Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,130   +0,120   (+0,86%) Dagrange 13,735 - 14,165 1.882.679   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2910 2911 2912 2913 2914 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 kassa! 25 december 2023 14:37
    quote:

    Ysfogel schreef op 25 december 2023 14:13:

    [...]

    Waar wij bijvoorbeeld het voordeel hebben dat als het erg rustig is de bezorgers meehelpen met de verschillende werkzaamheden in de keuken of dat ze eerder naar huis gaan. Bij Jet hangen ze een beetje doelloos rond en moeten ze doorbetaald worden.

    idd Mijn zoon is ook 2 maanden medewerker/bezorger geweest. In loondienst vh restaurant maar als ie moest bezorgen wel in de oranje JET kleding. Toch had ie het ook regelmatig erg rustig. Hij had vrij snel door dat je beter werk kan doen waar je constant actief bent en dus ook een veel hoger loon.
  2. Ysfogel 25 december 2023 14:47
    quote:

    kassa! schreef op 25 december 2023 14:37:

    [...]

    idd Mijn zoon is ook 2 maanden medewerker/bezorger geweest. In loondienst vh restaurant maar als ie moest bezorgen wel in de oranje JET kleding. Toch had ie het ook regelmatig erg rustig. Hij had vrij snel door dat je beter werk kan doen waar je constant actief bent en dus ook een veel hoger loon.
    Bezorgers voor JET krijgen een bonus bij een bepaald aantal bestellingen per shift. Door het vaak vele wachten leidt het tot frustratie (en verveling)doordat ze hun bonus niet halen.
  3. forum rang 4 Goed bezig 25 december 2023 14:50
    Het verschil is dat in drukke steden, de JET bezorger niet gekoppeld is aan één restaursnt, dus zij bezorgen vsnuit verschillende restaurants waarbij het JET platform de restaurants en routes koppelt, Dus ja in rustige tijden kunnen ze hangen maar in drukke tijden en/ steden hebben ze het synergievoordeel. Dit maakt het winstgevend, zoals in NL, Duitsland en straks UK. .
  4. forum rang 5 Gaston Lagaffe 25 december 2023 15:11
    quote:

    Ysfogel schreef op 25 december 2023 12:31:

    [...]
    De enige landen waar "winst" gemaakt wordt met bezorgers in loondienst bij JET zijn de landen waar het percentage niet meer met logistieke-orders is dan rond de 10%. Een logistiek-order kost geld. Bij percentages zoals in het VK (dat hebben ze teruggedraaid naar free lance en niet geheel verassend de opbrengsten gaan snel omhoog) en Zuid-Europa van 40% is het niet meer rendabel. Gaat geen (Europese) wet verandering in brengen.
    Of logistieke orders nu winstgevend zijn is niet de vraag. Dat zijn ze, uitgezonderd enkele grote steden, bijna nooit. Waar het om gaat is hoe je concurrentie laat plaatsvinden. Als je een gelijk speelveld creëert door bezorgers verplicht in loondienst te moeten nemen (welke vorm je ook kiest) accepteer je ook bepaalde kosten (waaronder bijvoorbeeld verlette tijd, pensioen en ziekte). De markt zal zich aanpassen en bijvoorbeeld pas gaan bezorgen vanaf een bepaald bedrag en uitsluitend in (zeer ?) grote steden. Nu is het zo dat het prijsverschil tussen ZZP-bezorger en loondienst-bezorger te groot is en JET niet goed kan concurreren met Uber. Het door jou aangehaalde voorbeeld GB is terecht maar indien de Engelse rechter destijds - WEL- in het voordeel van JET besloten had, hadden Deliveroo en Uber hun bedrijfsvoering moeten aanpassen. Zie hier het effect van wetgeving/rechterlijke beslissingen. Ik ben het dus niet met jou oneens wat betreft de kosten van loondienst-bezorging maar (Europese ?) wetgeving kan een enorme impact op de bedrijfsvoering (en dus verdienmodel) hebben.
  5. Ysfogel 25 december 2023 15:18
    quote:

    Goed bezig schreef op 25 december 2023 14:50:

    Het verschil is dat in drukke steden, de JET bezorger niet gekoppeld is aan één restaursnt, dus zij bezorgen vsnuit verschillende restaurants waarbij het JET platform de restaurants en routes koppelt, Dus ja in rustige tijden kunnen ze hangen maar in drukke tijden en/ steden hebben ze het synergievoordeel. Dit maakt het winstgevend, zoals in NL, Duitsland en straks UK. .
    JET zit met zijn eigen bezorgers voornamelijk in drukke steden en dus geldt wat ik hiervoor geschreven heb ook voor " deze drukke" steden. JET is " winstgevend" in NL/Duitsland door het geringe aantal eigen bezorgers 10% tegen verlieslatende landen met 40%.
  6. Ysfogel 25 december 2023 15:30
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 25 december 2023 15:11:

    [...]Of logistieke orders nu winstgevend zijn is niet de vraag. Dat zijn ze, uitgezonderd enkele grote steden, bijna nooit. Waar het om gaat is hoe je concurrentie laat plaatsvinden. Als je een gelijk speelveld creëert door bezorgers verplicht in loondienst te moeten nemen (welke vorm je ook kiest) accepteer je ook bepaalde kosten (waaronder bijvoorbeeld verlette tijd, pensioen en ziekte). De markt zal zich aanpassen en bijvoorbeeld pas gaan bezorgen vanaf een bepaald bedrag en uitsluitend in (zeer ?) grote steden. Nu is het zo dat het prijsverschil tussen ZZP-bezorger en loondienst-bezorger te groot is en JET niet goed kan concurreren met Uber. Het door jou aangehaalde voorbeeld GB is terecht maar indien de Engelse rechter destijds - WEL- in het voordeel van JET besloten had, hadden Deliveroo en Uber hun bedrijfsvoering moeten aanpassen. Zie hier het effect van wetgeving/rechterlijke beslissingen. Ik ben het dus niet met jou oneens wat betreft de kosten van loondienst-bezorging maar (Europese ?) wetgeving kan een enorme impact op de bedrijfsvoering (en dus verdienmodel) hebben.
    Als de rechter in UK anders had besloten dan haden Uber en Deliveroo hun model moeten aanpassen en had je 3 verlieslatende bedrijven. Als je concurrenten van de markt verdwijnen door gelijk speelveld, dan krijg je extra kanten(synergie voordeel), maar dat wil nog niet zeggen dat je winst maakt. Als het synergievoordeel niet opweegt tegen de hoge loonkosten dan maak je nog steeds geen winst.

  7. forum rang 5 Gaston Lagaffe 25 december 2023 15:33
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 25 december 2023 10:34:

    [...]
    De uithaal van Jitse op Twitter richting Frankrijk (Macron) doet denken aan de reactie richting Dara destijds. Veel frustratie.
    Ik begrijp hem wel, dit is "in het zicht van de haven vergaan". De Directive is begraven en de kans dat dit ooit nog iets wordt is nagenoeg nihil (of het wordt een extreem zwak aftreksel). Interessant zal zijn of België hier überhaupt nog energie in wil steken. Je kan zeggen Europa heeft definitief de afslag gekozen om Uber en Doordash te faciliteiten (Deliveroo wordt binnenkort overgenomen en Delivery Hero is voornamelijk buiten de EU aktief). Op zich gek want je zet de deur wagenwijd open voor niet Europese bedrijven welke overduidelijk een Angelsaksische cultuur aanhangen. Het is niet anders. Voor wat betreft Macron, die vent is compleet gek. Hij promoot een Franse ZZP vorm die niet operationeel en in de rest van de EU totaal onbekend is. Niemand heeft enig idee hoe dat er dan precies gaat uitzien. De CEO van Deliveroo, onze William (Will voor vrienden) is er al geruime tijd "fox wild" over (luister maar eens naar de CC waarin hij aangeeft dat zijn eeuwige vriend Macron geen probleem met Deliveroo heeft). Dus met zulke types moet je de kleine ZZP-er gaan beschermen tegen zeer grote Amerikaanse bedrijven met een keihard Angelsaksisch bedrijfsmodel. Ik zou in dit soort landen maar geen bezorger worden want je wordt eerst compleet uitgekleed en daarna afgedankt. Opmerkelijk ook, ik zie in Frankrijk weinig (hoe zal ik het netjes formuleren) autochtone Fransen dit werk doen. Het is de onderkant van de samenleving die daar voor dit soort "banen" geworven wordt en ik weet niet of je daar blij van moet worden. In Nederland ziet het er gelukkig (iets ?) beter uit maar dit had ook anders kunnen zijn. Kijk maar eens naar Belgie.
  8. forum rang 6 T. Edison 25 december 2023 15:46
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 25 december 2023 15:33:

    [...]Ik begrijp hem wel, dit is "in het zicht van de haven vergaan". De Directive is begraven en de kans dat dit ooit nog iets wordt is nagenoeg nihil (of het wordt een extreem zwak aftreksel). Interessant zal zijn of België hier überhaupt nog energie in wil steken. Je kan zeggen Europa heeft definitief de afslag gekozen om Uber en Doordash te faciliteiten (Deliveroo wordt binnenkort overgenomen en Delivery Hero is voornamelijk buiten de EU aktief). Op zich gek want je zet de deur wagenwijd open voor niet Europese bedrijven welke overduidelijk een Angelsaksische cultuur aanhangen. Het is niet anders. Voor wat betreft Macron, die vent is compleet gek. Hij promoot een Franse ZZP vorm die niet operationeel en in de rest van de EU totaal onbekend is. Niemand heeft enig idee hoe dat er dan precies gaat uitzien. De CEO van Deliveroo, onze William (Will voor vrienden) is er al geruime tijd "fox wild" over (luister maar eens naar de CC waarin hij aangeeft dat zijn eeuwige vriend Macron geen probleem met Deliveroo heeft). Dus met zulke types moet je de kleine ZZP-er gaan beschermen tegen zeer grote Amerikaanse bedrijven met een keihard Angelsaksisch bedrijfsmodel. Ik zou in dit soort landen maar geen bezorger worden want je wordt eerst compleet uitgekleed en daarna afgedankt. Opmerkelijk ook, ik zie in Frankrijk weinig (hoe zal ik het netjes formuleren) autochtone Fransen dit werk doen. Het is de onderkant van de samenleving die daar voor dit soort "banen" geworven wordt en ik weet niet of je daar blij van moet worden. In Nederland ziet het er gelukkig (iets ?) beter uit maar dit had ook anders kunnen zijn. Kijk maar eens naar Belgie.
    En dat in het land waar de vakbond machtig is.
    Zoals je aangeeft :" ik zou ik dit soort landen maar geen bezorger worden". Het is een gemiste kans om juist die onderkant te helpen tegen uitbuiting.
    Uiteindelijk zullen ze gaan morren als ze zien dat collega's bij de concurrent het beter hebben. Hoop ik dan maar.
  9. forum rang 5 Gaston Lagaffe 25 december 2023 15:47
    quote:

    Ysfogel schreef op 25 december 2023 15:30:

    [...]
    Als de rechter in UK anders had besloten dan haden Uber en Deliveroo hun model moeten aanpassen en had je 3 verlieslatende bedrijven. Als je concurrenten van de markt verdwijnen door gelijk speelveld, dan krijg je extra kanten(synergie voordeel), maar dat wil nog niet zeggen dat je winst maakt. Als het synergievoordeel niet opweegt tegen de hoge loonkosten dan maak je nog steeds geen winst.
    Daar verschillen wij dus van mening. De markt zal zich aanpassen (en bv orders met een te laag bedrag laten verdwijnen). De vraag is er en bezorgkosten (inclusief marge) zijn prima door te rekenen als het bedrag hoog en bevolking "dicht" genoeg is. Prima dat je er anders over denkt :) maar ik geloof er niet in. Laat ik afsluiten met een voorbeeld. Gisteravond bestelden we op het werk voor bijna € 100,- Chinees (inderdaad wat een feest), bezorgkosten € 6,- hoorde ik (bezorgafstand 2 km). Niemand die er wakker van ligt en JET is de enige partij die in mijn woonplaats bezorgt. Hadden ze € 12,- gevraagd hadden we het ook gedaan. Overstappen naar de concurrent kan niet (want die is er niet). Op die € 100,- maakt het eigenlijk niets uit.
  10. forum rang 5 Gaston Lagaffe 25 december 2023 15:54
    quote:

    T. Edison schreef op 25 december 2023 15:46:

    [...] En dat in het land waar de vakbond machtig is.
    Zoals je aangeeft :" ik zou ik dit soort landen maar geen bezorger worden". Het is een gemiste kans om juist die onderkant te helpen tegen uitbuiting. Uiteindelijk zullen ze gaan morren als ze zien dat collega's bij de concurrent het beter hebben. Hoop ik dan maar.
    Inderdaad, in het betreffende artikel werd ook verwezen naar de almachtige Franse vakbonden. Het lijkt er op dat Macron op deze manier de invloed van deze Franse vakbonden wil inperken. De vraag is natuurlijk of dat in dit geval wenselijk is (niet dus). Voor wat betreft de concurrentie : het is in Frankrijk (uitgezonderd kleine deel regio Parijs waar JET nog een minime dekking heeft) een wedstrijd Uber tegen Deliveroo dus waar je als bezorger ook voor kiest, het is een pot nat.
  11. forum rang 7 Hendrik Roo 25 december 2023 16:14
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 25 december 2023 15:33:

