Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,175   -0,010   (-0,19%) Dagrange 5,075 - 5,200 102.395   Gem. (3M) 179,3K

TomTom januari 2024

1.057 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 11 januari 2024 09:46
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 januari 2024 09:22:

    [...]

    Zover is het nog niet, en als je naar de koers kijkt heeft het aandeel TomTom nog een lange weg te gaan. Zie het koersverloop in het plaatje. Echter geeft het bericht in de Frankfurter de burger moed, HERE geeft adhv de voorlopige cijfers een winst van maar liefst 140 miljoen te kunnen schrijven. Laten we hopelijk dat TomTom kan volgen, ze zitten in dezelfde vijver, dus dat is positief.

    (plaatje)
    Hoe definieer je de vijver? Alleen de 'kaartenvijver' of ruimer met o.a. AI
    Als ik dat laatste doe dan zijn o.a. Mobileye en Samsung en uiteraard Microsoft en Google ook spelers in deze vijver.

    Daarnaast zie ik een verschil tussen Here en TomTom.
    Here heeft steun van kapitaalkrachtige eigenaren.
    TomTom heeft 'samenwerkingen'.

    Dat laatste is belangrijk en hoopgevend, maar is het voldoende?
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 11 januari 2024 09:50
    quote:

    xof schreef op 11 januari 2024 09:46:

    Inkopers hebben haast, blijft matig volume, maar koersdruk omhoog. Verwacht toch dat shorters langzaam in hun broek squeezen.

    2 kanaal vnv nogmaals 75k stukken
    Dus je gaat er van uit dat de vier founders en/of Teslin en/of de Mol
    elke dag 75k stukken afstaan tegen deze koers met 50 basispunten premie.

    Ik ben benieuwd of we dat maandag in de rapportage terugzien.
  3. forum rang 6 win some... 11 januari 2024 09:55
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 januari 2024 09:22:

    [...]

    Zover is het nog niet, en als je naar de koers kijkt heeft het aandeel TomTom nog een lange weg te gaan. Zie het koersverloop in het plaatje. Echter geeft het bericht in de Frankfurter de burger moed, HERE geeft adhv de voorlopige cijfers een winst van maar liefst 140 miljoen te kunnen schrijven. Laten we hopelijk dat TomTom kan volgen, ze zitten in dezelfde vijver, dus dat is positief.

    (plaatje)
    De Ebitda is 140 mio, niet de winst. Here draait vermoedelijk nog steeds verlies. De FCF is wel positief geworden.
  4. forum rang 6 pwijsneus 11 januari 2024 09:56
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 11 januari 2024 09:46:

    [...]

    Hoe definieer je de vijver? Alleen de 'kaartenvijver' of ruimer met o.a. AI
    Als ik dat laatste doe dan zijn o.a. Mobileye en Samsung en uiteraard Microsoft en Google ook spelers in deze vijver.

    Daarnaast zie ik een verschil tussen Here en TomTom.
    Here heeft steun van kapitaalkrachtige eigenaren.
    TomTom heeft 'samenwerkingen'.

    Dat laatste is belangrijk en hoopgevend, maar is het voldoende?
    Met vijver bedoel is de total addresable market voor location technology. Hier zijn Google, HERE en TomTom (ook in die volgorde) de belangrijkste spelers.

    Het artikel in de Frankfurter leert ons dat het HERE gelukt is om de krimp te stoppen, een positieve FCF heeft en maar liefst een whopping 140 miljoen (!) euro winst heeft geschreven.

    Dus gezien TomTom zeker met automotive en enterprise in dezelfde business of "vijver" zit, zou je kunnen redeneren dat als het HERE lukt, het TomTom ook moet lukken om de krimp te stoppen (is al redelijk bevestigd), maar ook naar stabiele/structurele FCF groei en winst kan laten zien. Is al een tijdje geleden dat TomTom winst heeft gemaakt, dus na 7 magere jaren....

    Artikel van Frankfurter is postief voor TomTom, en niet voor het eerst dat TomTom meeprofiteerd in de slipstream van HERE.

    EDIT: thanks @winsome voor correctie, geen 140mln winst, desalniettemin positief nieuws.
  5. forum rang 5 xof 11 januari 2024 09:59
    Ja dat verwacht ik, anders hadden ze deze tweede inkoopmogelijkheid niet gecreëerd.

