Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 178,8K

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 60 61 62 63 64 ... 115 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 15 oktober 2021 17:43
    Volgens de IEX overzichten niet veel gebeurd op expiratiedag.
    Opvallend dat bij de vergezicht opties juni 2023 wat handel is geweest in Calls 7,00 en 8,00.
    Sprake van doorrollen of een enthousiaste positivo die zijn dagwinst omgezet heeft in een doordachte gok?
    Ik denk dat ik het weet.
    ((-;

    Bij de Turbo's handel met redelijk veilige Stoplosses.
    Geen gokkers dus.
    Long
    15-10-2021
    Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Sprinter Long ING 4,2 1,85 1,78 1,79 0,01 1,650 +3,77% 1.100 9:12
    Booster Long BNP 4,6 2,68 2,64 2,68 0,04 2,640 +11,63% 775 15:27
    Booster Long BNP 5,12 3,35 2,12 2,16 0,04 1,970 +6,78% 300 13:15
  2. [verwijderd] 15 oktober 2021 17:50
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 15 oktober 2021 17:43:

    Volgens de IEX overzichten niet veel gebeurd op expiratiedag.
    Opvallend dat bij de vergezicht opties juni 2023 wat handel is geweest in Calls 7,00 en 8,00.
    Sprake van doorrollen of een enthousiaste positivo die zijn dagwinst omgezet heeft in een doordachte gok?
    Ik denk dat ik het weet.
    ((

    Daar hoorde ik gisteren en vandaag bij. Allemaal gratis met winst op mijn oktobercalls.

  3. forum rang 7 Wereldbelegger 15 oktober 2021 17:50
    quote:

    JP Samosa schreef op 15 oktober 2021 17:39:

    [...]

    1.05 euro winst en ik ben eruit. Winst is winst.
    Zal heus nog wel weer lager gaan volgende week

    Gefeliciteerd met uw winst!
    Zes spie boven die van mij.

    Maar u beschrijft wel een doemdenk scenario
    Daar zijn de positivo's op tegen.
    Daarmee schaart u zich onder de azijnpissers die zuurtjes in de aanbieding moeten gaan halen.
    terwijl u nu juist voor een 'omfiets wijn' gaat met echt geld onder uw pet.

    Maar ik ben de beroerdste niet.
    Zonder TT ga ik het weekend niet in en dit goudgerande pareltje is en blijft een "Strong Buy".
    Steeds meer mensen ontdekken het verborgen 'stijgingspotentieel'.
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 15 oktober 2021 17:55
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 15 oktober 2021 17:50:

    [...]

    Daar hoorde ik gisteren en vandaag bij. Allemaal gratis met winst op mijn oktobercalls.

    pffff
    Dat lijkt op actief beleggen in TomTom.
    Dat is niet wat ik hier heb geleerd.

    u dient meerdere jaren, dus niet slechts twee jaar, geduld te hebben om rendement te maken.
    Al helemaal niet met oktobercalls kopen nadat u uw oktober puts heb verkocht in twee dagen tijd.
    Dat is not done hier.
    Maar dat hoef ik u niet te vertellen.
    ((-;
  5. [verwijderd] 15 oktober 2021 18:08
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 15 oktober 2021 17:55:

    [...]

    pffff
    Dat lijkt op actief beleggen in TomTom.
    Dat is niet wat ik hier heb geleerd.

    u dient meerdere jaren, dus niet slechts twee jaar, geduld te hebben om rendement te maken.
    Al helemaal niet met oktobercalls kopen nadat u uw oktober puts heb verkocht in twee dagen tijd.
    Dat is not done hier.
    Maar dat hoef ik u niet te vertellen.
    ((-;

    Dit snap ik niet, ik heb gisterenochtend de okt 6,30 voor 0,07 gekocht en vandaag voor 0,80 verkocht. Ik hoef toch niet zinloos te beleggen om goede sier te maken bij de mensen die mij hier beledigen?

    Overigens een compliment aan DeGiro, die belde mij om te waarschuwen dat ik nogal veel waardevolle opties oktober had die om 17.25 uur waardeloos zouden aflopen. Als dank heb ik 19 opties okt 7,00 voor 0,01 verkocht. Was 2,85 voor mij en 16,15 voor DeGiro.
  6. [verwijderd] 15 oktober 2021 18:50
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 15 oktober 2021 18:08:

    [...]

