Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

PENSIOENEN

257 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 13 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 hirshi 17 april 2021 14:11
    Het voorstel moet regelen dat de 'rekenrente' voor pensioenfondsen tijdelijk op 2 procent komt te staan.

    Martin van Rooijen ziet ook wel in dat een permanente rekenrente van 2% niet haalbaar is.

    De 50+ partij die zo verscheurd is dat de Eerste Kamerleden tegenover het Tweede Kamerlid komen te staan moet het nu doen met de hulp van de S.P. om het initiatief wetsvoorstel op de agenda te krijgen. Dat het initiatief wetsvoorstel een meerderheid krijgt in de Tweede Kamer is niet erg waarschijnlijk.

  2. agapim 23 april 2021 12:33
    50PLUS gaat orde op zaken stellen ?

    Verklaring HB 50Plus:

    LEDEN MOETEN IN VRIJHEID NIEUW HOOFDBESTUUR KUNNEN KIEZEN

    De nieuwe partijleider Liane den Haan heeft een volstrekt onwerkbare situatie veroorzaakt. Ter toelichting de volgende feiten die het HB heeft meegemaakt.

    Op 12 december 2020 stelden de leden het verkiezingsprogramma vast met o.a. een volledige AOW-uitkering op 65 jarige leeftijd. Buiten de leden en het HB om werd in februari op de website wijzigingen en toevoegingen op dit punt aangebracht door de lijsttrekker. Zonder ruchtbaarheid hieraan te geven heeft het HB dat weer hersteld.

    Op 12 december 2020 stelt de Ledenvergadering de kandidatenlijst Tweede Kamer 2021 vast. Liane den Haan in email aan Hoofdbestuur 30 november 2020: “ Ik ben erg geschrokken van het feit dat elke plek geamendeerd kan worden”. In berichten aan meerdere leden: “ Als die top 5 niet overeind blijft, stop ik”.

    In de opiniepeilingen kwam geen stijging. Het HB gaf het bureau Maurice de Hond begin januari 2021 opdracht na te gaan hoe vroegere en andere potentiële 50PLUS-kiezers naar de partij teruggehaald konden worden. Uitkomst: slechts 6% vond dat 50PLUS voldoende voor hun belangen opkwam, 72% vond dat absoluut onvoldoende. Dringend advies de Hond: “Enige kans is volledig concentreren op de eigen financiële belangen van de groep boven 50 jaar”. De lijsttrekker reageerde negatief op dit rapport. klik hier

    In de top van het campagneteam werden voornamelijk (ex) ANBO-mensen opgenomen. 50Plussers verdwenen na kortere of langere tijd.

    Bij herhaling werd gedreigd met stopzetting van de campagne of werd die inderdaad gestopt. Het HB kon kiezen tussen een nieuwe en publicitair funeste rel of zich grotendeels er bij neerleggen.

    Juist op het moment dat 50PLUS enige stijgingen in de peilingen leek te maken, kwam er weer grote publiciteit over een ruzie tussen lijsttrekker Liane den Haan en de nummer 3 Ellen Verkoelen. Het HB heeft zich zeer ingespannen dit conflict zo snel mogelijk te beëindigen. Liane den Haan bleef ondanks herhaalde oproepen weigeren “koffie te gaan drinken”. klik hier

    Liane den Haan liet weten (ondanks het bepaalde in het HHR) geen HB-vergaderingen te zullen bijwonen.

    In de gesprekken met de verkenners Jorritsma (VVD) en Ollongren (D66) op 23 maart legt Liane den Haan uit zonder enig overleg met de Eerste Kamerfractie, het Hoofdbestuur en de leden dat 50PLUS de koers heeft gewijzigd. Uit het openbaar gemaakte verslag: “Wij zijn progressief midden, dat waren we niet. 50PLUS was soms richting FvD/PVV, zo zit ik totaal niet in de wedstrijd, kom van D66, dus heb ik bijgestuurd”.

    Op 24 maart 2021 vraagt het HB aan Liane begin april een overleg te houden met EK-fractie over de onderlinge communicatie.

    De door Martin van Rooijen samen met Corrie van Brenk opgezette en door Corrie ingediende initiatiewet verhoogde rekenrente wordt door Liane den Haan zonder enig overleg met de EK-fractie gestopt. De SP neemt dit initiatief nu over. De 50PLUS Eerste Kamerfractie blijft het wel steunen.

