Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 178,8K

TOMTOM Januari 2023 Shit Happens 18+

231 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 12 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 12 januari 2023 17:46
    Diehard TT beleggers weten het maar al te goed. Die zien het al jaren en jaren.
    Beleggers die durven terug te kijken herkennen de trading box ook.
    Nico Bakker weet daar wel raad mee.


    Trading box
    Er is sprake van een trading range, of trading box, als de koers beweegt tussen een duidelijke horizontale steunzone en weerstandzone.

    Op de weekchart van TomTom is duidelijk zichtbaar dat op 6+ steeds weer steun wordt gevonden en dat de bulls daar telkens opveren. Dat is thans weer het geval getuige de witte candles en de swingteller op +1.

    De bovenkant van de box wordt gevormd door de 9+ zone. Daar werd in het recente verleden keer op keer een top geplaatst; onlangs een iets lagere top op 8,40+. In principe kan de koers aantrekken naar deze top.

    Rendement Certificaat (RC)
    Een RC is een aantrekkelijk alternatief voor een belegging in aandelen, opties of Turbo’s. Ik zal u de details besparen en slechts de belangrijkste kenmerken schetsen.

    Voor TomTom staat er een RC uit met een rode ondergrens (rendementgrens) op €5,25 en een groene bovengrens (potentieel rendement) op €8,50. Dit betekent dat als de koers gedurende de looptijd van het RC (tot half juni dit jaar) niet onder €5,25 heeft gestaan, er een uitbetaling van €8,50 wordt gedaan.

    Als je nu dit RC aanschaft, impliceert dat een rendement van 15%. Op de website van BNP Paribas kunt u alle gegevens terugvinden. De RC’s zijn overigens verkrijgbaar bij DeGiro.

    Als de koers wel onder €5,25 is geweest, dan gedraagt de RC zich als een gewoon aandeel met een maximale uitkering van €8,50 en een zo mogelijk verlies van de gehele inzet.

    Rendement kansen
    Als het koersritme van TomTom niet wijzigt, mogen we een opleving richting 8+ verwachten. De ondergrens van €5,25 komt daarbij niet in gevaar. Dan is het uitermate interessant om eens een bijpassend Rendement Certificaat te overwegen.
  2. forum rang 7 sniklaas 12 januari 2023 23:10
    Volksewagens, The Volkswagen Group has made significant progress in its electric transformation in 2022. Despite supply constraints and temporary production stops, 572,100 all-electric vehicles were handed over to customers around the globe. Compared to 2021, this is a substantial increase of 26 percent.

    In Europe, overall deliveries declined by 10.4 percent to 3,153,200 vehicles whereas BEVs were up by 13.4 percent to 352,000 units. The majority of 2,711,300 vehicles was shipped to Western Europe where the decline was less pronounced with 5.2 percent. BEVs were in high demand in this region and reached a share of 12.6 percent of all deliveries (2021: 10.5 percent). Thus, the Group remains market leader in this segment in Europe.

    www.volkswagen-newsroom.com/en/press-...

    In de huidige ID# types zit navigatie van HERE en het zal mij benieuwen wanneer TOMTOM zijn intrede zal doen.

    Vanuit de totale Volkswagen groep bekeken was er in het najaar al een Porsche scheurtje met de mededeling dat overleg plaatsvond met GOOGLE, APPLE en BAIDU omtrend navigatie en vandaag is het scheurtje verandert in een barst gezien het voornemen van Porsche om in zee te gaan met GOOGLE voor de afname van hun ASSISTANT, MAPS en APPS die natuurlijk zonder een telefoon op zak voor de broodnodige connectie en werking zorgen... Bij CARIAD was vandaag niemand beschikbaar voor commentaar...

