Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,974   +0,070   (+1,43%) Dagrange 4,902 - 5,020 105.024   Gem. (3M) 201,2K

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 106 107 108 109 110 ... 113 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 27 januari 2022 17:48
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 januari 2022 17:33:

    [...]

    Waaghals

    Consensus, volgens mij wees Tatje er ook al op, is herzien; corporate.tomtom.com/static-files/fea...

    Kan ermee leven, vind em wel makkelijk te maken. Hoor alleen uit betrouwbare bron dat de ver@!%&*@! chiptekorten nog zeker in H1, maar eigenlijk FY 2022 een rol gaan spelen. Na chiptekort supplychain, blijvend hoge inflatie met hoge grondstofprijzen. Outlook kan nog wel eens dempend worden. De genoemde 20% in automotive. Hooguit around 20% waarschijnlijk.

    (plaatje)

    Hoe komt u erbij dat die ver@!%&*@! chiptekorten nog zeker in H1, maar eigenlijk FY 2022 een rol gaan blijven spelen.

    Chiptekort is een verzinsel.
    Chiptekort heeft geen invloed op de resultaten van TT.
    Chiptekort is geheel niet belangrijk voor TTbeleggers.
    Chiptekort is voor watjes en angsthazen.
    ((-;

    TomTom Strong Buy
  2. forum rang 6 pwijsneus 27 januari 2022 17:55
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 januari 2022 17:48:

    [...]

    Hoe komt u erbij dat die ver@!%&*@! chiptekorten nog zeker in H1, maar eigenlijk FY 2022 een rol gaan blijven spelen.

    Chiptekort is een verzinsel.
    Chiptekort heeft geen invloed op de resultaten van TT.
    Chiptekort is geheel niet belangrijk voor TTbeleggers.
    Chiptekort is voor watjes en angsthazen.
    ((-;

    TomTom Strong Buy
    LOL

    Toch een serieus antwoord; Kia en Hyundai zullen het minst last hebben, dus dat kan gustig zijn. De rest (dus alle andere autobouwers en OEMs) wel. Tis niet anders. Na chiptekorten zien we wel weer een ander fenomeen ingezet wordt. Megatrend is dat we gaan de-globaliseren. Klinkt goed he!

    Maar dat gaat wel voor de nodige frictie zorgen, en dat zullen bepaalde sectoren wat voelen, niet erg, maar het verzet de bakens binnen de keten, opzekers.

    ¡Chau!
  3. [verwijderd] 27 januari 2022 18:14
    Resultaten Apple zullen het sentiment morgen bepalen. Hopelijk gunstig, dan morgen weer uit TT. De cash gaat 4 februari wonderen verrichten. Jammer dat het aandeel te laag staat om puts aan te schaffen. Maar ja, het bedrijf heeft de afgelopen 15 jaar natuurlijk veel pech gehad.

    Het blijft vanzelfsprekend een incredible STRONG BUY wegens het koersdoel van € 25
  4. [verwijderd] 27 januari 2022 18:20
    quote:

    sniklaas schreef op 27 januari 2022 16:12:

    [...]

    TOMTOM behouden voor Nederland is voor mij als aandeelhouder absoluut geen doel en is naar mijn idee ook niet realistisch Justin, wanneer het streven is TOMTOM te behouden voor Nederland wordt het nooit wat met TOMTOM...

    Wat denk jezelf dat wereldspelers hun naam en faam en toekomstige productaansprakelijkheid in de handen gaan leggen van een product, service, dienst dat wordt geleverd door een zelfstandig bedrijfje uit Nederland en vandaar uit de infrastructuur van de gehele westerse wereld in kaart brengt, managed en borgt...

    Ik zie het al voor me, VW heeft een terugroepactie na een aantal calamiteiten met verkeersonwenselijke gevolgen, miljoenen voertuigen terug naar de garage waarvoor TOMTOM aansprakelijk wordt gesteld maar TOMTOM heeft niet het verdienmodel om deze kosten te dragen laat staan te verzekeren....

