Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

39.174 Posts
Pagina: «« 1 ... 1590 1591 1592 1593 1594 ... 1959 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 hirshi 6 september 2021 17:35
    Darwin maakt in zijn reisverslagen al gewag van de veranderingen die door klimaatverandering ten opzichte van flora en fauna hadden.
    Dat de mens nu de klimaatveranderingen in handen heeft en kan regelen vind ik nogal ver gaan.
    Ik denk wel dat enige invloed uit kan gaan van menselijk handelen maar de dominantie van dat handelen staat voor mij niet vast.

  2. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 september 2021 17:44
    'Snel extra steun nodig voor groene waterstof'
    16:54

    Nederland moet snel met extra steun komen voor groene waterstofprojecten, anders dreigt het land achterop te raken bij buurlanden die meer geld vrij maken voor het steunen van groene waterstof. Dat zegt Mads Nipper (55), die begin dit jaar aantrad als ceo van Ørsted in een gesprek met het FD.

    ’s Werelds grootste offshore windparkbouwer heeft plannen om in Zeeland een grote waterstoffabriek te bouwen en wil daarvoor een nieuw mega windpark in zee neerzetten om de fabriek van groene stroom te voorzien. Het gaat om een windpark dat drie keer zo groot is als Borssele 1+2 van Ørsted voor de kust van Zeeland, dat nu tot 's werelds grootste windparken op zee behoort. Maar om het te bouwen, heeft het Deense bedrijf de steun van de overheid hard nodig. Is die er wel?

    'Meer snelheid nodig'

    ‘Het eerlijke antwoord is dat de industrie de steun voor waterstof niet snel genoeg krijgt. Nederland was heel vroeg met een visie op waterstof, maar andere landen, zoals Duitsland, Denemarken en Frankrijk hebben waterstof ook opgepakt en maken nu snellere voortgang in de regelgeving.’ En dus verlangt Ørsted meer snelheid van Nederland.

    'Het belangrijkste is dat de kloof tussen grijze waterstof (waterstof gemaakt met aardgas, red.) en groene waterstof (gemaakt met groene stroom, red.), wordt overbrugd. Groene waterstof wordt als het op grote schaal wordt uitgerold uiteindelijk concurrerend. Daar ben ik 100% van overtuigd. Maar voor we daar zijn, is het nog financieel nadelig voor zowel de gebruikers van die groene waterstof als de ontwikkelaars zoals wij.’

    ‘Één windpark is niet genoeg voor ons.'

    Nipper is even in Nederland voor de officiële opening van het 752 megawatt grote Borssele windpark 1+2. Ørsted won in 2016 de aanbesteding voor dit windpark dat sinds vorig jaar operationeel is. Borssele 1+2 is het eerste in een reeks grote offshore windparken die de komende jaren worden aangelegd in de Nederlandse Noordzee en die het percentage groene stroom in Nederland fors moeten opkrikken.

    Hoewel Ørsted ook in een aantal van de andere tenders in Nederland meedeed, won het geen van die aanbestedingen. Die gingen naar onder andere Shell en Vattenfall. 'We willen altijd graag winnen als we meedoen, maar we weten ook dat we niet altijd kunnen winnen. Hoop ik dat Borssele het laatste windpark is dat we in Nederland bouwen? Absoluut niet’, zegt Nipper. ‘Één windpark is niet genoeg voor ons. De Nederlandse markt blijft een prioriteit.'

    Nog eens 10 gigawatt extra wind op zee

    Ørsted krijgt volgend jaar een nieuwe kans als Nederland een een nieuw offshore windpark (Hollandse Kust West) gaat tenderen. 'Zeer waarschijnlijk doen we daar aan mee', zegt Nipper. Hij is ook hoopvol na recente gesprekken met staatssecretaris Dilan Yesilgöz-Zegerius van Economische Zaken & Klimaat dat Nederland de uitrol van wind op zee verder gaat versnellen. ‘Er liggen concrete plannen op tafel om bovenop de plannen voor 11,5 gigawatt aan windvermogen in 2030 nog eens extra 10 gigawatt in 2030 te bouwen. Daarmee zou Nederland echt in de voorhoede van de wereld terecht komen.’