    Op 6 april vraagt het HB per email aan den Haan vanwege “het ernstig uit elkaar lopen van de standpunten van beide fracties over genoemd voorstel, dit overleg op de kortst mogelijke termijn te laten plaats vinden”. “Velen in de partij maken zich gezien de reacties ernstige zorgen”. Liane laat weten eerst de Ledenvergadering op 8 mei te willen afwachten.

    Op 6 april 2021 laat Liane het HB weten dat ze vooralsnog niet zal meewerken aan de tv-zendtijd en spotjes. “Ook mogen geen banden/beelden van mij gebruikt worden. Ook hierin zal ik na 8 mei bepalen wat te doen”. Daarmee was een goede invulling niet echt mogelijk en verviel de 50PLUS-zendtijd politieke partijen

    Op 26 maart schrijft Liane den Haan aan het Hoofdbestuur over de a.s. bestuursverkiezing: “ Het mag duidelijk zijn dat ik onder geen beding met het door zichzelf voorgedragen bestuur zal gaan samenwerken. Na die ALV zal ik mijn positie bepalen”.

    De dreiging om uit de partij te stappen wordt zoals vermeld herhaald in een email op 6 april. “Ik zal na 8 mei bepalen wat te doen”.

    Ondergetekenden kennen geen enkele democratische partij waar een lijsttrekker per dictaat wil bepalen wie er op de topplaatsen Tweede Kamerlijst komt of die op straffe van ontwrichting van de partij wil bepalen welk bestuur er komt. Dit is aan de leden volgens de bepalingen van het Huishoudelijk Reglement.

    Wij willen concreet opkomen voor de belangen van onze kiezers en hen terugwinnen door hun financiële toekomst centraal te stellen zoals dat in ons verkiezingsprogramma gebeurt.

    De leden moeten in alle vrijheid kunnen kiezen op 8 mei a.s.

    De HB-leden die op 8 mei a.s. opnieuw verkiesbaar zijn,

    Peter Schut,
    Henk van Elst
    Gerard van Hooft
    Sofia Tsitsouashvili
    René Haak
  3. agapim 23 april 2021 13:41
    quote:

    agapim schreef op 23 april 2021 12:54:

    Jan Nagel trekt zich op de vergadering van 8 mei volledig terug uit de politiek ...

    .
    Het zou hem sieren als hij opening van zaken geeft over de onverkwikkelijke zaken die de laatste jaren rond 50PLUS hebben gespeeld.

    Of hadden we te maken met de lange arm van Rutte ?
    Ook dat horen we graag.

    .

    .
  4. agapim 23 april 2021 14:51
    50PLUS en mevrouw de HAAN

    Melding vanuit 50PLUS:

    Deze documentatie gaat over de grote negatieve publiciteit rondom de Lijsttrekker Liane den
    Haan en de nummer 3 Ellen Verkoelen. Deze publiciteit heeft grote invloed gehad op de
    verkiezingsuitslag.
    Waarom werd het conflict niet onmiddellijk beëindigd? Wat deed het Hoofdbestuur er aan?
    Het Hoofdbestuur hecht eraan hier uitgebreid op te reageren.
    Het Hoofdbestuur heeft er echt alles aan gedaan om nadelige publiciteit te beperken. Het
    wilde direct een foto van beide betrokkenen, koffie drinkend en het conflict was afgedaan.
    Door lijsttrekker Liane den Haan werd dit ondanks de vele pogingen onmogelijk gemaakt.
    Ook zegde zij een na de verkiezingsdag gemaakte afspraak af.
    Dat betekent dat ook aan de vele activiteiten van het HB geen ruchtbaarheid werd gegeven.
    Dat zou opnieuw nadelige publiciteit gegeven hebben.
    Naast vele gesprekken en telefoontjes deden we het volgende schriftelijk. De schriftelijke
    feiten.
    ELLEN VERKOELEN.
    De nummer drie op de kandidatenlijst Ellen Verkoelen leverde op vrijdag 26 februari in het
    tv-programma Nieuwsuur persoonlijke kritiek op lijsttrekker Liane den Haan.
    Direct daarna op 27 februari stuurde partijvoorzitter Jan Nagel een email naar Ellen.
    “De uitzending van Nieuwsuur gisteravond heeft een juist weer wat stijgende 50PLUS
    behoorlijk wat negatieve publiciteit opgeleverd. Jouw uitspraken hebben daartoe
    bijgedragen.
    Dit schaadt de partij. Ik vraag je met klem dit niet meer te doen. We rekenen op je.” Dit werd
    ook telefonisch ondersteund.
    Op woensdag 10 maart, een week voor de verkiezingen, verscheen er o.a. op Teletekst
    pagina 105 een bericht: “Opnieuw onenigheid 50PLUS”. Daarin meldt Ellen Verkoelen dat de
    lijsttrekker geen tijd voor haar heeft om koffie te drinken.
    De partijvoorzitter stuurt haar direct op 10 maart opnieuw een email: “We verliezen
    waanzinnig veel leden en stemmen. Dit moet stoppen. Ik vroeg je dit al eerder. Daarom
    dringend. Nu geen verder commentaar, de partij gaat kapot. Als voorzitter heb ik ook met
    Liane gesproken”.
    Op 11 maart vraagt Ellen Verkoelen per mail aan het HB een persbericht uit te geven met de
    strekking:
    “Maak duidelijk dat Liane den Haan niet zomaar een verkiezingsprogramma kan
    herschrijven en niet publiekelijk een oproep kan doen aan de nummer drie op te stappen”.
    Op 11 maart stuurt de partijvoorzitter Ellen opnieuw een bericht:
    “Ik roep alle partijen op te stoppen met voor de partij schadelijke verklaringen.
    Ik doe een beroep op de lijsttrekker bruggen te slaan en op jou om elke schadelijke uitlating
    te stoppen.
    Het gaat om grotere belangen zoals het gigantische ledenverlies en de derde zetel die we
    waarschijnlijk niet gaan halen.
    Het Hoofdbestuur laat zeker niet over zich lopen maar zorgt wel dat deze smerige olievlek
    zich publiekelijk niet nog eens verder uitbreidt”.
    Resultaat: voor zover bij het HB bekend zijn er daarna van Ellen geen publiekelijke
    verklaringen meer gekomen.
    LIANE DEN HAAN
    In dit verband willen wij slechts kort melden dat een door de lijsttrekker in februari op de
    website aangebrachte wijziging/toevoeging in het door de Ledenvergadering
    12 december 2020 vastgestelde verkiezingsprogramma door het HB zonder ruchtbaarheid
    hieraan te geven werd hersteld.
    Op 26 februari schreef de partijvoorzitter haar het volgende media-advies voor de uitzending
    Nieuwsuur:
    “Radio of Nieuwsuur: absoluut niet ingaan op ruzie. Direct afkappen, onderbreken. Voor het
    eerst stijgen we weer in de peilingen”.
    Na de publiciteit over de ruzie met Ellen Verkoelen drong het HB aan op het met spoed
    publiekelijk samen koffie drinken.
    Op woensdag 10 maart schreef partijvoorzitter Jan Nagel aan Liane:
    “Ik heb Ellen vanavond nogmaals gemaand nu te stoppen met berichten. Trek je er niks van
    aan. Niet op reageren. Opkomen voor de ouderen!”
    Op donderdag 11 maart schreef de partijvoorzitter aan Liane:
    “Van diverse kanten wordt geadviseerd de kwestie met Ellen vandaag nog op te lossen. In
    het partijbelang maar ook is het goed voor jou. Even bellen?”.
    Net als Ellen vroeg ook Liane om publieke acties van het HB. Op 11 maart antwoordde de
    partijvoorzitter:
    “ Acties door mij gaan niet in het openbaar. Dat is contraproductief en een gevaar voor
    nieuwe publiciteit.
    Anders dan je zei heeft Ellen vandaag over dit onderwerp en/of lijsttrekker geen berichten
    meer verzonden”.
    In dezelfde mail schrijft de partijvoorzitter:
    “Er moet zo snel mogelijk een eind komen aan het conflict tussen jou en Ellen. De oplossing
    ligt binnen handbereik.
    Zorg als bindende lijsttrekker dat het morgen uit de wereld is. De gigantische schade die
    door dit conflict is aangericht, moet verder beperkt worden.”
    Opnieuw werd aan de lijsttrekker gevraagd snel even bij elkaar te komen. Foto en de zaak is
    uit de wereld.
    Liane weigerde dit en zei geen tijd te hebben voor de verkiezingen.
    Op vrijdag 12 maart schrijft de partijvoorzitter aan Liane:
    “Ik vraag jou als politiek leider met klem in eensgezindheid bij elkaar te komen en geen
    tweespalt te veroorzaken.
    In het partijbelang dat wij samen moeten dienen.”
    Na de verkiezingsuitslag op 17 maart zegde Liane de gemaakte afspraak koffie drinken af
    omdat volgens haar Ellen verantwoordelijk was voor “zetelverlies en verlies banen van de
    fractiemedewerkers”.
    Omdat Liane ook weigerde voor de Ledenvergadering op 8 mei met de Eerste Kamerfractie
    te vergaderen en evenmin de Hoofdbestuursvergaderingen wilde bijwonen, vond het HB
    het niet zinvol nog verdere pogingen te ondernemen.
  5. Jacco44 23 april 2021 22:10
    quote:

    Senior 1936 schreef op 25 februari 2021 12:48:

    de pensioenen zijn al 12 jaar niet geïndexeerd, terwijl de pensioenpotten jaarlijks voller en voller worden. Ondertussen is er al bijna 1700 miljard euro pensioenvermogen. Dit vermogen levert over de afgelopen 30 jaar ca. 7% rendement per jaar op.
    Het probleem is dat de pensioenen worden berekend op basis van 0% rekenrente en dan wordt vermeld dat de dekkingsgraad van de pensioenfondsen te laag is om de pensioenen te indexeren. Dat is echter in strijd met artikel 126 van de Pensioenwet waarin staat dat voor de berekening van de pensioenen moet worden uitgegaan van de marktwaardering (die 7% dus). Een gulden middenweg zou zijn om uit te gaan van ca. 3% rekenrente, zoals ook op Europees niveau wordt gehanteerd. En dan zou er voor de gepensioneerden "gewoon" kunnen worden geïndexeerd.
    Ook voor de werkenden is niet-indexeren een slechte zaak, want dat leidt tot hogere pensioenpremies en een lagere pensioenopbouw.
    De pensioeofondsen zijn schatrijk maar de politiek maakt ons wijs dat de fondsen (met 1700 mld in de kassen) arm zijn. En dat verhaal zouden wij (gepensioneerden en werkenden) dan ook niet moeten pikken.
    Volgende keer zal ik hier nader op ingaan.

  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 23 april 2021 23:03
    Jacco, vertel! Ik hang aan je lippen.

    Ik heb me uitvoerig verdiept in de FTK-rekenregels (en dus in de berekening van de verplichtingen en de dekkingsgraden) en daar in deze en andere iex-pensioendraden ook over geschreven. Zie bijvoorbeeld:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1360659/Koffie...
    www.iex.nl/Forum/Topic/1200167/Koffie...

    Over het verdisconteren van de toekomstige verplichtingen hoef je me niks te vertellen. Heb je je wel eens afgevraagd wat er gebeurt als je verdisconteert met rekenrente nul,. oftewel niet verdisconteert? De huidige situatie met zeer lage (looptijd-gemiddelde) rekenrente verschilt daar niet eens zoveel mee.
    De dan resulterende 'absolute' dekkingsgraden zijn vanaf 2000 alleen maar gestegen, niet gedaald!

  7. Senior 1936 10 februari 2022 08:11
    STEM LOKALE PARTIJ

    Grote demonstratie voor ieders AOW en Pensioen

    Stichting Pensioenbehoud komt samen met andere ouderen- en pensioenorganisaties zoals de deelnemers van het platform Samen voor een eerlijk pensioen gefaciliteerd door de SP en 50PLUS in actie voor een inkomen dat meestijgt met de prijzen.

    De eerste grote demonstratie van de grijze generatie op zaterdag 12 februari in Utrecht. Er worden enkele duizenden mensen verwacht op het Park Transwijk vanaf 14.00 uur.

    Het gaat om het inkomen van de ouderen. De regering wil de AOW ontkoppelen van het minimumloon. Dat scheelt ongeveer 93 Euro per maand voor een alleenstaande en 64 Euro voor een gehuwde. Dat betekent, dat nog meer ouderen onder de armoedegrens zullen zakken met hun inkomen. Dat de prijscompensatie in de AOW doorgaat betekent voor de meeste ouderen, dat zij slechts circa 60% van de stijging van de prijzen vergoed krijgen. De prijscompensatie in de meeste pensioenen wordt door onjuiste pensioenwetgeving tegengehouden.

    Daarom wordt zowel voor handhaving van de koppeling van de AOW als voor een rechtvaardig en geïndexeerd pensioen gedemonstreerd. Iemand die in 2008 een pensioen had van 500 Euro, het gemiddelde, krijgt nog steeds dat bedrag. Met indexatie zou dat nu 625 Euro zijn geweest.

    De pensioenfondsen willen en kunnen allemaal de prijscompensatie betalen, zelfs terug tot 2008, maar door de Pensioenwet 2007 van Mark Rutte is dat niet mogelijk. Zij moeten extreme reserves voor een extreem lange periode (60 jaar) opbouwen met beleggingen en premies. De fondsen beheren samen ongeveer 2.000 miljard Euro. Als de gepensioneerden tot 2008 terug alle prijsstijgingen vergoed krijgen is daar 43 miljard mee gemoeid. Daarvan vloeit ongeveer 14 miljard naar de Belastingdienst. Voor het bijschrijven op de pensioentegoeden van werknemers is ongeveer 110 miljard nodig.

