Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,420   0,000   (0,00%) Dagrange 5,340 - 5,470 147.736   Gem. (3M) 179,8K

Tom Tom december 2021

3.494 Posts
Pagina: «« 1 ... 161 162 163 164 165 ... 175 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 29 december 2021 12:22
    quote:

    harrysnel schreef op 29 december 2021 09:56:

    [...]

    Begrijp helemaal wat je bedoelt. Het ontbreekt de “roeptoeters” aan kennis, of ze zijn simpelweg te lui, om op een weerwoord nav hun schrijfsels in te gaan. Ze gaan voorbij aan inhoud en maken zich ervan af met “de markt ziet dit toch anders”, “waar blijven de persberichten van TomTom”, “waarom zijn er geen financiële details”, “kijk naar het koersverloop sinds X”, etc.

    Dat ik toch reageerde is dan ook meer dat zo’n nutteloze bijdrage mooi als een kapstok kan fungeren om iets dat ik al uitgezocht heb aan op te hangen. Omdat ik overeenkomsten denk te zien tussen periode rond verkoop Here en huidige situatie heb ik gekeken naar hoe het destijds zat met shortposities. Dat is wellicht voor andere forumgenoten leuk om te lezen.

    Zal in toekomst zo’n verhaal niet meer als reactie plaatsen maar “los” neerzetten dan kan nog steeds iedereen die dat wil het lezen zonder dat ik de m.i,.nutteloze en provocerende bijdragen enige importantie toeken.

    @visje: waarom shorters juist nu weer opbouwen daar kan ik alleen maar naar raden en zal, zo vermoed ik, per fonds verschillen. Dat HRTEU is bv ook een liquidity provider wat zou kunnen betekenen dat ze in opdracht van een partij door posities in te nemen als tegenpartij fungeren en daarmee volume te creëren. Wat je kunt doen is naar de site van een shorter gaan en kijken naar de investment strategieën. Zo las ik bij een fonds dat ze ervan uitgaan dat koersen na extreme bewegingen altijd weer terugkeren naar hun “trend”. Bij TT ligt de koers al jaren rond de E8 en bij een beweging naar E10 gaan ze dan wellicht short. Er zijn ook Quants die volgens wiskundige algoritmes reageren op beweging, fondsen die naar sentiment in media kijken, wellicht partijen die wat willen forceren door koers te drukken zodat er strategische stappen gezet kunnen worden…Qua fundamenteel nieuws snap ik de timing om juist nu short te gaan niet maar datzelfde had ik in 2015. Waarom zouden er partijen short gaan in TomTom als er gevochten wordt om Nokia Here te mogen kopen? Ondanks shorters verdubbelde de koers in 2015.

    Wat TomTom wel bijzonder geschikt maakt als short is de eigendomsstructuur. Zolang de oprichters niet willen verkopen kan vijandige overname niet plaatsvinden. Als shorter loop je niet zo’n groot risico dat een derde partij een bod uitbrengt en koers omhoog schiet. We hebben bovendien gezien dat TT zelf heel snel is met het weerspreken van dergelijke geruchten/feiten. Verder zit er een bestuur dat niet afgerekend wordt op koers performance van het aandeel. Heeft TT een beschermingswal die RvC kan optrekken. Feitelijk komt het erop neer dat de founders bepalen wanneer de koers van het aandeel echt los mag en tot op heden ziet het daar niet naar uit. Geen dividend, hoge afschrijvingen, OPEX ipv CAPEX, geen financiering met Vreemd Vermogen dus geen hefboom, geen fulltime hoofd IR….TomTom is m.i. tot op heden een relatief veilige short. Zou mooi zijn (en is vooral ook een verplichting die ze hebben tov externe aandeelhouders) als bestuur het creëren van aandeelhouderswaarde een prioriteit maakt, dan verandert dit verhaal.
    Dit is een prima fundamentele beschouwing van waarom je short zou kunnen gaan in TT. Het verklaard misschien ook nog eens waarom de waardering op de beurs zo laag is ten opzichte van bijvoorbeeld een HERE, Mapmyindia...of Garmin

