Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015002AG2

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,150   -0,021   (-1,76%) Dagrange 1,110 - 1,192 1.162.892   Gem. (3M) 1,5M

Ebusco 2022

1.700 Posts
Pagina: «« 1 ... 80 81 82 83 84 85 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Insider 21 december 2022 10:38
    www.ovpro.nl/bus/2022/12/21/ebusco-pr...

    De energiecrisis zorgt voor wind in de zeilen van Ebusco. De orders stromen binnen. “Het totale orderbook zit net iets boven de 1.400 bussen. De energie is natuurlijk veel duurder geworden en dat heeft een impact op de verkoop, meent Bijvelds. “Eerst betaalde je per kilometer zeven of acht cent aan elektriciteit. Momenteel is dat twintig of zelfs dertig cent.” De zuinige Ebusco-bus is daarom nu nog een stuk voordeliger.

    Het helpt ook mee dat de Ebusco 3.0-bussen al rondrijden in München. “Met die bussen kunnen we aantonen hoe zuinig onze bussen echt zijn.” De Ebusco-topman ziet hier een verandering in de markt. “Vroeger werd een dieselbus vergeleken met een elektrische bus. Maar nu gaat het tussen elektrische bussen onderling. Gewicht is daarbij een belangrijke pijler.”
  2. forum rang 6 Bart Meerdink 22 december 2022 12:48
    quote:

    ebub schreef op 22 december 2022 12:10:

    pittig hoor al die koersdalingen. De grootaandeelhouder maakt zo wel veel verlies als ze verkopen
    Gezien de omzet is verkoper nu even op kerstvakantie. Lijkt me verstandig omdat de markt in deze eindejaars periode nogal dun is, en ze sowieso niet veel kwijt kunnen zonder echt de koers in elkaar te trappen.
  3. forum rang 6 Bart Meerdink 22 december 2022 15:25
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 22 december 2022 12:48:

    [...]
    Gezien de omzet is verkoper nu even op kerstvakantie. Lijkt me verstandig omdat de markt in deze eindejaars periode nogal dun is, en ze sowieso niet veel kwijt kunnen zonder echt de koers in elkaar te trappen.
    Hmm, de koers zegt dat vd Valk misschien nu toch aan het verkopen is... Ondanks de dunne markt. Wie weet komt er een bijkoop momentje aan.

    Wel jammer dat Ebusco naar het lijkt niet op tijd voldoende capaciteit heeft voor orders zoals die van Arriva in Twente (aflevering eind 2023).
  4. forum rang 4 Goed bezig 22 december 2022 16:31
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 22 december 2022 15:25:

    [...]
    Hmm, de koers zegt dat vd Valk misschien nu toch aan het verkopen is... Ondanks de dunne markt. Wie weet komt er een bijkoop momentje aan.

    Wel jammer dat Ebusco naar het lijkt niet op tijd voldoende capaciteit heeft voor orders zoals die van Arriva in Twente (aflevering eind 2023).
    Ebusco bouwt momenteel de beste bus en zal ook de productie opschroeven om de vraag te kunnen beantwoorden. Er komen nog zoveel tenders aan die Ebusco zal winnen. Het kunnen leveren zal inderdaad de aandacht verdienen, maar ja zolang je voorloopt op de concurrentie zal de vraag groot blijven en dus meer omzet en uiteindelijk meer winst.
  5. forum rang 6 Bart Meerdink 22 december 2022 18:01
    quote:

    HOBBYMAN schreef op 22 december 2022 17:41:

    Ik vind het vreemd dat koers steeds maar weer daalt. Vaak in de morgen even een kleine opleving en daarna weer lager dan dag ervoor.
    Dat is niet zo raar als een grootaandeelhouder met meer dan 20% van de aandelen aan het afbouwen is. Blijkbaar is de minimale prijs die ze willen hebben nog steeds niet bereikt. Zie:
    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel... (recente melding)
    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel... (vorige melding, bij de beursgang)

    Verder lijkt het bij Ebusco zelf allemaal volgens plan te verlopen. Al zullen we nog tot 29 maart 2023 (jaarcijfers 2022) moeten wachten voordat we weten of dat ook echt zo is.
  6. forum rang 4 HOBBYMAN 22 december 2022 21:57
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 22 december 2022 18:01:

    [...]
    Dat is niet zo raar als een grootaandeelhouder met meer dan 20% van de aandelen aan het afbouwen is. Blijkbaar is de minimale prijs die ze willen hebben nog steeds niet bereikt. Zie:
    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel... (recente melding)
    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel... (vorige melding, bij de beursgang)

    Verder lijkt het bij Ebusco zelf allemaal volgens plan te verlopen. Al zullen we nog tot 29 maart 2023 (jaarcijfers 2022) moeten wachten voordat we weten of dat ook echt zo is.
    Ik heb nog alle vertrouwen ( althans heel veel) dat dit bedrijf in de toekomst een grote speler gaat worden.
  7. hvb 22 december 2022 22:39
    quote:

    HOBBYMAN schreef op 22 december 2022 21:57:

    [...]

