Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,115   +0,100   (+1,99%) Dagrange 5,000 - 5,150 151.437   Gem. (3M) 187,7K

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Dicky 10 november 2023 19:04
    Als TT uit zijn cash de gehele free float zou kopen, dan komt er helemaal geen overnamebod, want dan zijn de grootaandeelhouders in staat het bedrijf van de beurs te halen. En mocht nog een beetje free float overblijven, dan worden die aandeelhouders voor een afbraakprijs uitgerookt. Veel interessanter is het scenario om jaarlijks voor 50 miljoen aandelen in te kopen, omdat dit op enig moment tot een shortsqueeze gaat leiden. Er staat ruim 10% short uit van alle aandelen.

    TT zal bovendien nooit alle cash aanwenden voor zoiets. Dat is volstrekt onverantwoorde bedrijfsvoering. De grootaandeelhouders laten het bedrijf de aandelen jaarlijks opkopen en halen het dan van de beurs. Er komt geen overnamebod, men laat TT het werk zelf opknappen. Slechts een shortsqueeze zal tot een forse koerstijging leiden, anders zal
    een eventuele koersstijging heel geleidelijk gaan op geleide van de bedrijfsprestaties en aandeleninkoop. Op deze manier gaat TT binnen ca. 5 jaar van de beurs. Goddijn c.s. heeft immers geen haast, zoals hij de hele tijd al laat zien. Hij speelt het gewoon handig en spaart zo vele miljoenen overnamepremie uit. En dan na 1 of 2 jaar verkopen Goddijn c.s. het aan een andere partij. Hooguit duurt dat een grote partij te lang en biedt voortijdig op alle aandelen, ook die van Goddijn c.s. Maar Goddijn zelf gaat TT niet zelf kopen. Dat doet hij door TT zichzelf te laten opkopen via jaarlijkse aandeleninkoop. Dan valt TT vanzelf in zijn handen.
  2. forum rang 6 hvasd2 10 november 2023 19:30
    quote:

    Jaap schreef op 10 november 2023 16:13:

    [...]

    Dat komt omdat je geen enkele mogelijkheid gebruikt om positief te zijn over TomTom.
    Al jouw posts zijn negatief.
    Nergens hoor ik jou komen met een leuk bericht.
    Kortom: Jij wilt beleggers in TomTom een hopeloos gevoel geven.
    En dat is vooral wat shorters willen doen.
    Je als belegger een hopeloos gevoel geven.
    Vandaar!
    Ik lees toch liever Koos dan Jaap als ik mijn mening mag geven ;-(
  3. Dicky 10 november 2023 19:37
    quote:

    hvasd2 schreef op 10 november 2023 19:24:

    “Maar Goddijn zelf gaat TT niet zelf kopen. Dat doet hij door TT zichzelf te laten opkopen via jaarlijkse aandeleninkoop. Dan valt TT vanzelf in zijn handen.”

    Bedankt voor uw bijdrage. Hoe het ook zit of gaat zijn de dobbelstenen lijken eindelijk te gaan rollen.
    Dat denk ik ook, maar niet noodzakelijkerwijs in het voordeel van de overige aandeelhouders. Links- of rechtsom zal Goddijn de grote winnaar zijn.
  4. forum rang 6 pwijsneus 10 november 2023 20:17
    Even for the record, ik wil graag benadrukken dat ik de aandeleninkoop van TomTom van harte ondersteun. Het is goed om te zien dat er eindelijk aandacht wordt besteed aan de belangen van minderheidsaandeelhouders. Dit is een stap in de goede richting.

    Wat ik nu echt hoop, is dat deze aandeleninkoop geen eenmalige gebeurtenis is. We hebben behoefte aan consistent beleid en duidelijkheid vanuit TomTom over hoe ze van plan zijn aandeelhouderswaarde te blijven creëren. Naar mijn stellige overtuiging moet TomTom hun strategie omtrent het creeren van aandeelhouderswaarde ook duidelijk communiceren. Dat is goed voor de notering, dat gebeurd nu onvoldoende, is mijn bescheiden mening.