    Na een zo'n aktie is het over en uit met TOMTOM en hoe moet de OEM en het voertuig dan verder.....
    Er is in zowel Europa als Azie wel behoefte aan neutrale spelers die beter omgaan met data dan big tech bedrijven en die bovendien geen concurrent van hen is. Volkswagen is een voorbeeld van zo’n bedrijf dat zich niet aan Google wil uitleveren.

    Die laatste alinea hoort wat mij betreft tot de categorie bangmakend gelul. Een fout in navigatie is niet iets waarvoor je terug moet naar de garage, dit kan over the air met een software of map update. Bovendien is nog altijd de autofabrikant verantwoordelijk voor het eindproduct en niet de data leverancier.

    Dat hele idee dat tomtom productaansprakelijkheid heeft én dat het te klein is om die te dragen is onzin, dan zou geen enkel bedrijf met een omzet sub 1 miljard zaken kunnen doen met OEMs en kunnen alle startups morgen hun spullen inpakken.

    Bovendien is aansprakelijkheid gewoon verzekerbaar. Ik ken voorbeeld van een hoogwerker in Frankrijk die een electriciteitskabel raakte waardoor een heel dorp zonder stroom kwam, met tienduizenden schades als gevolg, van ijscoman met gesmolten waren tot weet ik veel wat.

    Het bouwbedrijf had minimale schade en zijn verzekeraar ging bijna failliet op deze schade, maar had een deel ook weer herverzekerd bij weer grotere maatschappijen. Aansprakelijkheid kan nooit een reden zijn om alleen deals te schenken aan miljarden bedrijven. Wel heb je een bepaalde kritische massa nodig. TomTom heeft 340 miljoen euro op de bank en kredietlijnen en duizenden mensen personeel voor troubleshooting. Lijkt me groot genoeg.
  5. forum rang 4 nr36 27 januari 2022 18:38
    Waarom laat Accell het aan KKR over om waardeverschil dicht te fietsen?

    KKR ziet een ‘value-gap’ tussen de koers en de werkelijke waarde van Accell. Welke kansen ziet KKR die beleggers niet zien, en waarom verzilvert Accell die kansen niet zelf, vragen hoogleraar Leen Paape en Leo van de Voort zich af in hun opiniebijdrage.

    KKR ziet een ‘value-gap’ tussen de koers en de werkelijke waarde van Accell Waarom verzilvert Accell de kansen niet zelf? Het waardeverschil is nu voor KKR, en voor de bestuurders als beloning voor middelmatig presteren
    En wéér verdwijnt een Nederlands bedrijf van de beurs: Accell, het moederbedrijf van de fietsenmerken Batavus, Sparta en Koga krijgt waarschijnlijk een Amerikaanse eigenaar. Een consortium onder leiding van investeringsmaatschappij KKR wil de Nederlandse rijwielfabrikant Accell Group overnemen.

    Accell komt zo voor €1,56 mrd in handen van KKR. Trots meldt het bedrijf dat dat een premie is van 26% op de slotkoers van vrijdag 21 februari. Fantoomtrots noemen wij dat – de netto contante waarde van de besparing op de kosten van de beursnotering maakt al een flink deel van die premie goed. Een sigaar uit eigen doos.

    Accell is er één in een lange reeks en op de een of andere wijze ontlenen we in Nederland nog een soort trots, een Oranjegevoel, aan vaderlandse bedrijven die de laatste decennia van de beurs zijn geplukt, vaak door buitenlandse ‘barbaren en sprinkhanen’. Het zijn er inmiddels tientallen.

    Oranjegevoel

    Wie kent nog VendexKBB, Frans Maas, Nedlloyd, USG People, Ten Cate, Corio, Ballast Nedam, Grontmij, Imtech, TNT Express, Nutreco, DE Master Blender, etcetera. Dat had toch eigenlijk niet mogen gebeuren? Prachtige bedrijven, nationaal erfgoed. Telkens als zo iets wéér dreigt – vrij recent nog: KPN, DPA, ICT Group, Neways, en ‘aanvallen’ op Unilever en Akzo Nobel – is ons land te klein.

