Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,235   -0,005   (-0,04%) Dagrange 13,980 - 14,320 938.707   Gem. (3M) 1,5M

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 293 294 295 296 297 ... 1216 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Tis wa! 16 mei 2021 16:10
    quote:

    A3aan schreef op 16 mei 2021 15:39:

    Antaurus praat naar eigen portefeuille. Ze zitten er dik in en de koersontwikkeling is voor hen en flinke tegenvaller en dat ga je niet toe geven, dus ophemelen dat het wel goed komt. Die Platte is ook altijd zo doordringend met zijn slimme short gaan waardoor ze eigenlijk altijd verdienen. Hij wilde echter niet noemen in welke fondsen hij short zit, dan willen die bedrijven niet meer met hem praten. Hij doet net of hij overal als vriend over de grond komt. Ja, ja ze zitten te wachten om uitgehoord te worden door die Platte. Ik ben wel van mening dat het eigenlijk te hopen is dat die overname in de USA niet doorgaat. Die gasten hebben daar nog nooit winst gemaakt. Daar ga je toch niet de hoofdprijs voor betalen. Ik zie het overigens helemaal niet meer zitten in JET, zeker als ze die fietsenjongens in vaste dienst moeten nemen.
    Dat kan uiteraard wel een reden zijn. Maar van tevoren worden, volgens mij, de onderwerpen besproken die in de uitzending nader toegelicht gaan worden. Als Platte niet overtuigd is van zijn mening, zal hij die toch niet zo zelfverzekerd uitspreken. Dan kun je maar beter het onderwerp niet laten aansnijden en met rust laten, zodat ze later hem er niet over kunnen aanvallen!
  2. Gerbson 16 mei 2021 16:45
    quote:

    kassa! schreef op 15 mei 2021 11:43:

    [...]

    Of dit slim is zal de tijd leren. Bij een optie strategie gaat het om a) wat ben je bereid te verliezen b) met hoeveel winst ben je tevreden.

    Stel dat JET toch besluit de beursnotering in A'dam te beeindigen, stel december, dan worden alle open optieposities gesettled. In jouw geval wordt je optie automatich tegen de dan geldende koers gesloten.

    Dit is niet waar.

    'Bij het uitbrengen van een bod is er veel aandacht voor beleggers die aandelen hebben gekocht. De overname heeft echter ook gevolgen voor de optiebeleggers. Volgens de reglementen van Euronext worden bij een overname opties contant afgerekend. Dit gebeurt met de ‘fair value’-methode. Dit houdt in dat het optiewaarderingsmodel van Cox Ross Rubinstein toegepast wordt op de nog openstaande opties. Het maakt hierbij niet uit of de opties ‘out of the money’ zijn of ‘in the money’. Alle opties worden contact afgerekend.

    Voor een juiste berekening van de Fair Value met behulp van dit model, zijn de volgende parameters nodig:
    i. de overnameprijs;
    ii. de Euribor rente voor de resterende periode van de optie;
    iii. een voorspelling door een onafhankelijk partij van de te verwachten dividenduitkering; en
    iv. de implied volatility van elke optieserie, berekend aan de hand van de dagelijkse slotkoersen van deze series, 10 dagen voorafgaand aan de aankondiging van het overnamebod.

    De formule kan slecht uitpakken voor met name de beleggers die opties verkocht hebben (geschreven opties). Zelfs als de visie van een optiebelegger uitkomt, kan dit slecht uitpakken. Stel bijvoorbeeld dat een optiebelegger call-opties heeft geschreven (verkocht) boven het bedrag van het bod. Deze opties hadden waardeloos moeten aflopen, maar krijgen dankzij het optiewaarderingsmodel van Cox Ross Rubinstein toch nog een waarde die contant afgerekend wordt. De optiebelegger moet soms zelfs een bedrag betalen wat boven de koers is de optiebelegger heeft ontvangen bij het schrijven (verkopen) van de opties.'