    Mijn wens is dat TomTom voor, of uiterlijk tijdens de komende cijferpresentatie helderheid verschaft over hun toekomstige plannen. Of het nu gaat om voortzetting van aandeleninkoop, het uitkeren van dividend, of zelfs het overwegen van een management buyout, het is van essentieel belang dat ze dit klip en klaar communiceren.

    Laten we eens stilstaan bij de voordelen van deze scenario's. Een consistente aandeleninkoop kan leiden tot een geleidelijke stijging van de koers, terwijl dividenduitkeringen investeerders een direct rendement opleveren. Een management buyout kan het bedrijf in handen geven van degenen die er het meeste belang bij hebben, namelijk de oprichters & company met 3500+ werknemers.

    Wat ook belangrijk is, is hoe deze plannen worden gecommuniceerd. Duidelijke en transparante communicatie van TomTom zal het vertrouwen van de aandeelhouders vergroten. Het biedt helderheid en richting, iets waar naar mijn idee de (toekomstige) aandeelhouders van dit bedrijf een belang bij hebben.
  5. forum rang 6 JustRevisited 10 november 2023 22:20
    quote:

    pwijsneus schreef op 10 november 2023 20:17:

    Even for the record, ik wil graag benadrukken dat ik de aandeleninkoop van TomTom van harte ondersteun. Het is goed om te zien dat er eindelijk aandacht wordt besteed aan de belangen van minderheidsaandeelhouders. Dit is een stap in de goede richting.

    Wat ik nu echt hoop, is dat deze aandeleninkoop geen eenmalige gebeurtenis is. We hebben behoefte aan consistent beleid en duidelijkheid vanuit TomTom over hoe ze van plan zijn aandeelhouderswaarde te blijven creëren. Naar mijn stellige overtuiging moet TomTom hun strategie omtrent het creeren van aandeelhouderswaarde ook duidelijk communiceren. Dat is goed voor de notering, dat gebeurd nu onvoldoende, is mijn bescheiden mening.

    Mijn wens is dat TomTom voor, of uiterlijk tijdens de komende cijferpresentatie helderheid verschaft over hun toekomstige plannen. Of het nu gaat om voortzetting van aandeleninkoop, het uitkeren van dividend, of zelfs het overwegen van een management buyout, het is van essentieel belang dat ze dit klip en klaar communiceren.

    Laten we eens stilstaan bij de voordelen van deze scenario's. Een consistente aandeleninkoop kan leiden tot een geleidelijke stijging van de koers, terwijl dividenduitkeringen investeerders een direct rendement opleveren. Een management buyout kan het bedrijf in handen geven van degenen die er het meeste belang bij hebben, namelijk de oprichters & company met 3500+ werknemers.

    Wat ook belangrijk is, is hoe deze plannen worden gecommuniceerd. Duidelijke en transparante communicatie van TomTom zal het vertrouwen van de aandeelhouders vergroten. Het biedt helderheid en richting, iets waar naar mijn idee de (toekomstige) aandeelhouders van dit bedrijf een belang bij hebben.
    Goddijn is van 1960 en Alain de Taeye is van 1957. Die zijn respectievelijk 63 en 66 jaar oud. Er is al lang een beweging gaande om nieuwe managers te kweken, er is een nieuw management team met mensen ex Google ex Amazon ex Microsoft. Misschien wordt die Eric Bowman de nieuwe CEO. De Taeye lijkt momenteel al een 'non executive director' aangezien hij geen team onder zich heeft (non executive = niet aansturend, wel adviserend). Dat kan Goddijn t.z.t. ook gaan doen, als hij het kan loslaten.

    Anyways. Dat scenario van delisting is niet logisch. Het zou nog enigszins logisch zijn als deze heren in de 50 waren en de tijd hadden om het bedrijf te verbouwen. Ten eerste zijn ze dat niet meer en ten tweede is de verbouwing al achter de rug.

    Ik denk niet dat deze mensen zin en energie hebben voor zo'n hele delisting kermis. Ook denk ik niet dat ze elke dag naar de beurskoers zitten te staren om te kijken hoeveel ze virtueel rijker of armer zijn geworden. Maar stél nou dat ze wel enkel door geld gedreven zouden zijn, wat is dan slim om te doen?