    Je kunt namelijk speculeren dat het wel mee zou vallen met die SPAC van HERE. Tegelijkertijd kun je aannemen dat de kosten mbt implementatie Indigo en opzetten van nieuwe projecten bij TT nog hoog zullen blijven, en inkomsten achterblijven tov het in 2019 in het voorzicht gestelde vergezicht. Tel daarbij bovenstaande opsomming bij op dat de founders het nog niet willen verkopen, TomTom geen winst rapporteert(verlies schrijft dus), en groei waarschijnlijk wéér achterblijft, dan gokken die shorters op dezelfde koersreactie als waar we vorig jaar bij de Q1 cijfers op getrakteerd werden.

    Wellicht heeft het los van de beschermingsconstructie ook belastingtechnisch nog wel een voordeeltje voor de founders om geen prioriteit heeft voor het creeren van aandeelhouderswaarde. Zijn de bestuurders die een controlerend belang hebben verplicht tov de externe aandeelhouder om waarde te creeren? Absoluut niet. Het bestuur kan juist doen en laten wat ze willen, hoogstens hebben ze een morele verplichting, maarja, daar kun je mooie verhalen omheen verzinnen. TT moet aan de IFRS en alle andere regelgeving voldoen die hoort bij een beursnotering, maar een verplichting tot creeren van waarde is er niet. That's it.

    Simpel vertaald kun je de analogie trekken met een Ajax trainer die zegt; wij stellen het winnen van wedstrijden voorlopig niet tot prioriteit. Maar we hebben een visie voor 2030, dus we hopen maar dat hier iets van terecht komt. We hebben hier en daar een partnership met enkele andere grote clubs, misschien levert dit topspelers op, maar we zijn hier nog druk mee bezig. Dit vergt ook investeringen. Als je geluk hebt komen we daar ooit nog bij u op terug, details van ons plan houden we graag nog even voor ons. We houden alle opties open. En de hartelijke groeten van uw cluppie.

    Hoe de supporters van Ajax (investeerders, externe aandeelhouders) hierop zouden reageren laat zich raden, maar hiermee kun je de houding van de founders ten opzichte van ons minderheidsaandeelhouders prima vergelijken. En als de sfeer echt te grimmig wordt, of ze hebben er gewoon geen zin meer in kunnen ze het ten alle tijden zelf van de beurs halen, die optie is namelijk wel altijd bewust beschikbaar gehouden. De assets worden met hun leven bewaard; echter het verschil tussen beurs- en assetwaarde is enkel en alleen in het voordeel van de founders. Niet voor de externe aandeelhouders.

    Alles hierboven in beschouwing genomen verklaard huidige waardering prima, en zoals Boem terecht aangeeft is het afwachten of in Februari de harde cijfers het koersverloop van afgelopen maanden kan rechtvaardigen. Als TomTom niet in staat is pace te houden met hun eigen vergezicht, dan hebben de shorters juist voorgesorteerd lijkt het. Eerst maar eens de CES, en Tokyo autoshow, daar kan nog wel gezorgd worden voor juist wat extra fantasie.
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 29 december 2021 12:28
    quote:

    *JustMe* schreef op 29 december 2021 11:15:

    [...]

    Voor dit jaar lijkt me dat sterk. Wat je je rendement in percentage (niet in geld) sinds 1 januari?

    Trouwens best verwonderlijk dat ‘diehard believers’ en ‘Goddijn volgers’. Wanneer ben je ‘diehard’? En in het aandeel Goddijn kun je niet beleggen, wel in TT.
    Hoe zo sterk?
    U geeft zelf toch ook regelmatig aan dat u een uitstekend rendement maakt op TT dankzij uw aan- en verkopen rond de cijferdagen

    sinds januari 2019 ingestapt
    Met winst uit afgeleide producten aantal verdriedubbeld in de loop van tijd.
    GAK 6,65 - actuele koers 8,92 is 34% over drie jaar

    Netto winst op opties in 2021 52,03% (bruto winsten minus verliezen minus kosten)
    - optieconstructies voor maart juni en dec 2022 in de plus
    - kale putopties 7 % in de min

    Langlopende in the money Turbo's Long ( vanaf 2019) 53% in de plus
    Kortlopende Turbo's sept 2021 27% in de plus

  3. forum rang 7 Wereldbelegger 29 december 2021 12:29
    quote:

    *JustMe* schreef op 29 december 2021 12:18:

    [...]