    Naar ik verwacht wordt de deur voor aankoop stukken @TOM2 <€6,54 weer opengestelt en mag hopen dat ook het volume toe zal nemen heb nog ruim 3% te gaan tot mijn beoogde 5% tegen een gak van <€6,50 arriveert...
  3. forum rang 6 JustRevisited 13 januari 2023
    quote:

    sniklaas schreef op 12 januari 2023 23:10:

    In de huidige ID# types zit navigatie van HERE en het zal mij benieuwen wanneer TOMTOM zijn intrede zal doen.

    Vanaf maart dit jaar gaat de ID3 in elk geval in productie. De levertijd voor consument is 6 maanden, dus najaar zie je ze op de weg. Voor TomTom omzet is echter productiedatum leidend, productiedatum = moment van verkoop van TomTom naar Volkswagen.
  4. forum rang 7 sniklaas 13 januari 2023 00:38
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 januari 2023:

    [...]Vanaf maart dit jaar gaat de ID3 in elk geval in productie. De levertijd voor consument is 6 maanden, dus najaar zie je ze op de weg. Voor TomTom omzet is echter productiedatum leidend, productiedatum = moment van verkoop van TomTom naar Volkswagen.
    je bedoelt een nieuwere uitvoering van de ID3 die al enkele jaren in productie is en net als de overige ID# uitvoeringen in Europa zijn uitgevoerd met navigatie s/w en maps van HERE.

    Of Volkswagen dit jaar voor de nieuwste versie ID#’s voor de navigatie s/w, apps en maps van HERE inwisselt voor die vanTOMTOM is maar de vraag…

    Persoonlijk acht ik de kans daarop zeer klein, hebben volop problemen bij VW om de huidige s/w stabiel te krijgen en de connectivity met We Connect (+ID) acceptabel…

    De focus is stabiliteit en de-risken en daarin is geen ruimte voor nieuwe producten van andere leveranciers…
  5. forum rang 6 JustRevisited 13 januari 2023 02:23
    quote:

    sniklaas schreef op 13 januari 2023 00:38:

    [...]je bedoelt een nieuwere uitvoering van de ID3 die al enkele jaren in productie is en net als de overige ID# uitvoeringen in Europa zijn uitgevoerd met navigatie s/w en maps van HERE.

    Of Volkswagen dit jaar voor de nieuwste versie ID#’s voor de navigatie s/w, apps en maps van HERE inwisselt voor die vanTOMTOM is maar de vraag…

    Persoonlijk acht ik de kans daarop zeer klein, hebben volop problemen bij VW om de huidige s/w stabiel te krijgen en de connectivity met We Connect (+ID) acceptabel…

    De focus is stabiliteit en de-risken en daarin is geen ruimte voor nieuwe producten van andere leveranciers…
    [/quote]

    Updated Volkswagen ID.3 announced with new infotainment
    www.autoblog.com/2022/12/03/vw-id3-in...
  6. forum rang 7 sniklaas 13 januari 2023 07:38
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 januari 2023 02:23:

    [...]

    Updated Volkswagen ID.3 announced with new infotainment
    www.autoblog.com/2022/12/03/vw-id3-in...
    Justin, de koptekst spreekt van nieuwe infotainment maar de inhoud van het bericht geeft aan ‘ The electric Volkswagen ID.3 will receive its first round of updates in the spring of 2023. Developed largely for the European market, the first member of the firm's growing range of ID-branded EVs will get a nip-and-tuck on the exterior and an updated infotainment system.’

    De huidige versies ID’s zijn middels OTA of bij de dealers uitgerust met de nieuwste 3.0 versie s/w waarbij het merendeel van de bugs zijn opgelost en tevens de verbinding’s problemen met We Connect en We Connect ID zijn verbetert.