    Dan zou ik aandelen inkopen tot er nog zo'n 110 miljoen zijn. Bij aanvang van deze inkoop nog 130 miljoen en daar gaan er schat ik 7 miljoen van af en kom je op 123 miljoen (ze kopen voor 50 miljoen euro aan stukken, ik denk dat het knap is als dat voor gemiddeld 7 euro gaat lukken binnen een half jaar).

    Daarna zou ik, als het aantal aandelen kleiner is, 50 cent per aandeel als dividend uitkeren vanuit de cashflow. Dat moet lukken zonder negatieve impact -- het bedrijf blijft voor de rest goed gefund voor R&D en dergelijke. Harold en Corinne en de andere twee founders hebben elk 11 miljoen aandelen. Met 50 cent dividend rolt er dan elk jaar 5,5 miljoen euro binnen. Weliswaar belast. De aandelen doe je in een familie fund, daar is niet zoveel geks aan, dat zie je bij de Heinekens of Randstad ook.

    Zo zou ik het doen. Geen gedoe. Geen slecht imago omdat je iets "van de beurs jat". Zo soepel mogelijke overgang naar nieuwe leiders. Langzaam terugtrekken, eerst nog een adviesrol.. Goede legacy achterlaten (een bedrijf dat er na jou nog is en goed draait) en nog forse familie inkomsten ook. Veel minder gedoe dan een delisting, waarbij je eerst nog van alles moet uitleggen aan de omgeving en vervolgens het bedrijf helemaal van jou is, terwijl je er juist geleidelijk uit wilt stappen.

    Ik denk dus dat deze mensen niet (meer) door geld gedreven worden, maar wel door trots en legacy (nalatenschap). Als TT over tig jaar nog als zelfstandig goed draaiend bedrijf bestaat en jij dat hebt opgericht is belangrijker dan een paar miljoen meer of minder op de bank.
  6. forum rang 6 pwijsneus 10 november 2023 23:29
    Als aandeelhouder kijk je toch meer naar het vermogen van een fonds om aandeelhouderswaarde te creëren. Zoals aangegeven kan dat wat mij betreft het inkopen van aandelen zijn, of dividend uitkeren, of een management buyout. Dat laatste is wat mij betreft heel logisch, en is eenvoudig uit te voeren, de personen in kwestie hebben immers zelf de middelen om dit vandaag al uit te kunnen voeren, als ze zouden willen.

    Als het maar goed en helder gecommuniceerd wordt. Wat is TomTom van plan met hun notering. Daar mag best eens iets over verteld worden. Willen ze aandeelhouderswaarde gaan creeren via de beurs, of op een andere manier. Of gaan we door met aanmodderen?

    Verder heb ik niets dan respect voor de founders. Het is een wonder dat TomTom nog bestaat. Dat is geen eenvoudige opgave geweest, dus petje af. Maar dit fonds staat nog steeds genoteerd, dus ik zie graag duidelijkheid omtrent het doorzetten van aandeleninkoop, uitkeren van dividend, of onderzoek van de opties mbt notering in zijn algemeenheid.

    Je moet altijd alle opties openhouden. Zeker op huidige waardering.

    Misschien kunnen de leden van overture een handje helpen. Trots zijn of zorgen maken over je imago doe je maar als je met pensioen bent, het zijn ook maar mensen, net zoals jij en ik. Het gaat nu om het creeren van aandeelhouderswaarde, het is tenslotte een beleggersforum, geen fanclub.
  7. beursbeurs 11 november 2023 08:23
    ik lees de afgelopen weken weer regelmatig over wat te doen met de cash van 300 mio. Investeren, uitkeren etc maar deze 300 mio is ontstaan doordat er omzet is uitgesteld (deferred revenue) en nog niet in de resultaten is meegenomen. Dan zou je verwachten dat de cash hoofdzakelijk wordt gebruikt voor service en onderhoudskosten die voortvloeien uit de verplichtingen voor langjarige leverantie?
  8. forum rang 6 win some... 11 november 2023 08:57
    quote:

    JustRevisited schreef op 10 november 2023 22:20:

    [...]