    Enorme windambitie dus, maar toch wordt het steeds lastiger om die windparken rendabel aan te leggen. Veel experts in de sector fronsten de wenkbrauwen dit jaar toen olie- en gasmultinational BP vele honderden miljoenen op tafel legde voor alleen al de licenties om in Britse wateren een groot windpark te mógen bouwen. ‘Excessieve kosten’ noemde Martin Neubert, hoofd commercie bij Ørsted dat destijds. Hij vreest dit soort hoge kosten uiteindelijk doorsijpelen naar de energierekening van huishoudens.

    Winstwaarschuwing

    'Offshore windenergie wordt als gevolg van korte termijn winstmaximalisatie door een overheid minder concurrerend als technologie. Het wordt dan simpelweg te duur om die licenties te kopen', zegt Nipper. Nederland hanteert een ander tenderysteem, waarbij dit soort bedragen niet aan de orde zijn, maar denkt wel na over een andere opzet.

    Waar Ørsted onder leiding van Nippers voorganger Henrik Poulsen de wind in de rug had, is het bedrijf dit jaar in turbulenter vaarwater beland. Niet alleen door oplopende licentiekosten en kapitaalkrachtige toetreders, maar ook door sterk stijgende grondstofkosten en verdwijnende subsidies. Zo kwam de grootste windturbinebouwer Vestas dit jaar met een winstwaarschuwing en uitte ook Ørsted zich bij de jongste kwartaalrapportage uiterst voorzichtig over de toekomst.

    Beleggers verliezen daardoor iets van hun euforie. Nadat de aandelenkoers van Ørsted vorig jaar verdubbelde, staat het aandeel dit jaar al 25% in de min, terwijl de bredere markt (Dow Jones Stoxx Europe 600) juist op een winst staat van ruim 19%.
  3. [verwijderd] 6 september 2021 18:24
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 6 september 2021 17:20:

    [...]
    Anderzijds komt er door nieuwe sneeuwval elk jaar weer veel bij. Uiteindelijk is alleen de total mass balance van belang. Deze is de laatste 20 jaar of zo negatief, leidend tot een gemiddelde afname van de ijskap met 0,01 massaprocent per jaar.

    Sinds 1950 is het slechts vijf maal voorgekomen dat de globale gletsjermassa niet terugging in een jaar.

    wgms.ch/global-glacier-state/
  4. cune 6 september 2021 18:26
    "Darwin maakt in zijn reisverslagen" Reisverslagen MV! Je zou eigenlijk op dit domme knip en plakwerk niet moeten reageren !
    Charles Darwin heeft slechts EEN reisverslag geschreven omdat hij in zijn leven slechts 1 grote reis gemaakt heeft nl met schip MMS Beagle. Daarna heeft hij nimmer meer een grote reis gemaakt! Oorspronkelijk doel was dat Engeland betere kaarten van de wereld wilde hebben. Nog steeds is er in Londen een geweldige winkel die alleen maar kaarten laat maken en verkoopt ( zeer gedetailleerde zelfs van onherbergzame gebieden) en enorme tafels heeft waarop je ze kunt uitspreiden. Zijn ene reisverslag is een geweldig boek ( the voyage of the Beagle) en leest makkelijk. Leuk schrijft hij over de soorten vinken. Al zijn latere publicatie over de evolutietheorie zijn grotendeels gebasseerd op waarnemingen dicht bij huis! Zijn later onderzoek van de wreedheid in de zogenaamd door een god geschapen natuur heeft mede hem doen besluiten om agnost te worden. Spinoza; "Deus sive Natura".
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 september 2021 21:32
    quote:

    gokker schreef op 6 september 2021 18:24:

    [...]
    Sinds 1950 is het slechts vijf maal voorgekomen dat de globale gletsjermassa niet terugging in een jaar.
    wgms.ch/global-glacier-state/
    Lekker relevante post, maar niet heus.

    Ik had het over Groenland. Jouw link gaat over een groot aantal 'reference glaciers' in 'mauntain regions', namelijk:
    wgms.ch/products_ref_glaciers/

    Daar zitten Groenland en Antarctica dus niet bij.
    Ga svp iemand anders' z'n tijd verdoen.

