Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Kendrion AEX:KENDR.NL, NL0000852531

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,000   0,000   (0,00%) Dagrange 10,920 - 11,000 9.886   Gem. (3M) 20,6K

Kendrion in 2023 met stijgend aandeel duurzaamheid

586 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 30 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 ischav2 20 januari 2023 13:07
    Ruim een kwart van de nieuwe auto's die particulieren vorig jaar in Nederland kochten was volledig elektrisch. Een jaar eerder was dat nog 11 procent.

    Het aandeel van volledig elektrische auto's in de nieuwverkoop steeg in 2022 naar 26 procent, meldt de RAI Vereniging. Die toename komt volgens de vereniging mede doordat er meer elektrische auto's in de middenklasse verkrijgbaar zijn. Ook de aanschafsubsidies en private-lease aanbiedingen spelen een rol.

    In de totale autoverkoop, waarbij onder meer ook zakelijke- en verhuurauto's worden meegerekend, was 23 procent van de nieuwe auto's volledig elektrisch.
  2. forum rang 10 voda 8 februari 2023 08:16
    Opsplitsing Automotive bij Kendrion gepaard met afschrijving

    Neemt boekhoudkundige afschrijving van 57 tot 59 miljoen euro.

    (ABM FN-Dow Jones) Kendrion heeft de Automotive-tak in december vorig jaar, zoals aangekondigd, opgesplitst in een kern- en een E-afdeling en dat gaat gepaard met een papieren afschrijving van 57 tot 59 miljoen euro. Dit maakte de specialist in elektromagneten woensdag voorbeurs bekend.

    Met deze transformatie wil het bedrijf profiteren van de zogeheten elektrificatie van het autovervoer, waarvoor de onderneming nog altijd verwacht dat deze markt tot en met 2027 jaarlijks met circa 40 procent groeit.

    De kerntak richt zich op bestaande technologieën voor auto's met een verbrandingsmotor en daarbij onder meer op kostenbesparingen en de kasstroomdynamiek. De E-poot richt zich op autonoom elektrische rijden met innovatie, klantenbinding en winstgevende groei.

    Deze opsplitsing noemden analisten van Edison vorig jaar "zeer goed". "We kunnen dan beter zien hoe Kendrion zich ontwikkelt in de nieuwe segmenten. En die nieuwe structuur moet jaarlijks 4 miljoen euro aan kostenbesparingen opleveren."

    De afschrijving heeft volgens de onderneming geen impact op de liquiditeitspositie, de financiële doelstellingen voor 2025, de bankenconvenanten en het dividendbeleid.

    De afschrijving hangt samen met goodwill en op de overnames van Linnig in 2027, FAS Controls in 2011 en Kuhnke Automotive in 2013.

    De resultaten van Kendrion in het vierde kwartaal worden op 28 februari van dit jaar gepubliceerd.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  3. forum rang 5 Bart Meerdink 8 februari 2023 08:35
    Er staan 15.114.621 aandelen uit, dus dat is 58.000.000/15.114.621 = €3,84 per aandeel als ik het goed zie. Koers is nu €16,66

    Het is alleen op papier (en voor de belasting?) van belang, maar optisch hakt het er wel fors in.

    Net profit over 2021 was €14,4 miljoen

    /typefoutje in news-item trouwens Linnig 2007, niet 2027 ;-)
  4. forum rang 5 maci 8 februari 2023 09:01
    KENDRION N.V.
    PRESS RELEASE 8 February 2023