    Goddijn is van 1960 en Alain de Taeye is van 1957. Die zijn respectievelijk 63 en 66 jaar oud. Er is al lang een beweging gaande om nieuwe managers te kweken, er is een nieuw management team met mensen ex Google ex Amazon ex Microsoft. Misschien wordt die Eric Bowman de nieuwe CEO. De Taeye lijkt momenteel al een 'non executive director' aangezien hij geen team onder zich heeft (non executive = niet aansturend, wel adviserend). Dat kan Goddijn t.z.t. ook gaan doen, als hij het kan loslaten.
    .....
    Eric Bowman werkt volgens mij niet meer bij TT. Staat niet meer bij het senior management.
    www.tomtom.com/company/boards-and-com...
  9. forum rang 6 tatje 11 november 2023 09:50
    Ik wil nog even inhakken op het laatste stuk van JR.

    Ik geloof ook niet in een dirty.

    Waarom ?

    Uitspraken van RVB en RVC

    - 2025 LT 600
    - 2025 FCF 10%
    - het ziet er naar uit dat wij de winnaar worden in de traditionele competitie
    - mid term ( 3 tot 5 jaar ) willen we Enterprise verdubbelen dus uiterlijk 2027 2 maal 160
    - take rate momenteel 40% omzet A 350. take rate 2030 80% dus bij gelijkblijvend marktaandeel 2 maal 350 is 700
    - D en A par aan capex PPE 5 Lease 15 dus 20 uiterlijk 2025
    - gross margin in de toekomst 85%
    - of google 1 of 2 wordt, wij geloven in een nummer 2.

    Of AWS Meta en Microsoft samen de nieuwe eigenaar worden !

    De prijs staat vast. alleen moet TT de juiste cijfers leveren.

    Kan me niet voorstellen dat bij het tot stand komen van Overture, dat niet is dicht getimmerd.

    Op de huidige cijfers gaat Big tech de vraagprijs niet betalen.
    Maar als de ebit boven de 200 komt en de toekomst is rooskleurig, komen we in de buurt.

    Harold en founders bepalen de prijs :-)

    Cijfers Q3 goed
    Shorters gaan direct aan de gang en misschien het intermediair van TT onder eigen naam ( onder de 3% )
    maandag koersdoelverlaging ING
    2 weken later TT aandelen inkoop voor de schrap

    Schiet mij maar lek :-)
  10. forum rang 6 JustRevisited 11 november 2023 10:10
    quote:

    beursbeurs schreef op 11 november 2023 08:23:

    ik lees de afgelopen weken weer regelmatig over wat te doen met de cash van 300 mio. Investeren, uitkeren etc maar deze 300 mio is ontstaan doordat er omzet is uitgesteld (deferred revenue) en nog niet in de resultaten is meegenomen. Dan zou je verwachten dat de cash hoofdzakelijk wordt gebruikt voor service en onderhoudskosten die voortvloeien uit de verplichtingen voor langjarige leverantie?
    Misschien beter lezen. Zie reactie op Marique.

    Van de 300 is 100 lopende rekening, 225 spaarrekening rentedragend en oorlogskas(je) voor acquisities. De cashflow (wat verder binnenkomt) is niet nodig voor investeringen. Alle R&D loopt al via de opex en cash reserves zijn ruim voldoende. Daarnaast zijn de gelden niet nodig voor deferred revenue. Want onderdeel van de reguliere opex is al dat de maps onderhouden worden en online zijn. En dat is de leververplichting die het betreft.
  11. forum rang 6 ketchup 11 november 2023 10:10
    allemaal mooie aannames, maar het uiteindelijke bewijs zit hem in de prijs

    en daar gaan ze bij TT nu voor de allereerste X wat aan doen met dit inkoopprogramma voor schrappen en dat hebben we te danken aan die handvol aandeelhouders met een aanmerkelijk belang, die nu eindelijk een keer druk zetten op het management om aandeelhouderswaarde te behartigen en zonder deze druk was er absoluut helemaal niets veranderd, want bij TT vinden ze het allemaal prima met het langzaam verschuiven van aandelen uit de free-float naar het verkoren volk dat er werkt via gratificaties , zo kan je als het ware ook een beursgenoteerd bedrijf steeds dieper privatiseren zonder een premie te betalen

    basta ! ... het is nu eindelijk leveren voor aandeelhouderswaarde of opzouten en daarom denk ik ook dat dit geen one-off is, er waait eindelijk een andere wind na 10 jaar van grotesk en schandalig aandeelhouderswaarde verdampen
  12. forum rang 6 tatje 11 november 2023 10:24
    Het wordt het zelfde verhaal als bij Here.