    Veel van die bedrijven hebben het over zichzelf afgeroepen dat zij van de beurs werden gehaald: obligate positionering, weinig houdbaar onderscheidend vermogen, te veel op de winkel passen, risico-aversie, status quo, geen verhaal, het niet nemen van verantwoordelijkheid, het uitpersen van moeder aarde en werknemers, belasten van het milieu, gebrek aan innovatie; kortom bestuur en commissarissen waren of lui of ziende blind geworden.

    Het management ‘ondernam’ ten koste in plaats van ten gunste van ons allen, en spande zich niet in voor meervoudige waardecreatie. Dit leidt nagenoeg altijd tot een te geringe kasstroom, waarmee ook de factor kapitaal tekort wordt gedaan en een te lage waardering op de beurs het gevolg was. Dat potentieel was en is er bij Accell dus wel degelijk, want daarom neemt KKR dit bedrijf over.

    Zelf verzilveren?

    Maar welke kansen ziet KKR die de beleggers niet zien? En zien raad van bestuur en raad van commissarissen die kansen ook? Immers, zij hebben zich positief achter het bod gesteld – en blijven ook nog aan. En als er kansen zijn, waarom zijn die door de bestuurders niet beter uitgelegd aan de huidige aandeelhouders? En sterker, waarom verzilvert het bedrijf die kansen nu niet zelf, zonder KKR? Duidelijk is dat KKR ziet dat de koers niet de werkelijke waarde representeert.

    Met een waarderingsfactor van 1,5 keer de omzet (zoals het geval is bij concurrent Giant) zou de prijs van Accell al ongeveer €70 per aandeel moeten zijn. De mogelijke ‘economic value added’ (EVA) zou bij een rendement op geïnvesteerd vermogen van 10% ongeveer €100 per aandeel opleveren. Dit waardeverschil verdwijnt dus in de loop van de komende jaren in de zakken van KKR en waarschijnlijk in die van het bestuur, als beloning voor een middelmatige prestatie en ‘verdiend’ omdat ze de tent te goedkoop hebben verkocht. Het bestuur haalt een premie van 26% naar voren, maar verzaakt de komende jaren een waarderealisatie van bijna 100%.

    Het zou te wensen zijn toe te werken naar een one-tier board waarin de lijn tussen strategie (non-executives/commissarissen) en executie (executives/bestuurders) duidelijker getrokken wordt. Daarmee kan de potentie van de waardepropositie die opgesloten ligt in elke bedrijf meer tot wasdom worden gebracht. En daarmee houd je de barbaren echt buiten de deur. Dat vergt een drie-eenheid van durf, verbeeldingskracht en grensverleggend leiderschap, gedragen door zelfreflectie. Dat blijkt ook nu weer schaars
  6. forum rang 7 sniklaas 27 januari 2022 20:31
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 januari 2022 18:20:

    [...]

    Er is in zowel Europa als Azie wel behoefte aan neutrale spelers die beter omgaan met data dan big tech bedrijven en die bovendien geen concurrent van hen is. Volkswagen is een voorbeeld van zo’n bedrijf dat zich niet aan Google wil uitleveren.

    Die laatste alinea hoort wat mij betreft tot de categorie bangmakend gelul. Een fout in navigatie is niet iets waarvoor je terug moet naar de garage, dit kan over the air met een software of map update. Bovendien is nog altijd de autofabrikant verantwoordelijk voor het eindproduct en niet de data leverancier.

    Dat hele idee dat tomtom productaansprakelijkheid heeft én dat het te klein is om die te dragen is onzin, dan zou geen enkel bedrijf met een omzet sub 1 miljard zaken kunnen doen met OEMs en kunnen alle startups morgen hun spullen inpakken.

    Bovendien is aansprakelijkheid gewoon verzekerbaar. Ik ken voorbeeld van een hoogwerker in Frankrijk die een electriciteitskabel raakte waardoor een heel dorp zonder stroom kwam, met tienduizenden schades als gevolg, van ijscoman met gesmolten waren tot weet ik veel wat.

