Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,332   -0,060   (-1,37%) Dagrange 4,236 - 4,382 816.161   Gem. (3M) 1,1M

BAM augustus 2022

1.361 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 augustus 2022 12:48
    Korte termijn analyse BAM
    BAM zoekt steun rond het niveau van de voorgaande koerstoppen.
    De recente daling zorgt ervoor dat BAM terugzakt naar de voormalige weerstand, gevormd door enkele oude koerstoppen. Zolang BAM hierboven weet te blijven, handhaven we onze (gematigd) positieve visie. Steun ligt op 2,25 (bodem van 26 juli). Weerstand wacht rond 2,78 (gevormd op 5 mei).
  2. Fred107 17 augustus 2022 12:51
    quote:

    bartbas schreef op 17 augustus 2022 11:33:

    Kranten slaan alarm. Over twee weken kan er door de lage waterstand geen beton meer geleverd worden en komt de bouw langza@m tot stilstand. Deel van betonsamenstelling moet uit Duitsland komen. Voorlopig wordt de komende weken e3n verdere verlaging van het waterpeil verwacht.
    Bb
    Je mag toch aannemen dat hier wel op geanticipeerd wordt.
  3. forum rang 5 bartbas 17 augustus 2022 13:45
    quote:

    Fred107 schreef op 17 augustus 2022 12:51:

    [...] Je mag toch aannemen dat hier wel op geanticipeerd wordt.
    De laatste jaren houden bedrijven hun voorraden beperkt over vrijwel de hele linie. Probleem is dat schepen nauwelijks nog lading mee kunnen nemen.Er zijn dus veel meer schepen nodig dan blij normale waterstanden. Maar die schepen zijn er ,niet.
    Duitsland reserveert heel veel extra schepen voor het kolenvervoer en ook de graanafvoer in Oekraïne vereist extra schepen. Los daarvan heb je op de Rijn drie maal zoveel schepen nodig om het normale vervoersaanbod te transporteren. Laten we hopen dat er snel een einde komt aan deze warme en droge zomer.
    De huidige situatie zal trouwens flinke gevolgen hebben voor de prijs van land- en tuinbouwproducten. Er komt weinig van het land. In vrijwel heel Nederland zijn er sproei eperkingen voor de agrariërs.
    Bb
  4. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 17 augustus 2022 13:47
    Niet Heijmans, maar BAM gaat A-pier Schiphol afbouwen
    Niet met het verfoeide Fidic, maar met een UAV-contract gaat BAM de A-pier van Schiphol voltooien. Er is geen vaste aanneemsom afgesproken; een groot deel van de risico's van het omstreden project ligt bij nu Schiphol.

    Niet Heijmans, maar BAM gaat A-pier Schiphol afbouwen
    Foto: John Gundlach
    Daarmee komt een einde aan een impasse die ontstond toen de luchthaven in november vorig jaar combinatie Ballast Nedam-TAV van het werk schopte. Dat was de bizarre ontknoping van een bouwproces dat al vanaf de gunning in 2018 stroef verliep. Regelmatig moesten onderdelen die niet waren opgeleverd weer worden afgebroken of verplaatst als gevolg van ontwerpwijzigingen en mismanagement. De sfeer op de bouwplaats was om te snijden.

    De gunning van de afbouw vond al een paar weken terug plaats, maar moet nog officieel worden bekendgemaakt. Maandag liep de Alcatel-termijn af waarin concurrenten bezwaar kunnen maken tegen de voorgenomen gunning. Daarmee zijn alle voorbehouden van de baan en is de gunning aan BAM definitief.

    Hoogst verbaasd
    Iedereen rondom het project is hoogst verbaasd over de uitkomst. Alom werd ervan uitgegaan dat Heijmans de pier zou gaan afbouwen. De aannemer uit Rosmalen was namelijk al eind vorig jaar benaderd om de onaffe constructie wind- en waterdicht te maken. Voormalig Heijmans topman Gerrit Witzel speelde ook nog eens een hoofdrol in het gladstrijken van het proces namens de luchthaven en het weer op de rit krijgen van de afbouw.

    Project-directeur Gerard Geurtjens van Schiphol bevestigt tegen Cobouw de gunning aan BAM. Heijmans heeft samen met VolkerWessels wel de bouw van de zogeheten emergency works gekregen. Dat zijn de tijdelijke maatregelen, zoals het wind- en waterdicht maken, maar ook het voltooien van de infra rondom de pier, zodat BAM met de werkzaamheden kan beginnen.

