 kilometer in de praktijk, afhankelijk van het weer en je rijgedrag. Een snellaad-optie is standaard, wat in dit prijssegment verrassend is. Je kan daarmee tot 100 kW snelladen, wat zelfs meer is dan in een Kia Niro EV. Ook het 113 pk vermogen van de elektromotor op de vooras is allesbehalve behelpen.

    Hoger en hoger
    De nieuwe (ë-)C3 heeft Citroëns nieuwe logo en designtaal, en is merkbaar hoger dan zijn voorganger. Het scheelt 10 centimeter. Dit is opvallend omdat er net als voorheen een nóg hogere versie van de C3 komt: de Aircross. Die wordt nog dit jaar onthuld. Volgens Citroën hebben kopers in dit segment behoefte aan een SUV-achtig uiterlijk en een hoge zit, en dus ging de gewone C3 ook omhoog.

    Voorin merken we dit al aan de zitruimte, maar het zijn vooral de achterpassagiers die de vruchten plukken. De hoofdruimte is uitstekend, terwijl de beenruimte voor deze klasse adequaat is. De kofferbak blijkt met 320 liter redelijk groot, maar helaas wel diep, zodat je vaak naar je spullen zal moeten reiken.

    In het interieur blijkt verder dat Citroën er gelukkig niet voor heeft gekozen om alles in één scherm onder te brengen. De goedkoopste versie krijgt geen groot multimediascherm - de trend van dit moment - maar een houder en stroomaansluiting voor je smartphone. Uiteraard kun je daarmee bijvoorbeeld Google Maps gebruiken, maar Citroën komt ook met een app waarmee veel functies uit zo'n multimediascherm op je telefoon kunnen worden gebruikt. Hopelijk werkt het soepel, want de software van onze testauto was merkbaar nog niet in orde.

    Extreem comfortabel
    De stoelen zijn Citroëns bekende comfortstoelen met extra schuim. Zeker zacht, maar verwacht niet te veel zijdelingse steun.

    Onderweg blijkt 113 pk zoals verwacht dik voldoende voor deze auto. Geholpen door de meteen leverbare trekkracht van een EV voelt de auto nooit traag. Niet verrassend voor een Citroën blijkt de ë-C3 ook extreem comfortabel en de manier waarop is een verademing na de vorige C3's. Die waren ook zacht, maar tegen het weke aan. De dempers konden het zelden bijbenen als je bijvoorbeeld vanuit een uitrit een weg opdraaide. Je voelde gewoon hoe goedkoop de auto was. Die klachten zijn volledig weg.

    De besturing is niet té licht, maar je moet geen enkele vorm van communicatie verwachten. Dit is geen auto voor sportieve rijders. Maar de auto laat zich niet gauw van de wijs brengen in bochten en de bekende hydraulische bump-stops van Citroën zorgen ervoor dat harde klappen van de weg uitstekend worden opgevangen.

    Het rijden is dus een grote stap voorwaarts voor Citroëns in deze klasse. Juist omdat de focus ligt op de lage prijs van de C3 is dat een compliment waard.

    Nog goedkoper kan ook
    Voor volgend jaar staat er een nog goedkopere versie van de elektrische ë-C3 op het programma. Maar dan lever je met een kleinere accu en minder vermogen wel in qua prestaties en actieradius. Die versie moet op papier 200 kilometer ver komen en snelladen is er dan niet bij. Maar de prijs daalt hiermee nog verder, we rekenen op zo'n 21.000 euro in Nederland. Als de rijkwaliteiten overeind blijven, wordt ook dat een goede deal en wordt elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar.

    Bij genoemde prijzen kun je ook nog eens profiteren van de SEPP-aankoopsubsidie van bijna 3.000 euro. En wie een elektrische auto echt nog niet ziet zitten kan de nieuwe C3 ook nog met benzinemotor kopen. Die biedt dezelfde zit- en bagageruimte en koop je als 1.2 Turbo al vanaf 20.690 euro.
  3. forum rang 6 Trx7 7 juni 2024 16:45
    quote:

    Douwes schreef op 7 juni 2024 10:35:

    Deze daling is rond 20 mei ingezet. Toen kon je al zien dat het een neergaande trend zou worden (zie mijn post van 21 mei). Op zich heel voorspelbaar maar helaas heb ik er niet op geanticipeerd. Mijn eigen fout. Voorlopig heel lang op de plank deze aandelen. Ik verwacht geen substantiële stijging dit jaar. Hopelijk in 2025 weer een aantrekkende vraag.
    Verwacht op korte termijn juist weer een draai en wat fikse stijgingen. De range is zo een beetje de 18-24 denk ik tot de cijfers weer aantrekken.
  4. forum rang 7 am1993 7 juni 2024 17:59
    quote:

    BlueRock schreef op 7 juni 2024 17:07:

    Het Nico-Bakker-tellertje staat vandaag op 8. Na 9 is er vaak een kentering. Overigens zijn de waarden tot aan 8 louter documentair. Zie ook aangehecht.
    AB. Maar je ziet de BB. Alles dalend en onder de middenlijn en er is nog genoeg ruimte naar beneden. Voordat de koers draait moet er m.i. nog een hoop gebeuren. Nu instappen is zo te zien verliesgevend. Eerst moet de trend overtuigend draaien lijkt mij. De RSI volgt ook een sterke lijn naar beneden. Vandaar.
  5. forum rang 7 am1993 7 juni 2024 18:19
    quote:

    BlueRock schreef op 7 juni 2024 17:07:

    Het Nico-Bakker-tellertje staat vandaag op 8. Na 9 is er vaak een kentering. Overigens zijn de waarden tot aan 8 louter documentair. Zie ook aangehecht.
    In de weekgrafiek staat de indicator pas op -6, dus nog 3 te gaan en in de maandgrafiek pas op -1, dus nog 8 te gaan. Geen idee waar dat gaat uitkomen, maar ik stap op basis hiervan nog (lang) niet in. Of er moet een wonder gebeuren, maar bij AMG is dat uitgesloten. Ook een overname niet, want alle investeerders in lithium laten het afweten.
  6. forum rang 6 christo1 7 juni 2024 19:03
    quote:

    am1993 schreef op 7 juni 2024 18:19:

    [...]
    In de weekgrafiek staat de indicator pas op -6, dus nog 3 te gaan en in de maandgrafiek pas op -1, dus nog 8 te gaan. Geen idee waar dat gaat uitkomen, maar ik stap op basis hiervan nog (lang) niet in. Of er moet een wonder gebeuren, maar bij AMG is dat uitgesloten. Ook een overname niet, want alle investeerders in lithium laten het afweten.
    In de US gaan de concurrenten albemarble & SQM ook enkele procenten naar beneden.

    Ik bekijk het volgende week nog eens, voorlopig ingezet aan low 17+

    Mvg
  7. Musketier 7 juni 2024 19:23
    quote:

    Geeninspiratie schreef op 6 maart 2024 13:31:

    Praat niet zo naar je eigen porto am. Het begint echt een ongemakkelijke vorm aan te nemen. Zelfde met Christo die nu als een boer met kiespijn moet melden dat de lithiumprijs aan het stijgen is.
    Aha, ze vormden toen al een koppeltje met snode plannetjes, jij had het al iets eerder in de gaten
  8. forum rang 6 christo1 7 juni 2024 20:09
    quote:

    Musketier schreef op 7 juni 2024 19:23:

    [...]

    Aha, ze vormden toen al een koppeltje met snode plannetjes, jij had het al iets eerder in de gaten
    Waar haal jij dat, dat ik zeg dat de lithium prijzen STIJGEN.

    Ze waren vandaag gewoon STABIEL op LAAG niveau.

    Je moet geen statements maken die ik NIET gezegd heb.

    Met geen vriendelijke groet.
  9. Musketier 7 juni 2024 20:24
    quote:

    christo1 schreef op 7 juni 2024 20:09:

    [...]

    Waar haal jij dat, dat ik zeg dat de lithium prijzen STIJGEN.

    Ze waren vandaag gewoon STABIEL op LAAG niveau.

    Je moet geen statements maken die ik NIET gezegd heb.

    lees nou ff wat er staat, wie het zei en wanneer, ik weet: goed lezen is soms best lastig

    Met geen vriendelijke groet.

    ach dat is nou jammer, jij krijgt van mij wel de vriendelijke groeten
6.961 Posts
Pagina: «« 1 ... 203 204 205 206 207 ... 349 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.