    Je gaat er waarschijnlijk zelfs flink op vooruit.
  3. Gerbson 16 mei 2021 16:50
    Ik heb zelf een combinatie van diepe calls (inderdaad ook de juni-serie van 2022 en dec-serie van 2022) premies zijn laag door rentestanden. Ik heb eenzelfde tactiek bij Prosus. Optiebeleggen is en blijft in zekere zin gokken, maar het pakt bij mij bijzonder vaak goed uit. Het is natuurlijk niet zo dat het aandeel op 105 moet staan in juni 2022 om quite te spelen. Als TKW deze zomer naar de 100 stijgt is de optie waarschijnlijk al verdrievoudigd.
  4. forum rang 8 objectief 16 mei 2021 17:39
    quote:

    Gerbson schreef op 16 mei 2021 16:50:

    Ik heb eenzelfde tactiek bij Prosus. Optiebeleggen is en blijft in zekere zin gokken, maar het pakt bij mij bijzonder vaak goed uit.
    Dat beleggen in opties "in zekere zin gokken" is, dat is complete onzin.
    Iemand dit dat vindt zou verboden moeten worden om in opties te beleggen, want dan heb je er niets van begrepen.
  5. Gerbson 16 mei 2021 18:10
    quote:

    objectief schreef op 16 mei 2021 17:39:

    [...]

    Dat beleggen in opties "in zekere zin gokken" is, dat is complete onzin.
    Iemand dit dat vindt zou verboden moeten worden om in opties te beleggen, want dan heb je er niets van begrepen.
    Oke boomer.

    In zekere zin is behoorlijk ruim heh?

    Tuurlijk, opties kan je gebruiken om risico mee af te dekken, maar dat maakt niet dat er geen optiestrategieën mogelijk zijn die een speculatief karakter kennen?
  6. Loek S. 16 mei 2021 19:29
    Momenteel staat een shortpositie van JET uit van maar liefst 12%. Dit heeft alles te maken met de mogelijke overname van GRUBHUB.
    Ubereat en Doordash willen dat deze fusie niet doorgaat. Naar mijn mening proberen ze JET te mangelen. Naar mijn mening als de GRUBHUB deal niet doorgaat zitten de shorters helemaal fout. Het risico van JET zal daardoor veel minder zijn.
  7. Tis wa! 16 mei 2021 19:43
    Door Arend Jan Kamp op 16 mei 2021 15:00

    Tot slot: geef 'm van JETje
    Kijk ik nog even naar het slechtste AEX-aandeel dit jaar, Just Eeat Takeaway. Dat doet -21,7%, waar de AEX op +12,6% staat. Staat er ook nog eens 12% short uit, ofwel de markt is zeer sceptisch over het fonds en dan vooral over de overname van het Amerikaanse GrubHub. Die wordt als zeer risicovol gezien.

    Eerst even beeld, want de hele bezorgsector staat onder druk. Nota bene, terwijl de groeicijfers door Covid-19 compleet door het dak gaan. Dit plaatje is sinds de beursgang van DoorDash. Uber is natuurlijk geen pure play, maar u begrijpt waarom het er toch bij staat.

    De reden is natuurlijk dat deze bedrijven elkaar tot op het het bot beconcurreren. CEO Jitse Groen van JET maakt daar ook geenszins een geheim van. Dit is echt old school Vanderbilt, Carnegie en Rockefeller, om een paar hardcore, rücksichtlose ondernemers te noemen die de VS mede groot maakten.

    Met die koersdalingen tegen de markt in worden die fondsen zelf ook kwetsbaarder. Ik denk hierbij vooral aan het bij ons genoteerde Prosus, dat een paar jaar terug nog met Groen om het Britse Just Eat vocht. Het fonds is ook belegd in deze sector, heeft veel slagkracht en zou het al om zich heen kijken? Is het eerst nog bezig zijn positie in Naspers te versterken?

    Vooralsnog is Prosus met -4,8% dit jaar ook een AEX-kneusje. Ik weet niet hoe de rekenaars van het fonds bijvoorbeeld tegen Just Eat Takeaway aankijken. Misschien zien ze, net als veel hedge funds, JET ook eerder als short dan als long.

    .......maarja een mening van Arend Jan Kamp! Persoonlijk, onafhankelijk van dit bericht, vind ik hem meestal maar eea ongefundeerd roepen!.....