    P.S.
    Voor de ijskap op Groenland tel ik in detailplaatjes tussen 1950 en 2000 al gauw 15 jaren met een positieve mass balance. Ook NASA- en andere data duiden op een stabiele ijskap voor 2000, zie bijlage.
  6. [verwijderd] 6 september 2021 21:49
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 6 september 2021 21:32:

    [...]
    Lekker relevante post, maar niet heus.

    Ik had het over Groenland. Jouw link gaat over een groot aantal 'reference glaciers' in 'mauntain regions', namelijk:
    wgms.ch/products_ref_glaciers/

    Daar zitten Groenland en Antarctica dus niet bij.
    Ga svp iemand anders' z'n tijd verdoen.
    [...]
    Dit is echt geen commentaar op je Groenland verhaaltjes ("niks aan de hand"), maar aanvullende informatie. Ik kom binnenkort met nog veel meer details maar je kunt daar gewoon overheen springen.

    Pasgeleden kende je de satellieten cijfers van Groenland en Antarctica nog niet eens.
    Inmiddels kunnen we daarover nalezen in je post zus en zo.
  7. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 september 2021 22:10
    Transitie!

    Zakelijkheid domineert, ook bij Nederlanders op Duitse autobeurs

    Autostad München staat deze week in het teken van mobiliteit, met de internationale autobeurs voor het eerst in de beurshallen van de Beierse stad. Nog altijd wordt er gepronkt met continu gepoetste auto’s. Maar nu zijn het elektrische varianten. Sommige automerken blijven weg. De stands van Duitse reuzen zijn aanzienlijk kleiner dan vroeger.

    Wakker geschud

    ‘De autobeurs van de voorbije jaren is een achterhaald concept’, zegt Bart van der Weiden, directeur van Nedschroef, dat sinds jaar en dag bouten en moeren levert voor de autoindustrie. ‘De Duitsers zijn wakker geworden. Paardenkracht verliest aan betekenis. Jongeren willen niet meer scheuren, ze willen hun vorm van mobiliteit kunnen kiezen.’

    De organisator van de IAA is nog gewoon de VDA, de machtige Duitse vereniging van de automobielindustrie. Nog steeds worden volop nieuwe modellen van auto’s gelanceerd. Maar consumenten zijn pas aan het einde van de week welkom. De nieuwe naam is IAA Mobility. Er is opvallend veel aandacht voor fietsen en andere vormen van milieuvriendelijk vervoer.

    Maar een poging om op een e-scooter naar de beurs te komen strandt meermaals. Batterij op bij de ene scooter, geen snelheid bij de ander. Tempo is nodig want de beurshallen blijken een stuk verder dan voorspeld op de app. Zo ver zelfs dat de scooter daar niet geparkeerd mag worden. Terugrijden, nieuwe scooter, ander merk, om uiteindelijk via een onverhard bospaadje langs een snelweg na anderhalf uur te arriveren.

    Autoluwe autostad

    Het 'Freude am Fahren' van BMW domineert hier nog. München grijpt deze week wel de kans om te experimenteren met een autoluwe binnenstad. Er is een speciale rijstrook voor e-auto’s en e-bussen en andere vervoersmiddelen om te testen. Delen van de binnenstad zijn afgesloten. Op pleinen presenteren bedrijven hun mobiliteitstoekomstmuziek aan burgers.

    De toekomst van de auto-industrie, de toeleveranciers en de strenge milieueisen uit de politiek zijn in de beurshallen het gesprek van de dag. De bedragen die worden geïnvesteerd zijn immens, productievolumes stagneren en bij veel toeleveranciers staan de winstmarges onder druk.

    Wervelwind in sector

    ‘De auto-industrie gaat door een wervelwind’, zegt Jan Maser, partner van adviesbureau Roland Berger, die over is uit Düsseldorf. ‘Toeleveranciers vragen zich af welke rol ze willen spelen. De aandrijftechniek van een auto op stroom bestaat uit 250 onderdelen, tegenover 1500 waaruit een verbrandingsmotor is opgebouwd. Veel middelgrote Duitse bedrijven zijn verbaasd over de snelheid van de omschakeling naar elektrische mobiliteit, bleek uit ons onderzoek.’