    Het bouwbedrijf had minimale schade en zijn verzekeraar ging bijna failliet op deze schade, maar had een deel ook weer herverzekerd bij weer grotere maatschappijen. Aansprakelijkheid kan nooit een reden zijn om alleen deals te schenken aan miljarden bedrijven. Wel heb je een bepaalde kritische massa nodig. TomTom heeft 340 miljoen euro op de bank en kredietlijnen en duizenden mensen personeel voor troubleshooting. Lijkt me groot genoeg.
    Die roze bril komt de leesvaardigheid niet ten goede Justin, wanneer iets ‘over the air’ te fixen is er geen terugroepactie..

    Maar ja, jij denkt al te weten dat alle producten, diensten en services die TOMTOM nu en toekomstig wil gaan leveren ‘over the air’ te fixen zijn, zelfs die nog op de tekentafel liggen of nog niet in een of ander brein is opgeplopt…

    Aansprakelijkheid, productaansprakelijkheid en continuïteit voor cruciale toepassingen zijn topics die verdraaid goed geborgd worden bij bedrijven en bij de wereldspelers al helemaal.

    In diverse takken van sport sluiten multinationals alleen contracten voor cruciale toepassingen met bedrijven van een bepaalde omvang en nemen zelfs genoegen met mindere kwaliteit tegen hogere kosten..

    Lijkt me dat in de toekomst wanneer de massa kan beschikken over verregaande autonomous driving de producten van TOMTOM behoren tot de crusiale toepassingen welke direct/indirect van invloed/oorzaak kunnen zijn voor de ongewenste verkeerssituatie…

    Tegen die tijd dat startups cruciale toepassingen voor de massa leveren zijn het geen startups meer maar overgenomen door multinationals of zelf gegroeid tot een miljardenbedrijf, TOMTOM is bij lange na nog geen miljarden bedrijf, A@E komen ultimo 2021 aan €400 mio en dat na 15 tropenjaren met SD Maps, HD Maps, ADAS, TT Go APP’s, cockpits enz….
  7. [verwijderd] 27 januari 2022 21:10
    quote:

    sniklaas schreef op 27 januari 2022 20:31:

    [...]Die roze bril komt de leesvaardigheid niet ten goede Justin, wanneer iets ‘over the air’ te fixen is er geen terugroepactie..

    Maar ja, jij denkt al te weten dat alle producten, diensten en services die TOMTOM nu en toekomstig wil gaan leveren ‘over the air’ te fixen zijn, zelfs die nog op de tekentafel liggen of nog niet in een of ander brein is opgeplopt…

    Dat weet ik wel zéker. Waar jij op doelt, qua liabilities gaat over autonoom rijden. Als daar iets mis mee zou gaan en dan de vingers naar tomtom zouden wijzen. Een hypothetisch geval, want de OEM is zelf verantwoordelijk.

    In elk geval is het 100% zeker dat de diensten voor autonome wagens realtime diensten zijn dus over the air updaten. Dat kan niet anders.

    Dat bepaalde tomtom legacy producten dat over the air updaten nog niet hebben doet niet terzake, want dat zijn ook niet de type producten waarbij jij suggereert dat er weleens veiligheidsrisico aan zou kunnen zitten. Die producten levert TT al vele jaren probleemloos.
  8. harrysnel 27 januari 2022 21:19
    quote:

    nr36 schreef op 27 januari 2022 18:38:

    Waarom laat Accell het aan KKR over om waardeverschil dicht te fietsen?

    ….

    Heb vandaag nog een stuk op het Accell forum geschreven over deze overname en dan met name over de m.i. dubieuze rol van shorter Blackrock.

    www.iex.nl/Forum/Topic/1387442/Accell...