    Gehate contractvorm
    Geurtjens laat ook weten dat er niet langer is gekozen voor de gehate Fidic-contractvorm, die tot zulke gespannen verhoudingen leidde tussen opdrachtgever Schiphol, hoofdaannemer Ballast Nedam-TAV en alle onder- en onderaannemers. Die waren daardoor gedwongen tot een omslachtige papierwinkel waarbij ze pas heel laat hun facturen kregen vergoed. Over meerwerk, dat eerder regel dan uitzondering was, ontstond ook steevast discussie. Nog afgezien van de onbetaalde facturen die in de tientallen miljoenen lopen, wachten onderaannemers sowieso allemaal nog op de zogeheten retentievergoeding van 5% en de bankgarantie van 5%.

    In plaats van het Fidic-contract is nu gekozen voor een UAV-contract. Dat is volgens Geurtjens logisch omdat er alleen maar Nederlandse aannemers bij het werk betrokken zijn. Bij de aanbesteding deed nog wel één internationale combinatie mee, maar die werd niet uitverkoren, waardoor het volgens hem logischer werd om terug te vallen op een Nederlandse contractvorm waar iedereen vertrouwd mee is.

    In een eerder interview aan Velox Magazine had Geurtjens al laten doorschemeren niet aan te sturen op een fixed price-contract. Daarvoor is de situatie met het voor 65% voltooide bouwwerk waarvan de kwaliteit onduidelijk is, te complex geworden. Voor nieuwe aannemers was dat veel te riskant om op in te schrijven. Daarom heeft Schiphol er bij de tender voor gekozen veel risico’s bij zichzelf te houden. De nieuwe aannemer, BAM dus, is vooral verantwoordelijk voor de risico’s die het zelf kan beheersen zoals de inrichting en veiligheid van de bouwplaats, coördinatie van de onderaannemers en bouwlogistiek.

    Prijs zeker over de kop
    De A-pier werd in 2018 gegund voor 241 miljoen euro aan de Turks-Nederlandse bouwcombinatie. Naar verluidt is al zeker het dubbele bedrag uitgegeven aan het project dat op dit moment voor 65% is voltooid.
  5. forum rang 4 Tartessos 17 augustus 2022 14:08
    Door ABM Financial News op woensdag 17 augustus 2022
    Views: 4.082

    'Winst BAM trekt aan'

    Beeld: BAM Groep

    (ABM FN-Dow Jones) BAM heeft in de eerste helft van dit jaar de winst zien aantrekken. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de analistenconsensus samengesteld door de bouwer zelf.

    In het afgelopen halfjaar kwam de nettowinst vermoedelijk uit op 70,8 miljoen euro tegen 20,1 miljoen euro een jaar eerder in dezelfde periode. De aangepaste EBITDA steeg van 157,1 miljoen naar 165,1 miljoen euro, zo voorzien de analisten, bij een omzet van 3,3 miljard euro. Een jaar eerder boekte BAM nog een omzet van 3,6 miljard euro.

    Analist Tijs Hollestelle van ING kijkt vooral uit naar de onderliggende EBITDA bij de Nederlandse infra-activiteiten en de impact van probleemprojecten uit het verleden bij BAM International, die nu worden opgepakt door andere divisies als BAM UK en BAM Infra Nederland.

    Het orderboek kwam vermoedelijk uit op 11,75 miljard euro, tegen 13,8 miljard euro een jaar eerder.

    ING verwacht een licht gestegen solvabiliteit ten opzichte van maart van circa 16,5 procent en een stabiele kaspositie van ongeveer 1 miljard euro.

    "Al met al verwachten we op jaarbasis een verbetering van de onderliggende operationele resultaten, waarbij de probleemcontracten in lijn zullen zijn met eerdere uitspraken van het bestuur", aldus Hollestelle.

    Outlook

    ING verwacht dat BAM de eigen outlook zal handhaven.

    De bouwer mikt op een verdere verbetering van de aangepaste EBITDA-marge.

    De consensus mikt voor de eerste jaarhelft op een marge van 5,0 procent en voor het hele jaar op 4,7 procent. Ook hoopt Hollestelle dat BAM wat inzicht geeft in de effecten van de hoge inflatie en oplopende rente.

    Voor heel 2022 mikt de consensus verder op een omzet van 6,5 miljard euro, een aangepaste EBITDA van 301,9 miljoen euro en een winst van 137,2 miljoen euro.

    Bron: ABM Financial News
1.361 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.