    Ikzelf ben content met 2021. Uiteraard wel doordat ik de eerste jaarhelft langs de zijlijn stond ivm covid en de turnaround verwachtte bij Q2. Het werd een turnaround bij Q2, vervolgens alsnog een harde daling voorafgaand aan Q3 en daarna alsnog de turnaround. TomTom aandeel is soms als een bus die vergeten passagiers nog even komt ophalen.
    Als IndiGO in de bus wordt geïnstalleerd dan worden er geen passagiers meer vergeten.
    ((-;

  4. forum rang 7 Wereldbelegger 29 december 2021 12:58
    quote:

    Crash Bandicoot schreef op 29 december 2021 12:34:

    [...]

    Een Turbo die niet in de money is bestaat toch niet meer:)
    Daar heeft u geheel gelijk in.
    Ik maak het zelf onduidelijk in de post.

    Mijn grens om wel of niet in te stappen ligt minimaal 30% onder actuele koers.
    Daaronder noem ik voor mezelf in the money (veilige marge) daarboven noem ik het voor mezelf een gokturbo.
    Waarom dat onderscheid? Uit ervaring wijs geworden.
  5. forum rang 4 OPT 29 december 2021 13:21
    quote:

    GLMF schreef op 28 december 2021 23:11:

    Er zijn hier een aantal posters (o.a. ikkenietweten, dachthetniet, Riet, Wereldbelegger, NIKs, etc.) die in oktober bij de Q3 cijfers al riepen dat het nooit iets was, niets is en nooit iets zal worden. Sinds die tijd is de koers gestegen van 6 naar bijna 9 euro, heeft TT zowel het goede Indigo bericht als de VW deal aangekondigd, en proberen enkele zeer gewaarde posters (o.a. harrysnel, justme, dutchy ron, ketchup) de ontwikkelingen te duiden en zelfs serieus in te gaan op alle tendentieuze berichten van bovengenoemde 'combine'.
    De 'combine' zal doorgaan met de tendentieuze berichten, onafhankelijk of de koers nu 6,8,10,12 of hoger is; ik hoop dat harrysnel, justme, dutchy ron, ketchup door blijven gaan met hun bijdrages, maar het reageren op bovenstaande 'combine' heeft geen enkele zin en leidt alleen maar tot frustraties,

    Als de 'combine' ipv zo veel tijd in dit TT forum, gewoon aandelen had gekocht in okober in dit '3e rangs bedrijfje', hadden ze nog wat rendement kunnen maken ipv zoveel nutteloze uren hier besteden.

    Goeiemiddag GLMF + 11 medestanders,

    Hé, ik zag mijn naam, uitnodigend?
    U weet helemaal niet wat en hoeveel ik bezit?
    Wat is dat jongen, een combine?
    Qua TT is mijn rendement dit jaar 61,7 %
    Ik bezit aandelen en opties.
    Op basis van IRMA + CS

    Zeg mij nu wat TomTom heeft gepubliceerd na de wereldpremiere van Indigo?