  8. Gerbson 16 mei 2021 20:23
    De enige reden dat Uber & DoorDash het relatief goed doen is omdat het Amerikaans genoteerde partijen zijn. Uber staat op 9x de omzet en DoorDash op 15,5x de omzet. Waarbij Uber in de afgelopen 2 jaar 15 miljard heeft verbrand (op een cap van 88). Takeaway.com staat op 4,9x de omzet.

    Het gaat er in dit geval om wie de langste adem heeft, het voordeel voor TKW is dat ze in bepaalde gebieden al winst maken, zij kunnen die winsten gebruiken om de strijd aan te gaan in USA/UK/DE. Dat voordeel hebben de andere partijen niet. Bovendien zie je nu dat er echt serieuze problemen kunnen ontstaan in Europa voor Uber/Deliveroo, zij werken bijna uitsluitend met schijnzelfstandigen, dat doen ze omdat dat goedkoper is. Dus zelfs met goedkopere arbeidskrachten is de cashburn gigantisch? Daar zitten dus twee risico's; enerzijds moeten deze partijen serieus rekening gaan houden met het aanpassen van het huidige businessmodel en vaste bezorgers in loondienst gaan nemen (met alle kostenverhoging die daarbij komen kijken) en anderzijds moeten ze vrezen voor uitspraken van Europese instanties die sociale premies e.d. gaan terugvorderen over de jarenlange onterechte zelfstandigen kwalificatie (Zie Takeaway in IT).

    Als ik naar mijn sociale kring kijk (einde studiefase) zie ik heel erg veel bestelgedrag. Sommige mensen bestellen lachend 3-4x per week hun eten. In de steden hebben Deliveroo/Uber nog wel een marktaandeel, maar in de minder stedelijke omgevingen (waar gemiddelde bestelbedragen hoger liggen) niet. Ze dekken die gebieden nieteens. Deliveroo/Uber krijgen echt ontzettend veel schijnorders binnen. Aan de lopende band kortingen van 15eu op een bestelling, nieuwe gebruikers die gratis kunnen eten e.d. Studenten sturen dat soort codes echt massaal door haha, leuk voor de ordergroei, nutteloos voor je omzet. Ik merk in ieder geval zelf geen klantenbinding door dat soort acties. Takeaway doet dat slimmer, zij hebben een 'puntensysteem', iedere bestelling levert een x aantal punten op waarmee je uiteindelijk een coupon van 5 euro kan krijgen(moet je zeker 100-150 eu voor uitgeven). Dat stimuleert een duurzame relatie op de lange termijn.

    Of Takeaway zich moet gaan branden aan de Amerikaanse markt vind ik moeilijk, persoonlijk denk ik van niet. Blijf lekker de marktleider in Europa en laat die cashcows hun geld maar branden om die Amerikaanse markt te domineren. Leg je focus op nichemarkten en je sterke positie op de Europese markt. IFood zou ik niet verkopen, wellicht voor een zeer royaal bod.

    Trend van bestellen gaat gewoon doorzetten, nog genoeg ouderen die zich nog moeten gaan binden aan een 'merk'. Takeaways waardering is de helft t.o.v. concurrentie, met de beste groeicijfers en de beste positie in de meest winstgevende markten.
  9. forum rang 4 Ayous 16 mei 2021 21:00
    quote:

    Gerbson schreef op 16 mei 2021 20:23:

    De enige reden dat Uber & DoorDash het relatief goed doen is omdat het Amerikaans genoteerde partijen zijn. Uber staat op 9x de omzet en DoorDash op 15,5x de omzet. Waarbij Uber in de afgelopen 2 jaar 15 miljard heeft verbrand (op een cap van 88). Takeaway.com staat op 4,9x de omzet.