    Komt allen op 12 februari om 14.00 uur naar het Park Transwijk in Utrecht.




  8. Senior 1936 10 februari 2022 08:31
    Vier experts over pensioenen door Denktank van Stichting Sociale Christendemocratie
    24 januari 2022: Ons stelsel van pensioenen gaat op de schop als het aan het kabinet ligt. Daarbij wordt 1.700 miljard euro in één keer herverdeeld en wordt er beslist over de inkomenszekerheid van miljoenen huidige en toekomstige gepensioneerden. Tot nu toe wordt deze enorme ingreep in ons pensioenstelsel hoofdzakelijk afgedaan als een financieel-technische exercitie, maar dat is het niet, vindt de Stichting Sociale Christendemocratie.
    Pensioenen: er is veel over te doen. Begin november 2021 vond in Theater Orpheus in Apeldoorn de startbijeenkomst plaats van een reeks activiteiten over het nieuwe pensioenstelsel. Die was georganiseerd door de Stichting Sociale Christendemocratie: een onafhankelijke organisatie die niet, zoals de naam doet vermoeden, gelieerd is aan het CDA.
    Thom Broersen is inhoudelijk betrokken bij de pensioenactiviteiten van de stichting. Hij vertelt: ‘Het afwegen van voor- en nadelen van het nieuwe stelsel is een politieke keuze. Die hangt sterk samen met de manier waarop je naar de samenleving kijkt. En met de plaats die je daarbij inruimt voor bijvoorbeeld solidariteit tussen generaties, voor individuele verantwoordelijkheid en autonomie. We hadden gehoopt dat ook een vertegenwoordiger van een van de architecten van het nieuwe pensioenakkoord aanwezig had kunnen zijn, bijvoorbeeld van DNB, FNV of CNV. Die had dan kunnen uitleggen waarom het een goed akkoord is. Dat is helaas niet gelukt, maar ze hebben toegezegd dat op een ander moment te doen.’ De kick-off werd bezocht door zo’n zestig belangstellenden. Vier zeer kritische topsprekers gaven hun visie op het pensioenakkoord tussen kabinet, werkgevers en werknemers.

    Prof. dr. Eduard Bomhoff over pensioenen
    Bomhoff is hoogleraar economie aan de Monash University in Kuala Lumpur. Bomhoff was minister van Volksgezondheid en vicepremier in het kabinet Balkenende I en jarenlang columnist van NRC Handelsblad.
    ‘Sinds 2006 is De Nederlandsche Bank met twee dingen bezig: de pensioenfondsen bang maken dat ze minder moeten beleggen in aandelen en uitventen dat een meer individueel stelsel misschien financieel iets minder aantrekkelijk is, maar wel veiliger. Dat is volstrekt fout. Een individueel stelsel leidt op de lange duur namelijk tot aanzienlijk lagere pensioenen. Het zou zelfs tot pensioenen kunnen leiden die maar een derde zijn van wat mensen nu ontvangen. Dat komt doordat een pensioen in het nieuwe stelsel een soort annuïteit wordt. Iedereen krijgt een zakje met geld en pensioenfondsen beloven een uitkering die ze altijd kunnen waarmaken. Dat leidt ertoe dat ze gaan beleggen in vastrentende waarden als staatsschuld, want dat is veilig. Maar op termijn levert dat veel minder op dan beleggingen in aandelen of gebouwen.
    Die bangmakerij voor beleggen in aandelen en het hartstochtelijke pleidooi voor een individueel stelsel komen voort uit een juridische visie op risicobeheersing bij De Nederlandsche Bank. Zo van: als het stelsel individueel is en iedereen een zakje geld meekrijgt, dan kan de uitkering mee- of tegenvallen, maar het ligt dan in elk geval niet meer aan ons. Van mensen die dicht bij het vuur zitten, hoor ik dat de juristen bij De Nederlandsche Bank niet eens met de economen in eigen huis praten. Het probleem met De Nederlandsche Bank is haar arrogante houding: ze negeren daar alle opmerkingen van deskundigen. Twee keer is er een petitie geweest tegen invoering van het nieuwe pensioenstelsel. Die zijn ondertekend door veel mensen uit de pensioenwereld en de wetenschap, maar er is nooit op gereageerd.’