    Maar je mag toch ook wel eens negatief zijn of moet het alleen maar zijn als (onze zeer gewaardeerde poster) Vive met z'n € 12,50 (nu al 3 jaar lang)
  6. forum rang 4 OPT 29 december 2021 13:29
    quote:

    NewKidInTown schreef op 29 december 2021 12:09:

    [...]
    Dat is dus heel goed mogelijk, ik heb het voor mezelf vermeld omdat er in een flauwe niets bijdrage leverende neerbuigend gesproken werd over: "als je nou TT gekocht had in oktober" en daarop inhakend. Wel heb ik toen ik vond dat de koers op basis van niets omhoog schoot VERKOCHT en lager opnieuw meer qua aantallen tegen lagere koers weer long positie ingenomen. En dat niet in aandelen maar in afgeleide of hefboom producten.
    Bovenstaande bevalt mij beter dan zoals sommige "roeptoeters" hier de aandelen kaal kopen en dan als een konijn naar de koplampen aan het eind van de tunnel gaan zitten staren en HOPEN op van alles en nog wat. En als er niet snel genoeg gebeurt wat ze denken of hopen de koers naar boven gaan schreeuwen en anderen met een totaal andere view gaan zitten afzeiken.

    Ik doe niet aan FA maar meer TA-gericht, wel via de IRMA-methodology aangevuld met CS of common sense. Past beter bij mij, minder investeren, dus minder risico en significant hoger rendement. Alleen het eindresultaat geldt, niet de mooie woorden en dromen, daar koop je weinig voor.
    Een verhaal naar m'n hart.
  7. forum rang 6 Dutchy Ron 29 december 2021 14:12
    Massaproductie autonome Jidu Auto begint in 2023
    Baidu wil vanaf 2023 zijn autonome Jidu Auto gaan produceren.

    Het wordt ook de eerste auto met een intelligente cockpit die Baidu en Qualcomm Technologies gezamenlijk hebben ontwikkeld.

    www.emerce.nl/nieuws/massaproductie-a...

  8. Mayo 29 december 2021 14:23
    quote:

    Ikkenietweten schreef op 29 december 2021 13:21:

    [...]

    Goeiemiddag GLMF + 11 medestanders,

    Hé, ik zag mijn naam, uitnodigend?
    U weet helemaal niet wat en hoeveel ik bezit?
    Wat is dat jongen, een combine?
    Qua TT is mijn rendement dit jaar 61,7 %
    Ik bezit aandelen en opties.
    Op basis van IRMA + CS

    Zeg mij nu wat TomTom heeft gepubliceerd na de wereldpremiere van Indigo?

    Maar je mag toch ook wel eens negatief zijn of moet het alleen maar zijn als (onze zeer gewaardeerde poster) Vive met z'n € 12,50 (nu al 3 jaar lang)
    Beste ikkenietweten, hoe kan je nu niet positief zijn over TT als je dit jaar een rendement van 61,7% hebt behaald?
  9. forum rang 7 sniklaas 29 december 2021 15:08
    quote:

    *JustMe* schreef op 29 december 2021 12:03:

    Ik denk dat álles nog overeind staat, maar dat je de hele grafiek gewoon 2 jaar naar rechts moet schuiven. De onderliggende trends zoals EV, connected car zijn eerder versneld dan vertraagd. Volledig autonoom rijden is wel vertraagd, maar ADAS is versneld.
    het verzilveren van @TOM2 kan op 2 manieren;

    1) Verzilveren middels verkoop, fusie oid.
    Discount op de assets die volgens ingewijde momenteel een waarde vertegenwoordigen van €13,50 p/a zonder de cash waarbij sinds IndiGo de waarde is toegenomen van €1500 naar €1750 mio en wie weet komt daar met de CES en of met de presentatie van de 2021 jaarcijfers nog wat bij...Met wat mazzel loopt voor het verzilvermoment de discount eruit en kan er nog wat premie gevangen worden bij een biedingsstrijd zodat €20,- p/a tot de mogelijkheden kan behoren.

    2) Verzilveren middels operationele resultaten die resulteren in koersaanwas en of dividend uitkeringen en of inkoop van eigen aandelen voor scrap.
    En hiervoor staat mijns inziens nog niets overeind en is nog een lange weg af te leggen om uberhaupt tot een acceptabel verdienmodel te komen dat er in de afgelopen 14 jaar nog niet is geweest.
    Automotive en enterprise krast in 2021 krap €400 mio aan omzet uit de markt, dat is per FTE slechts 90 K€ en alleen al vanuit het oogpunt van een gezonde omzet per FTE zal deze moeten verdrievoudigen, dus op naar de €1200 mio...