    Dit snap ik niet, ik heb gisterenochtend de okt 6,30 voor 0,07 gekocht en vandaag voor 0,80 verkocht. Ik hoef toch niet zinloos te beleggen om goede sier te maken bij de mensen die mij hier beledigen?

    Overigens een compliment aan DeGiro, die belde mij om te waarschuwen dat ik nogal veel waardevolle opties oktober had die om 17.25 uur waardeloos zouden aflopen. Als dank heb ik 19 opties okt 7,00 voor 0,01 verkocht. Was 2,85 voor mij en 16,15 voor DeGiro.
    Sorry, die 0,80 kreeg ik voor de 6,20, de 6,30 leverden ‘slechts’ 0,70 op (aanschaf 0,05). Die vrimibo doet bij mij zijn werk! DeGiro belde mij overigens om 17.11 uur, klasse!
  7. forum rang 4 GLMF 15 oktober 2021 19:27
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 15 oktober 2021 18:50:

    [...]

    Sorry, die 0,80 kreeg ik voor de 6,20, de 6,30 leverden ‘slechts’ 0,70 op (aanschaf 0,05). Die vrimibo doet bij mij zijn werk! DeGiro belde mij overigens om 17.11 uur, klasse!
    interesting......... www.youtube.com/watch?v=GyJuLvFVFAI
  8. Freebird 15 oktober 2021 19:29
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 oktober 2021 17:00:

    [...]

    Dat praatje v/h management bevestigde een heleboel punten die ik hier bracht en ontzenuwde zowat alle doom-verhalen waar ik tegen ageerde. Misschien vergroot dat mijn geloofwaardigheid iets, misschien niet. Ik denk dat sommige mensen zo baalden van de koers dat ze meegingen in de verhalen van de azijnpissers die zelfs de meest basale feiten verdraaiden. Het is blijkbaar verleidelijk om mee te gaan in geklaag.

    Zelfmedelijden is echter geen strategie en cynisme ook niet.
    Het hoge azijnpissers-gehalte, zowel hier op het forum, als zichtbaar in de trends op dag- en weekgrafiek was - zoals ik al eerder zei - voor mij een koopsignaal. Contrair beleggen op het moment dat een aandeel zowat met de grond is gelijk is gemaakt en vrijwel niemand er nog in gelooft. Voor mij was dit DE reden om er vol in te gaan en ze voorlopig op de plank te leggen. Altice en Fugro hebben mij in dat opzicht in het recente verleden bepaald geen windeieren gelegd, waarbij mijn volledige inleg in handerhalf jaar tijd een dikke drie keer over de kop ging.
    Ik heb geen zin om de hele dag maar achter een beeldscherm te zitten zoals naar mijn mening veel daytraders doen. Voor mij is een duidelijk zichtbare (veelal meerjarige) trend middels TA de eerste trigger, waarna ik me zo goed mogelijk inlees voordat ik instap. Bij TT zijn schaarste van microchips en terugval in de auto-industrie - naast mijn geloof in (booming) marktadaptatie van datgene waar TT nu mee bezig is - de meest in het oog springende factoren geweest. Schaarste wordt immers wrijwel altijd gecreëerd door (toenemende) vraag en is te allen tijde een tijdelijkheid, waarna grote omzetten worden gegenereerd op basis van volledig compenserende productie + inhaalslagen.
    Mijn voorspelling dat vrijwel iedereen zich op korte zou verdringen voor de ingang is nu dus reeds uitgekomen en ik verkneukel mij dan ook nu reeds aan de te behalen winst met dit aandeel :-)
    Ik wens iedereen een succesvolle handel en een zeer prettig weekend !
  9. Topper 15 oktober 2021 20:39
    Ik ben uiteraard blij met het herstel vanaf de dip gisteren op 5,94. Voor de zoveelste keer toch weer de hoop dat het aandeel nu echt eens boven de 7 kan blijven.

    Het blijft echter zuur om te zien dat de bedrijfswaarde van TomTom de afgelopen 5 jaar steeds kleiner is geworden, naar het dramatische niveau van zo ongeveer 500 miljoen op dit moment.
    Harold zou de waarde van TomTom beter willen uitleggen, volgens een interview eind 2018. Althans dat was wel de indruk die hij wekte. Bijna 3 jaar later is daar niets van terug te zien. Ik kan het niet echt onderbouwen maar ik geloof ook niet echt in een beursexit door Harold + Private Equity. Ergens denk ik dat hij daar toch te trots voor is. Ik denk dat zijn doel is om TomTom uiteindelijk onder te brengen in een tech bedrijf. Microsoft, Nvidia, Qualcomm, Intel om maar een paar partijen te noemen.
    Ik ga er vanuit dat ook Harold een keer wil cashen en met pensioen gaat. Tot die tijd hou ik de aandelen aan. En tussentijds maar wat extra proberen te verdienen met boosters / sprinters op de dips.
    Ketchup als ik het me goed herinner heb jij in het verleden op een gegeven moment wel de aandelen deels omgewisseld toch in opties? Heb jij momenteel nog optieseries in het vizier of hou je het alleen bij de aandelen?