    Kendrion completes Automotive split to focus on Automotive E business; takes non-cash impairment of goodwill in its Automotive Core Group
    • Automotive split into Automotive Core and E strengthens ability to benefit from the move towards automotive electrification and clean energy
    • Non-cash impairment of goodwill and other acquisition related intangibles of EUR 57 – 59 million related to Automotive Core
    • Impairment charge does not affect Kendrion’s liquidity position, 2025 financial targets, financial covenants, and dividend policy
    The automotive industry is transitioning to hybrid and electric cars. This transition is driven by the urgent need for sustainable mobility and mandated by legislative initiatives across the world. It will lead to a phase out of the combustion engine over the next 10 to 15 years. Due to this fundamental change combined with increased interest rates, Kendrion will impair EUR 57 - 59 million in goodwill and other intangibles related to the acquisitions of Linnig (2007), FAS Controls (2011) and Kuhnke Automotive (2013), to the extent allocatable to Automotive Core. Goodwill attributable to Automotive E, amounting to EUR 7 million, is unaffected, with the recoverable amount exceeding the carrying value by a healthy margin based on a strong outlook. The impairment is a non-cash item and has no impact on Kendrion’s liquidity position, 2025 financial targets, financial covenants, and dividend policy.
    Joep van Beurden, Kendrion CEO:
    “By splitting our Automotive Group into Automotive Core and Automotive E, we have taken an important strategic, operational and organizational step forward and benefit from the fast-growing market for electric vehicles. As presented during our Capital Markets Day in 2022, we expect that the market for electric vehicles will grow with around 40% per year between 2018 and 2027, while the market for passenger cars with combustion engines will decline with about 3% per year over the same period. We believe it is necessary to impair the goodwill resulting from the 3 acquisitions related to products for the combustion engine, all done before 2014. We remain confident to deliver on our medium-term financial targets by 2025.”
    The Automotive Group split was completed in December 2022. Automotive Core and Automotive E each have full P&L responsibility with separate performance goals. Automotive Core focuses on operational excellence, cost efficiency, profitability and cashflow. Automotive E concentrates on innovation, close collaboration with customers, project management and profitable growth. Automotive E currently generates around one third of the Automotive Group revenue.
    Kendrion will announce its fourth quarter and full-year results 2022 on 28 February 2023.
  5. forum rang 5 Bart Meerdink 8 februari 2023 10:01
    quote:

    phu schreef op 8 februari 2023 09:43:

    Is op zich positief toch?
    Nou, het geeft aan

    a) dat ze te lang in de verbrandingsmotor hebben geïnvesteerd, en ook significant veel
    b) dat het in termen van EBITDA rapporteren een misleidend beeld van de gang van zaken gaf en geeft

    In financiële termen misschien neutraal of zelfs wat positief (als ze hierdoor minder belasting zouden hoeven betalen), maar in termen van vertrouwen in het management toch wel een forse min.

    Wel positief dat ze dit nu achter zich laten op deze manier.
  6. VLiTaNbase 8 februari 2023 11:14
    I.v.m. 2 x post van vandaag van 8.35 en 10.01 uur:
    -Ook vergelijken wat de invloed van het bedrag van de papieren boekhoudkundige afschrijving is op het, op zich goede, eigen vermogen?
    -EBITDA is toch winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen?
  7. hjk2 8 februari 2023 12:07
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 8 februari 2023 10:01:

    [...]
    ..

    In financiële termen misschien neutraal of zelfs wat positief (als ze hierdoor minder belasting zouden hoeven betalen), maar in termen van vertrouwen in het management toch wel een forse min.

    Wel positief dat ze dit nu achter zich laten op deze manier.
    Gaat wel om afschrijvingen op acquisities die plaatsvonden voordat Joep Van Beurden in Nov 2015 als CEO aan boord kwam. Die heeft gelukkig wel een goede track record wat betreft overnames.
  8. forum rang 5 Bart Meerdink 8 februari 2023 12:30
    quote:

    hjk2 schreef op 8 februari 2023 12:07:

    [...]
    Gaat wel om afschrijvingen op acquisities die plaatsvonden voordat Joep Van Beurden in Nov 2015 als CEO aan boord kwam. Die heeft gelukkig wel een goede track record wat betreft overnames.
    Hopelijk. Maar stel dat JvB elk jaar sinds zijn aantreden 7 jaar lang 1/7 deel van deze afschrijving in de jaarcijfers had gerapporteerd.

    Dan had de koers veel lager gestaan dan nu. €0,55 p/a minder winst elk jaar, al die tijd.
    Heel veel beleggers kijken toch met name naar de koers/winst verhouding en die was dan een heel stuk hoger (duurder) geweest.
  9. Bob de Bouwer 59 8 februari 2023 14:35
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 8 februari 2023 10:01:

    [...]
    Nou, het geeft aan

    a) dat ze te lang in de verbrandingsmotor hebben geïnvesteerd, en ook significant veel
    b) dat het in termen van EBITDA rapporteren een misleidend beeld van de gang van zaken gaf en geeft

    In financiële termen misschien neutraal of zelfs wat positief (als ze hierdoor minder belasting zouden hoeven betalen), maar in termen van vertrouwen in het management toch wel een forse min.

    Wel positief dat ze dit nu achter zich laten op deze manier.
    Als aanvulling op bovenstaande: dit is voor zover mij bekend het eerste bedrijf (na Ford) dat nu al durft af te waarderen op haar "kern"-activiteit. Dat is gewaagd maar getuigd van visie.

    Heel veel andere bedrijven zullen (moeten) volgen met afwaarderingen de komende jaren vanwege de elektrificatie en het einde van het businessmodel fossiele brandstofmotor.

    of sla ik de plank mis?
586 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 30 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.