Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,050   +0,070   (+0,58%) Dagrange 12,050 - 12,460 31.030   Gem. (3M) 28K

Forum geopend voor Euronav

19.436 Posts
Pagina: «« 1 ... 725 726 727 728 729 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Vavli 16 november 2020 14:24
    quote:

    Yes we can schreef op 16 november 2020 14:20:

    Ben benieuwd wat de toekomst brengt :) ik heb nu dermate veel winst op de rest van mijn portfolio dat ik eigenlijk aan het wachten ben op een beetje koersdaling om substantieel per 10 k stuks gestaffeld in te stappen
    Ik denk niet dat de koers nog veel zal zakken. Nu er steeds meer nieuws is over vaccins, wordt het perspectief op hervatting van alle economische activiteiten steeds realistischer en dan zal ook het olieverbruik en transport weer aanzienlijk hernemen met Euronav in een poolposition. We gaan dan terug naar wat er voor Corona speelde toen de koers op 11 stond met perspectief van verdere stijging.
  2. forum rang 4 Yes we can 16 november 2020 15:01
    quote:

    Vavli schreef op 16 november 2020 14:24:

    [...]

    Ik denk niet dat de koers nog veel zal zakken. Nu er steeds meer nieuws is over vaccins, wordt het perspectief op hervatting van alle economische activiteiten steeds realistischer en dan zal ook het olieverbruik en transport weer aanzienlijk hernemen met Euronav in een poolposition. We gaan dan terug naar wat er voor Corona speelde toen de koers op 11 stond met perspectief van verdere stijging.
    Ik heb er wel al een paar duizend, dus als het stijgt ok. Maar veel liever een mooie daling. Ik zie dat shorters nogal actief zijn op dit aandeel en hoop dus dat ze er in slagen de koers wat omlaag te duwen
  3. Beso 16 november 2020 15:02
    quote:

    Blancaut_tb schreef op 16 november 2020 10:54:

    [...]

    Dat weet ik.
    Maar ik overweeg in te stappen voor LT (gezien de waardering momenteel, op laagtepunt laatste 5 jaar). en an verkies ik om deze week in te stappen en het dividend te ontvangen
    Als je plant LT in te stappen dan best nu doen. Weet dat dividend ieder kwartaal komt en die in 1ste en 2de kwartaal stukken beter zijn.
  4. [verwijderd] 16 november 2020 20:18
    quote:

    Beso schreef op 16 november 2020 15:02:

    [...]
    Als je plant LT in te stappen dan best nu doen. Weet dat dividend ieder kwartaal komt en die in 1ste en 2de kwartaal stukken beter zijn.
    Rates zijn nog steeds erg laag, dus verwacht niet teveel van het dividend.
    Het zal mij niet verbazen als het het minimum wordt van $0,03.
  5. aossa 16 november 2020 22:44

    De koers van Euronav is overdreven afgestraft
    12 uur geleden - maandag 16 november 2020
    Eenmaal de crisis voorbij (coronavaccin), kan de koers zich snel herstellen.

    De transporttarieven profiteren niet van het gebruikelijke seizoenseffect (stijging van de vraag naar ruwe olie bij het aanbreken van de winter in het noordelijke halfrond) Maar gezien de waarde van de vloot is het Euronav-aandeel te fel gezakt.
    Als u het risico aandurft: KOPEN.

    Door de inertie van de Chinese industrie doken de dagtarieven voor het transport van ruwe olie begin 2020 onder de winstgevendheidsdrempel (28 900 USD voor VLCC’s met 2 miljoen vaten). En door het overaanbod aan ruwe olie boomde de vraag naar tankers om die olie op te slaan: de prijs schoot naar een ongezien peil van ±250 000 USD. Maar dat was van korte duur. Vanaf mei leden de tarieven onder de productiebeperkingen van de OPEC+ (daardoor daalde de vraag naar tankers) en de terugkeer op de markt van schepen die als opslagruimte hadden gefungeerd. Het 3de kwartaal klokte nog af op 0,19 EUR winst per aandeel en 0,054 EUR nettodividend (eind november te betalen). Sinds begin 2020 boekte Euronav 2,25 EUR winst per aandeel, keerde het 0,84 EUR nettodividend uit en kocht het 5,1% eigen aandelen in. Door de nieuwe lockdowns dreigt het 4de kwartaal op verlies uit te lopen, terwijl de prijs van tweedehandstankers (5 à 10 jaar) 15 à 20% onder de piek van mei noteert. Maar zelfs dan is het aandeel ruim 9 EUR waard!

