Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Alfen N.V. AEX:ALFEN.NL, NL0012817175

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,255   -0,245   (-2,13%) Dagrange 11,100 - 11,500 205.675   Gem. (3M) 496,1K

Alfen 2022

1.523 Posts
Pagina: «« 1 ... 64 65 66 67 68 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Martijn2019 30 november 2022 16:39

    Waarom we ons geen zorgen maken over de koersafstraffing van Alfen
    Beeld: Alfen
    ALFEN: BUY KOERS: €91 KOERSDOEL: €115 UPSIDE: 26%
    Samenvatting:

    Alfen plukt de vruchten van het ambitieuze Europese klimaatbeleid
    Aantal elektrische voertuigen stijgt in de periode 2021-2030 met gemiddeld 40% per jaar
    Waterstof geen aantrekkelijk alternatief voor personenauto's
    Divisies Alfen sluiten perfect op elkaar aan
    Toenemende concurrentie belangrijkste risico voor Alfen
    Buy-rating gehandhaafd
    De koers van Alfen is sinds de publicatie van de derdekwartaalcijfers met circa 15% gedaald. De markt reageerde met name negatief op het bericht dat de groei van de laadpalenbusiness in het vierde kwartaal vertraagt.

    Alfen is een aandeel dat van nature fors beweegt op de kwartaalcijfers. Hoewel een kwartaalupdate inzicht verschaft in hoe het bedrijf er financieel voor staat, is het van belang om oog te houden voor de lange termijn. Voor ons reden om hier in dit artikel wat meer aandacht aan te besteden.

    Omzetgroei van meer dan 400% binnen vijf jaar
    Het is geen geheim dat Alfen optimaal profiteert van de energietransitie. De omzet van het bedrijf stijgt in de periode 2017-2022 naar verwachting met 410% tot €430 miljoen.

    Dit valt grotendeels op het conto te schrijven van de laadpalenbusiness. De gemiddelde groei van deze activiteit bedroeg de afgelopen vijf jaar circa 84%. In het derde kwartaal was het onderdeel EV charging equipment goed voor 57% van de totale groepsomzet.

    Hoewel de groei in het vierde kwartaal naar verwachting afneemt, zijn wij van mening dat de groei van deze business op lange termijn hoog blijft. Wat de energiespecialist in de kaart speelt, is dat overheden het aanschaffen van elektrische auto's blijft aanmoedigen, gestuwd door de Europese Commissie die zeer ambitieuze klimaatdoelstellingen heeft geformuleerd.

    Alfen profiteert van ambitieus Europees klimaatbeleid
    De Europese Unie wil bijvoorbeeld eind 2030 zijn CO2-uitstoot met 55% hebben gereduceerd ten opzichte van 1990. In 2050 moet Europa zelfs het eerste energieneutrale continent ter wereld worden.

    Hier wordt ook beleid op gevoerd. Zo mogen er in de EU vanaf 2035 geen auto's meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. Diverse landen hebben zelfs 2030 als doelstelling genomen.

    Het is geen hogere wiskunde dat het aantal elektrische voertuigen hierdoor een enorme vlucht zal maken. In de periode 2018-2021 is het aantal elektrische voertuigen op de weg wereldwijd al verdrievoudigd tot 16,5 miljoen.

    De IEA verwacht dat de teller in 2030 staat op 350 miljoen voertuigen. Dit impliceert een jaarlijkse groei van 40% per jaar. Hoe meer elektrische auto's er op de weg rijden hoe meer laadpunten er nodig zijn. Dit speelt de laadpalenbusiness van Alfen in de kaart.

    Waterstof geen alternatief voor personenauto's
    Wie verwacht dat waterstof een aantrekkelijk alternatief biedt, komt volgens Hoogleraar Maarten Steinbuch bedrogen uit. In de autospecial die wij in maart van dit jaar maakten, stelt hij dat waterstof voor personenauto's een gelopen race is.

    Volgens hem valt er geen goede business case te maken; zo is waterstof als aandrijving niet praktisch, aangezien je drie keer zoveel elektriciteit nodig hebt als dat je uiteindelijk tankt.



    Smart Grids onmisbaar
    Ook de Smart Grid-divisie - momenteel de op 1 na belangrijkste activiteit van Alfen - plukt de vruchten van de ambitieuze klimaatambities van de Europese Unie. Hoe meer duurzame energie we in Europa opwekken, hoe meer pieken in het net zullen ontstaan.

    Het waait immers niet de hele dag en we kunnen ook lang niet altijd genieten van een prachtig zonnetje. Deze pieken in het net moeten worden gereguleerd, zodat het elektriciteitsnet niet overbelast raakt. De Smart Grids van Alfen zijn hiervoor in het leven geroepen.