    ‘Niet meedoen betekent de dood’, zegt Van der Weiden van Nedschroef. Maar er komen andere mooie bedrijven voor in de plaats, zegt de Nederlandse autoveteraan Eddy van der Vorst, wijzend op de zes Nederlandse bedrijven die op zijn European High-Tech Pavilion staan. ‘Nieuwe technologiebedrijven die midden in de transitie staan’, zegt Van der Vorst terwijl hij in een tosti hapt. ‘De nadruk lag vroeger op hard rijden. Nu staan veiligheid, comfort en gevoel centraal.’

    Bier, dirndls en lederhosen

    Op het oranje Holland High Tech-paviljoen zegt Bart Hendrix van de branchevereniging RAI dat de relatief bescheiden omvang van de Nederlandse automobielindustrie nu een voordeel is. ‘We zijn flexibel, innoverend en in staat tot snelle aanpassing.’ Ook hij kreeg minder klassieke toeleveranciers mee, maar juist meer technologiebedrijven.

    Natuurlijk is het niet alleen maar zakelijkheid. Kanselier Angela Merkel komt de beurs dinsdag openen met een deftige netwerkavond voor de insiders na afloop. Van der Vorst is woensdag gastheer op een feestelijke avond in Augustiner am Platzl, een bierbar waar de obers doorgaans in lederhosen lopen en vrouwen in traditionele dirndl.
  8. forum rang 6 hirshi 6 september 2021 22:17
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 6 september 2021 22:10:

    Transitie!

    Zakelijkheid domineert, ook bij Nederlanders op Duitse autobeurs

    Autostad München staat deze week in het teken van mobiliteit, met de internationale autobeurs voor het eerst in de beurshallen van de Beierse stad. Nog altijd wordt er gepronkt met continu gepoetste auto’s. Maar nu zijn het elektrische varianten. Sommige automerken blijven weg. De stands van Duitse reuzen zijn aanzienlijk kleiner dan vroeger.

    Wakker geschud

    ‘De autobeurs van de voorbije jaren is een achterhaald concept’, zegt Bart van der Weiden, directeur van Nedschroef, dat sinds jaar en dag bouten en moeren levert voor de autoindustrie. ‘De Duitsers zijn wakker geworden. Paardenkracht verliest aan betekenis. Jongeren willen niet meer scheuren, ze willen hun vorm van mobiliteit kunnen kiezen.’

    De organisator van de IAA is nog gewoon de VDA, de machtige Duitse vereniging van de automobielindustrie. Nog steeds worden volop nieuwe modellen van auto’s gelanceerd. Maar consumenten zijn pas aan het einde van de week welkom. De nieuwe naam is IAA Mobility. Er is opvallend veel aandacht voor fietsen en andere vormen van milieuvriendelijk vervoer.

    Maar een poging om op een e-scooter naar de beurs te komen strandt meermaals. Batterij op bij de ene scooter, geen snelheid bij de ander. Tempo is nodig want de beurshallen blijken een stuk verder dan voorspeld op de app. Zo ver zelfs dat de scooter daar niet geparkeerd mag worden. Terugrijden, nieuwe scooter, ander merk, om uiteindelijk via een onverhard bospaadje langs een snelweg na anderhalf uur te arriveren.

    Autoluwe autostad

    Het 'Freude am Fahren' van BMW domineert hier nog. München grijpt deze week wel de kans om te experimenteren met een autoluwe binnenstad. Er is een speciale rijstrook voor e-auto’s en e-bussen en andere vervoersmiddelen om te testen. Delen van de binnenstad zijn afgesloten. Op pleinen presenteren bedrijven hun mobiliteitstoekomstmuziek aan burgers.

    De toekomst van de auto-industrie, de toeleveranciers en de strenge milieueisen uit de politiek zijn in de beurshallen het gesprek van de dag. De bedragen die worden geïnvesteerd zijn immens, productievolumes stagneren en bij veel toeleveranciers staan de winstmarges onder druk.

