Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,312   +0,008   (+0,19%) Dagrange 4,298 - 4,362 489.734   Gem. (3M) 784,5K

BAM maart 2024

652 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 33 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 OnoMatopee 20 maart 2024 11:54
    20 maart 2024 - 11:42
    BAM bouwt modulaire boogbrug van hergebruikte materialen
    Samen met TU Delft en The Green Village heeft BAM Infra Nederland een bijzondere boogbrug voor fietsers en voetgangers op de TU Delft campus gerealiseerd. Met een gewicht van 27 ton en een lengte van 14 meter is deze brug zowel modulair als circulair. Modulair, omdat de brug bestaat uit ‘droog’ gestapelde blokken die in de fabriek zijn gemaakt. Én circulair, omdat een deel van deze blokken bestaat uit hergebruikte materialen.

    Komende jaren zijn zo’n 100.000 fiets- en loopbruggen toe aan vervanging. Het is de kunst om dat zo duurzaam mogelijk te doen. Daarom zoekt BAM Infra Nederland constant naar nieuwe mogelijkheden om circulair te bouwen met als doel om het gebruik van primaire grondstoffen terug te dringen. Met de realisatie van deze modulaire en circulaire brug draagt BAM samen met The Green Village en TU Delft bij aan het oplossen van deze vervangingsopgave.

    Bas de Jong, projectleider BAM Infra Nederland: ‘Rob Nijsse en Ate Snijder van TU Delft wilden al jaren een boogbrug maken van los op elkaar gestapelde blokken die gemaakt zijn van duurzame materialen. Samen met studenten is het ze gelukt een s-vormig blok te ontwikkelen dat in elkaar haakt, gestapeld kan worden en stevig is. In samenwerking met TU Delft en The Green Village hebben wij in februari deze brug gebouwd. Vrijwel zonder lijm of cement. Want deze fiets- en voetgangersbrug moet aan het einde van zijn levensduur weer gemakkelijk uit elkaar kunnen. De blokken zijn herbruikbaar om ergens anders een brug mee te bouwen.’

    Dubbel duurzaam
    De boogbrug is opgebouwd uit drie soorten circulaire materialen. Er zijn blokken gemaakt van gesloopt beton met als toeslagmateriaal zand en granulaat (Circuton) en betonblokken met geopolymeer als cementvervanger. Daarnaast bevat de brug kleinere blokjes van hergebruikt keramiek, zoals gemalen bakstenen en oude wc-potten en wasbakken. Voor deze drie materialen is gekozen, omdat ze minder primaire grondstoffen gebruiken en minder CO2-uitstoot hebben dan traditionele materialen.

    Werking van zwaartekracht
    BAM Infra Nederland heeft de boogbrug op land opgebouwd. Eerst is een houten ondersteuningsconstructie gemaakt, waarna de blokken er een voor een op zijn gelegd. Na het verwijderen van die ondersteuning houdt de zwaartekracht de boog bij elkaar. Dit komt onder meer door de speciale s-vorm van de blokken, die door een welving in elkaar haken. Alleen is een krimpvrije mortel toegepast om de toleranties op te vangen in de keramiekstenen. Verder is alles droog gestapeld. Om de brug op de definitieve locatie te plaatsen heeft BAM tijdelijke trekstangen bevestigd in de buizen in de buitenste blokken van het brugdek. Zo worden de horizontale krachten opgevangen, die tijdens het plaatsen ontstaan.

    Eerste proef doorstaan
    Een boogbrug is een beproefde veilige constructie, die al sinds de tijd van de oude Grieken en Romeinen wordt gebruikt. BAM heeft de constructie van de boogbrug voor plaatsing getest door twee containers met elk duizend liter water op de brug te plaatsen. De vervorming die daarbij is opgetreden, was de vooraf berekende twee centimeter. Naast de stevige en veilige constructie is een ander voordeel van boogbruggen dat ze lang mee kunnen.

    Samenwerking
    De realisatie van deze boogbrug is een samenwerking van Restruct Group TU Delft, ENS engineers, CRE TU Delft, The Green Village TU Delft, SQAPE, A Jansen bv, C2CA en GBN, Strukton Prefab, Zilverschoon Randwijk. BAM Infra Nederland, GKB, 4Risk en Beamix.
  2. forum rang 6 OnoMatopee 20 maart 2024 12:20
    quote:

    innicksname schreef op 19 maart 2024 10:31:

    [...]
    Heijmans met Ebusco vergelijken is wel een mooie, al hoop ik voor Heijmans (en de beleggers erin) dat de bodem minder diep is. Wat een drama is dat aandeel zeg. Zit er zelf nog wel in, maar break-even wordt een lange rit.
    https://theasset.nl/kansen/ebusco-stijgt-sterk-wat-is-er-aan-de-hand/
  3. forum rang 10 voda 20 maart 2024 16:29
    BAM bouwt school in Scunthorpe
    20-mrt-2024 16:18

    Opdracht van 38 miljoen pond.