    Koers op het moment van de analyse: 6,75 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Het beschikt over 45 grote schepen, VLCC’s (schepen die 2 miljoen olievaten kunnen vervoeren en goed zijn voor 78% van zijn vloot) en 25 Suezmax. De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit onder de vorm van een dividend uitgekeerd op kwartaalbasis (minimum 0,12 USD bruto per jaar par aandeel) en van de inkoop van eigen aandelen.

    www.test-aankoop.be/invest/beleggen/a...
  6. Beso 17 november 2020 07:36
    quote:

    lute11 schreef op 16 november 2020 20:18:

    [...]
    Rates zijn nog steeds erg laag, dus verwacht niet teveel van het dividend.
    Het zal mij niet verbazen als het het minimum wordt van $0,03.
    ik had het vooral op dividend voor Q1 en Q2. Dit naast zoals door Aossa beschreven dat Euronav momenteel heel laag noteert. Dividend Q3 zal mijns insziens niets zijn tov koersstijging tegen de datum ex dividend.
  7. mijn gedacht 17 november 2020 14:14
    Beso, verwacht geen grote div in q1 en q1, situatie compleet anders nu dan de normale winterconsumptie. Zie ook naar USA, waar corona zeer zwaar toeneemt en lockdowns zich snel gaan voordoen met nieuwe president. Daarnaast komen in de volgende weken de opec+ onderhandelingen, richting heel onzeker. Ik heb zopas nog Eurn verkocht à 6,92 die ik had gekocht op 6,32 € enkele weken geleden. Persoonlijk denk ik dat we lager gaan...
  8. forum rang 4 boothram 17 november 2020 23:38
    imo: de emissienormen worden maar in zeer beperkte mate verstrengd
    dit kan ertoe leiden dat er minder scraps komen en ook voorlopig minder nieuwbouw
    www.iea.org/commentaries/internationa...
    zie ook grafiek: nieuwbouw zal in de komende jaren niet zo belangrijk zijn, retrofits and low carbon brandstof meer... kortom, er komen minder scraps en minder nieuwbouw... wel windkracht gebruiken op de boten...er zou ook tegen 2030 een besparing zijn van 4,5% van de benodigde brandstof: dit wijst in de richting van een gering gebruik van nieuwe boten
    vanaf 2030 zou dan een grote groei zijn van meer zuinige nieuwe schepen...
    ik lees die grafiek zo: pas na 2028-2030 zal men die oude' zuipschuiten' op rust stellen.
  9. forum rang 4 Yes we can 18 november 2020 07:33
    quote:

    basinclab schreef op 17 november 2020 23:38:

    imo: de emissienormen worden maar in zeer beperkte mate verstrengd
    dit kan ertoe leiden dat er minder scraps komen en ook voorlopig minder nieuwbouw
    www.iea.org/commentaries/internationa...
    zie ook grafiek: nieuwbouw zal in de komende jaren niet zo belangrijk zijn, retrofits and low carbon brandstof meer... kortom, er komen minder scraps en minder nieuwbouw... wel windkracht gebruiken op de boten...er zou ook tegen 2030 een besparing zijn van 4,5% van de benodigde brandstof: dit wijst in de richting van een gering gebruik van nieuwe boten
    vanaf 2030 zou dan een grote groei zijn van meer zuinige nieuwe schepen...
    ik lees die grafiek zo: pas na 2028-2030 zal men die oude' zuipschuiten' op rust stellen.
    Ik lees in het artikel en in de grafiek helemaal niets over minder nieuwe schepen. De grafiek geeft gewoon aan dat we evolueren naar meer energie-efficiente schepen in de loop der jaren, maar dat dit op zich onvoldoende is om de klimaatdoelstelling te halen, zodat ook andere maatregelen nodig zijn. Bijkomend: dit is een oud artikel...
    Het klopt wel dat er op dit moment niet veel nieuwe schepen in de orderboekjes staan, omwille van onduidelijkheid van voorschriften tegen 2030. Echter zal deze situatie wel verduidelijkt worden inde komende tijd verwacht ik, zodat nieuwe schepen die voldoen aan deze voorschriften zullen worden besteld en gebouwd. Scrap zal gewoon doorgaan omwille van economische redenen.
  10. bambricks 18 november 2020 11:01
    Als een schip gebruikt wordt voor opslag ( dus weinig vaardagen ) dan is een zuipschuit geen bezwaar om in eigendom te hebben.

    Om je een idee te geven een schip van 100m 10-15 jaar geleden gebruikte per dag 20 ton brandstof en schip volgens de huidige normen en techniek gebruikt slechts 10-12 ton. ( van deze schepen weet ik het ) Dus voor de tankers is dit nog meer!

    Als de dayrate 25000 dollar is per dag en de een schoon schip gebruikt 10 ton minder dat is circa 3500 tot 5000 dollar per dag verschil d( afhankelijk waar je bunkert in de wereld) dan is dat heel veel wat het uit maakt per dag.