    Wervelwind in sector

    ‘De auto-industrie gaat door een wervelwind’, zegt Jan Maser, partner van adviesbureau Roland Berger, die over is uit Düsseldorf. ‘Toeleveranciers vragen zich af welke rol ze willen spelen. De aandrijftechniek van een auto op stroom bestaat uit 250 onderdelen, tegenover 1500 waaruit een verbrandingsmotor is opgebouwd. Veel middelgrote Duitse bedrijven zijn verbaasd over de snelheid van de omschakeling naar elektrische mobiliteit, bleek uit ons onderzoek.’

    ‘Niet meedoen betekent de dood’, zegt Van der Weiden van Nedschroef. Maar er komen andere mooie bedrijven voor in de plaats, zegt de Nederlandse autoveteraan Eddy van der Vorst, wijzend op de zes Nederlandse bedrijven die op zijn European High-Tech Pavilion staan. ‘Nieuwe technologiebedrijven die midden in de transitie staan’, zegt Van der Vorst terwijl hij in een tosti hapt. ‘De nadruk lag vroeger op hard rijden. Nu staan veiligheid, comfort en gevoel centraal.’

    Bier, dirndls en lederhosen

    Op het oranje Holland High Tech-paviljoen zegt Bart Hendrix van de branchevereniging RAI dat de relatief bescheiden omvang van de Nederlandse automobielindustrie nu een voordeel is. ‘We zijn flexibel, innoverend en in staat tot snelle aanpassing.’ Ook hij kreeg minder klassieke toeleveranciers mee, maar juist meer technologiebedrijven.

    Natuurlijk is het niet alleen maar zakelijkheid. Kanselier Angela Merkel komt de beurs dinsdag openen met een deftige netwerkavond voor de insiders na afloop. Van der Vorst is woensdag gastheer op een feestelijke avond in Augustiner am Platzl, een bierbar waar de obers doorgaans in lederhosen lopen en vrouwen in traditionele dirndl.
    Graag met gekopieerfde berchten de herkomsr i.c. quote vermelden
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 september 2021 23:52
    quote:

    hirshi schreef op 6 september 2021 22:17:

    [...]

    Graag met gekopieerde berichten de herkomsr i.c. quote vermelden
    Sterker nog: geef een korte samenvatting en verder een link. Ik moet bij nine_inch_nerd zo langzamerhand net zoveel scrollen als bij rationeel.

    Ik geef toe dat ik soms ook lange posts plaats, maar niet zo frequent.

  10. forum rang 5 jonas 7 september 2021 00:16
    Zo dat weten weer dan ook weer!

    Bron : Hirshi

    " Kanselier Angela Merkel komt de beurs dinsdag openen met een deftige netwerkavond voor de insiders na afloop. Van der Vorst is woensdag gastheer op een feestelijke avond in Augustiner am Platzl, een bierbar waar de obers doorgaans in lederhosen lopen en vrouwen in traditionele dirndl."

    Moeten we nu in bier of dirndl gaan beleggen?

    Begrijp er niets van meer.

    Groet, Jonas
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 september 2021 01:09
    quote:

    cune schreef op 6 september 2021 18:26:

    "Darwin maakt in zijn reisverslagen" Reisverslagen MV! Je zou eigenlijk op dit domme knip en plakwerk niet moeten reageren !
    Charles Darwin heeft slechts EEN reisverslag geschreven omdat hij in zijn leven slechts 1 grote reis gemaakt heeft nl met schip MMS Beagle. Daarna heeft hij nimmer meer een grote reis gemaakt! Oorspronkelijk doel was dat Engeland betere kaarten van de wereld wilde hebben. Nog steeds is er in Londen een geweldige winkel die alleen maar kaarten laat maken en verkoopt ( zeer gedetailleerde zelfs van onherbergzame gebieden) en enorme tafels heeft waarop je ze kunt uitspreiden. Zijn ene reisverslag is een geweldig boek ( the voyage of the Beagle) en leest makkelijk. Leuk schrijft hij over de soorten vinken. Al zijn latere publicatie over de evolutietheorie zijn grotendeels gebasseerd op waarnemingen dicht bij huis! Zijn later onderzoek van de wreedheid in de zogenaamd door een god geschapen natuur heeft mede hem doen besluiten om agnost te worden. Spinoza; "Deus sive Natura".
    Gut, daar hebben we onze schoolmeester cune ook weer.