    Ik heb nog alle vertrouwen ( althans heel veel) dat dit bedrijf in de toekomst een grote speler gaat worden.
    In verband met hun succesvolle ontwikkeling van nieuwe modellen, gebaseerd op geheel nieuwe technieken, verwacht ik dat ze worden overgenomen voordat ze zelf een echt grote speler worden.
  8. forum rang 4 ischav2 23 december 2022 09:27
    Interessante ontwikkelingen op batterijtechnologisch gebied:

    Zwavel geeft batterijen een enorme oppepper
    Als de voortekenen niet bedriegen, wordt 2023 het jaar dat batterijen een enorme sprong voorwaarts maken. De zwavelbatterij komt eraan.
    VINCENT DEKKER
    Op twee fronten wordt momenteel alles op alles gezet om zwavel te gebruiken voor batterijen. In Europa gaat het Duitse Theion komend jaar de eerste exemplaren van zijn zwavel-lithiumbatterij leveren. In Australië hebben ze een zwavel-natriumbatterij ontwikkeld.

    In beide gevallen mag je van een doorbraak spreken. Om te beginnen verlost zwavel ons van probleem-metalen als kobalt, nikkel en mangaan, die nu nog in lithium-ionbatterijen worden toegepast. Ook het snel populair wordende alternatief voor deze batterijen, de zogeheten LFP-batterij, doet het zonder die omstreden grondstoffen. Maar LFP levert wel wat minder stroom per kilo batterij.

    Daar hebben de zwavel-batterijen geen last van, integendeel. Zowel Theion als de universiteit van Sydney in Australië zegt dat hun batterij ongeveer drie keer zo veel kWh per kilo kan opslaan. Bij li-ion is dat nog zo'n 250 tot 350 wattuur per kilo, met zwavel wordt dat 1000 Wh, 1 kWh, per kilo. Daar kon je tot voor kort alleen maar van dromen.

    Een mobiele telefoon kan straks veel langer doen met één batterijlading en elektrische auto's komen drie keer zo ver met een vergelijkbare batterij, of kunnen met een veel kleinere en lichtere batterij toe. Bovendien zorgt de grote opslagcapaciteit van zwavel er voor dat er in zwavel-lithiumbatterijen minder lithium nodig is, wat ook geen slechte zaak is.

    Als het aan de onderzoekers van de universiteit van Sydney ligt, hebben we over een paar jaar zelfs helemaal geen lithium meer nodig. Zij combineren de zwavel met natrium. Zwavel is een van de meest voorkomende stoffen op aarde, en voor natrium geldt hetzelfde. Natrium is zelfs in alle oceanen te vinden, namelijk als zeezout.

    Het winnen van natrium en zwavel is veel eenvoudiger dan van lithium, kobalt, mangaan en nikkel. Zwavel is zelfs een bijproduct van de industrie en kost slechts 20 cent per kilo, terwijl het kobalt, mangaan en nikkel dat nu in li-ionbatterijen zit 20 euro per kilo kost. En voor de productie van zwavelbatterijen is veel minder energie nodig, tot wel 90 procent minder.

    Minder energieverbruik en goedkopere grondstoffen resulteert in veel goedkopere batterijen. Nu kosten de goedkoopste batterijen zo'n 100 euro per kWh opslag, en dat zou volgens Theion moeten kunnen dalen naar 30 euro. Een elektrische auto met een batterij van 70 kWh wordt dan in één klap bijna 5000 euro goedkoper.

    Eigenlijk lijken de batterijen te mooi om waar te zijn. Maar ze komen er toch echt aan. Het Duitse Theion zegt al komend jaar (2023) de eerste batterijen te leveren voor ruimtevaartuigen, en in 2024 moeten ze er zijn voor drones en elektrische luchttaxi's. Nog een jaar verder komt de massaproductie voor auto's op gang.

    Een toepassing die mij erg aanspreekt is elektrisch vliegen. Daar is gewicht van het allergrootste belang.

    De huidige batterijen leveren maximaal 350 Wh per kilo. Bij 450 Wh per kilo worden batterijen echt geschikt geacht voor de luchtvaart. Met 1000 Wh, oftewel 1 kWh, per kilo brengen de zwavelbatterijen het elektrisch vliegen dus ongetwijfeld snel naderbij. Dan kun je toestellen verwachten die met twintig passagiers van Amsterdam naar Rome vliegen, of met honderd inzittenden van Amsterdam naar Londen.

    Ook in Nederland zijn rond batterijen veelbelovende ontwikkelingen gaande. Daar schreef ik eerder al over. Binnenkort hoop ik daar nog meer over te kunnen melden
  9. forum rang 6 Bart Meerdink 23 december 2022 09:57
    @ischav2 linkje is altijd handig: www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/is...

    Batterij-technologie moet aan super veel randvoorwaarden voldoen: veiligheid, prijs, zelfontlading, aantal laad-cycli enz enz. Daarom zitter er jaren/decennia tussen 'proof-of-concept' en daadwerkelijke grootschalige commerciële inzet. Maar, de voordelen zijn zodanig groot (met name de hoge capaciteit per kg) dat het er vast aan zit te komen.

    Voor elektrische bussen zal het nog wel langer duren. En dan zullen alle fabrikanten wel zo'n beetje tegelijk overgaan op de betere technologie.
  10. jan6307 23 december 2022 10:06
    quote:

    Chiclana schreef op 23 december 2022 09:34:

    Volgens mij is het spelletje, s morgens positief openen om je het gevoel te geven dat we bij de bodem zitten.
    Om in de namiddag keihard in het rood te gaan. ik zie dat patroon in ieder geval.
    Ik verwacht nu dat je naast de pot piest, verder herstel in 2023 met deze grotere opdrachten.

    Veel succes
1.700 Posts
Pagina: «« 1 ... 80 81 82 83 84 85 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.