    Het gaat er in dit geval om wie de langste adem heeft, het voordeel voor TKW is dat ze in bepaalde gebieden al winst maken, zij kunnen die winsten gebruiken om de strijd aan te gaan in USA/UK/DE. Dat voordeel hebben de andere partijen niet. Bovendien zie je nu dat er echt serieuze problemen kunnen ontstaan in Europa voor Uber/Deliveroo, zij werken bijna uitsluitend met schijnzelfstandigen, dat doen ze omdat dat goedkoper is. Dus zelfs met goedkopere arbeidskrachten is de cashburn gigantisch? Daar zitten dus twee risico's; enerzijds moeten deze partijen serieus rekening gaan houden met het aanpassen van het huidige businessmodel en vaste bezorgers in loondienst gaan nemen (met alle kostenverhoging die daarbij komen kijken) en anderzijds moeten ze vrezen voor uitspraken van Europese instanties die sociale premies e.d. gaan terugvorderen over de jarenlange onterechte zelfstandigen kwalificatie (Zie Takeaway in IT).

    Als ik naar mijn sociale kring kijk (einde studiefase) zie ik heel erg veel bestelgedrag. Sommige mensen bestellen lachend 3-4x per week hun eten. In de steden hebben Deliveroo/Uber nog wel een marktaandeel, maar in de minder stedelijke omgevingen (waar gemiddelde bestelbedragen hoger liggen) niet. Ze dekken die gebieden nieteens. Deliveroo/Uber krijgen echt ontzettend veel schijnorders binnen. Aan de lopende band kortingen van 15eu op een bestelling, nieuwe gebruikers die gratis kunnen eten e.d. Studenten sturen dat soort codes echt massaal door haha, leuk voor de ordergroei, nutteloos voor je omzet. Ik merk in ieder geval zelf geen klantenbinding door dat soort acties. Takeaway doet dat slimmer, zij hebben een 'puntensysteem', iedere bestelling levert een x aantal punten op waarmee je uiteindelijk een coupon van 5 euro kan krijgen(moet je zeker 100-150 eu voor uitgeven). Dat stimuleert een duurzame relatie op de lange termijn.

    Of Takeaway zich moet gaan branden aan de Amerikaanse markt vind ik moeilijk, persoonlijk denk ik van niet. Blijf lekker de marktleider in Europa en laat die cashcows hun geld maar branden om die Amerikaanse markt te domineren. Leg je focus op nichemarkten en je sterke positie op de Europese markt. IFood zou ik niet verkopen, wellicht voor een zeer royaal bod.

    Trend van bestellen gaat gewoon doorzetten, nog genoeg ouderen die zich nog moeten gaan binden aan een 'merk'. Takeaways waardering is de helft t.o.v. concurrentie, met de beste groeicijfers en de beste positie in de meest winstgevende markten.
    Ik vind dit een helderder verhaal dan dat van die Etienne of kamp.
  10. [verwijderd] 16 mei 2021 21:00
    quote:

    Gerbson schreef op 16 mei 2021 16:45:

    [...]

    Dit is niet waar.

    'Bij het uitbrengen van een bod is er veel aandacht voor beleggers die aandelen hebben gekocht. De overname heeft echter ook gevolgen voor de optiebeleggers. Volgens de reglementen van Euronext worden bij een overname opties contant afgerekend. Dit gebeurt met de ‘fair value’-methode. Dit houdt in dat het optiewaarderingsmodel van Cox Ross Rubinstein toegepast wordt op de nog openstaande opties. Het maakt hierbij niet uit of de opties ‘out of the money’ zijn of ‘in the money’. Alle opties worden contact afgerekend.

    Voor een juiste berekening van de Fair Value met behulp van dit model, zijn de volgende parameters nodig:
    i. de overnameprijs;
    ii. de Euribor rente voor de resterende periode van de optie;
    iii. een voorspelling door een onafhankelijk partij van de te verwachten dividenduitkering; en
    iv. de implied volatility van elke optieserie, berekend aan de hand van de dagelijkse slotkoersen van deze series, 10 dagen voorafgaand aan de aankondiging van het overnamebod.