    [...]Ik begrijp hem wel, dit is "in het zicht van de haven vergaan". De Directive is begraven en de kans dat dit ooit nog iets wordt is nagenoeg nihil (of het wordt een extreem zwak aftreksel). Interessant zal zijn of België hier überhaupt nog energie in wil steken. Je kan zeggen Europa heeft definitief de afslag gekozen om Uber en Doordash te faciliteiten (Deliveroo wordt binnenkort overgenomen en Delivery Hero is voornamelijk buiten de EU aktief). Op zich gek want je zet de deur wagenwijd open voor niet Europese bedrijven welke overduidelijk een Angelsaksische cultuur aanhangen. Het is niet anders. Voor wat betreft Macron, die vent is compleet gek. Hij promoot een Franse ZZP vorm die niet operationeel en in de rest van de EU totaal onbekend is. Niemand heeft enig idee hoe dat er dan precies gaat uitzien. De CEO van Deliveroo, onze William (Will voor vrienden) is er al geruime tijd "fox wild" over (luister maar eens naar de CC waarin hij aangeeft dat zijn eeuwige vriend Macron geen probleem met Deliveroo heeft). Dus met zulke types moet je de kleine ZZP-er gaan beschermen tegen zeer grote Amerikaanse bedrijven met een keihard Angelsaksisch bedrijfsmodel. Ik zou in dit soort landen maar geen bezorger worden want je wordt eerst compleet uitgekleed en daarna afgedankt. Opmerkelijk ook, ik zie in Frankrijk weinig (hoe zal ik het netjes formuleren) autochtone Fransen dit werk doen. Het is de onderkant van de samenleving die daar voor dit soort "banen" geworven wordt en ik weet niet of je daar blij van moet worden. In Nederland ziet het er gelukkig (iets ?) beter uit maar dit had ook anders kunnen zijn. Kijk maar eens naar Belgie.
    Begrijp hem volledig.
    Jitse heeft zijn model jarenlang afgestemd op de veronderstelling dat Europa zou kiezen voor rechtvaardigheid. Een logische gedachte. Über heeft gerekend op haar Lobby kracht. Beide hebben gegokt. Über heeft gewonnen en JET verloren. Naar mijn mening laat Jitse met zijn reactie weten dat hij dat ook vindt. Dat vind ik persoonlijk niet zo handig. Tegelijkertijd gaat er een bepaalde eerlijkheid vanuit waarvan ik van houd.

    Maar in de landen waar JET dominant is, maakt deze ontwikkeling toch niet zoveel uit ? Op basis van nationale wetgeving moest Deliveroo zich uit Nederland terugtrekken. Waarom zou dat door deze ontwikkeling anders worden ?
  12. Ysfogel 25 december 2023 16:17
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 25 december 2023 15:47:

    [...]Daar verschillen wij dus van mening. De markt zal zich aanpassen (en bv orders met een te laag bedrag laten verdwijnen). De vraag is er en bezorgkosten (inclusief marge) zijn prima door te rekenen als het bedrag hoog en bevolking "dicht" genoeg is. Prima dat je er anders over denkt :) maar ik geloof er niet in. Laat ik afsluiten met een voorbeeld. Gisteravond bestelden we op het werk voor bijna € 100,- Chinees (inderdaad wat een feest), bezorgkosten € 6,- hoorde ik (bezorgafstand 2 km). Niemand die er wakker van ligt en JET is de enige partij die in mijn woonplaats bezorgt. Hadden ze € 12,- gevraagd hadden we het ook gedaan. Overstappen naar de concurrent kan niet (want die is er niet). Op die € 100,- maakt het eigenlijk niets uit.
    Ben het wel met je eens dat de bezorgkosten voor de klant omhoog moeten. Nadeel is dan dat toch een groot aantal klanten gaat afhaken en de aangesloten restaurants die van de JET bezorger gebruikmaken gaan klagen. Ook zou het minimum bestelbedrag omhoog moeten.