    Dan kan dit een goede stimulans zijn om je schepen te vernieuwen waardoor de netto opbrengst fors omhoog gaat.

    Bij DP2 schepen zie je dat de dayrate zomaar 5000 euro/dag scheelt slurper of niet.

  11. forum rang 4 boothram 19 november 2020 01:12
    quote:

    Yes we can schreef op 18 november 2020 07:33:

    [...]
    Ik lees in het artikel en in de grafiek helemaal niets over minder nieuwe schepen. De grafiek geeft gewoon aan dat we evolueren naar meer energie-efficiente schepen in de loop der jaren, maar dat dit op zich onvoldoende is om de klimaatdoelstelling te halen, zodat ook andere maatregelen nodig zijn. Bijkomend: dit is een oud artikel...
    Het klopt wel dat er op dit moment niet veel nieuwe schepen in de orderboekjes staan, omwille van onduidelijkheid van voorschriften tegen 2030. Echter zal deze situatie wel verduidelijkt worden inde komende tijd verwacht ik, zodat nieuwe schepen die voldoen aan deze voorschriften zullen worden besteld en gebouwd. Scrap zal gewoon doorgaan omwille van economische redenen.

    ik hoop dat je gelijk hebt....
    mijn lezing van de grafiek is dat de kleuren die duiden op nieuwe schepen en fuelbesparingen zeer beperkt zijn , en pas na 2030 echt een zichtbare rol spelen... ik zou een snellere en vroeger beginnende verbetering willen zien...precies door meer scraps en nieuwbouw. ik heb niet nagegaan wanneer die grafiek gecreëerd is, maar die stond gisteren zeker nog op de imo site, na hun recente besluiten: wat mij betreft krijgen ze onvoldoende, tenzij dit inderdaad de ongecorrigeerde gegevens zijn, zonder recente maatregelen...
    indien er schaarste ontstaat is die 5000 euro meer brandstof per varende dag onbeduidend tov de meerkost van nieuwbouw: dan heb je het bij schaarste eerder over het tienvoudige...
  12. forum rang 4 Yes we can 19 november 2020 08:19
    quote:

    basinclab schreef op 19 november 2020 01:12:

    [...]
    ik hoop dat je gelijk hebt....
    mijn lezing van de grafiek is dat de kleuren die duiden op nieuwe schepen en fuelbesparingen zeer beperkt zijn , en pas na 2030 echt een zichtbare rol spelen... ik zou een snellere en vroeger beginnende verbetering willen zien...precies door meer scraps en nieuwbouw. ik heb niet nagegaan wanneer die grafiek gecreëerd is, maar die stond gisteren zeker nog op de imo site, na hun recente besluiten: wat mij betreft krijgen ze onvoldoende, tenzij dit inderdaad de ongecorrigeerde gegevens zijn, zonder recente maatregelen...
    indien er schaarste ontstaat is die 5000 euro meer brandstof per varende dag onbeduidend tov de meerkost van nieuwbouw: dan heb je het bij schaarste eerder over het tienvoudige...
    Het artikel is van 2018 (staat bovenaan vermeld) verder: het enige wat deze grafiek aangeeft is dat verbetering van energie-efficientie maar zeer geleidelijk zal plaatsvinden. Dit heeft uiteraard te maken met het feit dat nieuwe schepen die nu in de vaart komen een aantal jaar meegaan en dus de vooruitgang in energie-efficientie afremmen. Je zou dus de grafiek zelfs andersom kunnen uitleggen: stel er komen nu heel veel nieuwe schepen in de vaart. Gevolg: energie efficientie stijgt gedurende de levensduur van deze schepen maar zeer weinig, waardoor het totaalbeeld ook slechts een kleine stijging laat zien. Dit is dus ook coherent met het grafisch plaatje. Wat ik wil zeggen: deze grafiek heeft niet als doel de evolutie van het aantal schepen weer te geven maar heeft als doel toekomstige milieu-impact in kaart te brengen. Alles wat je er verder aan probeert vast te knopen is op zijn zachtst bediscuteerbaar.
  13. aossa 19 november 2020 18:15

    Dividendknipper van de dag: Euronav

    De Antwerpse scheepvaartgroep Euronav EURN-2,66% knipt vandaag haar interim-dividend. Het gaat om een uitkering van 0,09 dollar. In augustus bedroeg het interim-dividend nog 0,47 dollar.

    De olierederij Euronav realiseerde in het derde kwartaal een nettowinst van 46 miljoen dollar of 22 dollarcent per aandeel. Zoals beloofd keert Euronav 80 procent van die winst uit in de vorm van de inkoop van eigen aandelen of via een dividend. Euronav heeft al 18,5 miljoen dollar uitgegeven aan de inkoop van eigen aandelen. Blijft over: 18,5 miljoen dollar om uit te keren als dividend of 9 dollarcent bruto per aandeel. In augustus lag het interim-dividend op 47 dollarcent. Dat was na een kwartaalwinst van 259 miljoen dollar.