    (ABM FN-Dow Jones) BAM mag voor 38 miljoen Britse pond een nieuw onderwijsgebouw neerzetten op het terrein van het North Lindsey College in de Engelse stad Scunthorpe, niet ver van Leeds. Dat maakte het bouwbedrijf woensdagmiddag bekend.

    Het duurzame gebouw van drie verdiepingen krijgt een centrale plaats op de Kingsway Campus van de Engelse school en zal ruimte bieden aan 1.400 studenten en leraren.

    De opdracht wordt verstrekt door het Engelse ministerie van onderwijs.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  4. forum rang 6 OnoMatopee 20 maart 2024 18:13
    HS2 designers cut carbon on key Bucks and Northants viaducts

    (News release HS2:) HS2 today revealed that designers and engineers working on five key viaducts have succeeded in cutting their carbon footprint by up to two thirds (66%) by adopting an innovative ‘double composite’ structure which uses significantly less concrete and steel than a more traditional design.

    The news comes as HS2 engineers at Westbury on the Buckinghamshire/Oxfordshire border began carefully sliding the second of the new viaduct decks into position.

    The team rolled out the more efficient design to four viaducts in Buckinghamshire, Oxfordshire and West Northants following the early success of HS2’s first double composite viaduct at nearby Wendover Dean. The approach built on lessons learnt from European high speed rail projects.
    HS2 designers cut carbon on key Bucks and Northants viaducts

    Single composite structures, where steel beams support a reinforced concrete deck between the viaduct piers, are common across the UK. But by adding a concrete bottom to form a hollow box-like structure, the double composite approach becomes far more efficient, allowing the overall thickness of the concrete and steel to be reduced.

    The production of these two materials is one of the major drivers of carbon emissions for the construction industry. This move helped the design team cut the amount of embedded carbon in the five viaducts – at Westbury, Turweston, Wendover, Small Dean and Lower Thorpe - by between 52 and 66 per cent.

    All the viaducts were designed by HS2’s main works contractor EKFB, a team made up of Eiffage, Kier, Ferrovial Construction and BAM Nuttall – working with ASC (a joint venture between Arcadis, Setec and COWI) and architects Moxon.

    HS2 Ltd’s Head of Civil Structures, Tomas Garcia, said: ‘HS2 will improve journeys between Britain’s two biggest cities while freeing up more space on the most overcrowded parts of the existing mainline for more local services. Construction is well underway, and it’s great to see the lessons learnt from Wendover Dean, rolled out to four other major structures. The double composite approach – which combines the strength of steel in tension and with concrete in compression – has huge potential to cut carbon in construction by enabling more efficient bridges. I look forward to seeing them completed and hope the lessons we have learnt can be successfully applied to other bridge projects across the UK.’
    HS2 designers cut carbon on key Bucks and Northants viaducts

    One of the five viaducts is near Brackley, where work has just begun to slide the 320-metre-long double composite deck into position. Designed to carry the railway over the floodplain of the River Great Ouse, the Westbury viaduct will be supported by seven evenly spaced piers, each up to 9.2m tall.

    It is one of 50 major viaducts on the HS2 project – which will improve connections between London, Birmingham and the North while freeing up space for more local trains on the most congested southern end of the existing West Coast Main Line into London Euston.

    The viaduct deck was originally planned to be made from solid concrete beams, but after the early success of Wendover Dean the decision was taken to adopt the double composite approach across more viaducts, including Westbury.

    The more efficient deck also allows longer spans and fewer piers needed to support the structure. These changes, alongside the use of lower-carbon concrete and steel, and changes to the foundations allowed the design team to cut the amount of embedded carbon in Westbury viaduct by 60% per cent.