    Ik zag vanaf oktober koerscontrole bij Accell waarbij de koers onder E40 werd gehouden. Daarbij liep de uitstaande shortpositie op van 0 naar boven 2% eind december. En dat terwijl concurrent Dorel net door Pon was gekocht. Heb dat in november vorig jaar op het Accell forum aangekaart en ook op het TT draadje over “andere aandelen”. Hoop dat anderen er ook van geprofiteerd hebben want dat dit bod zou komen was eigenlijk een inkoppertje. Dacht zelf aan Carlyle/D’Ieteren als bieder maar het is dus KKR + Teslin geworden.

    Uiteindelijk is de premie van het bod van E58 nu 42% over de gemiddelde koers 3 maanden voorafgaand aan het bod geworden. In die maanden is de koers wel eerst naar E37 gedrukt door shorters en tijd onder E40 gehouden. Referentiekoers 3 maands gemiddelde werd daardoor 40,85. Grootste shorter: Blackrock. En 1 van de top 10 aandeelhouders in KKR is …. Blackrock. Mijn mening: smerige spelletjes met een scenario dat je van mijlenver kon zien aankomen. Ik kom er hier op terug omdat ik dit scenario ook bij TT goed denkbaar acht en er vaak over geschreven heb.
  9. forum rang 7 sniklaas 27 januari 2022 21:43
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 januari 2022 21:10:

    [...]Dat weet ik wel zéker. Waar jij op doelt, qua liabilities gaat over autonoom rijden. Als daar iets mis mee zou gaan en dan de vingers naar tomtom zouden wijzen. Een hypothetisch geval, want de OEM is zelf verantwoordelijk.

    In elk geval is het 100% zeker dat de diensten voor autonome wagens realtime diensten zijn dus over the air updaten. Dat kan niet anders.

    Dat bepaalde tomtom legacy producten dat over the air updaten nog niet hebben doet niet terzake, want dat zijn ook niet de type producten waarbij jij suggereert dat er weleens veiligheidsrisico aan zou kunnen zitten. Die producten levert TT al vele jaren probleemloos.
    en zo zijn we weer terug waar de discussie mee begin.
    Natuurlijk is de OEM verantwoordelijk en zal vanuit die optiek bij verregaande autonomous driving de volledige controle nastreven voor de cruciale toepassingen waar voor een zelfstandig TOMTOM in de huidige hoedanigheid geen plaats is…

    Ik heb het niet over de huidige situatie met handjes aan het stuur en chauffeur ondersteunende toepassingen waar de chauffeur in eerste instantie verantwoordelijk is en deze toepassingen niet van een cruciaal belang zijn.. met ISA aan boord gaat dat veranderen…

    Wanneer in de toekomst de verantwoordelijk rust op de schouders van de techniek verandert de aansprakelijk en ga er maar vanuit dat de OEM haar productaansprakelijkheid voor de volle 100% zal borgen en is er geen plaats voor een zelfstandig TOMTOM als leverancier van cruciale toepassingen…
  10. forum rang 6 Dutchy Ron 27 januari 2022 21:45
    HERE levert die HD Maps voor de S class

    The Drive Pilot development program has so far racked up more than eight million test miles—"We drove every foot of the entire autobahn network at least twice," says Kugelmann—and the current test fleet comprises 260 vehicles. In 2015 Mercedes spent almost $1 billion acquiring a stake in the HD live-mapping company Here from Nokia to provide highly accurate baseline data for the system. (BMW, Audi, Intel, and Bosch are also stakeholders.)

    www.motortrend.com/reviews/mercedes-b...
    www.here.com/news/here-mercedes-benz-...
  11. [verwijderd] 27 januari 2022 23:11
    Apple opvallend goed. Hoge omzetgroei en superhoge winstmarge. Veel geld naar aandeelhouders.

    Toch andere verhalen dan het door Covid en chiptekorten geteisterde TomTom. Een goed bestuurd bedrijf kan dus wél met deze problemen omgaan. TomTom heeft altijd overal last van. Van de Turkse Lira, van de Brexit, van de lockdowns, van het chiptekort en binnenkort het magnesiumtekort, van de spanningen rond Oekraïne, van de dollarkoers, van de eurokoers etc. etc. etc.

    Al heel lang tijd voor een andere CEO.
2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 106 107 108 109 110 ... 113 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.