  10. Koos99 15 oktober 2021 21:52
    quote:

    ketchup schreef op 15 oktober 2021 21:24:

    Nu 100% aandelen , want ik ben niet van plan met mijn positie in TT te handelen of te hedgen , zet ze echt tot 2024 op ijs

    Haha Wies, kijken of het je gaat lukken, je bent in de loop der jaren al vaak van strategie gewisseld (waar verder ook niets mis mee is)
  11. forum rang 6 Dutchy Ron 15 oktober 2021 22:37
    quote:

    ketchup schreef op 15 oktober 2021 21:24:

    Nu 100% aandelen , want ik ben niet van plan met mijn positie in TT te handelen of te hedgen , zet ze echt tot 2024 op ijs

    Hier idem ….. besloten TT aan te houden voor LT en niet uit te breiden.
    ik zal hier ook minder vaak zijn en posten…… wat we ook schrijven, rekenen of posten de koers vaart z’n eigen koers.

    ps: Bitcoin all time high en alticoins volgen spoedig dus voor wie ook in crypto’s zit worden het mooie tijden ….
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 oktober 2021 22:51
    quote:

    win some... schreef op 15 oktober 2021 10:00:

    [...]
    Bedankt voor deze cijfers! Dit geeft denk ik een goede indicatie van de bedragen die TT nu per klant ontvangt en van het gebrek aan pricing power.

    Wanneer een klant een voertuig met inbouwnavigatie koopt, zit daar voor een bepaalde periode SD-map/traffic bij. Na die periode kan de klant het abonnement verlengen. Zie als voorbeeld de website van deze autodealer.
    www.autobouwman.nl/citroen-peugeot-co...

    De klant kan ook zeggen: ik gebruik voortaan mijn mobiel met Google Maps voor navigatie/traffic, dat is gratis. De vraag is of de klant dit bij ADAS-maps ook zo makkelijk zal doen. De ADAS-map brengt functionaliteiten met zich mee die minder makkelijk door de gratis Google Maps kunnen worden overgenomen. Hierdoor zou het aantal verlengingen van abonnementen veel hoger moeten gaan liggen. En zou er voor TT meer pricing power moeten ontstaan. [1]

    Wat is de strategie van TT hierbij? Initieel een lager bedrag voor ADAS-maps vragen in de contracten met de autofabrikanten en daarna bij de verlengingen van de abonnementen door individuele klanten voor de hoofdprijs gaan? En zit de prognose voor de opbrengsten hiervan al in de backlog? Over het verdienmodel van de toekomst en de bijbehorende strategie hoor ik vrij weinig van TT. [2]
    [1]: Ik denk ook dat naarmate de ADAS-functionaliteiten toenemen, mensen hun abbo meer zullen verlengen, hetzij via de OEM (zie voorbeeld Citroen-Peugeot), hetzij rechtstreeks bij TT. Maar ook los daarvan vermoed ik dat men niet zo gauw meer over zal stappen op die 'gratis' Google maps op de smartphone. Zeker niet als men de mooie grote schermen van een inbouwsysteem gewend is. Bij elke rit weer dat 'gedoe' met die smartphone. En traffic is bij TT nu eenmaal beter.

    Ander voorbeeld: een vriendin van mij (64 jaar) vestigde zich na tientallen jaren wonen in het buitenland twee jaar geleden weer in NL en kocht hier een tweedehandsauto zonder navigatiesysteem. Ze rijdt goed, maar vond het drukke verkeer en al die uit hun voegen gegroeide steden en dorpen hier in NL toch lastig. Op mijn advies kocht ze de top GO-pnd van TT, incl. live services natuurlijk. Ze is er nog steeds lyrisch over. Zelfs zodanig dat ze haar twee kinderen (1 in dat buitenland en 1 in NL), die tot nu toe 'natuurlijk' met hun phone en Google navigeerden, kon overtuigen ook zo'n pnd aan te schaffen, resp. bij een nieuwe auto direct een ingebouwd (TT-)navigatiesysteem te verlangen. Idem een broer van haar. Deze mensen gaan nooit meer over op 'gratis' Google.