    Gezien de problemen van het afgelopen jaar met de s/w is stabiliteit in de werking van de functionaliteit het doel en daarin past normaliter geen wijziging van leverancier voor de s/w, apps en maps omdat dat meestal gepaard gaat met nieuwe ‘uitdagingen’…

    Wanneer VW met de nieuwe ID blijft bij CARIAD zal dat zijn met de apps en maps van HERE en niet die van TOMTOM.
  7. forum rang 7 sniklaas 13 januari 2023 08:19
    CARIAD, wat in het najaar bij PORSCHE begon als een scheurtje is bij de keuze van GOOGLE een flinke barst geworden en wordt een breuk wanneer meer dochters hetzelfde pad bewandelen en afscheid nemen van CARIAD.

    De financiële impact voor TOMTOM is slechts €100 mio (toename orderboek 2021) maar zorgt voor een gigantische dreun vergelijkbaar met de Volvo & Renault situatie…

    Wat heeft TOMTOM het afgelopen jaar toegevoegd aan de samenwerking met CARIAD, geholpen om de bugs eruit te krijgen en de connectivity te verbeteren dat resulteerde in de huidige 3.0 versie.

    Maw net als indertijd met APPLE ook bij CARIAD in haar eigen stoelpoten zitten zagen!!!!
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 13 januari 2023 08:36
    Kijk dat is DE manier! Zo komen we nog eens ergens met TomTom.

    TomTom's Leadership Foundation: Encouraging leadership at every level
    The characteristics that make someone a leader usually appear obvious. However, TomTom views leadership as something much broader.

    What is the Leadership Foundation?
    The Leadership Foundation consists of four behaviors, five principles and six values. Our behaviors, if embodied, bring out the leader in every TomTom’er. Our principles positively influence decision-making on an individual and team level. Finally, our values build up the TomTom experience – they’re our DNA.

    Why you should show leadership today
    No matter your career level, walk of life, background or personality, TomTom believes anyone can be a leader at any level. The benefits of doing so are endless, not just for yourself but also for the people around you. Change the way things are done. Influence and inspire others – help them grow through your knowledge. And, most importantly, learn from others: outstanding leadership also comes from listening to others.

    This is what drives every decision at TomTom. TomTom’ers are revolutionizing mapmaking by engineering the first real-time map. This requires leaders – people who are able to push the boundaries of geolocation technology.

    Let this mentality drive what you’re doing, so you can make your ambitions a reality.

    bron:
    www.tomtom.com/newsroom/life-at-tomto...
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 13 januari 2023 10:22
    Bosch pompt 1 miljard dollar in nieuwe Chinese fabriek

    (Belga) De Duitse toeleverancier in de auto-industrie Bosch is van plan om 1 miljard dollar te investeren in China. Hij richt er een nieuwe vestiging op voor onderdelen voor elektrische en zelfrijdende auto's.

    Het gaat om een site waar aan onderzoek en ontwikkeling zal worden gedaan en onderdelen zullen worden gemaakt, vooral voor Chinese constructeur. Het centrum komt in Suzhou, nabij Sjanghai. Alles samen gaat het om een investering van 1 miljard dollar over tien jaar. De eerste fase van het project zou midden 2024 afgerond moeten zijn. Bosch is al sinds 1999 actief in Suzhou, waar het al vier fabrieken heeft. De Duitse groep stelt er 10.000 mensen tewerk

    bron:
    trends.knack.be/economie/bedrijven/bo...
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 13 januari 2023 10:22
    Gefrustreerd Stellantis stopt met alle lobbyactiviteiten’

    Stellantis • “We kunnen niet langer wachten tot regeringen beslissingen nemen”, aldus ceo Carlos Tavares.

    Autofabrikant Stellantis gaat stoppen met alle lobbyactiviteiten, mede na frustrerende ervaringen over de steeds strengere emissievoorschriften. “We hebben geen lobbyisten meer”, aldus ceo Carlos Tavares in Automotive News Europe.
    Onderhandelen

    Stellantis stapte vorig jaar al uit de Europese lobbygroep van de Europese autofabrikanten, Acea, maar kondigt nu een verdergaande beslissing aan en stopt met alle lobbyactiviteiten. Overigens is Tavares zelf als voormalig topman van PSA ook president geweest van Acea.

