Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
13,135   -0,450   (-3,31%) Dagrange 13,095 - 13,430 856.099   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2623 2624 2625 2626 2627 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Gotcha70 24 oktober 2023 12:15
    quote:

    Techie schreef op 24 oktober 2023 12:10:

    !,5 mid cash en wat staatsloten:

    1. Nabetaling Prosus
    2. Fee caps die verdwijnen
    3. Compensabel verlies van 6 mrd (dus voorlopig geen belasting)
    4. Stijgend rente op korte termijn juist gunstig ivm cash positie
    stijgende rente is nou net de reden waarom zoveel aandelen in de min staan.
  2. forum rang 5 Moriarty 24 oktober 2023 12:24
    quote:

    Gotcha70 schreef op 24 oktober 2023 12:14:

    [...]

    heel bizar, want je geeft zelf de reden in je commentaar. Globale crisis, hoge rentes en oorlogen. Welke onderbouwingen wil je meer? Geen vertrouwen in de sector, in dit specifiek bedrijf, het grote aantal shorters...

    En je mag nog zoveel redenen geven waarom de koers omhoog zou moeten gaan, in de praktijk gebeurt het niet.
    Z org dat je de tekst goed leest.
    I ndien je het niet goed begrepen hebt, lees het nogmaals.
    E nkel als je iets zinnig kan antwoorden, kan je dit doen.
    L aat alles eerst nog eens goed bezinken.
    I ndien je niets nuttig kan toevoegen?
    G a dan wat anders doen.
  3. forum rang 6 Happy is verbannen 24 oktober 2023 12:24
    quote:

    Gotcha70 schreef op 24 oktober 2023 12:14:

    [...]

    heel bizar, want je geeft zelf de reden in je commentaar. Globale crisis, hoge rentes en oorlogen. Welke onderbouwingen wil je meer? Geen vertrouwen in de sector, in dit specifiek bedrijf, het grote aantal shorters...

    En je mag nog zoveel redenen geven waarom de koers omhoog zou moeten gaan, in de praktijk gebeurt het niet.
    En laat nu juist bij JET alle ellende al ingeprijsd zijn en nog een druk gehad van een mega short sell.

    Deze koers kan alleen nog maar omhoog de komende maanden.
  4. forum rang 4 marktwaarde 24 oktober 2023 12:29
    quote:

    Goedekans schreef op 24 oktober 2023 11:51:

    [...]

    Een hoop gebazel en weinig wol met je empirisch onderzoek. Klinkt wel interessant. :-)
    Nee hoor. Is een bekend feit. Google maar.
    Waarom denk je anders dat JET zo hard en structureel daalt. Zou je sieren om een poging te doen de koersimplosie te duiden ipv op de man de spelen.
  5. forum rang 4 marktwaarde 24 oktober 2023 12:34
    quote:

    Techie schreef op 24 oktober 2023 12:10:

    !,5 mid cash en wat staatsloten:

    1. Nabetaling Prosus
    2. Fee caps die verdwijnen
    3. Compensabel verlies van 6 mrd (dus voorlopig geen belasting)
    4. Stijgend rente op korte termijn juist gunstig ivm cash positie
    iFood verkoop voor 1,5 miljard heeft de koers ook niks gedaan. Waarom de nabetaling wel?

    Idem voor de rest.

    3 ga je niet krijgen in NL wegens de deelnemingsvrijstelling.
  6. forum rang 6 Jimnotaris 24 oktober 2023 12:36
    quote:

    Moriarty schreef op 24 oktober 2023 11:53:

    [...]

    De overname was idd een goed punt om short te gaan, dus dat heb je (achteraf gezien) goed ingeschat.

    Ik denk dat je weinig bedrijven kan noemen, die winst maken, die genoteerd staan aan een boekwaarde van 0,32.

    De bruto marges zijn zeer laag! Maar dit ook door de sterke concurrentie en dat is ookal al vaak gezegd. Dit is momenteel een marathon tegen renners die valsspelen. Je hebt bedrijven die gewoon nooit winst kunnen maken wanneer ze de regels volgen, maar dit gewoon zo lang mogelijk volhouden. Zie bijvoorbeeld Glovo. Je kan als JET zijnde niet opgeven, want nu moet je net uw positie innemen in de markt. Wanneer die spelers verdwijnen, komt dat marktaandeel automatisch (grotendeels) naar hun. En aangezien zij reeds voorzien zijn op een groter marktaandeel, zijn al die bestelling bijna pure winst. Zij maken de kosten reeds, maar missen de bestellingen. Dus dit is in mijn ogen een kwestie van tijd. Er gaan geen nieuwe spelers meer komen en de bestaande spelers gaan op hun limieten botsen.