    Ze willen hun doelstelling van 7% inkoop vd uitstaande aandelen halen, hun relatieve positie verandert hierdoor niet wezenlijk.

    Waarom, blijft vooralsnog speculeren. Ik zie het als positief, zij hebben immers voorkennis en de cijfers zijn niet ver weg meer. Vooralsnog staat het aandeel laag en scharrelt men goedkoop tussen de restjes vd freefloat.

    Er hangt iets groots in de lucht
  6. forum rang 4 Spoorstudent 11 januari 2024 10:22
    quote:

    ketchup schreef op 11 januari 2024 10:10:

    @ xof

    mijn verwachting voor TT FY 2024 is winst en omzetgroei en continuatie van het het inkoopprogramma met inzetten van meer cash voor schrappen van aandelen in 2025 , dat gaat mi goed zijn voor een koers-range op 2 jaar van 10-12 euro
    Waarom 2 jaar?
    Waarom 10-12€?

    Waar niet 10-12 maanden?
    Waarom niet €20?
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 11 januari 2024 10:33
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 januari 2024 09:56:

    [...]

    Met vijver bedoel is de total addresable market voor location technology. Hier zijn Google, HERE en TomTom (ook in die volgorde) de belangrijkste spelers.

    Het artikel in de Frankfurter leert ons dat het HERE gelukt is om de krimp te stoppen, een positieve FCF heeft en maar liefst een whopping 140 miljoen (!) euro winst heeft geschreven.

    Dus gezien TomTom zeker met automotive en enterprise in dezelfde business of "vijver" zit, zou je kunnen redeneren dat als het HERE lukt, het TomTom ook moet lukken om de krimp te stoppen (is al redelijk bevestigd), maar ook naar stabiele/structurele FCF groei en winst kan laten zien. Is al een tijdje geleden dat TomTom winst heeft gemaakt, dus na 7 magere jaren....

    Artikel van Frankfurter is postief voor TomTom, en niet voor het eerst dat TomTom meeprofiteerd in de slipstream van HERE.

    EDIT: thanks @winsome voor correctie, geen 140mln winst, desalniettemin positief nieuws.
    Inderdaad;
    vooruitzichten zijn goed na zeven magere (transitie) jaren
    kostenreductie middels vermindering medewerkers werpt waarschijnlijk vruchten af
    aandelenreductie in gang gezet
    een freefloat van 51.7% maar in werkelijkheid een stuk minder; Teslin en de Mol

    Ideaal scenario voor een exit
  8. forum rang 6 ketchup 11 januari 2024 10:51
    quote:

    Spoorstudent schreef op 11 januari 2024 10:22:

    [...]
    Waarom 2 jaar?
    Waarom 10-12€?

    Waar niet 10-12 maanden?
    Waarom niet €20?
    Omdat we het eerst in de cijfers moeten zien op 12 maand en dan gaat TT koopinteresse krijgen van nieuwe beleggers
    Ik ga uit van een halve euro WPA op 2 jaar bij 115 mio uitstaande aandelen en een multiple van x 20-25 voor kw

    Voor een koers van 20 euro moet TT tegen 1 euro wpa laten zien en dat zie ik ze niet maken , dat zou 100 mio plus aan winst moeten zijn en dat lijkt mij voor een service industrie waar TT in zit niet of moeilijk haalbaar als kleine speler
    Het spreekt voor zich hoe meer aandelen TT weet te schrappen , hoe beter t plaatje er uitziet
    Dus HG gebruik alle cash en schrappen die aandelen en Vergeet acquisities , niets is goedkoper dan TT eens dat ze winsten schrijven
    Koop je eigen stock in aan de beurs voor ons allemaal en niet het bedrijf om ons uit het aandeel te zetten
  9. forum rang 6 JustRevisited 11 januari 2024 11:00
    quote:

    ketchup schreef op 11 januari 2024 10:51:

    [...]

