Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,115   +0,100   (+1,99%) Dagrange 5,000 - 5,150 151.437   Gem. (3M) 187,7K

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 124 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 sniklaas 1 september 2021 14:21
    quote:

    poolbeer schreef op 1 september 2021 14:08:

    [...]
    Mijn port. loopt al vanaf 2018 niet lekker en zit al veels te lang in TT.
    Stick to the plan om te verkopen rond de 10 heb ik helaas niet gedaan.
    Op de achtergrond lees ik veel mee en de vergezichten richting 2030 stemmen me niet vrolijk.
    vergezichten in technische oplossingen naar 2025....2030 zijn anno 2021 uberhaupt absurd en van generlei waarde.

    voor een stapel stenen die tot een huis worden omgevormt mag je een horizon van 30 jaren gebruiken, maar zelfs dan moet het huis niet in de gevarenzone staan, dus niet in de overstromingsgebieden want dan zul je tussentijds moeten (des)investeren of verkassen.
  2. [verwijderd] 1 september 2021 14:43
    @wies Ik heb je gemaild op je adres van 5jr geleden.

    Kan je die tabellen met me delen? ING lijkt me in de war als ze Enterprise verwachting verlagen, die zit in de lift. Ook vraag ik me af hoe ze komen op een verlaging van omzet op medium term (short term begrijp ik) als die omzet gewoon al in de boeken zit.

    Het is ook volkomen strijdig met wat tomtom zowel dit jaar in de AVA vertelde en ook wat TT vertelde bij de presentatie van de cijfers. En Marc Hesselink zat daar bij. Ik weet niet wat hun eerdere estimates waren en of dat dan een flinke delta verklaart.
  3. forum rang 4 marathon 11 1 september 2021 15:06
    Bij €5,50 is de ondernemingswaarde van de Toko nog €350 mio.
    Denken we nu echt dat dit de waarde is van TT??
    Ik zie steeds meer analisten die momenteel over elkaar heenvallen met kommer en kwel verhalen. Waarschijnlijk in gang gezet door de shortende partijen die negatieve berichten in de markt strooien.
  4. [verwijderd] 1 september 2021 15:08
    quote:

    *JustMe* schreef op 1 september 2021 14:43:

    @wies Ik heb je gemaild op je adres van 5jr geleden.

    Kan je die tabellen met me delen? ING lijkt me in de war als ze Enterprise verwachting verlagen, die zit in de lift. Ook vraag ik me af hoe ze komen op een verlaging van omzet op medium term (short term begrijp ik) als die omzet gewoon al in de boeken zit.

    Het is ook volkomen strijdig met wat tomtom zowel dit jaar in de AVA vertelde en ook wat TT vertelde bij de presentatie van de cijfers. En Marc Hesselink zat daar bij. Ik weet niet wat hun eerdere estimates waren en of dat dan een flinke delta verklaart.
    Misschien heeft Marc Hesselink eindelijk ook begrepen dat je aan de verplichte riedeltjes en zoethoudertjes van Goddijn op de AVA’s geen waarde moet hechten. Steeds duikt er een nieuwe tegenslag op waardoor zijn beloftes niet uitkomen, het aandeel daalt en de beloningen voor wanprestaties gewoon doorgaan.

    Heb wel ontzag voor de manier waarop je hopeloos probeert Goddijn te verdedigen. Jammer voor je dat het 6 jaar later niet meer lukt.

  5. forum rang 7 sniklaas 1 september 2021 15:13
    quote:

    Vici schreef op 1 september 2021 14:55:

    In een september draadje waarin in de titel staat dat €6,- het koersdoel is, en de poster verwacht dat in oktober de koers verder daalt richting €5,50, onder zijn gak van €6,2845, zul je weinig positieve geluiden horen.
    Waarvan akte.
    @Vici, Beleggen is vooruitkijken en daarop je posities en investeringen afstemmen.