    "Al zijn latere publicatie ...."
    Een Freudiaans foutje, of laat je de meervouds-s bewust weg? Darwin heeft veel geschreven (reisverslagen, brieven, dingen over geologie) maar schreef volgens mij slechts één echte publicatie -in boekvorm- over de evolutietheorie.

  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 september 2021 02:12
    quote:

    gokker schreef op 5 september 2021 11:40:

    [...]
    Ik moet nu naar de aapjes kijken. Demo op de Dam...
    Wat zocht je daar? Als ik het goed begrepen heb, ging de demo in A'dam om:

    - De 'vrijheidbeperkende' corona-maatregelen.
    - De nieuwe woningnood.
    - De toeslagenaffaires.

    Waar maakte jij je druk om?

    P.S.
    Ik heb jou nooit op enige politiek getinte uitspraak kunnen betrappen, behalve als het om Zwitserland ging. Wat ben je eigenlijk, Nederlander of een hier verdwaalde expat?

  13. forum rang 5 Ronald Engels 7 september 2021 03:03
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 6 september 2021 13:28:

    Medische vakbladen: klimaatverandering gevaar voor gezondheid
    11:31
    Meer dan tweehonderd medische vakbladen hebben maandag gepleit voor harde klimaatmaatregelen om opwarming van de aarde tegen te gaan. Klimaatverandering is een gevaar voor de volksgezondheid, stellen zij.

    De oproep staat in internationale vaktijdschriften als The British Medical Journal, The Lancet en het Nederlandse Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG).

    Door de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2, warmt de aarde op. Tot nu is de aarde met 1°C opgewarmd sinds ruim een eeuw geleden, blijkt uit het laatste klimaatrapport van de Verenigde Naties. Als de uitstoot van broeikasgassen niet snel daalt dan kan dit oplopen tot 3°C of zelfs 4°C. Dit leidt tot ernstige hittegolven en meer neerslag, met overstromingen tot gevolg.

    De medische vakbladen stellen dat klimaatverandering de belangrijkste bedreiging van de volksgezondheid kan worden, als de CO2-uitstoot niet snel daalt. Nu al zien artsen in hun spreekkamers meer patiënten met klachten gerelateerd aan een opwarmende aarde, zoals uitdroging en verlies van nierfuncties.

    Nieuwe pandemieën

    'Het is inmiddels algemeen aanvaard dat een opwarming boven de 1,5 °C gezondheidsrisico’s oplevert. Deze gevolgen zullen alle landen treffen. Het kwetsbaarst zijn echter de arme landen', schrijft het NTvG. Dit kan leiden tot nieuwe infectieziekten en pandemieën, zoals de coronapandemie.

    Een dergelijke gezamenlijke oproep van medische tijdschriften vond één keer eerder plaats, in 1997. Toen was er brede bezorgdheid over de publicatie van onderzoeksgegevens. De vakbladen kwamen maandag met hun oproep in aanloop naar enkele grote conferenties. Eind deze maand start de Algemene Vergadering van de VN, in oktober is er een biodiversiteitstop in China en in november begint een klimaatconferentie in Schotland.
    ===================
    Klimaat Forumvrienden:

    Onze Medici hebben geen bal verstand van CO2 Global Warming en Klimaat Verandering/Opwarming of Afkoeling.

    Onze Medici hebben dus net als onze Politici en onze Media een klap van één Windmolen gekregen en hebben met zekerheid dus ook hun Gezond Verstand verloren en zij volgen de Huilende gevaarlijke Wolven in het Bos. Triestig ziek land dit Nederland met dit soort gemanipuleerde Medici met Dollar Tekens in hun ogen!

    We should celebrate more CO2 in Planet`s Earth Atmosphere!

    M.v.g. Ronald
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 september 2021 03:21
    quote:

    gokker schreef op 6 september 2021 21:49:

    [...]
    ...
    Pasgeleden kende je de satellieten cijfers van Groenland en Antarctica nog niet eens.
    Inmiddels kunnen we daarover nalezen in je post zus en zo.
    Doe dat, lees ze maar.