    “We onderhandelen niet meer. We kunnen niet langer wachten tot regeringen beslissingen nemen en moeten sneller werken dan regelgeving”, aldus Tavares, die vindt dat EU politici te weinig rekening houden met de zorgen van de auto-industrie over de strengere emissienormen. Eerder had Tavares al laten weten dat hij van mening is dat nieuwe wetgeving ‘meer op wetenschappelijke feiten dan op veronderstelde verbanden en variabelen gestoeld moet zijn.’
    Dialoog

    Stellantis is van plan om nu zelf te beginnen met een jaarlijks Freedom of Mobility-evenement waar betaalbare mobiliteitsvrijheid en een discussie over milieunormen op de agenda staat. Het is de bedoeling dat hier een brede, openbare dialoog met allerlei partijen gevoerd gaat worden. Het eerste event staat gepland voor dit jaar.

    bron:
    www.automotive-online.nl/kennisbank/b...
  11. forum rang 7 Wereldbelegger 13 januari 2023 10:24
    Verkopen autoconcern Volkswagen hard omlaag door chiptekorten

    WOLFSBURG - Het Duitse autoconcern Volkswagen, waartoe ook merken als Audi, Škoda en Porsche behoren, heeft vorig jaar aanzienlijk minder voertuigen verkocht als gevolg van de chiptekorten die de productie verstoorden. Het was het derde jaar op rij dat de verkopen daalden, waardoor Volkswagen met zijn verkoopcijfers uitkwam op het laagste niveau in elf jaar.

    Alles bij elkaar werden er ongeveer 8,3 miljoen wagens afgeleverd. Dat is 7 procent minder dan een jaar eerder. Azië, inclusief het Pacifisch gebied maar exclusief China, was de enige regio waar het concern groei liet zien. In de rest van de wereld gingen de verkopen omlaag.

    Wanneer wordt gekeken naar de vele merken die onder de Volkswagen-paraplu vallen, dan valt op dat de meest luxe merken wel wisten te groeien. Porsche leverde bijvoorbeeld 309.884 auto's af, een stijging van bijna 3 procent ten opzichte van 2021. Ook Lamborghini en Bentley deden het beter dan een jaar eerder, al ging het relatief maar om een klein aantal wagens.

    Terugloop afzonderlijke merken
    Hoofdmerk Volkswagen zag de verkoop met een kleine 7 procent teruglopen tot ruim 4,5 miljoen voertuigen en Audi eindigde met ruim 1,6 miljoen verkochte exemplaren 4 procent onder het niveau van 2021. Bij Seat/Cupra en Škoda was sprake van minnen van dik 18 en bijna 17 procent.

    Het concern groeide wel met zijn elektrische modellen. Daarvan werden er vorig jaar wereldwijd meer dan 572.000 aan de man gebracht, oftewel 26 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee was 6,9 procent van alle auto's die Volkswagen verkocht elektrisch. Een jaar eerder ging het nog om 5,1 procent van het totaal.

    Transitie naar elektrisch
    Dit aandeel moet komende tijd in rap tempo verder toenemen. Volkswagen wil dat in 2023 ongeveer 11 procent van de verkochte auto's elektrisch is. In 2025 zou dit voor ongeveer een vijfde van de wagens moeten gelden.

    bron:
    www.transport-online.nl/site/149578/v...
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 13 januari 2023 10:26
    Volkswagen: 'Chiptekort-problemen dit jaar voorbij'

    De lange levertijden als gevolg van het wereldwijde chiptekort zijn waarschijnlijk in de loop van dit jaar verleden tijd. Dat verwacht Volkswagen, althans. Het deelt daarmee in eerdere positieve vooruitzichten voor 2023.