    Euronav is het eerste Belgische bedrijf dat sinds begin dit jaar werkt met kwartaaldividenden. Die primeur heeft de aandeelhouder nog niet veel plezier opgeleverd. Tegenover de gulle uitkeringen staat een beurskoers die sinds begin dit jaar een duik van meer dan 35 procent nam.
  14. [verwijderd] 19 november 2020 18:39
    quote:

    aossa schreef op 19 november 2020 18:15:

    Dividendknipper van de dag: Euronav

    De Antwerpse scheepvaartgroep Euronav EURN-2,66% knipt vandaag haar interim-dividend. Het gaat om een uitkering van 0,09 dollar. In augustus bedroeg het interim-dividend nog 0,47 dollar.

    De olierederij Euronav realiseerde in het derde kwartaal een nettowinst van 46 miljoen dollar of 22 dollarcent per aandeel. Zoals beloofd keert Euronav 80 procent van die winst uit in de vorm van de inkoop van eigen aandelen of via een dividend. Euronav heeft al 18,5 miljoen dollar uitgegeven aan de inkoop van eigen aandelen. Blijft over: 18,5 miljoen dollar om uit te keren als dividend of 9 dollarcent bruto per aandeel. In augustus lag het interim-dividend op 47 dollarcent. Dat was na een kwartaalwinst van 259 miljoen dollar.

    Euronav is het eerste Belgische bedrijf dat sinds begin dit jaar werkt met kwartaaldividenden. Die primeur heeft de aandeelhouder nog niet veel plezier opgeleverd. Tegenover de gulle uitkeringen staat een beurskoers die sinds begin dit jaar een duik van meer dan 35 procent nam.

    Dat valt mij dan $0,06 mee, maar ik denk dat het voor de meesten hier een flinke tegenvaller is. Alle uit gekeerde dividenden en aankoop eigen aandelen hebben het koersverlies bij lange na niet goed kunnen maken.
    En de nabije toekomst ziet er niet goed, ik verwacht nog een nog verder zakkende koers.
  15. forum rang 4 boothram 19 november 2020 20:00
    de oliesector heeft er enorm veel belang bij dat zo weinig nieuwbouwschepen nodig zijn... ik denk dat ze liever 15 000 $ /per dag betalen om een schip van 20006 nohg te laten varen tot 2008
    de 'zuipschuit' is dan volledig afgeschreven en intresvrij... de breakeven is uiterst laag : maar de droogockkosten en de brandstofkosten lopen op, dat mag gerust oplopen...een nieuwbouw heeft een breakeven van 8 miljoen...per jaar: (afschtijving en kapitaalkost) de dode tijden van een pldie, vriendelijker term voor zuioschuit, zijn niet belangrijk... 2 maanden meevaren is kostendekken...en concurrerend met nieuwbouw. Ecologisch gezien is dit eenramp en dat imo dat lijkt te accepteren is echt een probleem. voor de eco-schepen, die mogen gerust 25 jaar meegaan, het zijn die andere die zouden moeten verdwijnen.
    Het zou ook kunnen dat india en andere landen uit die buurt hun werven kunnen 'clean' maken: dat kan de scrapwaarde met enkele miljoenen verhogen,en sommigen kunnen daarop wachten
  16. Vavli 20 november 2020 00:56
    quote:

    lute11 schreef op 19 november 2020 18:39:

    [...]
    Dat valt mij dan $0,06 mee, maar ik denk dat het voor de meesten hier een flinke tegenvaller is. Alle uit gekeerde dividenden en aankoop eigen aandelen hebben het koersverlies bij lange na niet goed kunnen maken.
    En de nabije toekomst ziet er niet goed, ik verwacht nog een nog verder zakkende koers.
    De koers is altijd gebaseerd op de verwachtingen wat de toekomst in petto heeft: we wisten dat er na de contango een zware periode zou volgen voor de sector: teveel tankers voor te weinig vraag naar olie. De koers daalde dus alhoewel er dit jaar een ongezien rendement was. We weten nu ook dat zodra de covidcrisis achter de rug is, het olieverbruik hard zal stijgen terwijl veel oude tankers uit de vaart gaan waarvan slechts een fractie vervangen zal worden. De koers zal dus terug gaan stijgen in de komende periode, nog voor de tarieven terug ok zijn, zodra duidelijk is dat covid onder controle is. De koers kan misschien nog een beetje zakken, maar echt niet veel, de koers zal daarna omhoog schieten.
19.436 Posts
Pagina: «« 1 ... 725 726 727 728 729 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.