    Nog even over die pricing power. Citroen-Peugeuot biedt na de eerste 3 jaar SD-service 'af fabriek' 3 jaar verlenging aan voor €43 incl. BTW per jaar. Dat is meer dan de € 20 pj die ik als omzet voor TT noemde, maar:
    - Daar zit ook een stukje winst voor de OEM in, plus wat extra service (ze 'regelen' het voor je).
    - Bij deze constructie zal TT voor die extra jaren wat meer rekenen omdat die verlengingen à priori onzekerder zijn dan die eerste drie jaar die kennelijk standaard bij het contract met deze OEM horen.
    - Bij langer lopende contracten (of verlengingen) zal het bedrag per jaar lager zijn.
    - Idem bij een groot, langlopend contract met een echt grote OEM (bv. Volkswagen).

    Al met al blijf ik bij mijn schatting dat TomTom bij hun contracten met OEM's per nieuwe auto momenteel voor het SD basispakket een omzet van 15-20 euro per jaar inboekt. Eerder dalend dan stijgend, al zal de prijs door ADAS-toevoegingen weer wat hoger worden.

    [2]: Daar zegt TT idd niets over. Ik denk dat TT in hun contracten met OEM's zal streven naar een zolang mogelijke 'begin-looptijd' (tot 7 jaar aan toe). Daarna bij individuele verlengingen "voor de hoofdprijs gaan" lijkt me vrij stom. Zal zo'n OEM ook niet leuk vinden denk ik.
    Een truc zou kunnen zijn om de fee niet te verhogen maar de service niet te verbeteren, zodat deze vanzelf 'obsolete' wordt. Dat doen ze bij pnd's al sinds jaar en dag.

    Maar om eerlijk te zijn: wat is nu € 43 per jaar voor een prima navigatieservice incl. traffic? Alleen iemand die de auto slechts 1 of 2 keer per week gebruikt voor boodschappen in de buurt kan dat duur vinden.

  13. [verwijderd] 16 oktober 2021 03:18
    De onderschatte waarde van het backlog.

    Het backlog bestaat uit twee delen te weten:
    Reeds gefactureert maar nog niet in de IFRS omzet opgenomen
    Schatting van nog te factureren prod bedragen van reeds afgesloten contracten.

    En dit alles verdeeld in de tijd waarop deze IFRS bedragen vrijvallen.
    Omdat nieuwe contracten normaal gesproken een ingangsdatum kennen van 1 jaar bij het tekenen is nieuwe omzet verwaarloosbaar in het jaar van tekenen.

    Het backlog ult 2020 ad 1,8 miljard bestaat uit nog vrij te vallen deferred ad 336 mio en de inschattingen van de te factureren prod omzet van de reeds afgesloten contracten welke weer worden verdeeld analoog aan de toegepaste deferred methodiek.

    DE door TT afgegeven verdeling van deze 1,8 miljard wordt daarom alleen geraakt indien de werkelijke prod afwijkt van die inschatting.
    ult 2020 was de door TT afgegeven verdeling als volgt:
    2021 14% = 252 mio
    2022 16% = 288 mio
    2023 17% = 306 mio
    2024 evj = 828 mio.

    TT geeft nu aan dat de iFRS omzet ca 235 mio zal bedragen in 2021 waarbij men slechts 17 mio ofwel 7% afwijking aangeeft tov de opgave van voor het chiptekort.
    Om deze ongeloofwaardige afwijking te kunnen verklaren moet je kijken naar de deferred methodiek.

    Zelfs gedurende de twee rampjaren blijkt de instroom naar deferred groter dan de uitstroom.
    De uitstroom kan bepaald worden door naar de deferred kort te kijken en zal in 2021 ca 120 mio bedragen.(2020 100 mio).
    Taco geeft met zijn 235mio derhalve aan , dat hij een bijdrage vanuit de prod verwacht van 35 mio in Q4 (4q 2020 60 mio - 25 mio deferrd)

    Ik denk zelf aan een omzet van 45 mio waardoor de IFRS omzet Automotive in 2021 uitkomt op 245 mio.