    Het lijkt erop dat het chiptekort dat de auto-industrie al sinds 2020 bezighoudt, dit jaar verleden tijd is. Dat stelde de Amerikaanse brancheorganisatie CTA onlangs. Volkswagen deelt die verwachting. Volgens de Duitse fabrikant ziet het ernaar uit dat het probleem in de loop van dit jaar achter de rug is. Toch zal een deel van de productie in 2023 nog wel door het chiptekort beïnvloed worden.

    Volkswagen zegt 'gestage verbetering' te zien in de levering van microchips en rekent erop dat de autoproductie verderop in het jaar stabiliseert.

    Of dat ook dit jaar al zal leiden tot normalere levertijden?
    “We doen ons uiterste best om de levertijden voor onze klanten nog verder te verkorten en de hoge orderportefeuille zo snel mogelijk terug te dringen.”

    Uit een rondgang van AutoWeek langs de Nederlandse importeurs afgelopen najaar bleek in sommige gevallen de levertijd van nieuwe auto's niet zelden een halfjaar of langer te zijn. Naast het chiptekort speelden (en spelen) ook andere verstoringen in de toelevering van onderdelen mee. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de productie van kabelbomen in Oekraïne, die door de oorlog daar geraakt werd.

    bron:
    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vo...
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 13 januari 2023 17:38
    Na het non-event CES voor TTbeleggers.
    Pakweg 500 opbeurende en/of hoopgevende toekomstgerichte berichten op het positivo's draadje.
    Nog maar 14 handelsdagen verwijderd van Q4/FY cijfers om 07.00 op 3 februari.

    Beleggers buitelen nog niet over elkaar heen en bieden nog niet tegen elkaar op voor dit beurspareltje.
    Maar het goede nieuws is dat de koers stijgt.

    30-12-2022 6,49
    13-1-2023 6,80
    verschil 0,31
    in % 4,78%
  14. forum rang 7 sniklaas 13 januari 2023 21:42
    En daar wringt de schoen meneer Justin, de schrijver van TOMTOM's never ending story....

    Jijzelf begint gisteren en vandaag te filosoferen over de release van de nieuwe ID3 met haar nieuwe infotainment s/w.

    Gisteren heb ik je al geattendeerd op de inhoud van het betreffende persbericht waarin wordt gesproken dat de nieuwe ID3 wordt gereleased met een update van de huidige s/w, dus een vervolg op de huidige 3.0 versie.

    Daar jij daarover blijft doorfilosoferen heb ik vandaag contact opgenomen met VW met de vraag van welke leverancier zijn de s/w, apps en maps afkomstig voor alle nieuwe ID# releases die voor dit jaar op stapel staan; antwoordt HERE en geen mogelijkheden om een andere leverancier te kiezen.

    Ik heb het niet gevraagd maar het lijkt mij nagenoeg uitgesloten dat Volkswagen meer dan 1 release per type per jaar released.

    Wat mij wel bevreemd aan het ractie van Volkswagen is dat de s/w release voor de ID.Buzz (jubelcar) ook van HERE afkomstig is, deze komt met Travel Assist met allerlei nieuwe features, front assist voor voetgangers en fietsers, vermoeidheidsherkenning, pre cash bescherming, adaptive cruise control, lane assist enz.

    Deze is compleet nieuw en had ik dus TOMTOM Inside bij verwacht.....kan zijn dat klantenservice van VW niet exact op de hoogte is van de nieuwe ontwikkelingen maar wanneer in deze nieuwe s/w release TOMTOM ontbreekt zijn de rapen gaar en was de CARIAD deal een dooie mus. maar pas op dit is speculatie van mijn zijde zonder echte bewijzen gebaseert op feiten...