    Jose Candel, EKFB’s Design Delivery Director commented: ‘The double composite design of this group of viaducts spanning Bucks and Northants, is exemplary here in the UK. The innovative deck consists of steel and concrete elements acting together to form a high-structural capacity, but lightweight hollow cross-section and we're pleased to be able to apply this design concept to five structures across HS2’s central section. Its implementation has been possible thanks to multidisciplinary collaboration and partnership with the supply change such as Eiffage Metal, to achieve a design which fully integrates their know-how and the considerations of the construction process, which enables a high degree of off-site manufacturing. This industry-leading approach is innovating and paving the way for future infrastructure projects which will not only benefit on-site construction but supports EKFB’s drive to reduce a huge amount of carbon in the process.’
  5. Incognito 20 maart 2024 20:12
    quote:

    OnoMatopee schreef op 20 maart 2024 06:18:

    ik snap geen hout van die niet evenredige verschillen
    Het verschil tussen het kapitaalbelang en het aantal stemrechten kan eenvoudig verklaard worden door het feit dat een aantal aandelen in bezit niet werden gekocht maar werden geleend.

    Shorters lenen aandelen en verkopen die meteen in de hoop/ verwachting om deze aandelen later aan een lagere koers terug te kunnen kopen.

    Maar men kan even goed aandelen lenen en deze bijhouden in de hoop/ verwachting dat deze aandelen zullen stijgen en dat er een meerwaarde wordt behaald op de geleende aandelen.

    Het lenen van aandelen gaat buiten de beurs. Uitleners zijn vnl brokers,financiele instellingen, etf,.s, fondsen
    De uitleners krijgen een financiele vergoeding (rente ifv vraag en aanbod op dag, week,……. basis) die door de ontleners wordt betaald.

    Financiele instellingen, brokers ontlenen graag de aandelen van hun klanten omdat zij een deel vd opbrengst uit de rentevergoedingen voor zichzelf reserveren. Winst zonder risico, altijd meegenomen. Vele kleintjes maken een groot.

    Maw er is altijd voldoende aanbod aan uit te lenen aandelen en daarom kan een investeerder snel en goedkoop posities (long of short naargelang overtuiging) innemen in een aandeel zonder tussenkomst vd klassieke beurshandel.

    Een geleend aandeel heeft alle economische aspecten ve klassiek aandeel ( dus recht op dividend ea) MAAR heeft GEEN stemrecht, dat blijft bij de ontlener vd aandelen.
    Indien bvb DWS beslist om 3% vd aandelen te ontlenen en bij te houden, hebben ze op deze positie een kapitaalbelang van 3% maar 0% aan stemrechten

    En dit verklaart de discrepantie tussen kapitaalbelang en stemrechten. Omdat lenen snel, grootschalig kan gebeuren zonder beurstransactie kan er snel en groot geschakeld worden.

    Vrgr
  6. forum rang 8 HenkdeV 20 maart 2024 20:24
    quote:

    Incognito schreef op 20 maart 2024 20:12:

    [...]

    Het verschil tussen het kapitaalbelang en het aantal stemrechten kan eenvoudig verklaard worden door het feit dat een aantal aandelen in bezit niet werden gekocht maar werden geleend.

    Shorters lenen aandelen en verkopen die meteen in de hoop/ verwachting om deze aandelen later aan een lagere koers terug te kunnen kopen.

    Maar men kan even goed aandelen lenen en deze bijhouden in de hoop/ verwachting dat deze aandelen zullen stijgen en dat er een meerwaarde wordt behaald op de geleende aandelen.

    Het lenen van aandelen gaat buiten de beurs. Uitleners zijn vnl brokers,financiele instellingen, etf,.s, fondsen
    De uitleners krijgen een financiele vergoeding (rente ifv vraag en aanbod op dag, week,……. basis) die door de ontleners wordt betaald.

    Financiele instellingen, brokers ontlenen graag de aandelen van hun klanten omdat zij een deel vd opbrengst uit de rentevergoedingen voor zichzelf reserveren. Winst zonder risico, altijd meegenomen. Vele kleintjes maken een groot.

    Maw er is altijd voldoende aanbod aan uit te lenen aandelen en daarom kan een investeerder snel en goedkoop posities (long of short naargelang overtuiging) innemen in een aandeel zonder tussenkomst vd klassieke beurshandel.

    Een geleend aandeel heeft alle economische aspecten ve klassiek aandeel ( dus recht op dividend ea) MAAR heeft GEEN stemrecht, dat blijft bij de ontlener vd aandelen.
    Indien bvb DWS beslist om 3% vd aandelen te ontlenen en bij te houden, hebben ze op deze positie een kapitaalbelang van 3% maar 0% aan stemrechten

    En dit verklaart de discrepantie tussen kapitaalbelang en stemrechten. Omdat lenen snel, grootschalig kan gebeuren zonder beurstransactie kan er snel en groot geschakeld worden.