    Wat betekent dit voor 2022
    Stel dat het backlog dan 2 miljard bedraagt en de 14% te vervallen binnen het jaar blijft van kracht zal de IFRS omzet Automotive op basis van schattingen en vrijval vanuit deferred ca 280 mio bedragen(stijging met 20% tov 2021).
    Nb de uitstroom vanuit deferred neemt volgend jaar toe van 120 mio naar 140 mio.

    Het backlog wordt mi ondergewaardeerd vanwege de voorspellende waarde die het heeft vwb de iFRS omzet.

    Een 2x% groei in IFRS omzt uitgesproken tijdens de CC mag dan fantastisch klinken bij een nadere verdeling naar 15% van het backlog wordt de 30% groei al behaald bij een backlog van 325x1,30 /15% = 2035 miljard.

    Vandaar mijn niet aflatende pleidooi om NIET naar de IFRS omzet te kijken maar deze te vervangen door de prodomzet.

  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 oktober 2021 07:13
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 oktober 2021 09:20:

    [...]
    ...
    Je kunt namelijk in percentages kijken, maar ook in aantallen

    2021: 75,8 mln auto's
    2022: 82,6 mln auto's
    2023: 92 mln auto's

    Tel hierbij op dat ook take-rates herstellen. In 2021 zijn er fabrikanten die allerlei opties weglaten om de auto maar te kunnen bouwen. Gaat om sensoren (ADAS), parkeersensoren, navigatie, digitale schermen, cruise control, audiosystemen, etc. Dit zit nu in de outlook voor 2021 verwerkt. Ook dat gaat normaliseren, dus reken op groei autoproductie + herstel take-rates + groei marktaandeel. Ik denk dat Taco T laag zit met zijn 20-29% - omdat de chipcrisis nog onvoorspelbaar is. Als media 2022 inderdaad evenwicht is of men weet welke Chinezen aan het hamsteren zijn kan je ook 30-40% groei automotive zien.
    Je getallen zijn voor alle vehicles, dus ook trucks, bussen etc. In de pre-coronajaren was het aantal 'passenger cars' typisch 82% van het totaal (ik gebruik ACEA cijfers voor de 'world').
    Die verhouding zal in de loop der jaren wat veranderen en nu door corona en chip-tekort zeker anders zijn, maar als ik dat negeer en voor alle jaren een 'conventionele' situatie aanneem, dan kom ik tot het volgende lijstje:

    2021: 75,8 mln vehicles, waarvan dus 62,2 mln passenger cars
    2022: 82,6 mln vehicles, waarvan dus 67,7 mln passenger cars (groei 8,8%)
    2023: 92 mln vehicles, waarvan dus 75,4 mln passenger cars (groei 11,4%)
    2024: .....
    2025: 112,2 mln vehicles, waarvan 92 mln passenger cars (groei 22,0% in twee jaar)

    De schattingen voor 2025 baseer ik op de 92 mln 'light vehicles' in 2025 genoemd op de IHS-site onder FAQ, en dus totaal = 92/0,82 = 112,2 mln.

    Conclusie 1:
    In 2023 zal er bij de passenger cars (de belangrijkste categorie voor TT's Automotive) enige inhaalvraag zijn, maar daarna is de organische groei iets minder dan 11% per jaar.
    Althans volgens IHS. Ik zelf denk dat er in 'rijke' landen een tendens zal zijn naar iets minder groei, maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de groei in de rest van de wereld.

    Conclusie 2:
    Als TT voor Automotive een hogere cagr dan 11% wil halen, zal dat moeten komen uit:
    1. Hogere take rates. Maar begint dat zo langzamerhand voor nieuwe (in de komende jaren geproduceerde) auto's niet een verzadigingspunt te bereiken?
    2. Hoger marktaandeel. Maar dat betekent concurrerende prijzen.

    Ik herhaal mijn mening dat TT weinig pricing power heeft. Dus moeten ze het van een betere (ADAS-) kwaliteit hebben (veel R&D) en lagere kosten (weinig R&D?). Dat lijkt strijdig met elkaar.
    Gelukkig helpt verregaande automatisering bij het map-making.

    Andere troost: als TT het niet kan, welke grote of kleine concurrent kan het dan wel?
    Google? Kan Google ADAS functionaliteiten leveren? Er zijn weinig OEM's die volledig voor Google kiezen. Bij Renault en Ford is de situatie wat dat betreft schimmig, als ik de berichten zo lees. Maar daar weten jij en bijv. Dutchy Ron meer vanaf dan ik.

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 60 61 62 63 64 ... 115 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.