    Inderdaad is 2023 pas 2 weken oud maar het laatste officiele persbericht van TOMTOM aangaande de CARIAD deal dateerd van 2021, om precies te zijn van 21 december 2021, 13 maanden oud...
    En wat staat daar met grote koeieletters in geschreven;

    'First models from Volkswagen Group brands showcasing the next generation navigation product co-developed by CARIAD and TomTom will hit the road in 2023'

    'The first models to showcase the next generation navigation technology will be electric, hitting the road in 2023. These models will benefit from EV range and routing accuracy that is far more precise than anything available today. The development of other pioneering features including lane level navigation and lane dependent traffic as well as a more advanced and personalized EV experience are also underway as part of this cycle of continuous innovation.'

    'CARIAD, which is working on software and hardware platforms for all Volkswagen Group brands' IS INCLUSIEF PORSCHE, al maanden in gesprek met GOOGLE voor afname van GAS...
    Gezien de inhoud van het persbericht uit 2021 en de recente informatie van de nieuwe ID.3 en de reactie deze middag van VW is het zeer gewenst dat de IR van TOMTOM als de sodemieter met een persbericht komt wat er aan het handje is...
  15. forum rang 7 Wereldbelegger 14 januari 2023 07:49
    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
    heeft er een kleine verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
    Een toename van 19.779 aandelen is gemeld door één of meerdere grootinvesteerders.
    De stand is nu:
    % owners Shares
    19,8% Institutions 25.424.521
    28,5% General Public 36.502.074
    51,7% Individual Insiders 66.197.477


    *Teslin staat sinds 14 juni 2022 nog steeds op 5,18%
    Maar dat zegt niet zoveel omdat pas bij 10% weer gemeld moet worden.
  16. forum rang 7 Wereldbelegger 14 januari 2023 10:13
    Honderdste autosalon van Brussel van start gegaan

    Na twee jaar gedwongen afwezigheid staat het autosalon voor zijn jubileumeditie in het teken van technologie, duurzaamheid en rijplezier. In tegenstelling tot veel autosalons elders in de wereld, weet het salon van Brussel de autobouwers wel nog warm te maken voor deelname. Volgens organisator Febiac is 95 procent van de markt vertegenwoordigd op het autosalon en neemt een recordaantal van meer dan vijftig automerken deel aan het salon. 

    Opvallend daarbij is de aanwezigheid van een groot aantal Chinese nieuwkomers die in Brussel hun wagens aan het publiek willen tonen. Het gaat daarbij om merken zoals BYD (Build Your Dreams), Seres, BAIC, DFSK of SWM.

    bron:
    www.hbvl.be/cnt/dmf20230113_93109059
  17. forum rang 7 Wereldbelegger 14 januari 2023 10:23
    De problemen van Rivian en Lucid in het laatste kwartaal van vorig jaar, duiden op een zwaar 2023 voor EV-startups

    Jonge automakers Rivian en Lucid hadden in het laatste kwartaal van vorig jaar problemen met de productie, zo blijkt uit hun bedrijfsresultaten. Daarbij groeit het gat tussen het aantal auto’s dat ze maken en het aantal vierwielers dat daadwerkelijk aan klanten wordt geleverd.

    Lucid liet onlangs weten dat het 7.180 auto’s in 2022 had geproduceerd. Daarmee streefde de autofabrikant het gestelde doel wel voorbij, maar dit was al twee keer eerder verlaagd. Rivian produceerde 24.337 voertuigen vorig jaar. Het haalde het gestelde doel van 25.000 net niet.

    De behaalde resultaten tonen aan dat 2023 een zwaar jaar gaat worden voor EV-startups, stelt vice-president wereldwijde voorspellingen Sam Fiorani van AutoForecast Solutions.

    “We komen in een periode waarin het veel lastiger wordt om benodigde investeringen op te halen voor dit soort bedrijven”, zegt Fiorani tegen Insider. Daarmee verwijst hij onder meer naar de stijgende rentes, waardoor geld lenen duurder wordt. “Als investeerder moet je op elke hint van potentiële problemen letten, omdat je nu meer rendement verwacht van je investering.”

    bron:
    www.businessinsider.nl/problemen-rivi...
231 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 12 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.