    In 2020 was 77% van de bruto omzet van A&E nodig om alleen al de salarissen van de medewerkers te bekostigen en voor 2021 is dat niet anders en valt er nada noppus niks te verdelen onder de aandeelhouders...

    Ik zie voor 2022 dit scenario verslechteren, waar in 2020 77% van de omzet linea recta bestemd was voor salariskosten zal dat richting de 80% gaan vanwege sterke toename van de salarissen en uitbreiding van het aantal FTE's...

    Mijns inziens is de kans groot dat 2022 wederom een transitiejaar wordt met hopenlijk dit maal een fors aantal nieuwe deals waardoor de omzet vanaf Q3/Q4-2022 fors zal toenemen en eindelijk uitzicht komt op een acceptabel verdienmodel...
  10. forum rang 6 Dutchy Ron 29 december 2021 15:14
    AUTOHuawei Smart Selection AITO M5 surpassed 6000 orders

    www.huaweicentral.com/huawei-smart-se...

    the car is displayed and available for pre-order at 180 Huawei stores in 42 cities in China from December 23, 2021. However, the test drive at 500 Huawei stores in 118 cities will be opened on January 20, 2022

    Additionally, AITO M5 EV also brings support for Petal Maps, a new onboard map service, which brings the HarmonyOS Smart Cockpit smart navigation experience to car owners, enabling easy connection of navigation functions between mobile phones and vehicles.

    Huawei Selects TomTom to Power Petal Maps
    Oct 22, 2020

    www.tomtom.com/press-room/general/265...

    Ik denk dat HarmonyOS phones, watches, tablets en cars van Huawei met Petal Maps sneller in Europa worden gelanceerd dan menigeen denkt…… dat zal TT ook een enorme boost geven

  11. forum rang 7 Wereldbelegger 29 december 2021 15:54
    quote:

    Ikkenietweten schreef op 29 december 2021 13:21:

    [...]

    Goeiemiddag GLMF + 11 medestanders,

    Hé, ik zag mijn naam, uitnodigend?
    U weet helemaal niet wat en hoeveel ik bezit?
    Wat is dat jongen, een combine?
    Qua TT is mijn rendement dit jaar 61,7 %
    Ik bezit aandelen en opties.
    Op basis van IRMA + CS

    Zeg mij nu wat TomTom heeft gepubliceerd na de wereldpremiere van Indigo?

    Maar je mag toch ook wel eens negatief zijn of moet het alleen maar zijn als (onze zeer gewaardeerde poster) Vive met z'n € 12,50 (nu al 3 jaar lang)
    Gefeliciteerd met uw rendement dit jaar met TomTom.
    Vive is een bully die maar al te graag beleggers die anders tegen zijn nooit- onderbouwde koersdoelen aankijken de mogelijkheid wil ontnemen om hier te posten.

    Kleine correctie; toen ik begon met TT in januari 2019 waren hij en moneymaker de ultieme koersdoeltoeteraars vanaf € 17,50 voor Vive en vanaf € 18,50 voor Moneymaker.
    Menig serieuze belegger heeft beiden posters gebruikt als contra-indicator en gewoon gekeken naar het daadwerkelijke koersverloop en de kwartaalcijfers en outlooks die werden uitgesproken.

  12. forum rang 7 Wereldbelegger 29 december 2021 15:57
    quote:

    NewKidInTown schreef op 29 december 2021 15:52:

    Even een kortstondige oprisping en weg is het minieme spikeje alweer. Kon ook geen stand houden, jammer want ik had toch graag nog wat reuring willen zien.
    Nog 1,5 dag om de Vive € 9,50 op het bord te zien.
    Het kan nog. Het glas is nog niet leeg.
3.494 Posts
Pagina: «« 1 ... 161 162 163 164 165 ... 175 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.