    De formule kan slecht uitpakken voor met name de beleggers die opties verkocht hebben (geschreven opties). Zelfs als de visie van een optiebelegger uitkomt, kan dit slecht uitpakken. Stel bijvoorbeeld dat een optiebelegger call-opties heeft geschreven (verkocht) boven het bedrag van het bod. Deze opties hadden waardeloos moeten aflopen, maar krijgen dankzij het optiewaarderingsmodel van Cox Ross Rubinstein toch nog een waarde die contant afgerekend wordt. De optiebelegger moet soms zelfs een bedrag betalen wat boven de koers is de optiebelegger heeft ontvangen bij het schrijven (verkopen) van de opties.'

    Je gaat er waarschijnlijk zelfs flink op vooruit.
    Dank voor de uitleg, weer wat geleerd.

    Dus als ik vlak voor sluiting van de optiehandel op de laatste beursdag een call koop wordt de premie berekend volgens BS en wordt ie na sluiting gewaardeerd volgens CRR. Dat lijkt wel erg makkelijk verdiend of zijn er beperkingen in de optiehandel als een beurs-exit wordt aangekondigd.
  11. Slinger 16 mei 2021 21:09
    quote:

    Rick R schreef op 16 mei 2021 08:52:

    [...]

    Pesten? Als je het zo ervaart, mijn welgemeende excuses.
    Nee hoor, sterker nog ik heb geen positie in JET noch GrubHub. Maar zoom maar eens uit, (bijna) iedereen die de afgelopen twee jaar aandelen JET heeft gekocht staat in de min. Bij PostNL iedereen minstens 100% in de plus in dezelfde periode. Als je verder terug in de tijd gaat wordt het een ander verhaal, daar zit ook nog wat pijn, maar dan aan de andere kant.
  12. forum rang 8 objectief 16 mei 2021 21:23
    quote:

    Slinger schreef op 16 mei 2021 21:09:

    [...]

    Nee hoor, sterker nog ik heb geen positie in JET noch GrubHub. Maar zoom maar eens uit, (bijna) iedereen die de afgelopen twee jaar aandelen JET heeft gekocht staat in de min. Bij PostNL iedereen minstens 100% in de plus in dezelfde periode.
    Goed motief om PostNL te verkopen en JET te kopen!!
  13. langetermijner 16 mei 2021 22:53
    quote:

    Gerbson schreef op 16 mei 2021 20:23:

    De enige reden dat Uber & DoorDash het relatief goed doen is omdat het Amerikaans genoteerde partijen zijn. Uber staat op 9x de omzet en DoorDash op 15,5x de omzet. Waarbij Uber in de afgelopen 2 jaar 15 miljard heeft verbrand (op een cap van 88). Takeaway.com staat op 4,9x de omzet.
    nog moeten gaan binden aan een 'merk'. Takeaways waardering is de helft t.o.v. concurrentie, met de beste groeicijfers en de beste positie in de meest winstgevende markten.
    Om het nog extremer te maken als je de koers van JET corrigeerd voor het belang van Ifood van 2,5 miljard (hoogste bod 2,3 miljard tot nu toe) en kijkt naar de omzet verwachting voor 2021 kom je tot de volgende waarderingen:

    Just Eat Takeaway 2,2x de omzet (gecorigeerd voor 33% belang in Ifood)
    Doordash 11x de omzet
    Deliveroo 2,7x de omzet
    Delivery hero 4,5x de omzet (gecorigeerd voor 10% belang in JET)
    Grubhub 2,5x de omzet

    Waardering verschil slaat echt nergens op. Groei verwachting voor Doordash is met 20% in 2022 lager dan de 30% groeiverwachting voor JET. Daarnaast liggen de marges op de omzet bij JET vele malen hoger. Immers op de marketplace orders (die JET heeft) zit de marges niet op de logestiek zelf. Zelfs al wordt de dag na de overname het belang van Grubhub afgeschreven naar 0 dan nog is de omzet multiple van JET veel te laag.

    Geef JET dezelfde multiple als Doordash dan stonden we nu op 350 euro. Is dat dan een eerlijke prijs? Nee, Doordash is waarschijnlijk te hoog gewaardeerd maar het kan gewoon niet dat JET met suprieure organsiche groei de komende 3 jaar een 5x lagere omzet multiple heeft dan een Doordash.
24.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 293 294 295 296 297 ... 1216 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.