    Waren veel partijen die Here wilden kopen.

    Wij willen Here hebben, voor een lagere prijs, zeiden de duitse autobouwers.
    Zo niet, dan verlengen wij de contracten niet.
    Nokia ging akkoord met een lagere prijs .
    Andere partijen, wilden Here zonder de duitse oems niet :-)

    Ik ben er zeker van, dat in Overture staat aan wie TT mag verkopen.
    Anders heeft TT alleen nog zijn oude kaarten.
    Als ik AWS Meta Microsoft of TT zou zijn, zou ik ook een eventuele overname van TT helemaal dicht timmeren.
    Zonder AWS Meta en Microsoft is TT weer bij AF.
  13. forum rang 6 JustRevisited 11 november 2023 10:47
    quote:

    ketchup schreef op 11 november 2023 10:10:

    allemaal mooie aannames, maar het uiteindelijke bewijs zit hem in de prijs

    en daar gaan ze bij TT nu voor de allereerste X wat aan doen met dit inkoopprogramma voor schrappen en dat hebben we te danken aan die handvol aandeelhouders met een aanmerkelijk belang, die nu eindelijk een keer druk zetten op het management […]

    en daarom denk ik ook dat dit geen one-off is, er waait eindelijk een andere wind na 10 jaar van grotesk en schandalig aandeelhouderswaarde verdampen
    Indien 80% FCF beschikbaar, dan is er 120 miljoen te verdelen gedurende 26 maanden (in het staartje van 2023 + 2024 en 2025)

    Voor de periode 2023-2025 is de totale free cashflow zo’n 150 miljoen. Maal 80% = 120 mio.

    Deze aandelen inkoop is dan inderdaad het begin van de aandeelhouders beloning/compensatie.
  14. forum rang 6 marique 11 november 2023 10:54
    quote:

    JustRevisited schreef op 10 november 2023 14:55:

    (...)
    Los van koersen heb ik inhoudelijke pushback gegeven op een aantal punten waar we het niet over eens zijn. Maar ik heb ook niet het idee dat we het eens worden, dus let's agree to disagree. Op dit forum is plek voor diverse visies. Ik geef de mijne en jij de jouwe. Ik ben wel sterk overtuigd van de mijne :)
    @JustRevisited,
    Ik waardeer jouw postings, heb ik al eens eerder gezegd. Je weet veel meer van TT dan ik. Maar ik sta kritisch ten opzichte van toekomstverwachtingen, ongeacht de persoon die ze uitspreekt. Want toekomst is onvoorspelbaar. Het enige waarin wij van mening verschillen is de 'waarde' van TT's cashreserve van ruim 300 mln euro.

    Je schrijft:
    "Jouw teksten (met veel superlatieven) over de balans, cashflow en andere zaken zijn mijns inziens niet waar."

    Dit valt me nou tegen. Je kent me lang genoeg om te weten dat ik nooit verzinsels verspreid over cijfers. Dus ga nu niet beweren dat ik onwaarheid schrijf.

    Overigens, als er iets is wat ik bij TT wél bewonder is de helderheid van de cijferpresentatie. En, moet ook gezegd, ondanks het feit dat er al jaren onder de streep geen of nauwelijks winst voor de aandeelhouder is geweest, is de bedrijfsvoering vrijwel al die jaren wél kostendekkend. Anders was TT allang dood en begraven geweest.

    En tot slot, ik ben al aandeelhouder vanaf het begin. Dat is vooral omdat ik TT een interessant bedrijf vind. Door aandeelhouder te blijven, blijf ik het ook volgen. Als het puur om rendement was geweest, was ik allang afgehaakt, zoals ik dat normaliter bij andere aandelen/bedrijven doe.
    Mijn kritische houding komt mogelijk over als negatief, maar is bedoeld om de realiteit over dit bedrijf/aandeel niet uit het oog te verliezen.
1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.