    6 euro uit jouw voorbeeld zal ongetwijfeld een bestelling zijn via Thuisbezorgd, maar bezorgd door het restaurant zelf. Thuisbezorgd hanteert zulke (hoge) tarieven niet.
  13. forum rang 5 Gaston Lagaffe 25 december 2023 16:53
    quote:

    Ysfogel schreef op 25 december 2023 16:17:

    [...]
    Ben het wel met je eens dat de bezorgkosten voor de klant omhoog moeten. Nadeel is dan dat toch een groot aantal klanten gaat afhaken en de aangesloten restaurants die van de JET bezorger gebruikmaken gaan klagen. Ook zou het minimum bestelbedrag omhoog moeten.
    6 euro uit jouw voorbeeld zal ongetwijfeld een bestelling zijn via Thuisbezorgd, maar bezorgd door het restaurant zelf. Thuisbezorgd hanteert zulke (hoge) tarieven niet.
    Volkomen met je eens a) - Je moet als klant redelijke bezorgkosten accepteren. Wil je dit niet dat ga je het maar zelf halen. b) - Ik verwacht ook dat bepaalde klanten zullen afhaken. Met name bij lage bestelbedragen zal er enige spanning ontstaan (gerecht € 10,- bezorgkosten € 6,- is voor velen waarschijnlijk niet haalbaar). Het gekke is dat iedereen begrijpt dat je voor deze service moet betalen maar het schijnbaar niet wil doen. Dit zal zich op termijn wel oplossen want uiteindelijke zal je voor een correcte service moeten betalen anders krijg je niks (of een slechte service en dat moet je bij eten zeker niet willen). Zorg voor een mooie tip en wees blij dat iemand je eten wil komen bezorgen. De maaltijd smaakt mij een stuk beter als ik weet dat ik iedereen wat verdiend heeft !
  14. forum rang 5 Gaston Lagaffe 25 december 2023 17:06
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 25 december 2023 16:14:

    [...]
    Begrijp hem volledig.
    Jitse heeft zijn model jarenlang afgestemd op de veronderstelling dat Europa zou kiezen voor rechtvaardigheid. Een logische gedachte. Über heeft gerekend op haar Lobby kracht. Beide hebben gegokt. Über heeft gewonnen en JET verloren. Naar mijn mening laat Jitse met zijn reactie weten dat hij dat ook vindt. Dat vind ik persoonlijk niet zo handig. Tegelijkertijd gaat er een bepaalde eerlijkheid vanuit waarvan ik van houd.

    Maar in de landen waar JET dominant is, maakt deze ontwikkeling toch niet zoveel uit ? Op basis van nationale wetgeving moest Deliveroo zich uit Nederland terugtrekken. Waarom zou dat door deze ontwikkeling anders worden ?
    Correct, ik denk er hetzelfde over. Afgezien van Italie zou JET prima kunnen draaien maar expansie buiten deze landen is niet mogelijk want dan kom je in "Uber-Doordash-gebied" (Oost Europa maar opvallend ook Scandinavie en natuurlijk Macron-County). Een risico is wel dan (nieuwe) regeringen wetgeving kan gaan wijzigen -> denk aan PP/VOX in Spanje die dit van plan waren. Het zou mooi zijn indien Jitse ruckzichtslos het model in Italie, Ierland e.d. zou omgooien maar ik zie het hem (nog) niet doen. Ik verwacht dat hij eerst afwacht wat Belgie vanaf 1-1-2024 op dit punt wil gaan doen (en ik vrees helemaal niets). Alleen Ierland (onderdeel GBI) zou echter een prima en bescheiden eerste stap zijn.
  15. Chessplayer1992 25 december 2023 17:33
    Eens ... in frankrijk en italie nu het model omgooien. In italie is het marktaandeel nog wel genoeg om dit te doen. In frankrijk zou ik alleen de grote steden doen. Ik zou het jammer vinden als ik in Frankrijk op vakantie ben en dan uber moet downloaden. Risico is dat mensen uber dan meenemen naar het thuisland. En door zzpers in te zetten dalen de kosten ook in Frankrijk. Maar ze kunnen ook besluiten om te stoppen in Frankrijk. Genoeg geld verloren .. maar deliveroo lijkt zelfstandig geen bestaansrecht te hebben geloof ik nog steeds en met uber kun je Frankrijk wel verdelen / nog een aardig marktaandeel krijgen.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2910 2911 2912 2913 2914 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