    De verwachting, reeds uitgesproken in maart 2021, geen groei voor TOMTOM tot 2022-Q1 dus 3 jaar op rij stilstand, dus achteruitgang.

    ben je op zoek naar niet onderbouwde positieve fantasie verhalen van profeten, supporters, waarzeggers en dromers is een abonnement op de fabeltjeskrant een betere keuze..
  6. forum rang 6 ketchup 1 september 2021 15:36
    neen, daar heb ik een paar jaar geleden teveel gedonder meegekregen - ik deel geen rapporten meer

    kan wel zeggen met hoeveel % ze de nieuwe estimates ( NEW estimates) naar beneden hebben gebracht van hun vorige estimates ( OLD estimates )

    voor FY 21 - FY 22 - FY 23
    automotive - 11% / - 11% / - 10%
    Enterprise - 2% / - 2% / - 3%
    consumer - 4% / - 4% / -4%

    nogmaals in vergelijking tot hun eerdere estimates
    die estimates zagen een 'bescheiden' groei voor Automotive en voor Licensing en een versnelde afgang voor consumer

    kijk je naar het totaal voor revenues die ze eerst voorzagen voor FY21 - FY22 en FY23 was dat ook al niet spectaculair, maar wel een opgaande trend, echter het gevoel dat ze op traject waren om bij 2025 richting 1 miljard omzet te laten zien was daar moeilijk in terug te vinden en nu al helemaal niet meer
    het hoogste cijfer dat ik gezien heb was maanden geleden van een analist die dacht bij 2024/25 800 mio omzet haalbaar was

    vergeet niet dat hun vorige update ( rapport ) na de cijfers ook al aangaf dat ze het advies gaven om niet langer TT als koopaanbeveling te adviseren en haalden ze TT ook van hun favorietenlijst
    ook toen gaven ze aan dat het wachten op zeer lange termijn rendement ( dat nog steeds tot de mogelijkheden kan behoren ) niet in verhouding stond tot de neerwaartse risico's korte - mid termijn

    het koersdoel is ondergeschikt , waar het nu echt omgaat is HG bereid de surplus cash om te zetten in aankoop eigen aandelen en zo van deze afstraffing gedurende deze double hit periode gebruik te maken en zo een zeer pijnlijk nadeel in ons aller voordeel te draaien ?

    er is een enorme verandering in toon bij ING, waar men jaren lang hamerde op vooral het lange termijn plaatje en dat investeerders vooral niet de focus moeten leggen op de korte termijn, en men bij ING bereid was de laatste 6 jaar dat lange termijn plaatje vol te houden en vooruit te schuiven, is daar nu een abrupt einde aangekomen

    verder moet je niet vergeten dat HG al eens eerder een analist heeft gebruikt een verkapte winstwaarschuwing af te geven, vraag me af of dit nu ook het geval is
    want ik denk wel dat deze update gekomen is na een gesprek met het bestuur
    er zijn thans geen roadshows bij mijn weten

    TT is en blijft een zeer bijzondere company om in te investeren ( ook met het delen van nieuws/info ) , ze houden er toch zo hun eigen gedragscode op na.

    goed, mijn insteek blijft dezelfde ik wacht op een verkoop
  7. [verwijderd] 1 september 2021 15:50
    TomTom buigt een 14% krimp in 2020 om in een 6% groei voor de gehele b-to-b omzet, ondanks het chips gedoe. En buigt een cash verlies -5% FCF in 2020 om in een cash groei +5% in 2021.

    Hun groeivoorspelling van 15% volgend jaar met een 10% FCF is in dat licht helemaal niet gek of hoog. Het is nu al zichtbaar en bovendien keert TT een groter deel van orderboek uit in 2022. Scheelt zo’n 36 miljoen euro (2%). Dit komt door nieuwe modellen en EV’s.

    De outlook verlaging van Q2 was ook beperkt. Het gaat om een omzet range die eerst 420-450 miljoen euro was en nu 400-430 is. Je zou dus zelfs een resultaat kunnen halen tussen 420 en 430 die in lijn is met eerdere outlook. Al is het fair om in huidige tijd iets lager in die range te mikken.

    Ook de FCF outlook daalde minimaal, van 6% naar 5%. Bottomline maakt tomtom dus dit jaar 5 miljoen minder winst dan verwacht Terwijl ze bijna 400 miljoen netto cash hebben.

    Wat chiptekorten betreft. Het valt niet te ontkennen dat dat nu fabrikanten raakt. Misschien slim om er voor de Q3 cijfers even uit te stappen, automotive omzet zal niet top zijn.

    Tegelijkertijd ook even een ander geluid: er zijn nu ook waarschuwingen dat we geen chiptekort maar een chip en chipproductie overschot kunnen krijgen. Dit was een analist van Morningstar deze week.