    Vrgr
    DWS heeft juist meer stemrechten dan kapitaalbelang.
  7. forum rang 5 cash is king 20 maart 2024 21:48
    @incognito, ik heb begrepen, dat wanneer bijv. de Giro jouw BAM-aandelen uitleent aan een willekeurig hedge fund, dat jij dan nog gewoon dividend krijgt op je aandelen. Wanneer het hedge fund jouw aandelen vervolgens verkoopt aan een derde partij, moeten ze naast het (uit)leengeld ook nog het dividend ophoesten. Niet verwonderlijk, dat er nog al wat hedge funds zijn, die de hooggespannen verwachtingen (helemaal) niet kunnen waarmaken.
  8. forum rang 6 bartbas 20 maart 2024 23:20
    quote:

    cash is king schreef op 20 maart 2024 21:48:

    @incognito, ik heb begrepen, dat wanneer bijv. de Giro jouw BAM-aandelen uitleent aan een willekeurig hedge fund, dat jij dan nog gewoon dividend krijgt op je aandelen. Wanneer het hedge fund jouw aandelen vervolgens verkoopt aan een derde partij, moeten ze naast het (uit)leengeld ook nog het dividend ophoesten. Niet verwonderlijk, dat er nog al wat hedge funds zijn, die de hooggespannen verwachtingen (helemaal) niet kunnen waarmaken.
    Ik heb saxo gemachtigd om mijn hele portefeuille uit te lenen. In de praktijk zijn er maar een paar posities die daar voor in aanmerking kwamen. De laatste maanden lijkt als ik naar de uitleenopgave van saxo kijk, de belangstelling van shorters af te nemen. Niettemin heb ik in nog geen half jaar op vrij kleine posities zo’n 600 euro extra inkomsten ontvangen door de uitleenknop aan te zetten. In de praktijk levert het geen enkele beperking op. Je ontvangt dividend en kunt zonder beperking of wachttijd verkopen. Bovendien laat saxo heel gedetailleerd zien wat er uitgeleend is en hoe de vergoeding is opgebouwd. Ben er heel tevreden over.
    Bb
  9. forum rang 6 OnoMatopee 21 maart 2024 06:33
    DWS Investment GmbH - Koninklijke BAM Groep N.V. - Bunnik

    Hieronder vindt u informatie uit het register substantiële deelnemingen en bruto shortposities. Deze informatie is door de organisatie verstrekt.

    Datum meldingsplicht 18 mrt 2024
    Meldingsplichtige DWS Investment GmbH
    Uitgevende instelling Koninklijke BAM Groep N.V.
    Inschrijving handelsregister 30058019
    Plaats Bunnik
    Vorige register resultaat
    Volgende register resultaat
    Verdeling in aantallen (longpositie)
    Soort aandeel Aantal aandelen Aantal stemmen Kapitaalbelang Stemrecht Wijze van beschikken Afwikkeling
    Gewoon aandeel 8.971.986,00 19.767.081,00 Reëel Reëel Middellijk
    (DWS Investment GmbH)
    Procentuele verdeling (longpositie)
    Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
    Kapitaalbelang 3,16 % 0,00 % 0,00 % 3,16 % 0,00 %
    Stemrecht 6,96 % 0,00 % 0,00 % 6,96 % 0,00 %
  10. forum rang 6 OnoMatopee 21 maart 2024 06:33
    DWS Investment GmbH - Koninklijke BAM Groep N.V. - Bunnik

    Hieronder vindt u informatie uit het register substantiële deelnemingen en bruto shortposities. Deze informatie is door de organisatie verstrekt.

    Datum meldingsplicht 19 mrt 2024
    Meldingsplichtige DWS Investment GmbH
    Uitgevende instelling Koninklijke BAM Groep N.V.
    Inschrijving handelsregister 30058019
    Plaats Bunnik
    Vorige register resultaat
    Volgende register resultaat
    Verdeling in aantallen (longpositie)
    Soort aandeel Aantal aandelen Aantal stemmen Kapitaalbelang Stemrecht Wijze van beschikken Afwikkeling
    Gewoon aandeel 6.673.335,00 11.012.042,00 Reëel Reëel Middellijk
    (DWS Investment GmbH)
    Procentuele verdeling (longpositie)
    Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
    Kapitaalbelang 2,35 % 0,00 % 0,00 % 2,35 % 0,00 %
    Stemrecht 3,88 % 0,00 % 0,00 % 3,88 % 0,00 %

    Datum laatste update: 21 maart 2024
652 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 33 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.