    zie vervolg
  9. Senior 1936 10 februari 2022 08:31
    vervolg:
    Prof. dr. Bernard van Praag over pensioenen
    Van Praag is emeritus hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam.
    ‘Ik vind het vreemd dat we in Nederland doen alsof de pensioenfondsen er zo vreselijk slecht bij staan, terwijl ze bulken van het geld. Sinds 2008 zijn de pensioenuitkeringen niet geïndexeerd, waardoor de pensioenen inmiddels zo’n 25 procent zijn achtergebleven bij de inflatie in die jaren. Die indexaties hadden gemakkelijk verleend kunnen worden. Bovendien hadden de premies voor werkenden verlaagd kunnen worden en de pensioenen verhoogd. Daar was en is meer dan genoeg ruimte voor.
    Nu zou men in elk geval de koopkracht van alle pensioengerechtigden moeten herstellen, vind ik, door in één klap de pensioenen met zo’n 25 procent te verhogen en ze vervolgens jaarlijks weer netjes te indexeren. Maar het is moeilijk om het tij te keren; dat kan alleen de politiek doen.
    Zowel De Nederlandsche Bank als politici reageren tot op heden niet op de kritiek op het pensioenbeleid. Er zijn trouwens niet zoveel critici tegen het beleid. Wetenschappers worden door de Staat en De Nederlandsche Bank gesubsidieerd om hier onderzoek naar te doen, dus die hebben weinig aanvechting om kritiek uit te oefenen. Ook van de pensioenfondsen zelf hoef je geen kritiek te verwachten. De Nederlandsche Bank benoemt en herbenoemt de bestuurders van de pensioenfondsen namelijk. Dus als een bestuur zich tegen De Nederlandsche Bank keert, kan het zijn dat bestuursleden niet worden herbenoemd. Daarom pleit ik ook voor een onafhankelijke commissie van internationale deskundigen, die haar mening geeft over ons pensioenstelsel. Nu keurt de slager zijn eigen vlees.’

    Drs. Martin van Rooijen over pensioenen
    Van Rooijen is fractievoorzitter Eerste Kamer en politiek leider van 50PLUS. Hij was staatssecretaris voor fiscale zaken in het kabinet Den Uyl.
    ‘Het ministerie van Financiën, De Nederlandsche Bank en het Centraal Planbureau beweren dat het huidige pensioenstelsel onhoudbaar is. Dat is geklets. Wat onhoudbaar is, is de rekenrente. Decennialang hadden we een vaste rekenrente van 4 procent. Dat werkte prima. Pensioenfondsen maakten grote winsten. Maar door de beurscrisis in het begin van deze eeuw, kelderde de dekkingsgraad van pensioenfondsen. Het leek erop dat fondsen moesten gaan korten op de pensioenen. De vaste rekenrente van 4 procent voor de verplichtingen is toen losgelaten en vervangen door de marktrente. Die was toen 5 procent. Daardoor schoot het dekkingspercentage omhoog en hoefden de pensioenen niet gekort te worden.
    Waar niemand toen bij stilstond, is dat de marktrente ook naar 0 procent en -0,5 procent kan gaan, zoals nu. Dat is de oorzaak van de ellende. Door die lage marktrente stegen de verplichtingen op de balans van de pensioenfondsen enorm. Nu wordt er gerekend met het idee dat de marktrente de komende zestig jaar 0 procent blijft. Absurd. Voor de berekening van de premies – de inkomstenkant van de balans – wordt trouwens wel met een andere rente gerekend, namelijk met het verwachte rendement. Doordat de verplichtingen veel te hoog worden berekend, dekken de inkomsten uit premies daarvan slechts zo’n 60 procent. Krankzinnig, dat meten met twee maten.
    Vijf jaar geleden al – toen ik nog in de Tweede Kamer zat – heb ik een initiatiefwetsontwerp ingediend om de rekenrente tijdelijk op 2 procent te zetten. Als dat was gebeurd, hadden pensioenopbouw en -uitkeringen de afgelopen jaren gewoon geïndexeerd kunnen worden.
    Mijn oude idee van verhoging van de rekenrente tot 2 procent wordt volgend jaar opnieuw in de Tweede Kamer behandeld. Oud-Kamerlid Van Brenk van 50PLUS heeft daar een tijdje terug een initiatiefwetsvoorstel voor ingediend. Dat is na haar vertrek overgenomen door Bart van Kent van de SP. Als dat voorstel wordt aangenomen, kunnen ook de pensioenpremies flink naar beneden. Dat zou voor zowel werknemers als werkgevers geweldig zijn. Daarom snap ik ook niet dat de vakbonden en werkgevers akkoord zijn gegaan met dit pensioenakkoord. Ze zitten op de een of andere manier klem en glijden samen het pensioenravijn in.’