    Fabrieken draaien 100% en in de avonden en er wordt bijgebouwd. Vooral om de extreem hoge backlog (alle orders) te kunnen leveren. Maar is die backlog in lijn met de daadwerkelijke behoefte? Of wordt er uit paniek veel meer besteld dan nodig? Dat laatste is het geval en ook begrijpelijk. Als een auto van 40.000 euro niet gebouwd kan worden door chipjes van 40 cent.

    De inkopers hebben in het verleden precies besteld wat ze nodig dachten te hebben en ze laten componenten zo laat mogelijk bezorgen zodat ze geen opslagkosten hebben. Dat is het “just in time management” uit de jaren 90.

    Geen enkele inkoper in een bedrijf die zijn baan wil behouden (deze hele manier van denken heeft miljarden gekost) zal nu nog zo handelen. Die bestellen liever 10x teveel en 10x te vroeg dan dat ze aangewezen kunnen worden op een inkoopfout met zulke grote gevolgen.

  8. Energy 1 september 2021 16:08
    Het is vaak hetzelfde met analisten. Ze lopen vaak achter de feiten aan. Kijk naar besi, kijk naar mt. Nu komen de analisten met koop adviezen en is het moment dat de economie afkoelt. Beter om nu voorzichtig te zijn met met mt.

    Kijk naar tt. Alles heeft tegen gezeten en nu op het dieptepunt komen ze met koersdoel verlagingen.

    We zitten dicht bij het draaipunt. Zou nu eerder kopen dan verkopen.

    Je ziet het hier ook, makkelijk mee praten met de koers
  9. forum rang 6 ketchup 1 september 2021 16:21
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 1 september 2021 15:43:

    Lucid Motors -13% heb nog niet uitgezocht waarom
    weet niet of dit ermee te maken heeft ..?

    was vanochtend op uitnodiging bij de BMW-Mini dealer in Noord- Antwerpen , die hadden een M3 competitione binnen gekregen
    zij vertelden me dat het een drama was, quasi de helft van de auto's in de showroom mochten niet verkocht worden, want ze willen geen leegstand
    omdat het ook kwaadbloed zet bij klanten die al maanden op hun auto wachten en zien dan nieuwe kopers gewoon met een showmodel uit de zaak weglopen

  10. forum rang 6 Dutchy Ron 1 september 2021 16:37
    Lucid Motors drops 19% ahead of the EV maker's first share lockup expiration since SPAC merger

    Lucid Motors fell as much as 19% on Wednesday, the first day of expiry for shareholder lockups. Some investors can now sell stock following the closure of the electric-vehicle maker's SPAC merger in July.

    Many of the company's largest stakeholders - like affiliates of BlackRock, Fidelity Management and Research,
    Franklin Templeton, and Neuberger Berman - were kept from from selling their shares before September 1.

    Lucid Motors is setting up for its 14th straight day of declines. The electric vehicle company has fallen roughly 30% since going public through a SPAC merger with Churchill Capital in July.

    Lucid is seen as a Tesla competitor with its high-end luxury electric vehicles, and CEO Peter Rawlinson told CNBC over the summer that his company is well positioned to compete with the undisputed leader.
  11. forum rang 6 NewKidInTown 1 september 2021 17:15
    Al dat geschrijf hier, helpt weinig voor de koers. Kun je beter in een bedrijf gaan die voor een substantieel deel in China belegt, ik weet er nog wel eentje, is bijna of geheel de grootste qua marktkapitalisatie in de AEX (groter dan RDS en Unilever bij elkaar), maar vele gelukszoekers weten dat niet.
  12. [verwijderd] 1 september 2021 17:19
    quote:

    Vici schreef op 1 september 2021 15:34:

    @Sniklaas, ik heb mijn lesje hier wel geleerd een paar jaar geleden. Ik ga af op feiten bij beleggen, en luister niet naar trollen op dit forum of posters die schrijven naar hun eigen positie.
    Een paar trollen, die TT stalkten op twitter, zijn daar gelukkig verwijderd, nu hier nog.
    Wel leuk, als je hier (terecht) twijfels uit op de manier waarop Harold Goddijn is omgegaan met het geld dat je hem hebt toevertrouwd dan ben je volgens sommige moraalridders een trol, terwijl degenen die de koers negeren en deze CEO de hemel in prijzen worden beschouwd als deskundigen. Gelukkig worden deze ‘deskundigen’ niet meer serieus genomen.
2.479 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 124 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.