    De groei van Smart Grids is niet zo hoog als de laadpalenbusiness. Wat meespeelt, is dat deze activiteit zwaar wordt getroffen door problemen in de toeleveringsketen. Grote projecten lopen door een gebrek aan elektrische componenten vertraging op.

    De derde divisie is energie-opslag en dit is met afstand de minst presterende activiteit. De omzet van deze divisie verachtvoudigde weliswaar, maar dit is volledig het gevolg van een backlog. Kortom, deze omzet werd met een vertraging geboekt en viel toevallig in het derde kwartaal. Hierdoor viel de groei fors hoger uit dan verwacht.

    Totaalaanbod maakt Alfen interessant
    Desalniettemin is het niet onbelangrijk dat Alfen ook energie-opslag kan aanbieden. De kracht van het bedrijf is dat de drie verschillende divisies goed op elkaar aansluiten. CEO Marco Roeleveld neemt altijd het voetbalstadion van ADO Den Haag als voorbeeld.

    "De gemeente wil dat er meer elektrisch gereden wordt. Zij willen daarom dat er meer openbare laadpunten komen. Een daarvan is het ADO-stadion.

    Dit is allemaal leuk en aardig, maar als er te veel laadpalen in de buurt van elkaar staan en iedereen op hetzelfde moment zijn auto oplaadt, ontstaat er een piekprobleem in het elektriciteitsnet. Met de zogenaamde 'slimme' laadpalen van Alfen wordt dit probleem slechts deels opgelost.

    Omdat Alfen ook energieopslag kan toevoegen, wordt de druk op het net verminderd en kunnen er dus meer laadpunten bij elkaar in de buurt staan. Dit maakt het zo belangrijk dat Alfen zowel de laadpalen als de energieopslag kan verzorgen. Het totaalaanbod maakt Alfen interessant voor grote klanten."

    Risico's
    Toch is het lang niet zeker dat Alfen zijn marktaandeel in de toekomst weet vast te houden. De energiespecialist is immers een engineeringbedrijf en geen techonderneming.

    Dit betekent onder andere dat het bedrijf niet beschikt over eigen batterijtechnologie. Op het gebied van energie-opslag moet Alfen dus concurreren met Tesla. Al met al geen gemakkelijke opgave.

    Gelet op de snelle ontwikkelingen in de markt voor elektrische voertuigen ligt het voor de hand dat de Alfen in de toekomst te maken krijgt met meer concurrentie. Tevens zijn er onzekerheden over de veranderende technologieën en regelgeving. In het jaarverslag over 2021 (pagina 25) wijst het bedrijf dit aan als een van de belangrijkste risico's.

    Niet voor niets benadrukt Alfen dat de markt waarin het opereert hoogcompetitief is. De concurrentie komt zowel bij grote- als kleinere spelers vandaan.

    Geen aanleiding om koersdoel te wijzigen
    We hebben het koersdoel na de publicatie van de derdekwartaalcijfers verlaagd van €135 naar €115. We zien echter geen aanleiding om nogmaals wijzigingen door te voeren.

    Alfen 2020A 2021A 2022E 2023E 2024E
    Omzet (€ mln) 189 250 430 560 727
    Ebitda (€ mln, adjusted) 23,3 36,8 81,8 106,3 141,8
    Ebitda-marge 12,3% 14,7% 19,0% 19,0% 19,5%
    Nettowinst (€ mln) 12,5 22,1 57,9 75,7 105,9
    Winst per aandeel (€) 0,56 1,02 2,66 3,48 4,87
    K/w verhouding 128,6 63,4 37,6 28,7 20,5
    Dividend per aandeel - - - - -
    Tabel 1: Kerncijfers Alfen, taxaties IEX Beleggersdesk

    Alfen plukt de vruchten
    Alfen opereert in het hart van de energietransitie en plukt daarmee volledig de vruchten van de ambitieuze klimaatsdoelstellingen van de Europese Unie. De groeicijfers zijn op korte termijn volatiel, maar op middellange tot lange termijn moet het bedrijf in staat geacht worden om zijn omzet jaarlijks met minimaal 25% a 30% te vergroten.

    Als we rekening houden met een kleine margeverbetering, is een multiple van 30 a 35 keer de winst over boekjaar 2023 gerechtvaardigd. Daarbij hoort een koersdoel van €115.

    Buy-advies voor de veiligheid
    We zien een hoog opwaarts potentieel van 26%. Dit is normaal gesproken voldoende voor een Strong Buy advies. Gelet op het hoge risicoprofiel van deze belegging kiezen we echter voor een Buy-rating.
1.523 Posts
Pagina: «« 1 ... 64 65 66 67 68 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.