    Drs. Rob de Brouwer over pensioenen
    De Brouwer was directeur Economische Zaken bij de Provincie Noord-Brabant. Daarna vervulde hij diverse directiefuncties bij Hoogovens en was hij voorzitter van de Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen (NBP).
    ‘De manier waarop we in Nederland bezig zijn met ons pensioenstelsel vind ik behoorlijk vruchteloos. Kort gezegd komt het erop neer dat de pensioenen al een jaar of twaalf niet zijn geïndexeerd door zeer discutabele regels die De Nederlandsche Bank hanteert. Vergeleken met 2008 is de koopkracht van het aanvullend pensioen zo’n 25 procent gedaald. Dit terwijl de pensioenfondsen zwemmen in het geld, maar dat door ondeugdelijke regels van De Nederlandsche Bank niet mogen uitgeven.
    Een goed alternatief voor het huidige pensioenstelsel – en veel beter dan het pensioenakkoord dat er nu ligt – zou een model zijn dat gebaseerd is op de kasstroom. Bedrijven gaan immers niet failliet aan een slechte balans, maar doordat er minder geld binnenkomt dan eruit gaat. Het kasstroommodel geeft het beste inzicht in de gezondheid van een pensioenfonds en of het in staat is om jaarlijks de pensioenen te indexeren.
    Samen met een aantal andere economen heb ik dat model uitgewerkt. Uitgaande van een aantal voorzichtige veronderstellingen, zoals een gemiddeld inflatiepercentage van 1,9 procent en een rendement van 3 procent, zorgt dat kasstroommodel ervoor dat we de pensioenen meteen kunnen gaan indexeren. Daarnaast zorgt het ervoor dat we alle pensioenen meteen met 25 procent kunnen verhogen, zodat de achterstand ten opzichte van 2008 volledig is gecompenseerd. De pensioenpremie voor werkenden kan vervolgens omlaag naar 15 procent; nu is die 35 tot 37 procent. Als we dit idee zouden omarmen, komt er verschrikkelijk veel geld vrij voor de economie. De overheid zou de komende vier jaar jaarlijks 12 miljard meer aan inkomsten hebben.’

  10. Senior 1936 10 februari 2022 10:42
    In DFT las ik dat ambtenaren compensatie spaartaks nagenoeg onmogelijk achten omdat dit een arbeidsintensief proces is met alle kosten van dien. Dat was gebaseerd op de aanname dat 120.000 aanslagen gecorrigeerd zouden moeten worden. Maar de Hoge Raad-uitspraak gaat nog verder: er mag alleen taks worden geheven over het daadwerkelijk behaalde rendement, en dat gaat misschien wel om miljoenen aanslagen ! De fiscus bestempelt dit als ’een nagenoeg onmogelijke opgave voor de uitvoering’.
    Naar aanleiding hiervan vraag ik me af wat de kosten zullen zijn ivm de transitie van het huidige pensioenstelsel naar het nieuwe, waar het gaat om meer dan 10 miljoen pensioendeelnemers (3,3 miljoen gepensioneerden en ruim 7 miljoen werkenden). Is die betreffende transitie wel uitvoerbaar? En dat brengt me op het punt van zorgvuldige wetgeving, in casu de nieuwe pensioenwetgeving. Door veel deskundigen op het terrein van de pensioenen wordt de overgang naar een nieuw stelsel bekritiseerd. Onder andere door het College Adviescommissie Tegengaan Regeldruk (ATR) dat concludeert het nieuwe pensioenstelsel op veel punten tekortschiet omdat het pensioen nog ingewikkelder wordt gemaakt dan het nu al is. En ook, dat er niet genoeg is gekeken naar alternatieven en de gevolgen voor de koopkracht van gepensioneerden. Volgens ATR mankeert er zoveel aan het wetsvoorstel dat het zoals het er nu ligt, beter niet kan worden ingediend. Die mening wordt door vele pensioendeskundigen gedeeld. En dan gaat het dus nog niet eens over de (nog niet berekende) enorme kosten die met de transitie gemoeid zullen zijn.
    Zaterdag 12 februari is er een manifestatie in Utrecht in Park Transwijk waar de pensioendeelnemers (gepensioneerden en werkenden) vanaf 14.00 uur hun grieven ten aanzien van het Kabinetsbeleid op het terrein van pensioenen en AOW kunnen uiten: zie doemee.sp.nl/content/pensioenprotest
  11. forum rang 5 DurianCS 10 februari 2022 11:04
    quote:

    Senior 1936 schreef op 10 februari 2022 10:42:

    In DFT las ik dat ambtenaren compensatie spaartaks nagenoeg onmogelijk achten omdat dit een arbeidsintensief proces is met alle kosten van dien. Dat was gebaseerd op de aanname dat 120.000 aanslagen gecorrigeerd zouden moeten worden. Maar de Hoge Raad-uitspraak gaat nog verder: er mag alleen taks worden geheven over het daadwerkelijk behaalde rendement, en dat gaat misschien wel om miljoenen aanslagen ! De fiscus bestempelt dit als ’een nagenoeg onmogelijke opgave voor de uitvoering’.
    ...
    Ja, de eerste stap is eenvoudig en kan gemaakt worden. Welk deel van het vermogen spaargeld is dat blijkt uit de gemaakte indeling en daarvoor kan gecompenseerd worden. Maar de gemaakte aanname over het rendement op de overige beleggingen dat is een blinde gok. Mensen kunnen door fouten verlies gemaakt hebben of conservatief in obligaties belegd hebben, dus iedereen kan protesteren tegen het veronderstelde forfaitaire rendement.
  12. forum rang 7 jowi 10 februari 2022 11:43
    quote:

    DurianCS schreef op 10 februari 2022 11:04:

    [...]
    Ja, de eerste stap is eenvoudig en kan gemaakt worden. Welk deel van het vermogen spaargeld is dat blijkt uit de gemaakte indeling en daarvoor kan gecompenseerd worden. Maar de gemaakte aanname over het rendement op de overige beleggingen dat is een blinde gok. Mensen kunnen door fouten verlies gemaakt hebben of conservatief in obligaties belegd hebben, dus iedereen kan protesteren tegen het veronderstelde forfaitaire rendement.
    Allemaal het gevolg van ondeugdelijke wetgeving van onkundigen in kabinetten Rutte;
    * predicaat belastingparadijs
    * fraude met toeslagen
    * menselijke maat toeslagen
    * menselijke maat participatie wet
    * menselijke maat onmacht burger jegens overheid i.v.m. awb lus
    * nu vermogensrendementsheffing

    Wat volgt nog meer ??
  13. Senior 1936 14 februari 2022 09:07
    quote:

    DurianCS schreef op 10 februari 2022 11:04:

    [...]
    Ja, de eerste stap is eenvoudig en kan gemaakt worden. Welk deel van het vermogen spaargeld is dat blijkt uit de gemaakte indeling en daarvoor kan gecompenseerd worden. Maar de gemaakte aanname over het rendement op de overige beleggingen dat is een blinde gok. Mensen kunnen door fouten verlies gemaakt hebben of conservatief in obligaties belegd hebben, dus iedereen kan protesteren tegen het veronderstelde forfaitaire rendement.
    lage (reken)rente leidt tot hogere rendement op beleggingen, en over de afgelopen 30 jaar was dat gemiddeld 7%.
    ABP meldt recent zelfs: Positief rendement: 11,1%
    'Het beschikbaar vermogen van ABP groeide in 2021 ondanks de coronacrisis: van €495 miljard eind 2020 naar €550 miljard. We boekten over heel 2021 een positief rendement van 11,1%. In het vierde kwartaal bedroeg het rendement +4,1% (€21,6 miljard).' En toch konden de pensioenen niet geïndexeerd worden. Dit vanwege het zgn. Financieel Toetsingskader (FTK) uit 2008 dat door toenmalig staatssecretaris Rutte (!) na advies van DNB werd vastgesteld. Volgens dit FTK moet bij berekenen van en indexeren van pensioenen de geldende rekenrente (0%) worden gehanteerd. Zulks ondanks verdrievoudiging van het pensioenvermogen tot ca. 2000 miljard euro, met gemiddeld 7% rendement...
    Het gevolg is dat de pensioenfondsen ten onrechte arm worden verklaard. Bij veel gepensioneerden leeft inmiddels dan ook het gevoel dat ze al 14 jaar worden beroofd van de hen toekomende indexatie. Immers indexeren is een recht en geen gunst. Met dit in het achterhoofd roepen diverse pensioenorganisaties op om komende gemeenteraadsverkiezingen niet op de kabinetspartijen VVD, D66, CDA, CU en ook niet op PvdA en Gr.Lnks te stemmen maar op een lokale partij: hoort zegt het voort !

257 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 13 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.