    De EBITDA gaat dus hand in hand met die hoge kosten, die al veel lager liggen dan een jaar geleden, maar ook met het groeien van de omzet zodra een speler de markt verlaat. En ook een overname zit er bijna niet meer in, aangezien bijna geen enkele speler de financiële middelen heeft.
    Maar van zodra er een speler is die FCF positief is, dan is dat wel een interessante overnamekandidaat, want deze gaan onmiddellijk renderen. Dus in 2024 zou het zomaar kunnen... En als NE en UK de rekeningen kunnen betalen, terwijl Grubhub en SEANZ bijna geen verlies meer draaien. Dan ben je klaar om de marathon uit te lopen, terwijl de concurrenten keuzes gaan moeten maken. Net zoals Grubhub ook een keuze gaat moeten maken. Maar in elke andere markt, staan ze gewoon klaar om de leiding te nemen.

    En nog iets. Vroeger was dit enkel food delivery... Nu gaan ze ook andere zaken leveren. De meeste steden mogen geen auto's meer binnen. Dan kan je met een fiets toch al snel veel zaken gaan leveren. Als dit ook maar een beetje aanslaat. Dan stelen ze misschien wel plots klanten van bedrijven als PostNL of Bpost, die veel meer rekenen voor het leveren van pakjes dan JET Dat nu kan. Zij hebben het personeel al en ze zijn toch al onderweg. En ze hebben met Amazon al een connectie... Maar dit is misschien wel te veel dromen van mijn kant.

    Maar al bij al zie ik veel meer upside dan downside. Bijna alles wat kon tegenzitten, zat tegen en de laagste koers was 10,53. Welke grote short partij gaat nu nog miljoenen investeren om de koers MISSCHIEN nog een paar procenten lager te krijgen? Je kan short gaan op Doordash, die staan 4,6 keer de boekwaarde en maken ook geen winst. Deliveroo staat 3,2 keer de boekwaarde en is bijna nergens marktleider en nog niet in de buurt van FCF neutraal te zijn.
    De meeste twijfels zaten in 2022 zeker en vast bij JET, hadden US en ook UK een flop geweest, dan was het misschien wel game over, maar dat is niet gebeurd. US is een teleurstelling, maar verslinden ze geen cash. UK zijn de kosten gehalveerd EN winnen ze marktaandeel. Dus ik zou het wel weten.
    Pakjes rondbrengen goedkoper dan post.nl? Dan heb je totaal geen flauw benul van kosten/opbrengsten en logistiek. JET heeft ook geen bezorgers die onderweg zijn en wel pakjes kunnen meenemen. Daar zijn er (overdag) te weinig van en zijn ze veel te duur voor om voor in te zetten.
  7. forum rang 5 Moriarty 24 oktober 2023 12:42
    quote:

    Jimnotaris schreef op 24 oktober 2023 12:36:

    [...]

    Pakjes rondbrengen goedkoper dan post.nl? Dan heb je totaal geen flauw benul van kosten/opbrengsten en logistiek. JET heeft ook geen bezorgers die onderweg zijn en wel pakjes kunnen meenemen. Daar zijn er (overdag) te weinig van en zijn ze veel te duur voor om voor in te zetten.
    En 's avonds? stel je oplader is kapot en je bestelt er eentje om 17u... Wie kan dat brengen?

    Vrijdag 20 oktober 2023, 06.55 uur CEST
    Expressleveringen: MediaMarktSaturn en Lieferando breiden hun samenwerking uit

    Vanaf nu expresleveringen rechtstreeks vanuit vijf MediaMarkt- en Saturn-winkels in Berlijn
    Leipzig en Dresden zullen de komende weken volgen, en andere steden staan ??op de planning
    Het assortiment is vertienvoudigd naar ruim 1.000 artikelen
    Levering binnen 40-60 minuten - rechtstreeks af te halen bij MediaMarkt of Saturn
    In de regio zonder bezorgkosten
  8. forum rang 6 Goedekans 24 oktober 2023 13:04
    De boekwaardes van Doordash , Über en Deliveroo zijn erg hoog en die van JET is extreem laag.
    Waarom dat is de vraag en ook het blijven shorten op deze absurd lage koers is vreemd.
    Het is simpelweg niet te begrijpen.
    Plakman en een paar andere grootheden komen doorlopend met klinkklare onzin op de proppen.
    Er moet een bijzondere oorzaak voor de lage koers zijn. De vraag is welke. Bij 25 euro koers voor JET ben je nog aan de zuinige kant. De nu door JET ingeslagen weg is naar mijn mening de goede. Tevens nu Grubhub verkopen bij voorkeur aan bijvoorbeeld Amazon en niet aan DD en Über.
    Die zitten mogelijk ook achter het shorten van JET.
    Van de Amerikanen kun je alles verwachten. Te vertrouwen zijn ze in ieder geval niet. Veel bedrijven , niet Amerikaans , lopen vroeg of laat een risico.
    Kijk naar Philips. Wilde ze die straks voor een prikkie overnemen? De Exor deal was even een tegenvaller.
  9. Houtwerf-2017 24 oktober 2023 13:04
    quote:

    Mountainlion schreef op 23 oktober 2023 20:16:

    Ik heb van mijn laatste centen, 200 stukjes bijgekocht op € 10,81
    Mijn Gak iets verlaagd naar € 19,59
    Sta helaas nog wel op 17 K verlies.
    Ik blijf zitten waar ik zin en verroer me niet, net zo lang er €20 op de borden staat
    Desnoods wacht ik tot eind 2030 maar die € 20 moet er aankomen toch ?
    Heb alles op 1 paard gewed , niet handig niet slimMaar het is zoals het is .
    Ik geloof in dit aandeel , alleen ik vertrouw de shorters niet.
    Of speelt zich meer achter de schermen plaats , waar wij geen weet van hebben .
    Bij mij ongeveer dezelfde situatie. Maandag bijgekocht 400x 10,88
  10. forum rang 8 GakGak 24 oktober 2023 13:05
    quote:

    Kaviaar schreef op 24 oktober 2023 10:52:

    [...]
    .....
    Dat is denk ik ook de reden dat de koers niet explosief stijgt.
    .....
    Als je opdracht geeft om voor een x bedrag aandelen terug te kopen binnen een korte termijn, dan kan dat een stijgend effect op de koers hebben én de shorters gaan coveren.
    Wie weet wordt er binnenkort wel meer achter elkaar gekocht en is het uit te geven bedrag zo gehaald.
    .
    Hoe vaak moet nog herhaald worden dat er beperkingen zitten aan aankoop eigen aandelen ?
    Terwijl bij koersdaling, die beperkingen wegvallen...
    En terwijl shorters geen enkele opgelegde beperking hebben op dat gebied.

    Misschien ook maar eens elders gaan klagen over een ongelijk speelveld ?
  11. forum rang 6 Happy is verbannen 24 oktober 2023 13:11
    quote:

    Gotcha70 schreef op 24 oktober 2023 12:53:

    [...]

    hoe lang horen we dat al. Er is enkel opbouw.

    Blijkbaar begrijpen jullie niet dat het voor JET gemakkelijker is om meerdere procenten te dalen op een dag dan om enkele procenten te stijgen.
    Was dezelfde mening toebedeeld tot Jiste mij met Q3 resultaten overtuigd heeft dat ze de toko voor het eerst in jaren wel goed op de rails gaan krijgen.

    We zitten nu in een saaie consolidatiefase.
    Hoort bij een opmaak naar een hogere koers voor Jet.
  12. forum rang 8 GakGak 24 oktober 2023 13:14
    quote:

    Moriarty schreef op 24 oktober 2023 12:42:

    [...]
    En 's avonds? stel je oplader is kapot en je bestelt er eentje om 17u... Wie kan dat brengen?

    .
    Dan kun je ook meteen een powerbank laten bezorgen, heel handig als de stroom uitvalt of als
    ergens geen stroom is.

    Heb je zonnepanelen en stroom over, kun je een heel leger aan powerbanks opladen...
    Of dat verstandig is ?

    Ik wacht de mails wel weer af...iedereen een mening.
  13. forum rang 6 Jimnotaris 24 oktober 2023 13:21
    quote:

    Moriarty schreef op 24 oktober 2023 12:42:

    [...]

    En 's avonds? stel je oplader is kapot en je bestelt er eentje om 17u... Wie kan dat brengen?

    Vrijdag 20 oktober 2023, 06.55 uur CEST
    Expressleveringen: MediaMarktSaturn en Lieferando breiden hun samenwerking uit

    Vanaf nu expresleveringen rechtstreeks vanuit vijf MediaMarkt- en Saturn-winkels in Berlijn
    Leipzig en Dresden zullen de komende weken volgen, en andere steden staan ??op de planning
    Het assortiment is vertienvoudigd naar ruim 1.000 artikelen
    Levering binnen 40-60 minuten - rechtstreeks af te halen bij MediaMarkt of Saturn
    In de regio zonder bezorgkosten
    Eerst maar eens kijken of dit over een jaar nog steeds gedaan wordt. Bezorging voor Albert Heijn is ook al gestopt. Was ook zo "veelbelovend". Bezorging kost al snel tussen de 10 en 15 euro per bezorging.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2623 2624 2625 2626 2627 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