Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,080   -0,160   (-1,12%) Dagrange 13,980 - 14,320 440.197   Gem. (3M) 1,5M

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3162 3163 3164 3165 3166 ... 3689 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Steef89 19 oktober 2022 11:25
    Conclusie van de dag, een trading update met geen nieuwe informatie. Vervolgens een call waarin letter voor letter de trading update word voorgelezen. En als laatste een paar vragen waarbij er een heleboel gezegd word en eromheen gedraaid word zonder nuttige uitleg.

    Schiet mij maar lek, ik snap de koers wel.
  2. forum rang 7 Kaviaar 19 oktober 2022 11:29
    quote:

    Hercule Poirot schreef op 19 oktober 2022 11:23:

    Is dit niet het moment voor shorters om weer te gaan dumpen? Zo nee, dan is deze update eigenlijk zo slecht nog niet in de huidige omstandigheden.Of redeneer ik nu te kort door de bocht?
    Het is een positief bericht, alhoewel de communicatie van de sprekers beter had gemoeten.
    Met de verkoop van iFood ($1,5 tot $1,8 miljard) is het tij gekeerd.
  3. forum rang 4 Anna91 19 oktober 2022 11:31
    Hierbij mijn samenvatting van de call:
    - Krimp orders ten opzichte van voorgaande periode vooral veroorzaakt door de piek tijdens covid. Feitelijk JET nu twee keer zo groot als VOOR de pandemie.

    - Bedrijf en businessmodel zijn healthy en steady zegt Jitse

    - In de 20 jaar dat JET bestaat, zijn er meerdere economische crissisen geweest en die hebben JET niet noemenswaardig beïnvloed. Ook nu verwachten ze dus geen grote invloed op JET door de eventuele aankomende crisis. Ze zeggen er wel bij: We kunnen het uiteraard ook niet uitsluiten.

    - Jitse ziet een kleine shift naar marketplace orders. Omdat die over het algemeen goedkoper zijn voor de klant. Durft het nog geen trend te noemen.

    - Veel belangrijker voor JET is de penetratie per land, zegt Jitse. Hoe hoger de penetratie, hoe winstgevender. (Zie Duitsland, maar liefst 40% van de bevolking bestelt bij JET)

    - Lange tijd zijn groeibedrijven de hemel ingeprezen. Nu zijn ze uit de gratie. Jitse zegt: Waarheid ligt ergens in het midden.

    - Vertrek van bijv. Deliveroo uit Spanje en NL verlaagt de druk op JET om te investeren bijv. In Google adds. Scheelt geld.

    - Macro economische omstandigheden (geld wordt duurder) maakt het voor concurrenten lastiger om JET aan te vallen in landen waar ze nr 1 zijn.

    - Over de deal met Amazon: Logisch dat er nog niet veel van is terug te zien in de cijfers. Ging pas in in juli. Desalniettemin optimistisch over de deal. Goed contact, enthousiast. MAAR: Deal is niet de gouden sleutel. Er is nog steeds veel werk te doen in Amerika.

    - Over NY fee caps: Jitse is er positief over gestemd. Zijn tot oplossingen gekomen met overheden op andere plekken en verwachten eigenlijk hetzelfde in NY.

    - Lijken niet van plan afscheid te nemen van Zuid-Europa en Australië. Proberen verbeteringen door te voeren in die gebieden. “Eind dit jaar zullen jullie je ook minder zorgen maken over die gebieden en hun effecten op de totale business.”
    Jitse zegt: Tussen 2012 en 2019 had je ook kunnen denken we moeten handdoek in de ring gooien in Duitsland, en zie nu: meest winstgevend.
  4. forum rang 6 Just chill 19 oktober 2022 11:33
    quote:

    Sir Piet schreef op 19 oktober 2022 11:26:

    [...]

    Mag het allemaal even tijd krijgen! Het is geen voetbal.
    4 maanden tijd met een naam als Amazon om verbetering te zien? Waar je ook nog gratis een belang aan weg geeft?

    Bij Kate Perry reclame had ik tijd als factor gezien, bij Amazon moet het gelijk knallen!
  5. DRIVER-S 19 oktober 2022 11:33
    quote:

    John Wigger schreef op 19 oktober 2022 10:53:

    [...]

    De reden voor de daling zijn de prestaties van JET en het algemene sentiment. Daar komen shorters op af.

    En wat bedoel je hiermee?
    “ Rust in de tent zou betekenen dat we wat hoger kunnen in de range EUR112-EUR12”
    Precies wat jij zegt: als JET een voedingsbodem creëert voor shorters, dan wordt dit extra uitvergroot in de koers. Het loopt allemaal niet helemaal lekker, maar ook weer niet zoveel slechter dan op 112. De koers van 12 was een koers die past bij liquiditeit-problemen, grove losses en weinig vooruitzicht. Dit komt doordat de shortmarkt alle ellende uitvergroot. Met rust in de tent bedoel ik. Hangen rond deze resultaten, IFOOD verkopen en wellicht ergens nog een kleine verrassing. Dan wordt het landschap minder interessant voor de hyena's en moeten zij een keer retour.

    In die zin gaat het dus niet eens zo over de pure resultaten. Zolang deze in de bandbreedte zijn van matig tot redelijk is het de markt die bepaald. Een markt die op dit moment door shorters wordt bepaald, maar ik denk niet lang meer...
  6. forum rang 4 Moneyball 19 oktober 2022 11:35
    @TKWY, ik blijf het zeggen. Het positieve effect van inflatie voor het bedrijf wordt onderschat. Bij de Q2 cijfers zei men er in de presentatie zelf over: "With Marketplace generally offering a better consumer value proposition than Delivery we expect this trend to continue in an inflationary environment". 'This trend" heeft betrekking op de stabilisatie van het aandeel Marketplace vs. Delivery. Dat aandeel Marketplace van alle orders is ongeveer 75%. Over elke order pakt @TKWY een vast percentage.

    CBS data van september laat zien dat inflatie op maaltijdbezorging 10,2% bedraagt in Nederland. Het lijkt mij aannemelijk dat dit percentage voor andere Europese markten niet heel anders is. Tezamen zijn die Europese markten (met Oceanië als klein deel erbij) goed voor 60% van de GTV. Noord-Amerika is goed voor ongeveer 40%, ook daar zal inflatie doorwerken.

    De extra kosten voor alles dat via de Marketplace (IT) loopt zullen beperkt zijn verwacht ik. De platformen zijn zeer schaalbaar. In hypothetische situatie van gelijkblijvend aantal orders, 10% inflatie en 15% fee over orders via Marketplace is het effect dus 1,5%. En dat over 75% van de GTV, dus dik 1% over het geheel. Uiteraard enigszins versimpeld, maar even ter indicatie. In een high volume low margin markt is dit gigantisch. Bij een totale GTV van pakweg 28 miljard praten we over 280 miljoen ebitda impact. Terugkeer naar ordergroei via marketplace is nu dus key voor @TKWY. Daarvoor zijn de samenwerkingen die ook optimalisatie van de operationele efficiency van Delivery bewerkstelligen.
73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3162 3163 3164 3165 3166 ... 3689 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.