    Omdat we het eerst in de cijfers moeten zien op 12 maand en dan gaat TT koopinteresse krijgen van nieuwe beleggers
    Ik ga uit van een halve euro WPA op 2 jaar bij 115 mio uitstaande aandelen en een multiple van x 20-25 voor kw

    Voor een koers van 20 euro moet TT tegen 1 euro wpa laten zien en dat zie ik ze niet maken , dat zou 100 mio plus aan winst moeten zijn en dat lijkt mij voor een service industrie waar TT in zit niet of moeilijk haalbaar als kleine speler
    Het spreekt voor zich hoe meer aandelen TT weet te schrappen , hoe beter t plaatje er uitziet
    Dus HG gebruik alle cash en schrappen die aandelen en Vergeet acquisities , niets is goedkoper dan TT eens dat ze winsten schrijven
    Koop je eigen stock in aan de beurs voor ons allemaal en niet het bedrijf om ons uit het aandeel te zetten
    Ik voorzie kansen en risico's: het risico dat tomtom in februari met een magere (voorzichtige) outlook komt, omdat ze nog niet exact weten wat de groei in Enterprise gaat worden, op basis van de nieuwe kaarten. Met dan in Q1 en Q2 waarschijnlijk positieve berichten, vanwege prestatie die wat boven deze voorzichtige outlook liggen. En met de AvA kans op een update over dividend of aandelen inkoop.
  10. forum rang 6 ketchup 11 januari 2024 11:33
    quote:

    JustRevisited schreef op 11 januari 2024 11:00:

    [...]

    Ik voorzie kansen en risico's: het risico dat tomtom in februari met een magere (voorzichtige) outlook komt, omdat ze nog niet exact weten wat de groei in Enterprise gaat worden, op basis van de nieuwe kaarten. Met dan in Q1 en Q2 waarschijnlijk positieve berichten, vanwege prestatie die wat boven deze voorzichtige outlook liggen. En met de AvA kans op een update over dividend of aandelen inkoop.
    daarom baseer ik me ook op jaarperformance en niet op kwartaalperformance
    FY2024 verwacht ik winst en omzetgroei en dat zal mi het aandeel al hoger zetten, de echte kickstart moet in 2025 komen voor substantieel hogere koersen

    let wel anders dan jij en wellicht anderen hier, zie ik dit als de ideale opportuniteit om de toko in 2026 te verkopen , want uiteindelijk heb ik geen vertrouwen in het verdienmodel van TT op de langere termijn, het ontbreekt ze aan pricing power en ze zullen altijd de onderliggende partij zijn .. waar Big Tech van gebruik zal maken, maar niet voor gaat betalen
    uiteindelijk zal de toko ondergebracht moeten worden bij een bedrijf die er via spin-off's van TT's diensten grof aan weet te verdienen

    de voorbeelden zijn er zat Nokia, de Duitse auto constructeurs, TT dusver en alle andere mapmakers ... niemand haalt er winsten uit ook een Intel niet uit MBLY , enkel Alphabet/Google weten er geld uit te maken via spin_off.
  11. recital 11 januari 2024 11:43
    Duitse autobouwer Audi geeft flink gas met verkoop van stekkerwagens

    INGOLSTADT (ANP/DPA) - Automerk Audi heeft vorig jaar flink meer auto's aan de man gebracht. Het Duitse dochterbedrijf van Volkswagen liet vooral een goede verkoopgroei zien in Europa, de Verenigde Staten en China, zei verkoopdirecteur Hildegard Wortmann van het automerk uit het Beierse Ingolstadt. BMW

    Audi verkocht in 2023 1,9 miljoen voertuigen. Dat waren er 17 procent meer dan een jaar eerder. In Europa steeg de verkoop met 20 procent naar 748.000 auto's en in China nam de verkoop met 13 procent toe tot 729.000 auto's. In de VS behaalde Audi zijn beste verkoopjaar ooit. Daar werden 229.000 voertuigen verkocht, een stijging van 22 procent.
    Vorig jaar verkocht Audi 178.000 volledig elektrische auto's. Dat zijn er 51 procent meer dan in 2022. Het aandeel volledig elektrische voertuigen in de totale verkopen bedroeg daarmee 9 procent. Concurrent BMW verkocht vorig jaar 376.000 volledig elektrische auto's, goed voor 15 procent van het totaal. Dat waren er 74 procent meer dan in 2022. In 2024 wil BMW ruim een half miljoen volledig elektrische auto's verkopen.

    Volgens Audi-topman Gernot Döllner zorgt de sterke vraag voor een goede uitgangspositie voor een uitdagend 2024 met toegenomen concurrentie en wereldwijde economische onzekerheid. Het automerk wil daarbij het aanbod van elektrische auto's, voertuigen met verbrandingsmotoren en plug-inhybrides in 2024 en 2025 uitbreiden met veel nieuwe modellen.

    www.telegraaf.nl/financieel/112002955...
1.057 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.