    Een jaar geleden zat ik hier al te rekenen aan Groenland m.b.v. de grafieken van dat Deense instituut. Zat toen al te puzzelen over SMB, MMB en TMB.
    Inderdaad zag ik die GRACE-satellietwaarden pas later. Maar ik zei vorig jaar al: het valt wel mee. Ik bedoel, 0,01% afsmelt per jaar, waar hebben we het over?

    En dat het de zeespiegel langs onze kust niet zal beïnvloeden zei ik ook al langer. Sowieso moeten we niet overdrijven met het 'stijgende peil' van de Noordzee. Niks stijgende zeespiegel hier, wel meer opstuwende stormen en bodemdaling door gaswinning en inklinking. En: (godbetere het) weggehaalde 'NAP-nulpalen'!

    Ik citeer hieronder een lijvig rapport van Deltares (voorheen bekend als Delft Hydraulics, oftewel ons van oudsher bekende Waterloopkundig Lab, ooit opgericht door prof. Thijsse, een tijdgenoot van ir. Lely, maar minder bekend). Het is te lang om hier als bijlage mee te geven, maar als je googelt op "Zeespiegelmonitor 2018" vind je het vast wel.

    De zeespiegel stijgt langs de Nederlandse kust minder snel dan in de rest van de wereld. ....
    We zien dat van de huidige zeespiegelstijging van 18.6 centimeter per eeuw 4.5 centimeter bestaat uit bodemdaling, gemeten over de periode 1890 tot en met 2017.
    In 1993 zijn we de zeespiegel ook gaan meten met satellieten. Hierdoor wordt de globale
    zeespiegelstijging ingeschat op 32cm/eeuw over de periode 1993-2017. De belangrijkste verklaring waarom we maar zo weinig zien van de globale zeespiegelstijging is omdat Nederland op een van de meest gunstige plekken ter wereld ligt, 9cm/eeuw is niet bij Nederland terecht gekomen, maar rond de evenaar. Een ander deel van de verklaring is dat globale trends over verschillende periodes niet “volume behoudend” worden berekend.

    Veel van de variatie van jaar tot jaar is toe te schrijven aan de opstuwende kracht van stormen.
    ...
    Uit de analyse van de historie van het NAP is naar voren gekomen dat de nulpalen van Delfzijl in 1973 uit het NAP zijn gehaald. Hierdoor is de bodemdaling bij Delfzijl niet in de gemiddelde zeespiegel opgenomen. Wel is hierdoor onopgemerkt gebleven dat de zeespiegel door de gaswinning 23cm extra is gestegen bovenop de gemiddelde zeespiegelstijging van 19cm per eeuw in Delfzijl.

    Waarvan akte.

  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 september 2021 04:05
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 4 september 2021 14:08:

    fd.nl/futures/1410140/zand-plus-elekt...
    ...
    De woestijn kent een overschot aan twee dingen: zand en zon. Maana Electric bouwt daarom kleine fabriekjes die in de woestijn zonnepanelen bouwen van zand. Zodra dat goed werkt, kunnen de apparaten naar de maan. Want ook daar is veel zand en zon.
    ...
    Aan de ene kant van de container rolt een lopende band met zand de container in. En aan de andere kant rollen zonnepanelen eruit. Karretjes rijden ze vervolgens naar hun plekje in de zon. Daar worden ze in een grid geklikt van een zonnepark.

    Het betreft een autonoom werkend systeem, dat uiteindelijk ruimtevaartactiviteiten elders in het heelal van energie moet voorzien. Op de maan bijvoorbeeld. Maar in eerste instantie is het plan energie te genereren om aan onze energiebehoefte op aarde te voldoen. Vandaar dat het bedrijf zonnepaneelfabriekjes in woestijnen wil neerzetten.

    Maar uiteindelijk moet het voor ruimtevaartorganisaties, zoals Nasa en ESA, en avontuurlijke miljardairs mogelijk worden om het systeem te gebruiken op de maan. Lukt dat, dan volgen wellicht Mars, Venus en de manen van Jupiter. Ooit.
    Ga je Elon Musk-achtige sprookjes s.v.p. ergens anders vertellen.

    En hou op met het FD hier bijna integraal te citeren. Ik heb zelf een abonnement.

39.174 Posts
Pagina: «« 1 ... 1590 1591 1592 1593 1594 ... 1959 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.